Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De volgende stap wordt dat een groot aantal automaten wordt weggehaald. Die zijn veel minder nodig wanneer bijna iedereen NS Flex door de strot geduwd krijgt en geen saldo meer hoeft te laden. 

Ik heb sterk het idee dat Rover zich in de luren heeft laten leggen door NS en nauwelijks in de gaten heeft welke verslechteringen er aan het beleid hangen. Nog afgezien van de verslechteringen voor de huidige Voordeelurenabonnementhouders zijn er ook abonnementhouders die helemaal niet zitten te wachten op het overzetten naar Flex. Die laden liever saldo op een moment dat het ze uitkomt.

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

De woordvoerder van NS beweerde vanmorgen dat er nog maar 700.000 zijn.

De volgende stap wordt dat een groot aantal automaten wordt weggehaald. Die zijn veel minder nodig wanneer bijna iedereen NS Flex door de strot geduwd krijgt en geen saldo meer hoeft te laden. 

Dat is niet waar want er komen sraks Flexdagen voor mensen onder de 60 en die geven de automaat weer een hoop extra werk.

 

Nog afgezien van de verslechteringen voor de huidige Voordeelurenabonnementhouders zijn er ook abonnementhouders die helemaal niet zitten te wachten op het overzetten naar Flex. Die laden liever saldo op een moment dat het ze uitkomt.

Juist Rover heeft altijd geroepen dat er achteraf betaald moet worden omdat dan geen saldo op de kaart hoefde te staan. Dan kunnen ze nu moeilijk bezwaar maken. In zijn commentaar laat Rover dan ook weten blij te zijn met de omzetting naar Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Rover heeft dat wat mij betreft altijd verkeerd gezien.

 Betekent dat dat de voordelen zoals in juli en augustus voor 9.00 met korting nog wel blijven bestaan? Kunnen jullie één overzicht maken welke voordelen deit oude "VDU" nog wel hebben?

Nee, dat blijft niet bestaan. Per 2021 is er 40% korting: 

- Van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 16:00 uur en tussen 18:30 en 6:30 uur.
- Tijdens het weekend de hele dag
- Niet meer in de maanden juli en augustus tijdens de spits
- Op feestdagen de hele dag 
 

Graag ontvang ik van u een set van de oorspronkelijke voorwaarden en hoor ik graag of u zo maar hier vanaf kan wijken.

Je vindt de voorwaarden van het Voordeeluren abonnement hier (5.5) en van onze abonnementen in het algemeen hier (5.6).

 

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement voor 170 euro per maand. Wat ga ik dan betalen als ik NS Flex ga gebruiken? Sowieso 24 euro. Maar komt daar dan gewoon nog 170 euro bovenop? Kan ik mij bijna niet voorstellen omdat ik dan gewoon 24 euro per maand armer wordt en er geen voordeel aan behaal omdat ik enkel op 1 traject reis in spitsuren.
Als ik probeer online een NS Flex abonnement te nemen wordt het niet duidelijk gemaakt wat ik per maand onder de streep kwijt ben en moet ik op een gegeven moment wel klikken op ‘overstappen’ zonder te weten waar ik dan aan toe ben qua maandelijkse kosten.

Volgens mij tel je de prijs van een Altijd Voordeel abonnement nu op bij de kosten van je Traject Vrij abonnement. Dit zijn verschillende producten. De prijs is gewoon het abonnementsgeld, dat wordt niet duurder. Een (ouderwets) Traject Vrij maandabonnement blijft ook te koop.

 

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????

Keuzedagen zijn niet meer nieuw te koop per einde 2020. Wie ze heeft kan ze door laten lopen. Vanaf 2020 wordt het 26,- euro voor 7 dagen tweede klas en 51 euro voor eerste klas Keuzedagen.

 

Ik heb zelf geen Voordeelurenabonnement, maar wat is dan nog het voordeel van een Voordeelurenabonnement wanneer de tijden waarop korting gegeven worden gelijk worden aan een Dal Voordeel abonnement? Dit komt er in feite op neer dat er geen Voordeelurenabonnement meer is, maar wordt het een Dal Voordeelabonnement, alleen heet het nog Voordeelurenabonnement.

 

Verder:

Wordt er in de tussentijd wel alles aan gedaan om NS Flex te verbeteren en de huidige problemen te verhelpen? Denk in dat opzicht bv aan de onterechte correctietarieven die nog herhaaldelijk voorkomen. Het “NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement” is soms wel heel letterlijk, even €50 extra omdat iemand zogezegd tegen de reisrichting zou reizen terwijl dat helemaal niet het geval is.

En wat wordt de policy wanneer iemand te laat betaald heeft door bv mislukken van een incasso en klant is bv op vakantie waardoor dit niet op tijd wordt gezien? Nu lees ik vaak dat iemand dan 6 maanden geen Flex kan afsluiten maar kan dan nog wel een klassiek abonnement nemen. Je kunt mensen die een treinabonnement nodig hebben om bv naar werk te gaan niet 6 maanden lang verhinderen om een abonnement te nemen vanwege 1 keer een foutje. Het ligt natuurlijk wel anders bij herhaaldelijke wanbetaling.

Ja, het Voordeelurenabonnement wordt als het ware gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. NS Flex zal dan inderdaad minder ‘kinderziektes’ moeten hebben zoals het onterecht in rekening brengen van correctietarieven. Het beleid betreft de 6 maanden geen Flex kunnen hebben na een beëindiging van onze kant wegens een te late betaling (dat is na 3 betalingsherinneringen, +/- anderhalve maand na de rekening van de reizen die je de maand daarvoor al hebt gemaakt) verandert niet. Reizigers die in deze situatie komen kunnen dan nog op saldo reizen, een regulier Dal Voordeel abonnement nemen. Er blijven ook een Traject Vrij en Altijd Vrij maandabonnement (en drie maanden versie), waarbij je van te voren het abonnementsgeld betaalt en niet op rekening reist. 

 

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

De wijziging gaat in per 1-1-2021. Als je dan midden in je contractjaar zit, dan vindt er een verrekening plaats. 

 

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Het incheckmoment is bepalend. Als je in de daluren begint aan je reis, dan krijg je de hele reis korting. Begin je aan het einde van de spits aan je reis, dan krijg je de hele reis geen korting.

 

Net de mail over de wijziging van de voorwaarden gelezen; geen leuk bericht, maar nu wel een belangrijke vraag:

Ik heb een  40% Voordeelurenabonnement; 

Er geldt  straks geen 40% korting doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30

Betekent dit dan dat ik bijvoorbeeld voor 16:00 op plaats van bestemming moet zijn als ik met korting wil reizen? 

En als ik voor 15:59 ingecheckt ben, geldt dan evengoed de 40% korting  tot dat ik uitcheck?

Het incheckmoment is bepalend

 

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.

Het Dal Voordeel abonnement wordt 56,- euro in 2020 en 60,- euro in 2021. Dat is dezelfde prijs als NS Flex Dal Voordeel nu is, 5,- euro per maand. Het abonnement is flexibel aan te passen voor periodes waarin je de korting niet nodig hebt. 

 

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

Gaat dit echt gebeuren. Voor mij en vele anderen is dit namelijk zeer belangrijk.

Ja,

 

 

 

 

 

Badge +3

er komen sraks Flexdagen voor mensen onder de 60 en die geven de automaat weer een hoop extra werk.

Dat lijkt me niet. Ik verwacht dat er iets komt waarbij je bijvoorbeeld in Mijn NS een Flexdag kan aanzetten, waarbij je tegen een vast bedrag een dag onbeperkt mag reizen in de daluren. Die kosten zouden dan op de eerstvolgende factuur in rekening worden gebracht.

Als houder van een Weekend Vrij-abonnement ontving ik vandaag ook deze mail, met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Weekend Vrij Flex. Ik combineer men Weekend Vrij echter met een OV Chip Plus-abonnement. Krijgen houders van een OV Chip Plus-abonnement die dit combineren met een ander abonnement nog seperaat een e-mail (want sommige functies van OV Chip Plus bijten met die van Flex)? En als er voor Flex het e.e.a. moet worden geregeld in een app, kan dan ook in de mail worden aangegeven in hoeverre de functionaliteiten binnen die app toegankelijk zijn?
 

Rover heeft dat wat mij betreft altijd verkeerd gezien.

Ik denk ook dat heel veel reizigers niet op Flex zitten te wachten, maar ja Rover beweerde altijd het tegendeel dus moeten ze nu ook zwijgen. 

Wordt het dan eindelijk mogelijk om een traject vrij abonnement op één kaart te combineren met dal vrij?

Mijn keuze is nu snel gemaakt, gewoon mijn abonnement van mij en mijn vrouw opzeggen, alles duurder maken en versoberen, lekker klantvriendelijk, ik hoop dat heel veel mensen mijn voorbeeld zullen volgen, hoe meer mensen er zo over denken, is misschien een signaal naar de NS toe, om deze nieuwe regels te heroverwegen, mocht dit toch allemaal doorgaan, ben ik als klant weg, gaan we toch met de auto reizen!

Mijn zoon van 12 reist alle dagen met een trajectvrij kaart. Hij is nu nog te jong voor een NS flex kaart. Daar moet je 18 voor zijn. Wordt de leeftijdsgrens volgend jaar dan ook aangepast? Zo niet dan is het een dure grap voor ons. Het is nu al een kostbare aangelegenheid, duurder moet het niet worden. Het wordt nu toch echt tijd dat er ook een treinkaart voor jongeren komt tussen 12 en 18 die nog niet op mbo of hbo zitten. 

 

 

Je kan al NS Flex voor kinderen bestellen, alleen nog geen Traject Vrij. 

Reputatie 7
Badge +3

@ElisabethB 

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html

Reputatie 7
Badge +3

 

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

De wijziging gaat in per 1-1-2021. Als je dan midden in je contractjaar zit, dan vindt er een verrekening plaats. 

Wat voor verrekening is dat dan? En ik neem aan dat dan per 1-1-2021 kan opzeggen. Het aanhouden van het Voordeelurenabonnement is ook niet erg aantrekkelijk meer voor de keuzedagen.

Je kan al NS Flex voor kinderen bestellen, alleen nog geen Traject Vrij. 


Vreemd tegen mij werd nog niet zo lang geleden gezegd dat het niet kon. Dus ik kan een flex abonnement voor hem bestellen op zijn eigen ov-chipkaart met trajectvrij erop. 

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd tegen mij werd nog niet zo lang geleden gezegd dat het niet kon. 

Dat kan sinds 13 september 2019. 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-voor-kinderen-is-live-60402

Reputatie 7
Badge +4

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

De woordvoerder van NS beweerde vanmorgen dat er nog maar 700.000 zijn.

Totaal te verwaarlozen dus, acht jaar na de afschaffing. ;-)

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Belachelijk dat jullie het kunnen doen. Jullie duperen de trouwe klanten en de gepensioneerden. Er moet een eind komen aan die monopolie van de NS.

 

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

De wijziging gaat in per 1-1-2021. Als je dan midden in je contractjaar zit, dan vindt er een verrekening plaats. 

Wat voor verrekening is dat dan? En ik neem aan dat dan per 1-1-2021 kan opzeggen. Het aanhouden van het Voordeelurenabonnement is ook niet erg aantrekkelijk meer voor de keuzedagen.

Als je dan een Voordeelurenabonnement met Keuzedagen hebt of een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen, dan is het vanaf 2021 qua prijs en voorwaarden gelijk. Met de verrekening bedoel ik dat je dan nog weer een deel terugkrijgt door het verschil tussen de 67,- en 60,- euro. Ja, opzeggen per 2021 zou moeten kunnen.

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Met andere woorden, het antwoord op mijn vraag is dus: Nee, het kan niet. Belangrijk dat dit onder de aandacht gebracht wordt. Beetje vergeten groep, jongeren tussen 12 en 18 die nog geen studenten ov hebben. Reiskosten kunnen zelfs niet eens afgetrokken worden van de belasting. Tijd voor aandacht voor die groep… 

@ElisabethB

Het is inmiddels mogelijk om als ouder Flex te bestellen voor een kind.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/bestellen-studenten-en-minderjarigen.html


Ja ik zie het, het is mogelijk om voor hem een NS flex abonnement te kopen. Bijvoorbeeld een Flex daluren abonnement. Daarmee krijgt hij korting in de daluren. Dat is dubbelop. Die korting krijgt hij namelijk al, omdat hij een trajectvrijkaart heeft. Het kost mij dan dus extra per maand. Terwijl flex nu eenmalig 10 euro kost. Duurder dus, terwijl we voor het abonnement al 160 per maand kwijt zijn. Raar toch. 

Traject Vrij bestaat nog niet als NS Flex. Dat komt nog. Wanneer dat er is kan je NS Flex Traject Vrij voor je zoon bestellen. 

Reputatie 4

Steeds weer krijg ik de indruk dat de directie van NS graag met treintjes speelt, maar dat ze reizigers als een lastig bijverschijnsel beschouwen.

 

Geheel eens met de maatregelen inzake voordeelurenabonnementen en keuzedagen. Wij klagen ook niet, wanneer bijvoorbeeld de horeca prijsstijgingen van 20% invoert. De redenen van de beperkingen bij gebruik van voordeelurenabonnementen zijn begrijpelijk en logisch. Blijven voor mij twee vragen:

1: Wanneer ik incheck vóór 16:00 en mijn reis duurt tot bijvoorbeeld 18:00 uur, is de 40 % korting dan van toepassing?

2: Het aantal keuzedagen was 7. Ik neem aan, dat dit aantal onveranderd ook na januari 2021. 

Edit door Moderator: Verplaatst naar hoofdtopic over abonnementen-update

Reageer