Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Kwaad gefrusteerd maar vooral ontzettend verdrietig! Dat ik dit ongevraagd door m'n strot geduwd krijg

Met mijn uitkering ben ik blij met het vaste bedrag dat wordt afgeschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben Straks gaan jullie afschrijven wanneer het JULLIE uitkomt op een datum waar ik misschien niet op zit te wachten

De aangeboden 'alternatieven' voor een Weekend vrijkaart zijn voor mij financieel niet haalbaar waardoor ik verder in een isolement raak en mijn dementerende moeder niet meer kan bezoeken

Bedankt maar niet heus echt waardeloos dit 😪

Reputatie 7
Badge +3

VDat is trouwens, in tegenstelling tot VDU, ook geldig vóór de ochtendspits die op 6:30 uur begint (dat is dus eigenlijk: 6:34:59 😉, en ook hier geldt: tijd van inchecken bepaalt het voordeel. 

Het VDU geeft sinds dit jaar ook korting vóór 6.30 uur.

Reputatie 7
Badge +3

De volgende stap wordt dat een groot aantal automaten wordt weggehaald. Die zijn veel minder nodig wanneer bijna iedereen NS Flex door de strot geduwd krijgt en geen saldo meer hoeft te laden. 

Ik heb sterk het idee dat Rover zich in de luren heeft laten leggen door NS en nauwelijks in de gaten heeft welke verslechteringen er aan het beleid hangen. Nog afgezien van de verslechteringen voor de huidige Voordeelurenabonnementhouders zijn er ook abonnementhouders die helemaal niet zitten te wachten op het overzetten naar Flex. Die laden liever saldo op een moment dat het ze uitkomt.

Ik las tot mijn verrassing dat de NS om het ‘abonnementenaanbod minder ingewikkeld en flexibeler te maken’ de korting in de middag te schrappen. 

Ik vroeg mij af voor wie het nu precies ingewikkeld is en wat het verschil zou maken om alle abonnementen ook korting in de middag te geven. Ik maak al jaren in alle eenvoud en graag gebruik van de trein. Sterker nog de trein is eenvoudig en tevens flexibel, omdat je daarmee een goed alternatief hebt om niet de auto te pakken. Volgens mij gebruikt de NS dat namelijk altijd als argument om extra geld bij de overheid te claimen.

Kortom ik vind dit een flauw argument en een bestraffing van trouwe klanten die jaren dit abonnement hebben.  En om dan de brief af te sluiten met een simpel ‘nee hoor, u hoeft nu niets te doen’ . Ja die snap ik helemaal, want de NS heeft er alle belang bij dat de reizigers zich niet roeren en er vooral geen kritiek op hebben.

Nu ken ik de NS niet als een partij die gevoelig is voor argumenten van reizigers, maar denk toch dat het goed is dat ik mijn ongenoegen uit en dat de NS later niet kan zeggen dat de reizigers zwijgend instemmen met dit beleidsvoornemen. Ik hoop dat de NS dit terugdraait en de prijs van het abonnement op 67 euro houdt. 

Met vriendelijke groet van Patrick.

Mijn keuze is nu snel gemaakt, gewoon mijn abonnement van mij en mijn vrouw opzeggen, alles duurder maken en versoberen, lekker klantvriendelijk, ik hoop dat heel veel mensen mijn voorbeeld zullen volgen, hoe meer mensen er zo over denken, is misschien een signaal naar de NS toe, om deze nieuwe regels te heroverwegen, mocht dit toch allemaal doorgaan, ben ik als klant weg, gaan we toch met de auto reizen!

Aan: NS afdeling ontevreden klanten:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Dit houdt een verregaande verslechtering van de voorwaarden in tegen amper een verlaging van de prijs. U als de facto monopolist zou zich klantvriendelijker moeten opstellen.

Met vriendelijke groet,


Eens. Onvoorstelbaar. Je wordt gestraft omdat je groen reist. Niet iedereen kan overstappen op een Tesla.

Dit is een wel zeer grote achteruitgang, waar die luizige zeven uur echt niet tegenop kan. Ik reis voor mijn werk veel met de trein, probeer afspraken altijd zo te regelen dat ik na negen uur kan vertrekken, maar mijn werkdagen worden zo wel heel erg kort. Een zeer slechte beurt, om trouwe klanten zo te behandelen. Ik denk dat ik toch maar weer met de auto ga.

7 euro korting weegt totaal niet op tegen de extra reiskosten die ik ga maken. Dit noem ik geen compensatie. Wat een misbruik van jullie machtspositie. 

Goh, 7 euro minder per jaar aan abonnement, dat is nog eens een mazzeltje!

Ik trein als mantelzorger zo’n 30x per jaar na mijn werk van Amsterdam naar Nijmegen. Dat gaat me dus per reis 7,72 meer kosten. Per jaar dus ruim 460 euro.

NS, bedankt!

Reputatie 1

Beste NS, wees gewoon eerlijk en zeg dat de afschaffing jullie puur en alleen om de euros gaat. Smoesjes over plaats in de trein hebben we niks aan (misschien dan toch maar de ritjes rond de kerk invoeren zodat er meer treinen en meer zitplaatsen zijn)

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 

Reputatie 7
Badge +3

Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Worden de Spoordeelwinkeltickets dan ook alleen geldig tijdens de daluren of kunnen reizigers daarmee nog wel ongelimiteerd in de middagspits reizen?

Het is de bedoeling om binnen NS Flex ook abonnementen aan te gaan bieden met korting voor bus, tram en metro vervoer, zoals nu het geval is met OV Voordeel of OV Vrij. Deze zijn vooralsnog echter niet beschikbaar, deze worden nog steeds ontwikkeld. Ik ga ervan uit dat, wanneer alle abonnementen overgaan, er ook echt NS Flex varianten zijn voor alle huidig beschikbare producten.

Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die een zitplekje in de spits bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wél voor mijn werk in de spits met de trein reisde). Het probleem van overvolle treinen wordt door deze plannen niet opgelost.   In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door dit ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet om zich op deze manier van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Reputatie 5

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Het is inderdaad een drogreden, en nog een heel kinderachtige ook. Maar hij wordt wel steeds gebruikt in dit topic. “Ik ben al … jaar trouwe klant.” Ouder worden is geen prestatie. Een 20-jarige kan er niets aan doen dat hij niet al 30 jaar een abonnement heeft. @AldertM weet het zo te draaien dat in zijn wereld ouderen worden gediscrimineerd, terwijl de voorwaarden vanaf 2021 voor iedereen dezelfde zijn, na een periode van tien jaar waarin oudere generaties hun spotgoedkope abonnement tegen voorwaarden die niet meer van de tijd zijn konden verlengen.

Reputatie 7
Badge +3

@Kaat5

De VDU kaart is eigenlijk nooit bedoeld geweest om goedkoop mee te gaan forensen in de spitsuren. Dat onbedoelde gebruik wordt nu afgesneden.

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.


De VDU was bedoeld om met korting te reizen, voor jong en oud buiten de ochtendspits.

Een dalurenkaart wordt ook gebruikt door forenzen.

Dat mensen fors verdienen aan reiskostenvergoeding is een aanname van jou. De meeste werkgevers geven of een business kaart uit of vragen om bin.

Jouw mening over VDU is allang bekend. Iets met jaloersheid omdat jij hem niet meer kon aanschaffen.

Mooie NS-filosofie achter de op handen zijnde wijziging van het Voordeelurenabonnement. Verlichting van de middagspits voor reizigers.

Stilletjes is op het hoofdkantoor van NS berekend wat het aan extra opbrengsten zal opleveren. Dat gaat in de miljoenen lopen, want harde werkers als ik gaan niet voor 16 uur naar huis, en als het even kan toch liever ook niet na 18:30 uur. Het doorsnee reisgedrag van de mensen zal er nauwelijks door veranderen, dus de draaglijkheid van het reizen aan het eind van de middag ook minimaal.

Heeft de NS gepeild in welke mate deze maatregel het reisgedrag zal veranderen?

Overigens vertrekt mijn trein vanuit Tilburg om 18u24, dus ik zal dan nog een halfuur langer moeten wachten. Ben ik, als het even meezit, om 20u10 elke dag thuis.

Reis ik op de manier zoals ik dat jaren met mijn abonnement gewend was, dan kost mij dat ongeveer 400 euro per jaar extra. Maar gelukkig wordt het abonnement 7 euro goedkoper, dat scheelt dan weer enorm.

Kortom: schande NS! Schande!

Beste NS, 

Ik probeer te volgen wat u zegt: voor een betere spreiding door de dag, veranderen we de prijsstelling voor kaartjes in de middag/avondspits. Dat veronderstelt dat u goed heeft onderzocht wat de prijsprikkels zijn die leiden tot het al dan niet gebruik maken van de trein als vervoermiddel.

Bent u bereid om de resultaten van dergelijk onderzoek op dit forum te delen?

Het kennelijke verband tussen ‘prijs’ en ‘reizen’ zou ik zo niet leggen. Ik denk dat veel mensen de trein als vervoermiddel kiezen omdat zij een bewuste keuze voor minder milieubelastend reizen, omdat het handig is om files te omzeilen, omdat hun werkgever OV vergoedt etc. De bijbehorende kosten van de treinreis zijn een gegeven waar ze - binnen redelijke marges - rekening mee kunnen houden bij het beheer van hun persoonlijke uitgaven. Een verhoging van die reiskosten leidt in veel gevallen tot een verlaging van het beschikbare budget voor levensonderhoud. De NS lijkt voorbij te gaan aan dit gegeven.

Last but not least: het echte probleem is een capaciteitsprobleem. Dat wordt echt niet opgelost door een dergelijke maatregel. Mensen gaan niet massaal op andere tijdstippen reizen (iets met werk en studietijden), en met de verwachte bevolkingsgroei, de breed gedragen wens om over te stappen op duurzamere vormen van vervoer en de steeds comfortabeler treinen (compliment!) is het vele malen logischer en effectiever om meer treinen in te zetten. Mocht het zo zijn dat u die vergeten bent tijdig te bestellen (dat kan gebeuren), verhaal dan niet de lasten daarvan op de gewone reiziger.

Kom op en bedenk een echte list!

Groet,

Arnoud Aikema

 

Badge +3

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten?

@broekstukken

??????

30% van de VDU kilometers in de spits is iets anders dan 30% van alle kilometers in de spits.

Sorry slecht gelezen. 

Reputatie 1

NS geeft in haar Algemene Voorwaarden (dd. 1 juli 2015), lid 12.1 aan in, de (contract)voorwaarden eenzijdig te mogen aanpassen dus ook die van de VDU. In veel gevallen mag dat ook maar in deze kwestie zijn twee overlappende aspecten een juridische verkenning waard: de lengte en aard van het VDU-contract tussen klant en de NS, en de impact van de gewenste en te verantwoorden effecten van de aangepaste voorwaarden. Aspect 1) Relatief veel VDU-abonnementen zijn tien of langer geleden voor onbepaalde tijd afgesloten. Dit heeft verwachtingen bij klanten gewekt en impliceert, bij ‘goed gedrag’ van klanten, loyaliteit en redelijkheid ten aanzien van de klant vanuit de onderneming, in dit geval de NS. De voorgestelde contractaanpassing betekent voor veel klanten een kostenverhoging, een die in geen enkel opzicht wordt gecompenseerd door de voorgestelde vergoeding van 7 euro (wat overigens een merkwaardig arbitrair getal is dat m.i. al aangeeft dat de NS nattigheid voelt bij een rechtsgang). In een evt. rechtszaak lijkt het mij in z’n geheel niet onwaarschijnlijk dat de rechter klanten die aanspraak denken te kunnen maken op een (individuele) compensatie van de kostenverhoging, en dat ook kunnen aantonen, die ook (deels) toekent. De NS heeft hier natuurlijk geen enkele zin in. Punt 2: Het beoogde doel van de voorgenomen maatregel valt, op basis van gegevens die de NS nu zelf aanreikt, sterk te betwijfelen. Een rechter zal dit beperkte bedrijfs- en civiele effect mee laten wegen in zijn oordeel, zeker in relatie tot de verantwoordelijkheid die de NS heeft (opgebouwd) ten aanzien van klanten.

Het is niet duidelijk waarom Rover (en andere consumentenorganisaties) niet sneller met juridische stappen dreigen. Concrete actiepunten voor gedupeerde klanten zijn in ieder geval de publiciteit op te zoeken (middels dit soort fora), de druk op te voeren en klachten in te dienen bij NS, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rover en andere consumentenorganisaties. Afhankelijk van de acties van consumentenorganisaties kunnen gedupeerde klanten in samenwerking met hen, of individueel (in groepsverband) een juridisch proces aanvangen.

Gefeliciteerd NS! Weer een klant minder na jarenlang treinreizen. Wat heeft een abonnement eigenlijk nog voor zin als je hoofdzakelijk voor je werk reist? De meest mensen beginnen voor 9.00 met hun arbeid en houden niet om 16.00 al op. Ik neem voortaan de auto. En bedankt!

Wat is dit nu weer voor een eenzijdige ingreep? Omdat het druk is op het spoor weert u klanten in plaats van meer materieel in te zetten? Lijkt mij sterk gevalletje paard achter de wagen spannen. Daarnaast mag het duidelijk zijn dat meer OV beter is voor klimaat. Overal wordt geroepen om meer te investeren in OV. En toch kiest u als NS ervoor om met deze aanpassing van het abonnement mensen de trein uit te jagen. Ik betaal eerlijk gezegd liever € 7 meer om wel tussen 16.00 en 18.30 uur te reizen, dan dat ik akkoord ga met dat belachelijke lage bedrag van € 7 ter compensatie van het niet kunnen rijden in de spits (of tegen de volle mep). Wonend in  Maastricht maakt u het reizen voor mij zo wel bijzonder lastig. Of alles maar voor vier uur proberen te halen en dus weinig efficiënt je dag kunnen indelen. Of eindeloos wachten tot na 18.30 en dan te laat nog in de trein hangen en je hele avond kwijt zijn. Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat er nog zoveel mensen zijn met het oude voordeelurenabonnement (dat ik zelf al bijna 25 jaar heb). Door eerdere ingrepen van de NS en door natuurlijk verloop, moet het inmiddels nog maar om een kleine groep mensen gaan en die zijn echt niet de oorzaak van de drukte in de treinen. 

Reputatie 7

Tjongejonge. Heeft men 10 jaar van privileges kunnen profiteren en dan gaat men op het moment dat NS aangeeft, vanwege gewijzigde omstandigheden, een verstandig beleid te gaan voeren, zo tekeer.

Helaas  blijkt NS te maken te hebben met een groep onredelijke en ondankbare klanten. Treurig.

Reputatie 7
Badge +3

Tuurlijk.. de 700.000 (helemaal niet zo dagelijkse reizigers, want dat zijn er dus maar hooguit  210.000) VDU ‘bevoordeelden’ (met korting in de middagspits) houden jouw mogelijke zitplaats bezet!?

 

Een zitplaats op basis van welk abonnement ook is dus de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. 

 

Misschien een kleine correctie. Ik heb me in eerdere postings ook verkeken hierop, het gaat niet alleen om het deel van de VDU reizen in de middagspits, ook de Dal Voordeel abonnementhouders met Keuzedagen worden geweerd uit de middagspits. VDU reizigers hebben nog een keus om vol tarief in de spits te blijven reizen, de Keuzedag reizigers niet. Hoeveel mensen met Dal Voordeel deze Keuzedagen hebben heb ik nergens kunnen vinden,  maar het effect zal misschien niet heel groot omdat het maar om 7 dagen per jaar gaat.Maar goed, het aantal reizigers wat het betreft is hiermee wel iets meer.

Een zitplaats op basis van een abonnement is er inderdaad niet, maar als een bepaald percentage reizigers nu de middagspits gaat mijden dan heeft iedereen ongeacht of men wel of niet een abonnement heeft net wat meer kans op een zitplaats. Of het aantal reizigers kan weer iets groeien zonder dat de treinen in de spits nog meer uitpuilen.

Reageer