Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 

Ook na drie keer lezen begrijp ik niets van uw argumenten om het voordeelurenabonnement te versoberen als die meegaat in uw nieuwe ‘NS-Flex’-opzet. 

  • U schrijft: ‘Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.’  U wilt daarmee waarschijnlijk zeggen dat u zelf af wilt van abonnementen oude stijl? Flexibeler voor de reiziger gaat het in ieder geval niet worden, nu alle reizigers straks in datzelfde NS-Flex-stramien zitten. Dat ‘Flex’ is dus een misleidende term.
  • U schrijft: ‘Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag.’ Dus u stelt hier, dat u er met uw nieuwe voorwaarden voor kunt zorgen dat werknemers een paar uur eerder of later van hun werk naar huis gaan? Om zo dagelijks een handvol euro’s reiskosten te besparen? Dat kan slechts een kleine minderheid zich permitteren op de zaak en thuis. De overgrote meerderheid heeft geen keus om straks meer te betalen. Dat weet u.
  • En dan uw zelf getrokken conclusie: ‘Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.’ Nou fijn dat u dat begrijpt. Maar de goede lezer begrijpt ook dat u meer gaat verdienen aan reizigers die geen keus hebben. Terwijl u toch jaarlijks een aardige winst maakt. Het zou u sieren als u die winst geheel zou besteden aan extra materieel om die extra reizigers comfortabel te vervoeren. Waardoor de daluren gewoon daluren kunnen blijven. De NS is er voor de reizigers en niet andersom.
  • Tenslotte geeft u een cadeautje: ‘Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.’  Dat moet u niet doen. Dat is een loos gebaar naar iedere reiziger die straks honderden euro’s per jaar meer kwijt zal zijn. Zeg dan gewoon: we gaan meer aan u verdienen.
  • Het stoort mij - en vast vele anderen - dat u uw streven naar winstverhoging verpakt als een noodzakelijke ingreep in het belang van de reiziger. Dat gelooft toch niemand.


Copy/paste ofwel kopieer en plakken van deze reactie en door alle gedupeerden als een klacht/ bezwaar (online) versturen naar Klantenservice. Gezien het blijkbaar de bedoeling is om de weerstand tegen deze plannen te toetsen via die klantenservice.  Vraag is alleen of je dit toetsen van weerstand een klantenservice mag noemen?  contradictio in terminis ofwel tegenstrijdig woordgebruik!

Reputatie 7
Badge +3

Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan. Een gigantische verslechtering vd voorwaarden. Ik ga nog eens heel serieus nadenken of ik het abonnement nog wel ga verlengen dan.

De bevoorrechte prinsjes en prinsesjes met een VDU die al jaren goedkoper reizen dan de gewone NS-klanten jammeren hier alsof hun vreselijk onrecht wordt aangedaan. Terwijl het enige wat er gebeurd is dat hun voorwaarden gelijk getrokken worden met die van die andere NS-klanten. Grow up s.v.p.


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op @Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

Ik ben heel blij met mijn oude Voordeelurenabonnement. Dat ik die nu niet meer in de avonduren kan gebruiken maakt treinreizen economisch gezien onaantrekkelijker, ik zal dus vaker de auto pakken. Dat is fijn voor de NS want dan is er meer plaats in de trein, maar minder fijn voor de drukte op de weg en het milieu.

Ik begrijp die korting eerlijk gezegd niet. Als de NS denkt dat € 7 korting het verlies dekt voor de oude kaarthouders dan gaan ze er dus van uit dat die kaarthouders weinig in de spits reizen en is deze actie dus ook niet nodig. Of is het zuinigheid van de NS om over de brug te komen….

Ik ben een fanatieke treinreiziger maar snap dit echt niet. 

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Natuurlijk wel. Er zijn genoeg abonnementshouders die het volle pond betalen en in de spits moeten staan of zelfs niet eens mee kunnen omdat de trein overvol is. Terwijl VDU abonnementshouders plaatsen bezet houden. Het laten reizen met korting in de spits is gewoonweg niet houdbaar meer.

 


Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die uw plekje bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wel voor mijn werk in de spits met de trein reisde). Het probleem van overvolle treinen wordt door deze plannen niet opgelost.   In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door dit ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals nu de NS doet om zich op deze wijze zich van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Reputatie 2

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Ik heb een 2de klas Trajectvrij kaart, nu is het meestal erg onvoordelig en erg omslachtig om daarmee een dag of traject eerste klas te reizen.

Als aan Trajectvrij “flex” toegevoegd wordt dat dan makkelijker en eerlijker? Dus niet een hele dag eerste klas maar per rit?

 

Beste NS,

Ik wil geen €7 korting op mijn abonnement als een deel van de dag mijn kortingskaart niet geldig is. Het vermoeden leeft dat de hoge heren meer willen verdienen. Er wordt winst gemaakt, miljoenen verdient aan mensen die vergeten uit te checken, maar het is niet (het is nooit) genoeg. De privatisering is het probleem en het lijkt erop dat ofwel de  klant moet gaan betalen, ofwel de top minder zou moeten verdienen. Men lanceert een argument dat de spits zo druk is en met een mooi verhaal komt de rekening bij de VDU-houder terecht. Men poogt nog een psychologische pleister in een verlaging van het abonnement, maar men onderschat het intellect van de gemiddelde Nederlander. Wees eerlijk NS. Degenen die profiteren van het achterlijke besluit te privatiseren willen gewoon lekker dik blijven verdienen en dan kun je beter wat mensen extra laten betalen voor de trein dan in te zetten op extra materieel.  Goedkoopste klap en de Nederlandse burger of klant is vooral melkkoe en hee, de meesten stemmen de volgende keer gewoon weer voor die partijen die dit verziekte systeem in stand houden. Hebben jullie effe mazzel!

Misschien toch maar weer eens een auto aanschaffen.

Interessant overigens de jaloezie te lezen van mensen die nimmer gebruik hebben kunnen maken van de VDU zoals die nu is. Zijn ze ook zo vrijgevig wanneer op een andere dienst hun voordeel afgepakt wordt? Of hebben ze ooit eerder klachten ingediend om de abonnementen recht te trekken?

Teleurgesteld nam ik kennis van de op hand zijnde wijzigingen. Ik heb al heel lang een voordeelurenkaart en baal er echt van dat in de toekomst ook ‘s middags een spits geldt. Ik heb hierover een vraag en kan daar nergens informatie over vinden, dus stel hem maar hier:

Bij de voordeelurenkaart maakt het tijdstip van inchecken niet uit. Zodra je tussen 6:30 en 9:00 uur reist, betaal je het volle pond. Bij het daluren-vrij-abonnement is het zo dat, als je vóór 6:30u incheckt of ‘s middags vóór 16 uur, je toch gratis reist. Verandert dit voor de voordeelurenkaart ook met de aangekondigde wijzingen?

Reputatie 5

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Volgens mij schets ik dat niet.

Ik ben het met@Robert B eens: Dat mensen toevallig om 18:15 in checken wil zeker niet zeggen dat ze wel even kunnen wachten. Ik ken meer dan genoeg mensen die aan het einde van de dag direct naar huis moeten om op tijd met zaken als eten, kinderen, andere afspraken, en nog vele anderen bezig te kunnen zijn. De VDU abonnementnemers zijn net zoals alle andere abonnementnemers gewoon mensen met een dagschema en verplichtingen.

Ik ben het ook met @Robert B eens. Sommige mensen zullen inderdaad vrijwel dagelijks in de (late) avondspits moeten reizen. Ik heb zoiets nooit ontkend. Voor deze mensen zijn er legio abonnementen met tarieven die veel beter op de vraag zijn afgestemd: Altijd Voordeel, Traject Vrij en Altijd Vrij. Voor de mensen die wel iets later op stap kunnen zijn er Dal Voordeel en Dal Vrij.

Reputatie 5

Teleurgesteld nam ik kennis van de op hand zijnde wijzigingen. Ik heb al heel lang een voordeelurenkaart en baal er echt van dat in de toekomst ook ‘s middags een spits geldt. Ik heb hierover een vraag en kan daar nergens informatie over vinden, dus stel hem maar hier:

Bij de voordeelurenkaart maakt het tijdstip van inchecken niet uit. Zodra je tussen 6:30 en 9:00 uur reist, betaal je het volle pond. Bij het daluren-vrij-abonnement is het zo dat, als je vóór 6:30u incheckt of ‘s middags vóór 16 uur, je toch gratis reist. Verandert dit voor de voordeelurenkaart ook met de aangekondigde wijzingen?

Bij de Voordeelurenkaart maakt het tijdstip van inchecken net zoveel uit als bij een Dal Voordeelabonnement. Als je om 8:54 incheckt met een VDU of met Dal Voordeel betaal je het volle pond. Als je om 6:34 of 8:55 incheckt reis je met beide abonnementen met 40% korting. Het verschil is dat je met Dal Voordeel ook een middagspits hebt. Dat geldt voor VDU-houders in de toekomst ook.

Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die een zitplekje in de spits bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wél voor mijn werk in de spits met de trein reisde). Het probleem van overvolle treinen wordt door deze plannen niet opgelost.   In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door dit ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet om zich op deze manier van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Reputatie 5

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Het is inderdaad een drogreden, en nog een heel kinderachtige ook. Maar hij wordt wel steeds gebruikt in dit topic. “Ik ben al … jaar trouwe klant.” Ouder worden is geen prestatie. Een 20-jarige kan er niets aan doen dat hij niet al 30 jaar een abonnement heeft. @AldertM weet het zo te draaien dat in zijn wereld ouderen worden gediscrimineerd, terwijl de voorwaarden vanaf 2021 voor iedereen dezelfde zijn, na een periode van tien jaar waarin oudere generaties hun spotgoedkope abonnement tegen voorwaarden die niet meer van de tijd zijn konden verlengen.

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Het is inderdaad een drogreden, en nog een heel kinderachtige ook. Maar hij wordt wel steeds gebruikt in dit topic. “Ik ben al … jaar trouwe klant.” Ouder worden is geen prestatie. Een 20-jarige kan er niets aan doen dat hij niet al 30 jaar een abonnement heeft.@AldertM weet het zo te draaien dat in zijn wereld ouderen worden gediscrimineerd, terwijl de voorwaarden vanaf 2021 voor iedereen dezelfde zijn, na een periode van tien jaar waarin oudere generaties hun spotgoedkope abonnement tegen voorwaarden die niet meer van de tijd zijn konden verlengen.

In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet om zich op deze manier van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Reputatie 7
Badge +3

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

En voor het VDU waren er ongetwijfeld andere abonnementen die weer aantrekkelijker waren dan het VDU. Enige tijd geleden postte iemand wat links naar oude documentatie mbt tot toenmalige prijzen van abonnementen. Alles in het leven is nu eenmaal onderhavig aan verandering. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een 2de klas Trajectvrij kaart, nu is het meestal erg onvoordelig en erg omslachtig om daarmee een dag of traject eerste klas te reizen.

Als aan Trajectvrij “flex” toegevoegd wordt dat dan makkelijker en eerlijker? Dus niet een hele dag eerste klas maar per rit?

 

Als ik het goed begrepen heb wordt dat inderdaad makkelijker. Hoe dat precies in elkaar zit voor Traject Vrij zal dichter bij begin 2021 vast wel bekend worden. 

Ook kun je dan een Traject Vrij net als Flex abonnementen nu een maandje stopzetten. En heb je ook niet dat je bij aangaan van een jaar abonnement het 1e contractjaar in principe niet kan opzeggen.Als jij al langer je Traject Vrij hebt is dat laatste voor jou niet van toepassing, maar voor nieuwe abonnementshouders wel.

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

En voor het VDU waren er ongetwijfeld andere abonnementen die weer aantrekkelijker waren dan het VDU. Enige tijd geleden postte iemand wat links naar oude documentatie mbt tot toenmalige prijzen van abonnementen. Alles in het leven is nu eenmaal onderhavig aan verandering. 

In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen of treinstellen  (al decenia lang) i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet, om zich op deze manier van voor de NS onvoordelige abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Reputatie 5

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Het is inderdaad een drogreden, en nog een heel kinderachtige ook. Maar hij wordt wel steeds gebruikt in dit topic. “Ik ben al … jaar trouwe klant.” Ouder worden is geen prestatie. Een 20-jarige kan er niets aan doen dat hij niet al 30 jaar een abonnement heeft.@AldertM weet het zo te draaien dat in zijn wereld ouderen worden gediscrimineerd, terwijl de voorwaarden vanaf 2021 voor iedereen dezelfde zijn, na een periode van tien jaar waarin oudere generaties hun spotgoedkope abonnement tegen voorwaarden die niet meer van de tijd zijn konden verlengen.

In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet om zich op deze manier van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Je hebt net precies hetzelfde neergepend. Volgens mij is het beste beleid in dit geval en-en. Meer treinen, meer spreiding en uiteindelijk ook meer spoor. Over dat laatste gaat NS helaas niet. NS heeft recent al aangegeven dat het spoor rond 2027 zo goed als vol zit. Het is aan de politiek om in het spoor te investeren.

NS heeft de explosieve groei van het aantal reizigers na de crisis gecombineerd met het behoud van het Studentenreisproduct gecompenseerd door een noodbestelling 58 FLIRTs en het opnieuw in dienst nemen van terzijdegestelde DD-AR en DDM. Het is niet alsof NS niets doet aan het wegwerken van het materieeltekort.

Reputatie 7
Badge +3

In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen of treinstellen  (al decenia lang) i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet, om zich op deze manier van voor de NS onvoordelige abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

U hoeft echt niet dezelfde reactie meerdere malen te herhalen. 

Kan ik wel om 15.50 uur inchecken en dan tussen 16.00  en 18.30 uur uitchecken?

Reputatie 5

Kan ik wel om 15.50 uur inchecken en dan tussen 16.00  en 18.30 uur uitchecken?

Ja, u reist dan de hele reis met 40% korting.

(...)


Wie jammert er al jaren over dat VDU houders zo bevoorrecht zijn? Hou toch op@Tamzin . Ik reis waarschijnlijk al voor dat jij geboren was met de trein.

 

Dit is geen argument voor het eventueel behouden van het VDU-abonnement. Natuurlijk is het zo dat als Jantje ouder is dan Pietje dat Jantje al met de trein kan reizen voordat Pietje geboren is.

Het is inderdaad een drogreden, en nog een heel kinderachtige ook. Maar hij wordt wel steeds gebruikt in dit topic. “Ik ben al … jaar trouwe klant.” Ouder worden is geen prestatie. Een 20-jarige kan er niets aan doen dat hij niet al 30 jaar een abonnement heeft.@AldertM weet het zo te draaien dat in zijn wereld ouderen worden gediscrimineerd, terwijl de voorwaarden vanaf 2021 voor iedereen dezelfde zijn, na een periode van tien jaar waarin oudere generaties hun spotgoedkope abonnement tegen voorwaarden die niet meer van de tijd zijn konden verlengen.

In plaats van verdeel en heers reacties tussen de NS reizigers onderling (slim van NS om het zo te spelen) zouden we gezamelijk moeten reageren op dit probleem van een overvolle spits door het ontbreken van voldoende treinen of treinstellen i.p.v. met de vinger op de bepaalde klanten te wijzen zoals de NS nu doet om zich op deze manier van bepaalde abonnementsvormen en trouwe klanten te ontdoen!

Je hebt net precies hetzelfde neergepend. Volgens mij is het beste beleid in dit geval en-en. Meer treinen, meer spreiding en uiteindelijk ook meer spoor. Over dat laatste gaat NS helaas niet. NS heeft recent al aangegeven dat het spoor rond 2027 zo goed als vol zit. Het is aan de politiek om in het spoor te investeren.

NS heeft de explosieve groei van het aantal reizigers na de crisis gecombineerd met het behoud van het Studentenreisproduct gecompenseerd door een noodbestelling 58 FLIRTs en het opnieuw in dienst nemen van terzijdegestelde DD-AR en DDM. Het is niet alsof NS niets doet aan het wegwerken van het materieeltekort.


Wegwerken of inhalen van een  materieel tekort dat ook al bestond toen ik 20 jaar geleden in een overvolle spits voor mijn werk met de trein reisde in oude wagons op nog minder spoor.  Plus que ca change, plus que c’est la même chose.  Er is in de 20 jaar tijd weinig veranderd in de spits, ondanks alle ‘maatregelen’.  Deze plannen lijken meer te maken te hebben met annuleren van bepaalde en oude abonnementsvormen die onvoordelig uitpakken voor de winst van de NS dan ‘winst’ in de spits of daarbuiten voor alle reizigers.  Dus gezamelijk reageren op de NS zelf (en overheid) over het blijvend ontbreken van voldoende treinen en treinstellen is wellicht veel effectiever voor iedere NS reiziger.

Reputatie 1

Het is extra jammer dat je met de keuzedagen niet meer tijdens de middagspits mag gebruiken. Het zal ook volgens mij niet zoveel zoden aan de dijk zetten omdat:
1. De keuzedagen zijn alleen bestemd voor 60plussers, dus slechts een deel van de abonnementshouders.
2. Er zijn maar 7 keuzedagen per abonnementsperiode, dat is dus slechts een beperkt aantal dagen.
Hopelijk wil men dat besluit toch eens heroverwegen.

Woordvoerder van de NS gisteravond:  “Wij stoppen hiermee,  omdat we met deze korting de reizigers stimuleerden om in de spits te reizen.”

 

Het NIET stimuleren om buiten de spits te reizen is niet hetzelfde als het stimuleren om WEL in de spits te reizen.

Ik ben bang dat zo’n (hoger opgeleide :-)  slapjanus het nog niet eens snapt als je het hem uitlegt.


Ik ben een VDU abonnementhouder en net als veel anderen reis ik nu nog slechts een paar keer per jaar met de trein voor een dagje uit. Ik ben dus niet degene die uw plekje bezet houd, dat is eerder het gevolg van het decenia-lange probleem van gebrekkige en onvoldoende materieel bij de NS t.a.v. het aantal reizigers in de spits (zoals ook het geval was toen ik begin van dit millennium nog wel voor mijn werk in de spits met de trein reisde).

Als u in de spits met een VDU abonnement reist (en nu terecht teleurgesteld bent dat dat straks niet meer kan) dan bent u dus wel degelijk degene die een plek bezet houdt die de NS liever reserveert voor klanten die het volle tarief betalen. Persoonlijk heb ik overigens nooit last van andere reizigers. Af en toe staan is zo erg niet en meestal zoek ik een rustige trein(gedeelte) en/of reis ik buiten de spits. Dat laatste is eigenlijk wel de omgekeerde wereld; dat je als vol tarief betalende de spits probeert te ontwijken.

 

Dat materieeltekort zie ik niet hoor. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als er meer treinstellen komen, dan komen er meer reizigers, of de prijs van vervoersbewijzen moet omhoog (waarna sommige reizigers afvallen). Je krijgt dus altijd een bepaald evenwicht.

Reageer