Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Badge +3

En omdat je het niet direct in de trein betaalt maar thuis laat sturen, is het een Uitstel van betaling. Ik vraag me af of je het nog steeds contant in de trein kan betalen. 

Volgens mij al een tijdlang niet meer (en ook niet met PIN), maar het bedrag zou hetzelfde zijn.

Reputatie 3

Die schrijven kost tijd, dus bij onterecht 1e klas reizen krijg je vaak de keuze om naar de 2e klas te gaan.

 

Inderdaad, heb wel eens gezien dat de hele eerste klas helemaal leegliep terwijl er een uitgeschreven werd...

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij al een tijdlang niet meer (en ook niet met PIN), maar het bedrag zou hetzelfde zijn.

Ja, het bedrag zou hetzelfde zijn, maar dan zou het geen Uitstel van betaling zijn, want je hebt de betaling dan niet uitgesteld maar direct betaald. 

Reputatie 7
Badge +3

In feite is het dan nog steeds een uitgestelde betaling. Je had immers niet betaald voordat je instapte waardoor je op slag veranderde in een reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Tenzij je natuurlijk een overeenkomst hebt met de vervoerder waarbij je op rekening reist.

Reputatie 7
Badge

In feite is het dan nog steeds een uitgestelde betaling. Je had immers niet betaald voordat je instapte waardoor je op slag veranderde in een reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Tenzij je natuurlijk een overeenkomst hebt met de vervoerder waarbij je op rekening reist.

Daar zit wat in, maar het BP2000 noemt dit dus geen UVB.

Reputatie 3

Het zal geen toeval zijn dat ik uitgerekend een dag na mijn berichten in deze draad een mailtje krijg waarin ik uitgenodigd wordt om over te stappen naar flex. Vraag me wel af hoe zo'n maandelijks overzicht er uitziet.

Badge +3

Het zal geen toeval zijn dat ik uitgerekend een dag na mijn berichten in deze draad een mailtje krijg waarin ik uitgenodigd wordt om over te stappen naar flex. Vraag me wel af hoe zo'n maandelijks overzicht er uitziet.

Zie hier een voorbeeldfactuur. De specificatie van je reizen staat op de vervolgpagina’s van de pdf.

Reputatie 7

Ook ik heb een mailtje ontvangen om over te stappen naar flex dalvrij maar zolang niet verplicht blijft ik bij het oude op saldo reizen.

Reputatie 3

Het ging me nou juist om de specificatie. Moet ik daar op wachten om vertraging te kunnen claimen?

Badge +3

Het ging me nou juist om de specificatie. Moet ik daar op wachten om vertraging te kunnen claimen?

Nee hoor, dat kan net als bij reizen op saldo zodra een reis in je reishistorie in Mijn NS staat (bij Flex meestal na een dag of twee, soms duurt het langer) maar kan ook altijd via het formulier https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging

Reputatie 3

Ook ik heb een mailtje ontvangen om over te stappen naar flex dalvrij maar zolang niet verplicht blijft ik bij het oude op saldo reizen.

Ik voel er ook niets voor. Zo vaak hoef ik mijn abonnement niet te veranderen. Het staat me ook niet aan dat de NS zich ook met andere vervoermiddelen bemoeit.

Reputatie 7
Badge +3

Nee , je hoeft niet te wachten op de specificatie om vertraging te kunnen claimen, dan blijft gewoon zoals het is, Het is alleen wel zo dat het bij Flex langer kan duren voor een reis in je reishistorie staat en je het dus ook pas later vanuit de reishistorie kan claimen. 

Hieronder een voorbeeld van een specificatie van mij van 2 jaar terug (zo veel reis ik niet meer). 

 

Zolang je het nog prima vindt hoe het nu gaat met het saldo abonnement zou ik niet overstappen. Maar als het zo is dat je ook wel eens 1 of meerdere maanden geen gebruik maakt van het abonnement dan kan Flex een voordeel zijn omdat je het dan tijdelijk kan wijzigen naar Flex Basis waarbij je geen abonnementskosten betaalt. Bedenk ook dat als je eenmaal naar Flex bent overgestapt je daarna niet meer terug kan naar Dal Vrij op saldo. 

Badge +3

Het grote voordeel van Flex Dal Vrij is natuurlijk dat je (per dag zo’n 4 euro of meer) aan abonnementskosten kunt besparen als je tijdelijk niet reist (vakantie, je gaat tijdelijk met de auto wegens werkzaamheden, je breekt je been...) Verder kan je eenvoudig een keertje 1e klas reizen (in te stellen tot 15 minuten na inchecken).

Voor de rest verschilt het weinig van op saldo reizen met eventueel automatisch saldo laden voor treinreizen in de spits en bus/tram/metro ritten.

Reputatie 3

Hieronder een voorbeeld van een specificatie van mij van 2 jaar terug (zo veel reis ik niet meer).

Ja, dat is wel karig. Er staat niet hoe laat je in- en uitgecheckt hebt. Voor de NS staat het op de website, voor andere vervoerders niet.

Reputatie 7
Badge +3

De tijden van de in en uitcheck staan net als met een saldo abonnement in je reishistorie in je MijnNS account, daar staan ook de prijzen van de reis, dat verandert niet als je van saldo wijzigt naar Flex. Alle reizen staan dan zowel in de reishistorie als op de factuur. Met Flex staan ook de reizen met andere vervoerders, ook bus, tram en metro in de reishistorie van je MijnNS account. 

Reputatie 3

Daarmee beschikt de NS ook over de vervoersgegevens bij andere vervoerders, zonder dat dit vooraf wordt aangegeven. In de Productvoorwaarden NS Flex kan ik er ook niets over vinden. Wat moet de NS met die gegevens? Het lijkt me in strijd met de AVG.

Reputatie 7
Badge

Artikel 4.2 van de Productvoorwaarden NS Flex luidt: "Het Basisproduct betreft Reizen op Rekening. Dit houdt in dat u met uw persoonlijke OV-chipkaart die geschikt is gemaakt voor Reizen op Rekening (zie artikel 4.3 van deze productvoorwaarden) door in-en uit te checken vervoerbewijzen kunt aanschaffen bij NS en andere vervoerders zonder dat er saldo op uw OV-chipkaart staat. De vervoerbewijzen die u op deze wijze hebt aangeschaft, alsmede de eventuele kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten, betaalt u steeds achteraf, per automatisch incasso (zie artikel 13 van deze productvoorwaarden). Uw abonnements kosten betaalt u vooraf, eveneens per automatische incasso. U ontvangt hiervoor een digitale factuur in uw MijnNS account."

Uitvoering van een overeenkomst is een in de AVG toegestande grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens.

Of NS u voor reizen met een abonnement mag dwingen ook dit product af te sluiten en dat geen koppelverkoop of concurrentievervalsing is, is een andere vraag, waar ik ool jlhet mijne van denk. Of het ook volgens de concessie voor het hoofdrailnet mag en of de staat door dat toe te staan dan niet illegaal tegen de concurrentie in het openbaar vervoer in werkt, geldt hetzelfde voor.

Reputatie 3

Wat zou er gebeuren als andere vervoerders ook een flexabonnement zouden willen aanbieden? Beschikken die dan ook over reisgegevens van de andere vervoerders?

Abonnementskosten staat overigens zonder spatie in de voorwaarden.

Badge +3

Arriva biedt al flexabonnementen aan, onder de naam Arriva Flow, en ook GVB kent flexabonnementen. Inderdaad factureren zij dan ook voor andere vervoerders.

Reputatie 7
Badge

Abonnementskosten staat overigens zonder spatie in de voorwaarden.

En terecht uiteraard, geen idee hoe ik die er met kopiëren per ongeluk in gekregen heb. Dat was in ieder geval miet bewust.

Reageer