Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 1

Ook vanaf 2021?

Reputatie 7
Badge +4

Als u echt een oude voordeelurenkaart heeft, dan heeft u wel korting in de spits. U heeft een Voordeelurenkaart als u die in 2011 al had en er nu 67 euro voor betaald. 

Nee, dan niet meer. Er waren nog ongeveer 700.000 gebruikers maar na 2021 zijn deze voordelen voor de houders van het abonnement weg. 

Reputatie 1

Beste Thom, Ik heb mijn voordeelurenabonnement al sinds mijn ouders zo'n  25 jaar geleden naar Doetinchem verhuisden en ik in Nijmegen bleef.  Nooit een ander abonnement gehad. Zo modern  zou ik mijn abonnement niet willen noemen. Toch bedankt voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb het ook, wees blij. Eerlijk gezegd had ik deze vraag niet verwacht bij de houders van een VDU. Ik wilde een misverstand voorkomen. U heeft echter een kaart die nog veel voordeel geeft voor de reiziger, helaas nog tot 2021. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vaag me sowieso af waarom veel mensen die de VDU niet voor werk gebruiken en bezwaar hebben tegen een spitsbeperking niet voor het weekend kiezen.


In het weekend reizen al die mensen met de goedkope weekendvrij abonnementen en weekendsrp. De treinen zijn dan druk genoeg, want weekend dus minder materieel.

Badge +3

Ook vanaf 2021?

Ja, de ochtendspits begint ook vanaf 2021 om 6.30 uur.

Reputatie 7
Badge +3

@RayH

Een bedrijf is niet verplicht om een bepaald product tot in eeuwigheid tegen dezelfde voorwaarden te blijven aanbieden. In de voorwaarden staat ook heel duidelijk vermeld dat NS het recht heeft om wijzigingen aan te brengen mits ze dat minimaal één maand van te voren aankondigen en u de kans krijgt dan eventueel op te zeggen. Een overgangstermijn van 10 jaar die er nu geweest is lijkt me dan ook meer dan redelijk.

Wat betreft de OV-studentenkaart heeft u wel een punt dat NS daar niets aan doet om spreiding te krijgen, alhoewel het probleem daarmee in de ochtendspits speelt want in de middagspits reizen studenten al zeer gespreid. Anderzijds heeft studenten- en forensenvervoer natuurlijk maatschappelijk gezien meer prioriteit dan een dagje uit.

 

 


Het probleem dat juist studenten hun SPR over het algemeen voor een dagje uit wordt gebruikt en voor drukte in de treinen zorgen wordt niet aangepakt.

Sinds de invoering van SRP voor mbo zijn met name de sprinters waarin ik wel eens reis ongeacht dag of tijd vol met jongeren. Die paar VDU'ers zullen echt niet voor grote spitsdrukte zorgen. De meesten gebruiken VDU echt niet voor dagelijks woon-werkverkeer. Ik heb VDU aangehouden omdat ik weleens op andere locaties werk en op onregelmatige tijden werk. Tot 15 km fiets ik, maar met slecht weer wil ik wel de mogelijkheid hebben om niet al te duur met de trein te gaan. Mijn OV vergoeding is beperkt. Nog geen €1 voor een retour dat straks ca €7,50 gaat kosten.

Reputatie 1

Stel je voor: je gaat op vakantie vanuit Schiphol.

Slecht voorbeeld. Moet ik het nog toelichten?

Jij vindt het een slecht voorbeeld maar ik niet.

Ik ben immers vrij om een VDU te gebruiken zoals ik het wil.

Geen toelichting nodig. Je standpunten zijn al duidelijk van je vorige posts.

@MoDe 

Je verkoopt echt totale onzin als je beweert dat het SRP voornamelijk gebruikt wordt voor een dagje uit.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Je verkoopt echt totale onzin als je beweert dat het SRP voornamelijk gebruikt wordt voor een dagje uit.

Er is een verschil tussen voornamelijk en in het algemeen.

SPR wordt niet alleen voor woon/studie/ouderlijk huis verkeer gebruikt. Het aantal studenten dat in de spits niet ivm studie reist zal groter zijn dan het aantal mensen met keuzedagen.

Lees dat NS zijn voordeelurenabonnement veranderd, nu heb ik er ook zo één. Maar zie wel wijzigingen maar niets over het reizen met korting in de maanden juli en augustus. Hoe zit het met deze korting en wijziging?

Lees dat NS zijn voordeelurenabonnement veranderd, nu heb ik er ook zo één. Maar zie wel wijzigingen maar niets over het reizen met korting in de maanden juli en augustus. Hoe zit het met deze korting en wijziging?

De uitzondering voor juli en augustus vervalt ook.

Badge +3

Ook in de maanden juli en augustus, en ook in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw, gelden vanaf 2021 spitsuren. Zie het eerste vierkantje op deze pagina.

@MoDe

Je verkoopt echt totale onzin als je beweert dat het SRP voornamelijk gebruikt wordt voor een dagje uit.

SPR wordt niet alleen voor woon/studie/ouderlijk huis verkeer gebruikt. Het aantal studenten dat in de spits niet ivm studie reist zal groter zijn dan het aantal mensen met keuzedagen.

Het heeft geen zin om hier nog serieus op te reageren. Je verhaal staat buiten iedere realiteit.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het is realiteit. Ik kom ze tegen.

Geachte heer/mevrouw,

Ik wil geen gebruik maken van uw voorstel om mijn Voordeelurenabonnement om te zetten voor een korting van €7. Hoe/waar kan ik dit aangeven en protest aantekenen? 

Hartelijke groet,

Annelies 

Goedemiddag Anneliesvu. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met deze wijziging. Het is echter geen voorstel, maar een vroege aankondiging dat deze wijziging in 2021 van kracht zal gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Her enige wat u kunt doen wanneer u er geen gebruik van wilt maken is uw abonnement opzeggen.

Reputatie 1

Niemand vind het leuk als je korting afgenomen wordt. Maar zoals wel vaker bij de NS gaat het mis bij de communicatie. in de email staat :

Reden van opheffen VDU :

  1. abonnementaanbod minder ingewikkeld en flexibeler maken. Ten eerste is de VDU niet meer te verkrijgen, het aanbod veranderd dus niet. Minder soorten abonnementen geven ook minder flexibiliteit dus dat argument is ook niet juist.
  2. de middagspits wordt drukker en om betere spreiding te krijgen is 40% korting in de middagspits niet meer te handhaven. De oplossing is dan om direct maar alle korting op te heffen in plaats van bv kortingpercentage te verlagen. Daarnaast vervalt ook de ochtendspitskorting in juli en augustus. En direct in zowel de ochtend- als de avondspits. Dat staat overigens nergens direct vermeld in de email.
  3. het abonnement wordt daardoor wel 7 euro per jaar goedkoper. Dus de VDU blijft blijkbaar wel bestaan!!?? Hoe moet ik dit dan weer zien in het licht van het abonnementenaanbod? Daarbij vergeten ze gemakshalve te vermelden dat de prijs van een Dal Voordeel Abonnement zal stijgen tot diezelfde 60 euro (deze zijn immers nu gelijk aan elkaar geworden)

Eigenlijk wil de NS zeggen : We heffen de VDU op en zoek het maar uit. Maar dat durfden ze niet.

De VDU is zodanig kaal geplukt dat het eigenlijk een Dal Voordeel Abonnement is geworden. En nog liever heeft de NS dat je er een Flex abonnement van maakt want dat is in vrijwel alle gevallen per maand net iets duurder, dus nog meer inkomsten. Enige voordeel daarvan is dat je deze aan kunt passen maar hoe vaak zal ik van de ene op de andere maand alleen nog maar in het weekend korting willen? 

Vind het jammer dat er voor deze rigoureuze oplossing is gekozen, zonder enige afbouw (bv slechts 20% korting in de avondspits en in juli en augustus 20% korting in de spitsuren en 40% daarbuiten). Hopelijk worden de extra inkomsten eindelijk eens goed geïnvesteerd in extra capaciteit en niet in beloningen voor bestuurders

Het VDU lijkt per 2021 wel verdomd op dezelfde voorwaarden als het Dal Voordeel abonnement. In dat geval lijkt mij dat de VDU houders dan gelijk kunnen overstappen naar het Dal Voordeel abonnement, anders zit je toch met 2 dezelfde abonnementsvoorwaarden opgezadeld en dat kan extra bagger geven. Dat is anders mensen ook blij maken met de dode mus.

Reputatie 7
Badge +3

Het VDU lijkt per 2021 wel verdomd op dezelfde voorwaarden als het Dal Voordeel abonnement. In dat geval lijkt mij dat de VDU houders dan gelijk kunnen overstappen naar het Dal Voordeel abonnement, anders zit je toch met 2 dezelfde abonnementsvoorwaarden opgezadeld en dat kan extra bagger geven. Dat is anders mensen ook blij maken met de dode mus.


Waarom overstappen? Voegt niets toe. NS mag VDU niet wegdoen, maar door de voorwaarden hetzelfde te maken als dal voordeel hoopt men dat men overstapt en verdwijnt VDU vanzelf.

Reputatie 6

Ik vaag me sowieso af waarom veel mensen die de VDU niet voor werk gebruiken en bezwaar hebben tegen een spitsbeperking niet voor het weekend kiezen.

 

Ik heb in 2016-2017 een weekend vrij abonnement gehad naast mijn VDU abonnement omdat mijn reisgedrag drastisch veranderde. Maar omdat ik ook vaak in de spits reisde naar vrienden of familie vanuit het werk en ik toen géén abonnement had van het werk, behield ik ook mijn VDU. 

Half 2017 kocht ik na bijna 30 jaar zonder geleefd te hebben, een auto.  Enerzijds omdat ik veranderde  van baan en ik daardoor p maandagochtend eerder moest beginnen en ik geen zin meer had op zondagavond zo lang en laat terug te moeten reizen. Anderzijds omdat de dienstregeling voor zowel trein als bus was veranderd en mijn reis langer werd. Oa door het sluiten van een overweg van trein naar busstation waardoor de aansluiting op bus vaak in de soep liep door verder om te moeten lopen, wijziging dienstregeling trein en minder aanbod bus. Dat ik vervolgens ook nog elke 5 weken in een beschikbaarheidsdienst zat, werkte ook mee want dit maakte mij een stuk flexibeler als ik eens werd opgeroepen.

Ik heb toen mijn weekendvrij weer opgezegd. Mijn VDU heb ik gehouden. Mijn nieuwe werkgever gaf aan dat ik op hun kaart alleen mag reizen van mijn woonadres naar het werk of voor een dienstreis. Dat ik regelmatig op vrijdag of dinsdag na de spits ook richting mijn vriend ging, paste niet in dit plaatje. Daarvoor gebruikte ik ook mijn VDU. Want de laatste optie om nog fatsoenlijk met een bus mee te kunnen, was de trein van 18.01. In de zomer was het wel fijn dat ik ook s ochtends korting kreeg en ik deed op mijn vrije woensdag regelmatig een leuk uitje in de maanden juli en augustus.

Nu we sinds een week in één huis wonen, is het de vraag hoe vaak ik het VDU ga gebruiken. Ik heb hem het afgelopen jaar ook weer regelmatig gebruikt om vanuit het werk naar vrienden te gaan, familie of naar een concert.

Komend jaar ga ik wel kijken wat het nut is van het VDU. Ik ben nog lang geen 60 dus aan keuzedagen heb ik niet zoveel ;) 

Ik moet ook zeggen dat omdat ik al zolang een VDU heb, het voor mij ook niet meer dan logisch is dat ik hem heb. 

Reputatie 7
Badge +1

Oh, oh, wat kunnen toch veel mensen niet goed lezen: hoeveel staat er nu al niet precies dezelfde vraag in deze lange lijst. En hoe goed slaagt NS er elke keer weer in zulke stukken essentiele info niet duidelijk te melden.

Beetje vooruitdenkend: als alles FLEX wordt vervalt in feite ook nog de noodzaak van die verd..de chipkaart, elke kaart met chip kan dan gebruikt worden als registratie van de gemaakte reizen, mits apparatuur ook wat wordt aangepast-maar dat zal zonder meer al nodig zijn na dan zo'n 10-12 jaar gebruik.

Nog meer conducteurs zullen bedanken voor die eindeloze lijst hier met gemelde fouten op dat FLEX (trouwe lezers kennen ze allemaal nog beter als ik) en nog minder gaan controleren. Voor vele ouderen onder hun is het plezier ook al verdwenen vergeleken met echte kaartjes om te knippen.

En in de zomermaanden wordt de net na 9.00 spits nog groter en massaler als nu al-reden om destijds ooit VDU-gratis reizen (dat was toen nog, of heette zo onder de gebruikers) dat eerder mogelijk te maken.

Verder voorzie ik eindeloze en vrijwel onoplosbare problems met de diverse Bus+andere treinbedrijvers om dat FLEX goed werkend op de kaart te krijgen-alweer een reden om die chipkaart voor NS af te schaffen. ARV+consorten hebben er geen enkele moeite mee wel korting in de PM-spits te geven  en zomers zelfs gewoon, gratis, aan iedereen de hele dag.

Ik ben het niet eens met de wijziging van het 40% kortingskaart. Ik heb een oude waar de korting van 40% naar 9.00 uur geld. Ik heb hem een paar jaar geleden willen opzeggen omdat ik niet zoveel meer reis. De NS zij tegen mij dat als ik hem op zou zeggen en kater weer een nieuwe 40% kaart zou nemen dat dan de korting dan alleen naar 9.00 uur geld en niet tussen 16.00 uur en 18.00 uur. Daarnaar geld de korting weer. Daarom heb ik dit abonnement gehouden terwijl ik niet meer dan 15 x per jaar met de trein reis. Nu vanaf 2021 geld dit alles niet meer. Ik vind dit niet correct. Als ik dit van te voren had geweten dan had ik hem al lang opgezegd. Van mijn Abonnement  zijn er niet zoveel meer in omloop daarom kan/ vind ik dat de NS deze klanten. Niet in de kou kan laten. Het zou de NS sieren dat ze deze buiten de nieuwe regeling zouden houden. 

Badge +3

NS heeft per 1 januari 2019 de gebruiksmogelijkheden al gewijzigd door de korting van 40% ook voor 06:30 uur van toepassing te laten zijn. De wijziging per 1 januari 2021 is nu al meer dan één jaar ervoor aangekondigd, dat is langer dan de tenminste één maand die in de voorwaarden staat.

Aangezien NS de bevoegdheid heeft de voorwaarden aan te passen zie ik niet wat u nu heeft aan  de oorspronkelijke voorwaarden van misschien wel 10 jaar of langer geleden. 

De NS had zelfs de bevoegdheid om het VDU helemaal af te schaffen, met volgens de voorwaarden een termijn van 3 maanden (of zelfs één maand las ik?)

Maar er is in 2011 met (reizigers)organisaties afgesproken dat áls de NS dit ooit zouden doen (en wat dus in 2021 gaat gebeuren) de aankondiging minimaal één jaar van tevoren gedaan zou worden. Bij deze dus...

Bovendien wordt het niet ‘afgeschaft’ (want de naam blijft bestaan, je hoeft niet verplicht over naar Dal Voordeel en/of Flex) maar de voorwaarden voor al die soortgelijke abonnementen worden gewoon gelijk getrokken.

Een klassiek Dal Voordeel (op saldo) gaat in een paar stappen (2×€4 verhoging, van €52 naar €60 in 2021) net zo veel kosten als Flex. Voor het VDU betekent dit dus een verlaging van €7.

Voor dit alles zou 3 maanden vooraankondiging ook voldoende zijn, maar ze zijn al die discussies dus fijntjes voor door de naam niet eens te wijzigen.

Reageer