Abonnementen aantrekkelijker maken voor jongeren onder de 18 jaar

• 30 juni 2019
  • 11 reacties
  • 351 Bekeken

Ik heb op sociale media ook wat vaker gehoord dat de NS Flex helaas niet mogelijk is als je onder de 18 jaar bent. Er was ook in het verleden een Dal Voordeel voor Jongeren op de markt gekomen. Maar het is toch wel diep triest dat jongeren onder de 18 jaar de volwassen prijs moeten gaan betalen. Nou vraag ik me af of er voor jongeren in plaats van bijvoorbeeld NS Flex of er toch abonnementen voor jongeren onder 18 jaar op de markt kan komen. Zo moeten ze naar school en zijn ze leerplichtig. Nou hoop ik wel dat er iets op de markt kan komen waardoor er voor jongeren met een aantrekkelijke tarieven kan worden aangeboden? Misschien op basis van hun schooltijden en schoolvakanties dat het ook op de NS abonnementen voor jongeren op gebasseerd kan zijn?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er is een goedkoper vervange van het Dalvoordeelabonnment geweest met een lage prijs, maar dat was financieel niet rond te krijgen met alle treinmaatschappijen. Hierbij kreeg je 40 procent korting, net als 'volwassenen', eigenlijk was alleen het abonnement goedkoper dan de 52 euro die je nu betaatl

Flex kan niet aan jongeren worden verstrekt. Onder de 18 ben je minderjarig en zijn je ouders aansprakelijk voor de kosten die je maakt. Bij een systeem van op rekening reizen moet je nu eenmaal kredietwaardig zijn. Dat ben je wettelijk gezien niet onder de achttien.

Er zijn wel geruchten dat Flex als een soort gezinsabonnement zou kunnen komen, waarbij je ouders op een of andere manier garant moeten staan. Niet alle ouders stellen zich zo op dat ze de kosten die zoon- of dochterlief maken ook daadwerkelijk betalen en dan wordt het veel gedoe om het te innen. Het is nog maar de vraag of dit abonnement er komt. In jongerengedrag ontbreekt soms gevoel voor verantwoordelijkheid op dit punt en dat is helaas ook waar.

Feitelijk is er niet zo veel postiefs voor je over te zeggen in de zin van waar je echt iets aan hebt. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er grote veranderingen zullen komen. Veel jongeren reizen met een studentenkaart, die is natuurlijk wel spotgoedkoop. Tegenwoordig heeft een MBO-leerling ook veelal recht op een studentenkaart. De jongere leerlingen vallen wel tussen wal en schip nu. NS is geen verlengstuk meer van sociaal beleid, maar een onderneming. Om de laatstgenoemde jongeren te ondersteunen zal dat een politiek besluit moeten worden, waarbij de overheid meebetaalt. Dat zie ik nog niet gebeuren, al kan het wel.
Zoals Thom al aangeeft hebben MBO-leerlingen veelal al recht op het studentenreisproduct, daarmee kun je dus al vrijreizen naar en van school. De andere middelbare scholen zijn veelal op redelijke afstand te vinden en zijn met de fiets goed te bereizen, voor mij was dat destijds iets meer dan 20 km enkele reis. Mocht je toch per trein willen reizen is een trajectabonnement wellicht een optie? Die kan volgens mij ook voor jongeren afgesloten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Je moet het ook niet erger maken dan het is. Het Dalvoordeel voor jongeren wat er tijdelijk was kostte €15 per jaar, wat een korting was van €35 tov de vorig jaar geldende prijs van €50. Daarmee bespaarde je dus per maand nog geen €3. Daarnaast zal een Dalvoordeel abonnement niet de voordeligste optie zijn om iedere dag naar school te gaan met de trein aangezien je daarmee tijdens de spits gewoon vol tarief betaalt. En met schooluren zit je toch vaak vast aan de spits, zeker in de ochtend.
Zo zal voor scholieren een Traject Vrij abonnement de beste optie zijn en die is er (nog) niet als NS Flex abonnement. De overige abonnementen die wel als Flex abonnementen beschikbaar zijn kosten evenveel als de klassieke abonnementen (zijn zelfs €1 duurder), het enige voordeel is dat je de Flex abonnementen tijdelijk stop kan zetten of wijzigen en je zo dus tijdens de zomervakantie minder betaalt.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste middelbare scholieren gaan op loopafstand of fietsafstand naar school. Daarbij zullen er scholieren zijn die afhankelijk zijn van OV. Geen enkele vervoerder geeft korting aan de groep 12-18 jarigen. Wel gaf NS ruim 10 jaar geleden korting op traject abonnementen aan scholieren. Dit bestaat niet meer en zal denk ik niet meer terugkomen nu er het gratis abonnement kidsvrij is voor de groep 4-11 jarigen.
Geen enkele vervoerder geeft korting aan de groep 12-18 jarigen.

Da's niet helemaal waar, een Randstad Noord Zone Abonnement bij Connexxion kent wel degelijk een jongerentarief bijvoorbeeld

https://www.connexxion.nl/nl/shop/abonnement/randstad-noord-zone-abonnement-maand
Reputatie 4
Het overgrote deel van middelbare scholieren gaat per fiets of per BUS-een vervoermiddel dat velen hier op dit forum nog amper lijken te kennen (behalve als vervanging van weer eens weekend-werken).
Die bieden echt allemaal flinke korting voor scholieren/junioren en in sommige provincies nog extra (Noord-Brabant). Het verklaart deels zelfs waarom er vele drukbezette buslijnen parrallel aan NS-lijntjes maar blijven bestaan. Het verklaart ook waarom vele buslijnen in de schoolvakanties wel uitgestorven lijken.
Maar in dit opzicht is en blijft NL inderdaad een vreemde eend in de bijt: elk buitenland heeft of geïntegreerd OV-tarief voor bus+trein (in DE de Verbünde) of toch zeker speciale lagere prijzen of ruime vergoeding van noodzakelijke reiskosten. Dit is deels terug te vinden bij sommige lokale contract-vervoerders die op hun lijntjes dus wel korting bieden.
Badge +3
Het zou op zich al schelen als NS de prijs van de (klassieke) maandvariant van Traject Vrij gelijk trekt aan de Flex prijzen (die gelijk zijn aan de jaarvariant, voor bijv. Altijd Vrij).

Dan heb je het probleem niet dat jongeren (veel) meer moeten betalen dan iemand die 18+ is.
Het zou op zich al schelen als NS de prijs van de (klassieke) maandvariant van Traject Vrij gelijk trekt aan de Flex prijzen (die gelijk zijn aan de jaarvariant, voor bijv. Altijd Vrij).

Dan heb je het probleem niet dat jongeren (veel) meer moeten betalen dan iemand die 18+ is.

Vroeger bestond zo iets al Robert. Ik betaalde toen vroeger gemiddeld in gulden tijd fl 88,00 van Weesp naar Hilversum voor een jeugdmaandtrajectkaart. Niet elke puber heeft zo'n hoge opleiding kunnen volgen. In de tijd toen ik nog puber was had je ook nog MLK scholen (MLK= Moeilijk lerende Kinderen). Zo hebben kinderen gedragsproblemen, maar bijvoorbeeld ook kinderen met autisme en ADHD- 'ers. Voor die groep kinderen vallen zo als het nu het geval is tussen wal en het schip. Maar ik denk dat ik toen wel geluk bij had dat dit toen nog wel bestond. Van @tridek_ok heeft ook wel wat nuttigs geplaatst dat van Connexxion ook tarieven voor jongeren bestaat. Maar dat bij NS gek genoeg dan niet is. Dat neemt niet weg dat met de trein gaan voor jongeren te duur zou kunnen gaan uitpakken. Ik weet niet of het dan in zo'n geval voor elke puber nog wel zin heeft om op die manier naar school te gaan. Met de bus van Weesp naar Hilversum is bijvoorbeeld af en toe te doen dan ga je met de 106. Maar je bent gemiddeld 3 kwartier onderweg dan dat je met de trein zou gaan. Overigens denk ik wel wat Thom aangeeft dat er bij de NS helaas ook geen sociaal beleid meer is maar een bedrijf dat dan meer zou gaan ondernemen. Misschien dat de NS ook wel het risico van het vak neemt door te gaan ondernemen dat er voor de zwakkere helaas geen vaste klant van de NS kunnen gaan worden omdat het zo duur is gaan worden?
Reputatie 7
Badge +3
@Jesper65536
De politiek heeft besloten geen subsidie te geven voor jongeren om goedkoop te reizen per trein en NS gaat zulke kortingen uiteraard niet uit eigen zak betalen.

De reden is dat het voor het leeuwendeel van de jongeren niet nodig is om per trein naar school te gaan omdat ze kunnen fietsen of als het echt nodig is een stukje met de bus kunnen. Er is een uitzondering voor MBO'ers van 16/17 omdat die naar school veel grotere afstanden moeten afleggen.

Een belangrijk argument van de politiek om dit vervoer niet te subsidiëren is dat de overheid voor minderjarigen ook al kinderbijslag betaalt en hun ouders eventuele reiskosten daar maar van betalen moeten.

Als scholieren op basis van een indicatie naar een speciale school moeten die verder van huis is en de ouders hebben een te laag inkomen om de reiskosten te kunnen betalen kunnen ze daar een speciale vergoeding voor aanvragen.
In de tijd toen ik nog puber was had je ook nog MLK scholen (MLK= Moeilijk lerende Kinderen). Zo hebben kinderen gedragsproblemen, maar bijvoorbeeld ook kinderen met autisme en ADHD- 'ers. Voor die groep kinderen vallen zo als het nu het geval is tussen wal en het schip.

Wordt dat tegenwoordig niet veelal door de gemeenten opgepakt middels vervoer op maat?
Reputatie 7
Badge +3

In de tijd toen ik nog puber was had je ook nog MLK scholen (MLK= Moeilijk lerende Kinderen). Zo hebben kinderen gedragsproblemen, maar bijvoorbeeld ook kinderen met autisme en ADHD- 'ers. Voor die groep kinderen vallen zo als het nu het geval is tussen wal en het schip.Wordt dat tegenwoordig niet veelal door de gemeenten opgepakt middels vervoer op maat?

Reiskosten per OV zijn in principe voor rekening van de ouders, bij te laag inkomen kunnen ze een vergoeding aanvragen. Er is dus geen sprake van dat ze tussen wal en schip vallen.

Bij noodzakelijk speciaal vervoer betaalt de gemeente de kosten.

Reageer