Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Badge +3

@MoDe

Je verkoopt echt totale onzin als je beweert dat het SRP voornamelijk gebruikt wordt voor een dagje uit.

Er is een verschil tussen voornamelijk en in het algemeen.

SPR wordt niet alleen voor woon/studie/ouderlijk huis verkeer gebruikt. Het aantal studenten dat in de spits niet ivm studie reist zal groter zijn dan het aantal mensen met keuzedagen.

Studenten hebben al heel lang geen 100% vrij reizen meer, maar de keuze tussen vrij reizen doordeweeks (meestal thuiswonenden van woonplaats naar onderwijsinstelling) óf vrij reizen in het weekend (vrijdag vanaf 12:00 tot en met zondag). Dat je met dat laatste door moeders de was kunt laten doen en dagjes uit is eigenlijk hetzelfde als Weekend Vrij met 40% spitskorting doordeweeks.

Buiten die tijden reizen ze met 40% korting, dus voor een dagje uit in het weekend betalen de meeste spits-studenten net zo veel als iemand met Dal Voordeel of een VDU (met als enige verschil die vrijdagmiddag, bij een weekend-SRP tussen 16:00 en 18:30).

Studenten met een week-SRP zullen die inderdaad weinig gebruiken voor dagjes uit, en in de vakantieperiode (16 juli tot 16 augustus elk jaar) reizen ze ook niet vrij maar met 40% korting.

VDU en SRP zijn dus totaal verschillend, en ik denk dat @MoDe gelijk heeft dat het reuze meevalt met studenten die doordeweeks in de spits een “dagje uit” doen, i.p.v. gewoon voor onderwijsdoelstellingen reizen.

Toen een OV-studentenkaart (begin jaren ‘90 vorige eeuw) nog gewoon altijd vrij reizen betekende (én een gift was i.p.v. een kleine €100 bij je lening opgeteld), was Nederland voor mij ook te klein. Een (mid)dagje vrij en mooi weer? Dan van Eindhoven naar het strand! Of naar Delft, Amsterdam, Enschede of Groningen om 15:00 (soms in de spits om 17:00) voor een etentje of een of ander feestje (ongeveeer gelijk aan Dal Vrij).

@Robert BIs het misschien ook mogelijk dat studenten ook met het streekvervoer en stadsvervoer worden gestimuleerd? Vraag me af of op meerdere bus trajecten dan rendabel voor ze zijn dan alleen voor die dure trein te kiezen? Tram en metro ook mogelijk.

Badge +3

De bussen hier in de ochtendspits puilen wel uit van de studenten (vanaf het station, en 's midddags andersom maar dan wat minder), dus dat zal wel niet echt rendabel zijn.

Maar goed, als die bussen de rest van de dag zo goed als leeg zijn dan prop ze maar vol.

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Waarom trouwens zo moeilijk doen over een abonnement dat je niet meer aan kunt schaffen en waarvan het aantal gebruikers door 'natuurlijk verloop’ toch zienderogen afneemt?

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

 

 

Geachte heer, mevrouw

Ik heb een klacht over de aangekondigde wijziging van mijn OV chipkaart ( voordeelurenabbonnement) waarbij het per 1 jan 2021 niet meer mogelijk is om met korting in de avondspits te rijden.

Ik ga wekelijks van Deventer naar Houten Castellum en retour in de avondspits, dit gaat mij dan 6,56 extra kosten

Dit maal 52 komt op een totaal van 341,13 neer per jaar

U wilt dit slechts compenseren met een eenmalige korting van 7 euro per jaar waardoor het totale verlies uitkomt op 334,13 per jaar!

Dit is toch niet acceptabel, ik heb deze kaart onder de huidige voorwaarden aangeschaft, die kunnen toch niet zomaar gewijzigd worden?

 

Vriendelijke groet

@T.SIk zit een beetje bijna hetzelfde schuitje als u. Maar mij werd toen via Twitter geadviseerd om dan een NS Flex Altijd Voordeel te gaan nemen dat is op die afstand in sommige gevallen goedkoper of bijna even duur als dat u nu heeft.  Hiervoor kunt u maandelijks gaan opzeggen of wijzigen.

Ter info:

 

Er zijn al zo’n dag of 10 geleden ook kamervragen gesteld aan de verantwoordelijke minister.

(ik had gedacht dat ze in dit topic al vermeld waren maar niet dus)

 

https://www.ovpro.nl/special/2019/11/12/kamervragen-over-schrappen-middagspitskorting-door-ns/?fbclid=IwAR0dVo6fXfZr9xAQ02uKO0Rq_15sR01aYxU6AQkdLYS_Ewk0ro3sBk3pKBA

Reputatie 7
Badge

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

Het is netjes dat NS dit ruim een jaar van te voren kenbaar maakt, wel had er nog een overgangsregeling in mogen zitten. Bijvoorbeeld in 2021 nog 30 pct korting ipv 40 pct en in 2022 20 procent korting in de middagspits. Op die manier kan er geleidelijker gewend worden aan de overgang en kweek je iets meer sympathie.

Qua keuzedag 65 plus zou NS bijvoorbeeld nog 2 jaar een overgangsregeling kunnen doen dan je in juli en augustus wel nog in de middagspits (er is dan immers toch geen spits….) kunt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Qua keuzedag 65 plus …...

Op dit moment kunnen mensen van 60+ keuzedagen aanvragen.

Totally disappointed with this change. Obviously the reason that NS is providing about reducing the number of passengers in the peak hours is a joke. Does anybody really believe this? No body is going to stop travelling during rush hour with this measure. Just for a very simple reason people cannot change the time they start and stop working. Does NS expect users to wait at work until 18.30 to take the train at a lower fare? Of course not. People will decide to pay more and trains will continue to be full.

NS is just a company and it is just interested in making money. I see this measurement as a TAX on WORK INCOME. Because it affects only people that commutes to work. An honestly I doubt this is even legal, since only the BelastingDienst should be entitled to tax on income from work.

Withdraw this change and start investing in more trains and more frequent time table.

Reputatie 7

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?

Reputatie 7
Badge

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?

 

Studenten reizen niet gratis, ze betalen alleen niet zelf, dat doet de overheid.

Wat is er goedkoper aan een business card? Het kan aan mij liggen maar dat verschil zie ik niet.

Altijd Voordeel blijft misschien een vreemde eend in de bijt, maar kost meer en geeft ook al minder korting. En misschien gaat dit abonnement op termijn ook wel verdwijnen. Dat zou ik niet eens heel vreemd vinden.

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?

 

Wat is er goedkoper aan een business card? Het kan aan mij liggen maar dat verschil zie ik niet.

Bertus heeft het waarschijnlijk over de contracten die (groot)zakelijk worden aangeboden. Met de contractmanagers van NS valt behoorlijk te onderhandelen.

Reputatie 7

Inderdaad Henk, die bussiness-cards, die bedoel ik dus. 

En ook met Traject-Vrij reis je in spits ook niet voor het volle tarief (de prijs van een los kaartje). Dus als iemand vindt dat korting in de spits niet meer vol te houden is: gelijke monniken, gelijke kappen. 

Reputatie 7
Badge

Korting op een grote bestelling (business cards door een bedrijf of studentenreisproducten door de overheid) is in mijn ogen toch wel echt iets anders, maar wie weet wil NS daar ooit ook van af. Ik schat van niet, deze grote groepen lijken me zeer aantrekkelijke klanten.

Voor Traject Vrij geldt denk ik ongeveer hetzelfde als voor Altijd Voordeel: de korting is een stuk lager en het abonnement ruim duurder. Om mezelf als voorbeeld te nemen:

Er zitten 365 dagen in een jaar, wat neerkomt op zo'n 365/7*5 werkdagen, min een stuk of 30 dagen vakantie en feestdagen. Uiteraard reis ik heen en terug, en maak ik dus twee reizen op elk van die dagen, wat zo'n 461 reizen per jaar oplevert. Per maand zijn dat er gemiddeld ruim 38. Vol tarief, 2e klasse zijn de kosten €6,50/reis, dus zo'n €250/maand. Mijn abonnement kost €213/maand en levert dus een kleine 15% korting op. Toch wel heel wat anders dan 40% korting (oke, iets minder daar zou je de prijs van het abonnement nog in mee moeten nemen in deze vergelijking) en alleen voordelig voor veel vaker reizende klanten. Vaste klanten zo gezegd, maar dan niet bepaald door je reisgedrag 10 jaar geleden, maar door je reisgedrag de betreffende maand.

Reputatie 7
Badge

Denk dat iedereen snapt dat in de spits met korting reizen er toch een keer uit moet.

 

 

Ik begrijp het goed dat de houders van VDU, die incidenteel in de middagspits met 40 % korting reizen, plaats moeten maken voor studenten die in spits gratis kunnen reizen, de Altijd Voordeel abonnementhouder die met 20 % korting reist en Business kaart houders die helemaal voor een habbekrats  mogen instappen?


Ik bepaal het beleid bij NS niet, zoals je waarschijnlijk al weet….

Eigenlijk wat Olav93 al aangeeft: er is verschil tussen kortingen an sich en de bijbehorende (relatief forse) vaste inkomsten.

Ik snap dat de ‘trouwe klanten’, zoals dat in dit draad veelvuldig voorbij komt (=voordeelurenkaart) het niet tof vinden dat hun korting verdwijnt evenals de keuzedagklanten die voor 3,50 per dag door het hele land kunnen reizen. Als NS dus meent dat er te weinig plek is in de spits dan snap ik wel dat deze twee groepen getroffen worden, juist omdat zij relatief voor weinig inkomsten zorgen bij NS. Zo werden een jaar of twee geleden al de groepsretour-gebruikers gekort op hun mogelijkheden en de actie-kaart-gebruikers.

Er zijn overigens sinds 20?? ook vele nieuwe abonnementssoorten bijgekomen waardoor voordelig reizen zeker mogelijk is, maar dan buiten de spitsuren. Als 60+er kun je de hele maand voor ruim 40 euro tweede klas reizen in de daluren door het hele land of voor ruim 20 euro het hele weekend. En met dat flex-gebeuren waar NS zo prat op gaat is er voor bijna iedereen wel een goedkope mogelijkheid, omdat je niet meer vastzit aan een jaarcontract.

Het probleem op het spoor en op de weg is dat er piektijden zijn, omdat het werkbare leven zich vrijwel uitsluitend tussen 9-17 afspeelt. Al zouden bedrijven en (overheids)instellingen die tijden verruimen, zou een gedeelte van het probleem zich vanzelf oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van college-tijden, zoals een proef in Nijmegen heeft uitgewezen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Raymond123waar kan ik die goedkope NS abonnementen voor 60+ vinden?

Die zijn er volgens mij niet.

Reputatie 2

@MoDe https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html:
 

Extra voordelig voor 65-plussers

Iedereen van 65 of ouder krijgt tot meer dan 50% korting op de prijs van Dal Vrij. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in en wij berekenen automatisch de juiste prijs.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html:
 

Extra voordelig voor 65-plussers

Iedereen van 65 of ouder krijgt tot meer dan 50% korting op de prijs van Dal Vrij. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in en wij berekenen automatisch de juiste prijs.

 

Die ken ik, maar @Raymond123  heeft het over 60+ en voor 60+ zijn voor zover ik weet alleen keuzedagen.

Reputatie 7

Ja dat is goedkoop. Maar waarom krijgen 65+' ers eigenlijk 50% of nog meer korting- oftewel 2 voor de prijs van 1 ? Dal Vrij is toch helemaal niet zo duur, om dan daarop nog eens veel korting te geven....

Reputatie 7
Badge

Die bedoel ik dus, 65+: 60+5plus! :)

De prijs van die abonnementen is hetzelfde als die van de bij-abonnementen.

Ik gok dat die doelgroep niet elke dag in de trein gaat zitten en dat het daarom goedkoop wordt aangeboden. Zijn dan toch weer inkomsten voor NS.

Beide vormen zullen vast ook afgeschaft gaan worden. Het bij-abonnement blijft nog in ieder geval 2 jaar, of eigenlijk 1 jaar nog en in ieder geval 1 jaar als flex-vorm.

Ook wij vinden de €7 reductie op het abonnement een lachertje vergeleken met het grote nadeel dat we krijgen: niet meer in de middagspits mogen instappen. Na vrijwel elk dagje uit is dat juist de tijd waarin je weer naar huis wilt! Dit betekent dus dat wij vrijwel zeker veel minder met de trein zullen gaan reizen en ons abonnement in 2021 mogelijk zelfs wel opzeggen. 

Voordelen zijn er verder niet. Wij hebben nooit op saldo willen reizen, omdat we zelf in de hand willen houden wanneer er geld van onze rekening afgeschreven wordt. Voor bijna niets geven we een automatische incasso af.
En gemakkelijker voor het personeel? Sorry hoor, maar de controles gebeuren bijna volledig automatisch, met een apparaatje. Hoe moeilijk kan het zijn om in die apparaatjes een check in te laten bouwen voor wat wel en niet mag met welk kaartje?
Bovendien wordt er sowieso veel te weinig gecontroleerd, waardoor er veel te vaak mensen gratis reizen, of ten onrechte in de eerste klas gaan zitten, zonder dat het gezien wordt. Jarenlang heb ik veel naar en van Duitsland gereisd met de trein. Op bijna elk deeltraject werd er gecontroleerd! Soms zag ik wel 5x per reis een controleur. (Die je uiteindelijk dan wel kende en je vriendelijk gedag zei.) Maar zwart rijden gebeurde daardoor niet.

Erna

Beste NS,

Gelden de genoemde tijden voor inchecken of uitchecken? Dit lijkt me het meest belangrijke om te weten en staat nergens. Graag vollediger zijn in de communicatie!

mvg

Reputatie 7
Badge +3

Het bepalen van het kortingstarief is altijd op basis van de tijd van inchecken.  Checkt u bv om 16:00 in dan reist u nog met korting ook al checkt u pas tijdens de spits uit.  Checkt u om 18:20 in dan reist u zonder korting ook al is de uitcheck na de spits.

Momo, ik wil dit even verifiëren voor de zekerheid, want volgens mij klopt dit antwoord niet!?

Volgens mij gaat het NIET om het tijdstip van inchecken (dus door het poortje of langs de automaat lopen), maar om het tijdstip waarop de TREIN VOLGENS SCHEMA VERTREKT. En dat is heel iets anders!
Ik hoor het heel graag als ik dat niet goed begrepen heb!

Inchecken is niet hetzelfde als het tijdstip waarop de trein vertrekt.
In de ochtendspits geldt volgens mij:
- De eerste trein die je mag nemen is de train die VOLGENS SCHEMA om 09:00 uur vertrekt.
- Inchecken mag vanaf 08:55 uur, zodat je tijd hebt om naar boven te lopen om die trein te kunnen nemen.

Naar analogie van de ochtend, lijkt het mij logisch dat 16:00 uur dan de laatste GEPLANDE VERTREKTIJD is die je mag gebruiken.
Als je om 16:00 nog mag inchecken, zou je nog lang daarna de trein kunnen nemen, en dus pas in de avondspits de trein ingaan. Volgens mij is dat niet de bedoeling. (Zou overigens wel heel fijn als het wel zo was!)
Ik vind het cruciaal te horen of het klopt dat het om de GEPLANDE VERTREKTIJD van de treinen gaat. Dat betekent namelijk dat je bij vertraging van de trein die je gepland had te nemen, nog wel in de trein mag stappen, ook al is dat (soms ver) na 16:00 uur.

Badge +3

Met een incheck op een chipkaart (bijv. om 8:55) heb je een geldig vervoerbewijs, en wel tegen het tarief waarvoor je ingecheckt bent.

Je mag dan dus gewoon een trein van 8:57 nemen.

Met een e-ticket (daar kan je niet mee inchecken) mag je niet voor 9:00 reizen.

Hetzelfde met een incheck (daluren) vóór 16:05. Je kunt dan nog een (spits) trein nemen om 16:30 want je moet binnen een half uur gaan reizen.

Reageer