Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 6

Wat een ellende, deze dingen. Meer betalen en minder mogen. Probeert de NS klanten waarvoor er geen goedkoper alternatief is nog eens een extra poot uit te draaien? Bijna alle veranderingen zijn in het nadeel van de reiziger. Elk bedrijf waar het “te” druk wordt zet alles in om hun “productie” te verhogen, de NS doet het omgekeerde, “We verhogen de prijzen en verlagen de service dan blijft het teveel aan klanten wel weg” Te veel aan klanten? Er zijn nooit teveel klanten. De aangedragen veranderingen laten geen bedrijf zien dat er alles aan doet om aan een grotere vraag te voldoen.

Waarom geen cico bij het instappen zoals bij bussen. Dan is de reis aan een trein gekoppeld kan vertraging automatisch verrekend worden maar ook is een automatische tariefomschakeling mogelijk. Van A tot C hoog tarief en van C tot D laag bijvoorbeeld. Dan krijg je een veel betere spitsspreiding. Nu is het te veel werk, je hebt 2 kaarten nodig en moet tussendoor bij een paaltje uit en met de andere kaart weer inchecken. Ongeveer 8% van de huidige spitsreizigers zouden hun reis een beetje op willen en kunnen schuiven en half in en half buiten de spits gaan reizen. Ook voor incidentele reizigers die naast een reis met de NS ook nog met ander OV moeten reizen zou het een uitkomst zijn. Zelf kan ik, als ik met 40% korting wil reizen, pas om half 2 op mijn plaats van bestemming zijn. Als ik een trein eerder zou kunnen pakken, maar dan moet ik weer met 2 kaarten goochelen, zou ik al om half 1 daar zijn en het verschil in prijs zou meer dan € 10 zijn per enkele reis. Om op die tussenstop van1 minuut …. dat gaat niet lukken. 6 minuten verschil in vertrektijd, een uur langer onderweg en € 10 duurder uit.

Ik zie nergens dat er oplossingen geboden worden om meer reizigers te vervoeren, slimmere planning van materieel inzet, verschillende snelheden binnen en buiten de spits. Het gebruik van variabele snelheden tussen stations. Misschien komt dat ook wel gedeeltelijk door ProRail, dat er voor zorgt dat de NS met 1 hand op de rug gebonden moet werken. Alsof AH aan de leverancier van de potten jam moet vragen om ze tijdelijk in een ander schap te mogen zetten…...
Omdat het de NS ook niet echt gelukt om reistijden sterk te verminderen waarom dan de obsessie om hier en daar een paar seconden te stelen ten koste van de reiziger. De gemiddelde reiziger maakt die minuut meer of minder niet uit zolang een overstap maar goed haalbaar is. Als een reis 30 minuten duurt en door een vertraging van 1 of 2 minuten is een overstap net niet haalbaar en je moet 15 minuten op de volgende trein wachten dan had je toch liever een reis van 35 minuten gehad waarbij de overstap wel goed haalbaar is. Je bent dan immers10 minuten eerder op plaats van bestemming.

Maar goed ik zal wel een zeur zijn….. 

@ElisabethB 

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Reputatie 7
Badge +3

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Niets. Afgezien van een eventuele persverhoging per 1 januari in 2020 en 2021 etc.

@Philned

Voor een verhoging van de spoorproductie is vooral uitbreiding van de infrastructuur nodig maar de politiek wil daar geen geld voor uittrekken, immers alle geld moet naar zorg, onderwijs, milieu of politie. En dus zullen de reizigers via het prijsmechanisme gespreid moeten worden. De volgende stap zal vrees ik het aanpakken van de OV-studentenkaart zijn.

Reputatie 7
Badge +3

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Niks, dat blijft gewoon bestaan.

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

@ElisabethB

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.


dat begrijp ik dat moet ook in samenwerking met de politiek. MBO’ers van 16 tot 18 krijgen ook kinderbijslag en kinderen tot 12 ook… die mogen allemaal wel vrij reizen. Dus een beetje krom is het wel. 

 

Als houder van een Weekend Vrij-abonnement ontving ik vandaag ook deze mail, met de mededeling dat ik wordt overgezet naar Weekend Vrij Flex. Ik combineer men Weekend Vrij echter met een OV Chip Plus-abonnement. Krijgen houders van een OV Chip Plus-abonnement die dit combineren met een ander abonnement nog seperaat een e-mail (want sommige functies van OV Chip Plus bijten met die van Flex)? En als er voor Flex het e.e.a. moet worden geregeld in een app, kan dan ook in de mail worden aangegeven in hoeverre de functionaliteiten binnen die app toegankelijk zijn?

Wanneer de wijziging plaatsvindt zal NS Flex wel met OV-chip Plus te combineren zijn. De mail die je nu hebt gekregen is enkel een vooraankondiging, voor de wijziging echt komt zal je nog meer informatie krijgen. Ik neem ook aan vanuit OV-chip Plus. 

Reputatie 4

Op https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/traject-vrij.html staat het volgende:

De grootste wijziging van het Traject Vrij abonnement is dat dit eind 2020 wijzigt in een NS Flex abonnement. Hiermee voegen we een aantal extra's toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo reis je op rekening en hoef je geen saldo meer te laden, én kun je zelf maandelijks de korting waarmee je reist aanpassen.

 

Deze tekst klopt helemaal niet, want Traject Vrij is altijd al een “reizen op rekening” abonnement geweest, waar je geen saldo voor op de kaart laad.

De verandering naar flex zal dus alleen maar als voordeel meebrengen dat je makkelijker wijzigingen kan aanbrengen.

 

@ElisabethB

NS krijgt geen subsidie en zou korting in de spits voor scholieren dus uit eigen zak moeten betalen. Daar beginnen ze natuurlijk niet aan.

De politiek wil voor deze groep ook geen subsidie geven omdat de ouders ook al kinderbijslag krijgen.


dat begrijp ik dat moet ook in samenwerking met de politiek. MBO’ers van 16 tot 18 krijgen ook kinderbijslag en kinderen tot 12 ook… die mogen allemaal wel vrij reizen. Dus een beetje krom is het wel. 

Voor mbo'ers is er een uitzondering omdat die over grotere afstanden moeten reizen (soms 30-40 kilometer), veel opleidingen zijn zeker buiten de Randstad dun gezaaid. 

Een middelbare school is er overal in Nederland binnen een afstand van maximaal 12 kilometer, die scholieren worden daarom geacht met de fiets te gaan.

Reputatie 1

De wijzigingen in het voordeelurenabonnement m.i.v. 01-01-2021 houden dus in dat het eigenlijk een dalurenabonnement wordt? Met € 7,00 compensatie terug naar € 60,-- wat dan nog altijd 8 euro meer is dan het dalurenabonnement? De logica daarachter laat ik me graag uitleggen.

Reputatie 7
Badge +3

De wijzigingen in het voordeelurenabonnement m.i.v. 01-01-2021 houden dus in dat het eigenlijk een dalurenabonnement wordt? Met € 7,00 compensatie terug naar € 60,-- wat dan nog altijd 8 euro meer is dan het dalurenabonnement? De logica daarachter laat ik me graag uitleggen.

Het Dal Voordeel abonnement gaat in 2020 € 56 en vanaf 2021 ook € 60 per jaar kosten.

Op https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/traject-vrij.html staat het volgende:

De grootste wijziging van het Traject Vrij abonnement is dat dit eind 2020 wijzigt in een NS Flex abonnement. Hiermee voegen we een aantal extra's toe aan je huidige Traject Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo reis je op rekening en hoef je geen saldo meer te laden, én kun je zelf maandelijks de korting waarmee je reist aanpassen.

 

Deze tekst klopt helemaal niet, want Traject Vrij is altijd al een “reizen op rekening” abonnement geweest, waar je geen saldo voor op de kaart laad.

De verandering naar flex zal dus alleen maar als voordeel meebrengen dat je makkelijker wijzigingen kan aanbrengen.

 

Er is wel een verschil in dat je geen saldo meer hoeft te laden voor reizen bij bus, tram en metro. Dat was bij een regulier Traject Vrij abonnement nog wel het geval. 

En daar is dan de reden waarom de NS het klachtenformulier op de site verwijderd heeft. Ze hadden bij NS geen zin om 700.000 klachten schriftelijk te verwerken.

 

Niet dat de NS standaard klachten wel afhandelt. Wacht nu alweer 3,5 week op 'n reactie. Overigens ook nog op excuses van ene @Jouke NS die het normaal vindt om klanten af te blaffen, overigens zijn collega's lijken dit ook normaal te vinden.

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Na 9 uur weg is goed te doen, maar voor 16 uur weer terug is veel te vroeg en het wordt nachtwerk om na 18:30 weer terug te gaan, zeker als er daarna nog aansluitend openbaar vervoer nodig is. Buiten de randstad is dat 's avonds vaak niet of nauwelijks aanwezig.

De compensatie na 7 euro is echt een lachertje, dat meent de NS toch niet.

Alleen al voor 1 enkele reis buiten de daluren ben ik meer dan 7 euro extra kwijt.

Waarschijnlijk kan het voor mij niet meer uit om een voordeeluren kaart te kopen.

Maar misschien wil de NS wel dat iedereen weer met de auto gaat reizen?

 

Reputatie 1

Dalurenabonnement in twee jaar tijd 15% duurder, van € 52,-- nu naar € 60,-- in 2021? Dat is nogal wat. Ik denk dat niet alleen veel reizigers maar ook instanties als ROVER daarover de wenkbrauwen fronsen - en het niet slechts daarbij laten.

Reputatie 1

De wijzigingen in het voordeelurenabonnement m.i.v. 01-01-2021 houden dus in dat het eigenlijk een dalurenabonnement wordt? Met € 7,00 compensatie terug naar € 60,-- wat dan nog altijd 8 euro meer is dan het dalurenabonnement? De logica daarachter laat ik me graag uitleggen.

Het Dal Voordeel abonnement gaat in 2020 € 56 en vanaf 2021 ook € 60 per jaar kosten.

Dalurenabonnement in twee jaar tijd 15% duurder, van € 52,-- nu naar € 60,-- in 2021? Dat is nogal wat. Ik denk dat niet alleen veel reizigers maar ook instanties als ROVER daarover de wenkbrauwen fronsen - en het niet slechts daarbij laten.

@Maxime: zou je kunnen navragen of er voor de OV Chip Plus-abonnementhouders nog nadere informatie komt? Ik heb in de jaren dat ik OV Chip Plus heb de nodige rariteiten meegemaakt, en ondervonden dat de functionaliteiten nog niet (goed genoeg) waren doorontwikkeld. Als ik lees dat er voor NS Flex nog veel fout gaat en het e.e.a. nog moet worden uitgewerkt, ben ik er niet gerust op.

Zo moet je bij Weekend Vrij Flex inchecken, terwijl dat bij OV Chip Plus niet hoeft. Wie gaat harder bijten, Flex of Plus?
 

Wanneer de wijziging plaatsvindt zal NS Flex wel met OV-chip Plus te combineren zijn. De mail die je nu hebt gekregen is enkel een vooraankondiging, voor de wijziging echt komt zal je nog meer informatie krijgen. Ik neem ook aan vanuit OV-chip Plus. 

 

Dit is een wel zeer grote achteruitgang, waar die luizige zeven uur echt niet tegenop kan. Ik reis voor mijn werk veel met de trein, probeer afspraken altijd zo te regelen dat ik na negen uur kan vertrekken, maar mijn werkdagen worden zo wel heel erg kort. Een zeer slechte beurt, om trouwe klanten zo te behandelen. Ik denk dat ik toch maar weer met de auto ga.

Ik heb een Voordeelurenabonnement. Omdat ik 60+ ben krijg ik er een RailPlus kaart gratis bij. Blijft dit zo bij de voorgenomen wijzigingen in 2021?

Dit is toch belachelijk!! Zomaar je abonnement wijzigen? Eerst 40% korting en nu NIETS?

O ja, mijn abonnement wordt PER JAAR € 6 goedkoper, maar PER DAG de reis € 4,40 duurder!!

Hoe jaag je mij uit de trein?

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

7 euro korting weegt totaal niet op tegen de extra reiskosten die ik ga maken. Dit noem ik geen compensatie. Wat een misbruik van jullie machtspositie. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet leuk, natuurlijk. Maar hoe zit het nu met mensen die in een ‘uithoek’ van het land wonen? Stel ik reis nu van 15:00-18:00 van Maastricht naar Amsterdam, stel in 2021 check ik om 15:00 in in Maastricht en ik check om 18:00 uit in Amsterdam. Wat zijn dan de kosten? Gaat dat gat van 16:00-18:30 een enorme deuk slaan in langere reizen?

Het moment van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. Als je om 15.00 uur incheckt, reis je dus nog gewoon met korting naar Amsterdam.

Reputatie 1

Beste NS,  

Wat een teleurstelling!

Als u zo’n groot deel van de dag aanmerkt als ’spits’ wordt reizen buiten de spits bijna onmogelijk.Bovendien is het prijsverschil met uw ’normale’ tarief zo ontzettend groot, dat dit mij als klant veel meer geld gaat kosten, waarschijnlijk honderden euro’s per jaar meer. Die 7 euro, te vergelijken met een kortingskaartje Arnhem-Driebergen is daarbij een lachertje.

 

U zegt dat het drukker wordt, en dat het abonnement met korting in de avondspits niet meer houdbaar is. Het deel van uw redenering dat er klanten gespreid moeten worden over de dag ivm capaciteitsgebrek begrijp ik. Maar ik kan niet goed begrijpen dat u vindt dat ik fors meer moet gaan betalen, terwijl uw zaken beter dan ooit gaan.

Ik vind het erg onbevredigend, en vraag u om na te denken over andere kortingsmodellen. Liever zou ik iets meer abonnementsgeld betalen, een lagere korting behouden, bv 25 of 30%, en wel gewoon de hele dag na 9:00 kunnen reizen.  

 

Uw nieuwe model is praktisch onwerkbaar doordat het teveel planning en uren wachten zou betekenen,waardoor u mij dwingt om veel hogere kosten te maken voor een al jaren verslechterende service.Ik zeg ‘verslechterend’, omdat door de toegenomen drukte de kans op een zitplaats voor mijn gevoel meer dan gehalveerd is over de afgelopen 10 jaar. 

 

Vriendelijke groet,  Een levenslange trouwe, en nu teleurgestelde klant. :disappointed_relieved:  

 

Sieger, Zelfstandig grafisch ontwerper, Amsterdam

Reageer