Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Dat jij vindt dat je om onduidelijke redenen recht hebt om de rest van je leven in de spits met 40% korting te reizen weten zo langzamerhand ook wel.

 

Grappig dat jij dat zegt, ik heb het nooit gehad over dat ik vind dat ik recht heb om de rest van leven in de spits met 40% korting te reizen. Een rest van een leven die dit jou gelimiteerd is.

Het gaat mij om de manier waarop deze wijzigingen worden opgedrongen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn nu trouwens nogal wat mensen die zelfs fors verdienen aan hun reiskostenvergoeding omdat hun baas betaalt voor een DalVrij abonnement terwijl ze veel goedkoper reizen op een VDU abonnement.

Ik verdiende ook aan mijn reiskostenvergoeding en ik had Traject Vrij. 

Vergoeding was op basis van afstand woon - werk in km's niet welk treinabonnement je had. Vergoeding was ook voor iedereen gelijk, dus ook voor degenen die niet met de trein gingen. Bedrijf is aan de buitenrand van de stad en bedrag was genoeg om ook met de bus van station naar werk te kunnen. Het was weer niet genoeg om ook in mijn woonplaats met de bus te kunnen, maar dat hoefde voor mij ook niet omdat ik op 6 minuten lopen van een station woon. Door het stuk station - werk te fietsen hield ik een deel van mijn reiskostenvergoeding over, betaalde ik wel kosten aan mijn fiets van en bedrag hield ik wel apart om fiets te kunnen vervangen. Maar een collega die veel verder van een station woont en dat wel met de bus moest doen, en bovendien maar 3 dagen per week werkte, moest toeleggen op haar vergoeding. 

Dat er meer plek komt is een illusie. Mensen die VDU niet gebruiken voor woon-werkverkeer vermijden de spits al vaak. De forenzen zullen tijdens de spits blijven reizen. Het zal mogelijk drukker worden rond 16 uur door mensen die nog met korting willen reizen.

 

Dat zou inderdaad kunnen. Maar dan levert de middagspits dus meer op voor de NS (want geen vervoersbewijzen met korting meer). En als het rond 16 uur drukker wordt, dan levert dat natuurlijk ook meer inkomsten op. Hoe je het ook wendt of keert, de NS heeft er baat bij en dat is nou precies de reden voor deze actie :smiley:

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

Ik ben dan heel benieuwd wat het commerciele doel is van het niet afschaffen van het VDU. Daarnaast vind ik uw vergelijking met de supermarkt wel een beetje mank gaan. Als bij een supermarkt een zakje rijst n.m.m. te duur is, kan ik altijd nog naar een andere gaan en als het daar ook te duur is, kan ik het ook nog bijna voor niks bij Alibaba bestellen. Voor het reizen met de trein kan ik (in mijn regio) alleen bij de NS terecht. NS mag dan een min of meer commercieel bedrijf zijn (zie activiteiten in het buitenland), maar heeft zeker in deze tijd ook een maatschappelijke functie helemaal als je bedenkt dat de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is.

Mooie NS-filosofie achter de op handen zijnde wijziging van het Voordeelurenabonnement. Verlichting van de middagspits voor reizigers.

Stilletjes is op het hoofdkantoor van NS berekend wat het aan extra opbrengsten zal opleveren. Dat gaat in de miljoenen lopen, want harde werkers als ik gaan niet voor 16 uur naar huis, en als het even kan toch liever ook niet na 18:30 uur. Het doorsnee reisgedrag van de mensen zal er nauwelijks door veranderen, dus de draaglijkheid van het reizen aan het eind van de middag ook minimaal.

Heeft de NS gepeild in welke mate deze maatregel het reisgedrag zal veranderen?

Overigens vertrekt mijn trein vanuit Tilburg om 18u24, dus ik zal dan nog een halfuur langer moeten wachten. Ben ik, als het even meezit, om 20u10 elke dag thuis.

Reis ik op de manier zoals ik dat jaren met mijn abonnement gewend was, dan kost mij dat ongeveer 400 euro per jaar extra. Maar gelukkig wordt het abonnement 7 euro goedkoper, dat scheelt dan weer enorm.

Kortom: schande NS! Schande!

Hallo,

 

Hoe zit het met mij!?

Ik heb een voordeelurenabonnement. En ik heb een uitkering dus, ik kan géén NS-flex gebruiken.

Moet ik mijn abonnement wijzigen? Of kan ik deze blijven gebruiken?

Ik reis vaak in de spits en check in om bijvoorbeeld 15:58 of 08:58

IK wil graag wat duidelijkheid en hoe het nú staat geschreven is voor mij ZEER ONDUIDELIJK!

En wijs mij niet door naar een artikel. Vertel mij in HELE SIMPELE zinnen wat er gaat veranderen.

Badge +3

U hoeft niet over te stappen naar NS Flex. U kunt op saldo blijven reizen. Vanaf 2021 krijgt u geen korting meer als u in de middagspits incheckt. De middagspits is van 16.00 tot 18.30 uur. Bij inchecken om 8.58 uur en om 15.58 uur krijgt u nog wel korting. U mag dan ook in de spits blijven reizen. U krijgt vanaf 2021 ook geen korting meer voor 9.00 uur in de maanden juli en augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw.

Reputatie 7
Badge +3

Stilletjes is op het hoofdkantoor van NS berekend wat het aan extra opbrengsten zal opleveren. Dat gaat in de miljoenen lopen, want harde werkers als ik gaan niet voor 16 uur naar huis, en als het even kan toch liever ook niet na 18:30 uur. Het doorsnee reisgedrag van de mensen zal er nauwelijks door veranderen, dus de draaglijkheid van het reizen aan het eind van de middag ook minimaal.

Ik denk dat het minder met extra opbrengsten te maken maar eerder met het minder hoeven investeren in meer treinen en meer personeel. De verslechteringen van de VDU maken de kaart dermate onaantrekkelijk voor veel mensen die de kaart niet voor woon-werkverkeer gebruiken dat die uit de spits wegblijven.

Voor de mensen die de VDU wel gebruiken voor woon-werkverkeer komt het neer op een ordinaire prijsverhoging.

Beste NS, 

Ik probeer te volgen wat u zegt: voor een betere spreiding door de dag, veranderen we de prijsstelling voor kaartjes in de middag/avondspits. Dat veronderstelt dat u goed heeft onderzocht wat de prijsprikkels zijn die leiden tot het al dan niet gebruik maken van de trein als vervoermiddel.

Bent u bereid om de resultaten van dergelijk onderzoek op dit forum te delen?

Het kennelijke verband tussen ‘prijs’ en ‘reizen’ zou ik zo niet leggen. Ik denk dat veel mensen de trein als vervoermiddel kiezen omdat zij een bewuste keuze voor minder milieubelastend reizen, omdat het handig is om files te omzeilen, omdat hun werkgever OV vergoedt etc. De bijbehorende kosten van de treinreis zijn een gegeven waar ze - binnen redelijke marges - rekening mee kunnen houden bij het beheer van hun persoonlijke uitgaven. Een verhoging van die reiskosten leidt in veel gevallen tot een verlaging van het beschikbare budget voor levensonderhoud. De NS lijkt voorbij te gaan aan dit gegeven.

Last but not least: het echte probleem is een capaciteitsprobleem. Dat wordt echt niet opgelost door een dergelijke maatregel. Mensen gaan niet massaal op andere tijdstippen reizen (iets met werk en studietijden), en met de verwachte bevolkingsgroei, de breed gedragen wens om over te stappen op duurzamere vormen van vervoer en de steeds comfortabeler treinen (compliment!) is het vele malen logischer en effectiever om meer treinen in te zetten. Mocht het zo zijn dat u die vergeten bent tijdig te bestellen (dat kan gebeuren), verhaal dan niet de lasten daarvan op de gewone reiziger.

Kom op en bedenk een echte list!

Groet,

Arnoud Aikema

 

Hmmmm, dus ik krijg nu een compensatie van 7 euro waardoor mijn abonnement maar €60 per jaar gaat kosten. Daarentegen worden de regels nu hetzelfde als een Dal Voordeel abonnement die €52 per jaar kost.
Heb ik dit nu goed dat ik dus nu meer ga betalen voor een dienst die goedkoper wordt aangeboden?
 

Beetje bagger. 

 

Daarnaast kan ik elke dag niet zitten en heb ik meerdere keren per week vertraging omdat sprinters/intercities uitvallen op het traject Amsterdam/Utrecht voor de afgelopen 2 jaar. Dit wordt natuurlijk verholpen door die middagspits aan te pakken, toch?  Eh---

 

 
Badge +3

De prijs van Dal Voordeel zal worden verhoogd naar 56 euro per jaar in 2020 en 60 euro per jaar in 2021.

Reputatie 7
Badge +3

Bent u bereid om de resultaten van dergelijk onderzoek op dit forum te delen?

Uit het besluit van de NS  https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf

 

met de verwachte bevolkingsgroei, de breed gedragen wens om over te stappen op duurzamere vormen van vervoer en de steeds comfortabeler treinen (compliment!) is het vele malen logischer en effectiever om meer treinen in te zetten. Mocht het zo zijn dat u die vergeten bent tijdig te bestellen (dat kan gebeuren), verhaal dan niet de lasten daarvan op de gewone reiziger.

Er zijn nieuwe treinen besteld, dat is dus zeker niet vergeten. Momenteel zijn er ruim 80 nieuwe sprinters in het land en er volgen er nog meer. Een deel daarvan is ter vervanging van oud materieel wat afgevoerd wordt maar per saldo levert het wel extra zitplaatsen op. Ook zijn er nieuwe IC's besteld die dacht ik vanaf 2021in dienst komen. Maar met de verwachte groei aan reizigers zal dat allemaal niet voldoende zijn. Ook kunnen er niet ongelimiteerd meer treinen bij komen wanneer er niet genoeg capaciteit is op het spoor om deze allemaal te laten rijden al zijn er wel diverse ProRail projecten om deze capaciteit (deels) te vergroten. 

 

Beste NS,

Communicatie is een vak. Maar uw vriendelijke woorden kunnen toch echt de onvriendelijke aanpak niet verhullen. Niet alleen gaat het reizen tussen 16.00 en 19.30 uur er aan, ook neemt U het de hele dag reizen (dus ook in ochtend voor 9 uur ) in juli en augustus van de kaarthouders af. De bezitters van de OV-kaarten zijn een uitstervend ras, maar kennelijk draait u de voorwarde voor de laatste 400.000 - trouwe klanten - liever zelf bruutweg de nek om. Echt zachte heelmeesters maken niet altijd stinkende worden. De kans is zelfs groot dat ze die helemaal niet maken en de wond vanzelf geneest. Maar daar kiest U niet voor, blijkbaar.

Hopend op een vriendelijker ‘nuts’ bedrijf in de toekomst.

Reputatie 7

@aikema

Uit recent onderzoek valt op te maken dat de prijselasticiteit van het treinvervoer in Nederland -0,45 bedraagt.

Dit betekent, even grof uitgerekend, dat het wegvallen van de 40% korting neer zou gaan komen op een reductie van 30% aan VDU kilometers in de spits.

Het werkelijke effect zal echter pas blijken uit de praktijk en niets doen is geen optie.

Reputatie 7
Badge

Spitsreizigers zijn in de nieuwe situatie eigenlijk 19 eur per maand extra kwijt, dus omgerekend ongeveer 1 euro per dag.

In de nieuwe situatie zal een Altijd Voordeel vaak een goed alternatief zijn. Je betaalt dan 24 euro (kosten abonnement) minus 5 eur (kosten huidig voordeelurenabo) =19 euro per maand extra. In de middagspits en in de ochtendspits ontvang je 20 pct korting, tegen nu alleen 40 pct in de middag.

Per saldo ontvang je 2x20 pct korting waar dat nu vaak 1x40pct betreft, omdat in de ochtend nu tegen vol-tarief wordt gereisd.

@aikema

Uit recent onderzoek valt op te maken dat de prijselasticiteit van het treinvervoer in Nederland -0,45 bedraagt.

Dit betekent, even grof uitgerekend, dat het wegvallen van de 40% korting neer gaat komen op een reductie van 30% aan VDU kilometers in de spits.

Het werkelijke effect zal echter pas blijken uit de praktijk en niets doen is geen optie.

1 op de 14 in de spits is een OV-reiziger, dus 30 procent is schromelijk overdreven. Zelfs als al die mensen - wat niet aannemenlijk lijkt - stoppen met reizen op dat tijdstip dan is de reductie 7%. En het aandeel wordt ieder jaar kleiner, er komen nl. meer reizigers en de OV’ers sterven, om het cru te zeggen, uit. 

Reputatie 7

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

Ik ben dan heel benieuwd wat het commerciele doel is van het niet afschaffen van het VDU. Daarnaast vind ik uw vergelijking met de supermarkt wel een beetje mank gaan. Als bij een supermarkt een zakje rijst n.m.m. te duur is, kan ik altijd nog naar een andere gaan en als het daar ook te duur is, kan ik het ook nog bijna voor niks bij Alibaba bestellen. Voor het reizen met de trein kan ik (in mijn regio) alleen bij de NS terecht. NS mag dan een min of meer commercieel bedrijf zijn (zie activiteiten in het buitenland), maar heeft zeker in deze tijd ook een maatschappelijke functie helemaal als je bedenkt dat de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is.

 

Fijn dat u uw bloeddruk blijkbaar weer onder controle heeft.


Het valt inderdaad voor iedereen (incl. NS) zeer te betreuren dat er overwegend (nog) altijd te weinig concurrentie op het spoor aanwezig is. Gelukkig is het echter zo dat u qua mobiliteit kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden. U kunt u lopend, fietsend, scooterend, autorijdend enz. verplaatsen.


Mede lettend op uw zorgen betreffende het klimaat en milieu acht ik het vreemd dat u niet onmiddellijk uw koekblikken inruilt voor zo’n hip elektrisch karretje. Voor, zo lang het duurt, zou u voor nog geen 3 cent per kilometer over de weg kunnen schuifelen. Dit zonder afhankelijk te zijn van de door u verfoeide commerciële club. Daar kan geen VDU tegenop.

@broekstukken 

??????

30% van de VDU kilometers in de spits is iets anders dan 30% van alle kilometers in de spits.

Badge +3

De laatste groep kan nog Flexdagen bestellen, Dat zijn geen keuzedagen, maar is gewoon het oude seizoensretour, 3 dagen voor 39 euro.

Ik neem aan dat het wél gewoon dagkaarten zijn, en geen retourtjes?

 

@aikema

Uit recent onderzoek valt op te maken dat de prijselasticiteit van het treinvervoer in Nederland -0,45 bedraagt.

Dit betekent, even grof uitgerekend, dat het wegvallen van de 40% korting neer zou gaan komen op een reductie van 30% aan VDU kilometers in de spits.

Het werkelijke effect zal echter pas blijken uit de praktijk en niets doen is geen optie.

Die -0.45 is gebaseerd op een gewone tariefsverhogingen.

In dit geval zullen mensen die nu met korting reizen in de spits vooral overstappen op andere kaartsoorten. Mensen die nu op keuzedagen reizen zullen de spits mijden.

Badge +3

Dolf Jansen er over.. https://twitter.com/i/status/1193956758840057856

 

@broekstukken

??????

30% van de VDU kilometers in de spits is iets anders dan 30% van alle kilometers in de spits.

Sorry slecht gelezen. 

Een abonnement zo grondig wijzigen lijkt mij niet wenselijk. En de verlaging van de prijs staat natuurlijk niet in verhouding met wat er wordt gewijzigd. NS zou een beter voorstel moeten doen!

@AldertM

Ieder bedrijf dat een goedkope aanbieding in de markt zet heeft daar een commercieel doel mee, een bedrijf is immers geen sociale instelling. Als het anders uitpakt dan bedoeld schaft men de aanbieding weer af of verandert hem. NS is daarbij niet anders dan een supermarkt.

Bij de nieuwe Flexdagen heeft NS a priori al gezegd dat men het gebruik daarvan wil analyseren en op basis van de uitkomst daarvan wil beslissen of ze gehandhaafd worden, afgeschaft worden of dat de aanbieding veranderd wordt.

Ik ben dan heel benieuwd wat het commerciele doel is van het niet afschaffen van het VDU. Daarnaast vind ik uw vergelijking met de supermarkt wel een beetje mank gaan. Als bij een supermarkt een zakje rijst n.m.m. te duur is, kan ik altijd nog naar een andere gaan en als het daar ook te duur is, kan ik het ook nog bijna voor niks bij Alibaba bestellen. Voor het reizen met de trein kan ik (in mijn regio) alleen bij de NS terecht. NS mag dan een min of meer commercieel bedrijf zijn (zie activiteiten in het buitenland), maar heeft zeker in deze tijd ook een maatschappelijke functie helemaal als je bedenkt dat de Staat der Nederlanden de enige aandeelhouder is.

 

Fijn dat u uw bloeddruk blijkbaar weer onder controle heeft.


Het valt inderdaad voor iedereen (incl. NS) zeer te betreuren dat er overwegend (nog) altijd te weinig concurrentie op het spoor aanwezig is. Gelukkig is het echter zo dat u qua mobiliteit kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden. U kunt u lopend, fietsend, scooterend, autorijdend enz. verplaatsen.


Mede lettend op uw zorgen betreffende het klimaat en milieu acht ik het vreemd dat u niet onmiddellijk uw koekblikken inruilt voor zo’n hip elektrisch karretje. Voor, zo lang het duurt, zou u voor nog geen 3 cent per kilometer over de weg kunnen schuifelen. Dit zonder afhankelijk te zijn van de door u verfoeide commerciële club. Daar kan geen VDU tegenop.

Geachte heer, bedankt voor uw positieve belangstelling m.b.t. mijn gezondheid.

Van de door u gesuggesteerde middelen van vervoer maak ik alreeds gebruik. Zo heb ik vandaag al 15 km te voet afgelegd en daar komt straks nog 2 km bij. Maar voor een ritje van hier naar den Haag is dat niet echt een goed alternatief. Daarnaast ben ik mijn hele leven al een fervent treinreiziger in binnen- en buitenland en heb Europa meerdere keren per trein doorkruist van Narvik tot Athene, van Helsinki tot Lissabon en van den Haag tot Cluj-Napoca en ondanks de tijdwinst vlieg ik zo weinig mogelijk. Kortom: ik reis dus gewoon graag per trein. Tijdens discussies over wel of niet met het OV op verjaardagen of op het werk heb ik mij tot op het irritante af altijd hard gemaakt voor zoveel mogelijk OV gebruik, waardoor ik altijd "de treinenman” word genoemd. Daarom vind ik het zo jammer dat ik nou juist door de NS in mijn hemd wordt gezet. Onze koekblikken gebruikten mijn TBE en ik zo weinig mogelijk, maar als je op de Veluwe woont, kun je voor de dwarsverbindingen bijna niet zonder. Al zult u dat ongetwijfeld niet met mij eens zijn.

Graag zou ik ook mijn beide koekblikken inruilen voor twee hippe electrische karretjes. Er zijn echter twee redenen om dat toch niet te doen. De eerste is dat ik dat mij als vrijwilligerswerk doende (je wil toch wat blijven bijdragen aan de maatschappij) pensionado en in het aow gat verkerend financieel niet kan permitteren (ik maak me niet voor Jan met de korte achternaam zo druk voor het downgraden van het VDU). De tweede is dat ik ook begaan ben met het lot van de Afrikaanse kindertjes die het kobalt voor de accu's van die hippe electrische auto's uit de grond moeten halen. Ik weet niet of u dat wel eens gezien heeft, maar die omstandigheden zijn echt verschrikkelijk. Daarnaast is er gewoon te weinig kobalt in de wereld. Alleen VW geeft al aan in 2021 bijna de huidige wereldjaarproductie aan kobalt nodig te hebben voor de productie van hun zwaar gesubsidieerde hippe electrische karretjes. Ik hoop dan ook dat we snel weer van die accu auto's af zijn en een fris waterstofkarretje kunnen aanschaffen en zelfs dan zal ik het treinreizen (vooral buiten de spits) blijven missen.

Wat een ontzettende verslechtering van het voordeeluren abonnement. 

En in juli en augustus had ik zo'n beetje de trein voor mij alleen,  de drukte is ver te zoeken zowel in als buiten de spits. Jammer NS maar voor ons in het vervolg geen dure trein meer maar terug in de auto. Hebben we tenminste de vrijheid om te kiezen wanneer we vertrekken.

 

Reageer