Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Bij de introductie van de ‘nieuwe’ voordeelurenkaart zo’n 8 jaar geleden zouden bestaande dalurenabonnementhouders de korting in de avondspits behouden.

Blijkbaar heeft voor de NS het houden van een belofte een geldigheidsduur van zo’n 8 jaar.

 

Het allerfraaist bij dit zoost tijdingen zijn nog altijk de ronkende communicatieteksten:

[...]

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. [...]

 

Het afpakken van een goede kortingskaart maakt het ontegenzeggelijk minder ingewikkeld voor de NS, maar het flexibele in het afpakken van een abonnement zie ik er niet zo in. Jokken tijdens het door-de-strot-duwen lijkt er meer op.

Suggestie voor nog eenvoudiger en heel flexibel:

‘de reiziger zelf laten kiezen hoeveel hij de reis waard vindt en bij de uitgang een collectezakje hangen.’

Net zo flauw als een verslechtering proberen te brengen als een winst voor de reiziger.

Reputatie 7
Badge +4

12 x 5 = 60 en 67-7 = 60. Je kunt met beide kaarten op saldo reizen. Die 7 euro is niet toevallig.

 

‘de reiziger zelf laten kiezen hoeveel hij de reis waard vindt en bij de uitgang een collectezakje hangen.’

 

Dat collectezakje wordt gewoon gestolen door een zwartrijder, die is stelen gewend. ;-)

Reputatie 1

Toen de nieuwe abonnementen werden ingevoerd, heeft de NS beloofd dat er voor degenen die op dat moment een voordeelurenabonnement hadden, er niets zou veranderen!! Waar blijven die beloftes?

 

Reputatie 1

HIER MOETEN KAMERVRAGEN OP KOMEN , OUDEREN ZIJN NU ECHT OVERAL DE DUPE VAN ,    DAT KAN ECHT NIET , TERWIJL DE JEUGD REIST OP KOSTEN VAN DE WERKGEVER 

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Reputatie 1

Inchecken om 15:59 uur, dan reis ik met korting gedurende de spits (met mijn VDU vanaf 1 januari 2021). Dat is duidelijk  

Maar, als ik een Keuzedag gebruik na 1 januari 2021 en ik check om 10:00 uur in, reis een stukje, stap ergens uit, stap weer in om 15:40 uur, moet ik dan om uiterlijk 16:00 uur weer uitstappen en wachten tot 18:30 uur voor ik verder kan?

Reputatie 1

5 jaar aangehouden voor niks… ik gebruikte hem niet omdat ik het voor mijn werk (nog) niet nodig had. betekent dat ik hem nu moet afzeggen - ns weer een klant kwijt ;)

Reputatie 1

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Nee, dat is dus niet zo. Inchecken voor 16:04 uur, is reizen met korting mits de reis binnen een half uur na inchecken wordt begonnen. Staat tig keer op voorgaande pagina’s vermeld.

Reputatie 1

5 jaar aangehouden voor niks… ik gebruikte hem niet omdat ik het voor mijn werk niet nodig had. betekent dat ik hem nu moet afzeggen.

waarom gebruik je iets niet waar je voor betaald hebt ? Vreemd

Reputatie 1

Toen de nieuwe abonnementen werden ingevoerd, heeft de NS beloofd dat er voor degenen die op dat moment een voordeelurenabonnement hadden, er niets zou veranderen!! Waar blijven die beloftes?

 


zoiets staat mij ook bij. door de hoogconjunctuur zijn de vdu abbo houders de pineut

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Nee, als je voor de spits aan je reis begint, dan krijg je gedurende de reis korting. 

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html
https://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis/

Reputatie 1

5 jaar aangehouden voor niks… ik gebruikte hem niet omdat ik het voor mijn werk niet nodig had. betekent dat ik hem nu moet afzeggen.

waarom gebruik je iets niet waar je voor betaald hebt ? Vreemd


wellicht dat ik hem nodig heb voor mij werk in de toekomst, en dan is de middagspits 40% wel interessant als je het allemaal zelf betalen moet.

Inchecken om 15:59 uur, dan reis ik met korting gedurende de spits (met mijn VDU vanaf 1 januari 2021). Dat is duidelijk  

Maar, als ik een Keuzedag gebruik na 1 januari 2021 en ik check om 10:00 uur in, reis een stukje, stap ergens uit, stap weer in om 15:40 uur, moet ik dan om uiterlijk 16:00 uur weer uitstappen en wachten tot 18:30 uur voor ik verder kan?

Met je Keuzedag is ook het vertrekmoment bepalend. Als je om 15:40 uur teruggaat dan wordt de Keuzedag gepakt en als je om 16:15 uur gaat dan wordt het automatisch reizen op vol tarief. 

Reputatie 1

DIT ZAL HET ZWARTRIJDEN IN DE KAART SPELEN , ENKELE REIS HEEN EN ZWART TERUG . ZE CONTROLEREN NA 17.UUR TOCH AL NIET MEER 

Ik heb een tijdje het flex-abonnement uitgeprobeerd, maar ben weer snel teruggegaan naar het klassieke abonnement vanwege het grote maandelijkse bedrag dat van mijn rekening werd afgehaald ( in plaats van gespreid automatisch opwaarderen) en vanwege de onmogelijkheid om een declaratie-overzicht te maken. Wordt dan mogelijk ook bij Flex-abonnementen? Mijn werkgever heeft namelijk niets te maken met mijn Privé-reizen, die in jullie maandelijkse overzichten bij Flex-abonnementen ook zichtbaar zijn. 

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.

Maar je hebt het over de treinreizigers Tamzin en dat zijn er aanzienlijk minder dan de bevolking van 17 miljoen :thinking:

Bij deze wil ik GEEN FLEX abonnement!

Ik wil weten waar ik aan toe ben, en met weekend vrij reizen is het prettig dat het bedrag gelijk van mijn kaart wordt afgeschreven

Daarnaast komt bij dat ik deze NS kaart ook nodig heb om te bussen en tegoed moet hebben.

Als jullie overgaan op NS FLEX wat in de regel veel en veel duurder wordt op den duur zeg ik mijn NS abonnement op!

Dit is niet klantvriendelijk van jullie!

Bijna niemand wil FLEX!!!!!! Gewoon laten zoals het is. Elke maand gaat er een vast bedrag af, en bij Dal uren 40 procent korting weet ik gelijk wat er is afgeschreven. Onder de  vijf Euro laat de kaart vanzelf op naar 20 Euro. Geen achteraf verassingen!!!!

Ik vind het heel jammer dat de voordelen van onze VDU worden geschrapt. En dan heb ik het voornamelijk over het reizen in de middagspits. De VDU is acht jaar geleden al afgeschaft en wordt nu voornamelijk door senioren gebruikt. Is het niet een idee om hem voor 65+ in stand te laten…?

Reputatie 1

De zeven euro compensatie leidt er alleen maar toe dat het VDU bijna even duur is als een Dalvoordeelabonnement en gezien de voorwaarden niet meer de moeite waard.

 

Ik vroeg me ook al af wat nog het verschil zou zijn, maar dat is er volgens mij helemaal niet meer.

 

 Dal Voordeel

  • 40% korting in het weekend
  • 40% korting buiten de spits

€ 4,34

per maand

U betaalt € 52 per jaar

Bekijk

 

Nu wordt dat dus ook € 60,- per jaar, want anders is er een prijsverschil. En waarom moet dit dan meer worden? Krijg je hier dan wel meer voor? Ik heb zo'n vermoeden van niet.

 

Ik heb nergens gelezen dat de zomermaanden en kerstperiode niet meer zou gelden als kortingsperiode. Dat zou helemaal sneu zijn, maar ja, het is zoals het altijd gaat. Men wil de klant iets opdringen onder het mom van een verbetering die dat feitelijk alleen maar voor de aanbieder is.

 

Inderdaad, NS, zet gewoon meer materieel is of laat vaker treinen rijden. Klanten wegjagen heeft geen zin, maar als klanten toch moeten reizen zullen ze wel mee moeten buigen.

 

NS Flex? Ik heb het gelukkig nog niet. Zoals het wordt gepresenteerd is het ook een gedrocht. Als je als NS echt flexibel wil zijn, doe dan niet zo moeilijk. Hanteer dan gewoon flexibele tarieven en geef abonnementhouders nog meer korting, zonder dat die moeilijk hoeven te doen met het aan- of uitzetten of veranderen van abonnementen of instellingen. Bereken gewoon wat voor de klant het voordeligst is en reken dat af. Maar dat zal wel te moeilijk zijn, want in de tijd van de automatisering moet een retourtje gewoon afgerekend worden als 2 enkele reizen. En ga zo maar door…

 

Het wordt maar 7 euro goedkoper mijn abonnement, zijn jullie niet goed bij jullie hoofd ofzo.

Willen jullie zo graag de mensen de trein uit jagen en dat ze met de auto gaan?

Daarnaast komt bij dat ik deze NS kaart ook nodig heb om te bussen en tegoed moet hebben.

Voor tram, bus en metro heb je ook geen saldo meer nodig met NS Flex. Dat gaat ook via factuur. 

Ik wil weten waar ik aan toe ben, en met weekend vrij reizen is het prettig dat het bedrag gelijk van mijn kaart wordt afgeschreven

Elke maand gaat er een vast bedrag af, en bij Dal uren 40 procent korting weet ik gelijk wat er is afgeschreven. Onder de  vijf Euro laat de kaart vanzelf op naar 20 Euro. Geen achteraf verassingen!!!!

In je Mijn NS account zie je precies wat je het bedrag wat je al verreisd hebt, in een meter. Zo kom je ook niet voor verrassingen te staan. 

Reputatie 1

Ik heb een voordeeluren abonnement. Als ik de terugreis voor 15.59 uur ingecheckt heb is dat voldoende of mag ik tussen 16.00 uur en 18.30 uur niet in de trein zitten.

Graag antwoord

Helaas, je mag dan wel in de trein zitten maar betaalt de volle mep…..

Nee, als je voor de spits aan je reis begint, dan krijg je gedurende de reis korting. 

 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html
https://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis/

 

Dat is grappig. Dus je mag niet meer met korting in de spits gaan reizen, maar als je net voor het ingaan van de spitsuren incheckt, mag je wel met korting blijven reizen?

 

NS, snapt u niet dat het dan een kulargument is als klanten evengoed met korting in de spits kunnen blijven reizen? Ze hoeven alleen maar ervoor te zorgen dat ze voor het ingaan van de spitsuren ingecheckt hebben. Dan verandert er feitelijk niets. Het kost misschien even moeite, maar als je op die manier het probleem kunt omzeilen heb je er als klant geen last van en heeft NS er ook helemaal geen baat bij.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nergens gelezen dat de zomermaanden en kerstperiode niet meer zou gelden als kortingsperiode. Dat zou helemaal sneu zijn, maar ja, het is zoals het altijd gaat. Men wil de klant iets opdringen onder het mom van een verbetering die dat feitelijk alleen maar voor de aanbieder is.

 

De zomermaanden en de kerstperiode gelden dan inderdaad niet meer als kortingsperiode, zie:

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/voordeelurenabonnement.html?

 

Wat betekent dit voor jouw abonnement?

  • Vanaf 1 januari 2021 reis je met korting in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
  • Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits en krijgen een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. 
  • We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60. 

Onbegrijpelijk dat NS de voorwaarden verslechtert in een tijd dat we toch juist meer aan het milieu moeten denken!!!!

Een korting van € 7,- is maar een schijntje. Wij zullen onze abonnementen op deze wijze niet meer voortzetten. En helaas betekent dit ook dat we vaker de auto zullen pakken. 

 

Hopelijk gaat het management van NS nog eens goed nadenken over deze zeer onsympathieke maatregel. De trein is toch een beetje van ons allemaal en zeker ook gezien alle milieuperikelen van de laatste tijd (stikstof, pfas, klimaat etc.) is het geen goed idee om mensen de trein uit te jagen. Zoals ook al uit het overweldigend aantal reacties is gebleken worden de ouderen hierdoor extra geraakt dus het is én, én, én.

Het onsympathiek zit hem in het feit dat het zomaar wordt doorgevoerd. Je staat als het ware machteloos.

Reageer