Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Momo, ik wil dit even verifiëren voor de zekerheid, want volgens mij klopt dit antwoord niet!?

Volgens mij gaat het NIET om het tijdstip van inchecken (dus door het poortje of langs de automaat lopen), maar om het tijdstip waarop de TREIN VOLGENS SCHEMA VERTREKT. En dat is heel iets anders!
Ik hoor het heel graag als ik dat niet goed begrepen heb!

Inchecken is niet hetzelfde als het tijdstip waarop de trein vertrekt.
In de ochtendspits geldt volgens mij:
- De eerste trein die je mag nemen is de train die VOLGENS SCHEMA om 09:00 uur vertrekt.
- Inchecken mag vanaf 08:55 uur, zodat je tijd hebt om naar boven te lopen om die trein te kunnen nemen.

Naar analogie van de ochtend, lijkt het mij logisch dat 16:00 uur dan de laatste GEPLANDE VERTREKTIJD is die je mag gebruiken.
Als je om 16:00 nog mag inchecken, zou je nog lang daarna de trein kunnen nemen, en dus pas in de avondspits de trein ingaan. Volgens mij is dat niet de bedoeling. (Zou overigens wel heel fijn als het wel zo was!)
Ik vind het cruciaal te horen of het klopt dat het om de GEPLANDE VERTREKTIJD van de treinen gaat. Dat betekent namelijk dat je bij vertraging van de trein die je gepland had te nemen, nog wel in de trein mag stappen, ook al is dat (soms ver) na 16:00 uur.


inchecktijd is bepalend of je wel of niet met korting reist. Er is een 5 minuten marge, wat betekent dat je  met inchecken voor 6.35 uur vanaf 8.55 uur voor 16.05 en vanaf 18.25 uur met korting kunt reizen.

Er moet een half uur binnen inchecken ingestapt zijn.

RobertB, ik wil een kleine verandering geven aan je antwoord. Het klopt inderdaad dat er mag worden ingecheckt om 8.55. Er mag echter pas om 9.00 aan de reis worden begonnen. Niet om 8:58 al, want deze trein vertrekt nog in de spits. Het eerder inchecken is om onze reizigers tegemoet te komen van wie de trein om 9.00 vertrekt. 

 

Edit: Het moment van inchecken is hierin wel bepalend. Om 8.58 mag wel aan de reis worden begonnen. 

Badge +3

Ik laat het even zo staan en @Loes of @Slidestops mogen zeggen wie er gelijk heeft :wink:

Mijn antwoord had ik ter illustratie ook nog aangevuld met een voorbeeld van iemand die om 16:04 incheckt en een trein van 16:30 neemt. Dan zit je ook in een trein die in de spits vertrokken is, en dat mag gewoon.

De marge werkt dus 2 kanten op, en altijd in het voordeel van de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Er is hier altijd gezegd, zowel door andere communityleden als moderators, dat de inchecktijd leidend is. De marge van 5 minuten is inderdaad bedoeld zodat reizigers die om bv 8:55 inchecken nog een trein kunnen halen die om 9:00 vertrekt, maar als het je lukt om na inchecken om 8:55 een trein te halen die om 8:58 vertrekt dan mag dat. Dit is een een voordeel dan voor reizigers die vertrekken vanaf een station met paaltjes op het perron en dan zou je in principe zelfs nog een trein kunnen nemen die om 8:55 vertrekt.

RobertB, ik wil een kleine verandering geven aan je antwoord. Het klopt inderdaad dat er mag worden ingecheckt om 8.55. Er mag echter pas om 9.00 aan de reis worden begonnen. Niet om 8:58 al, want deze trein vertrekt nog in de spits. Het eerder inchecken is om onze reizigers tegemoet te komen van wie de trein om 9.00 vertrekt. 

Als dat zo is dan is dat afwijkend van alle communicatie die de NS op dit punt doet. Dit zou nogal een ingrijpende wijziging zijn en breed gecommuniceerd moeten worden.

Het beleid is voor inchecken niet veranderd. Als je om 08.55 uur incheckt en je haalt de trein om 08.56 uur, is dat een legale actie. Er is sprake van een geldige checkin en er is binnen een half uur begonnen aan de reis. 

Badge +3

Die incheck kent een plaats en tijd, levert je een geldig vervoerbewijs op voor een reis die binnen 30 minuten begint, en that’s it eigenlijk.

Een e-ticket kent geen incheck en daarmee mag je dus niet vóór 9:00 reizen.

Dank Loes, voor de bevestiging van wat @Momo en @marv87 en ikzelf dus ook al dachten.

Het beleid is voor inchecken niet veranderd. Als je om 08.55 uur incheckt en je haalt de trein om 08.56 uur, is dat een legale actie. Er is sprake van een geldige checkin en er is binnen een half uur begonnen aan de reis. 

Bedankt loes voor deze aanvulling. Ik zat er inderdaad naast, mijn excuses voor deze verwarring. Het moment van de incheck is bepalend. 

Reputatie 7
Badge

Nog even uit de voorwaarden (ter aanvulling, ik was al aan het zoeken, niet omdat ik opeens aan @Loes zou twijfelen).

Artikel 9.2 van de voorwaarden voor consumenten abonnementen begint met:

"U  krijgt  alleen  korting  als  u  incheckt  tijdens  de  uren  waarop  u korting  geniet  en  u  binnen  30  minuten  nadat  u  heeft  ingecheckt de  reis  waarvoor  u  heeft  ingecheckt  start,  tenzij  dit  door  een vertraging  van  het  betreffende  vervoermiddel  niet  mogelijk  is."

Dus samenvattend: met een dal voordeel abonnement o.i.d. op een ov chipkaart reis je met korting en mag je met korting reizen als je incheckt tussen 8:55 en 16:00 en tussen 18:25 en 6:30 en je mag je reis dan beginnen tussen 8:55 en 16:30 of tussen 18:25 en 7:00 (of later als er vertraging is).

Reputatie 7
Badge +3

Momo, ik wil dit even verifiëren voor de zekerheid, want volgens mij klopt dit antwoord niet!?

Volgens mij gaat het NIET om het tijdstip van inchecken (dus door het poortje of langs de automaat lopen), maar om het tijdstip waarop de TREIN VOLGENS SCHEMA VERTREKT. En dat is heel iets anders!
Ik hoor het heel graag als ik dat niet goed begrepen heb!

Zie de bevestiging van Loes en Sanne dat het wel degelijk gaat om de tijd van inchecken. Je zou zelfs een trein kunnen nemen die normaal om 8:54 vertrekt maar door vertraging pas om 8:55 of later.

Badge +3

En voor @Olav93 nog een klein detail, 16:00 mag tot 16:04:59 zijn en 6:30 mag tot 6:34:59 zijn.

De tijd rechtsboven in het schermpje bij een poortje/paaltje telt. Die mag dus nog geen 6:35 of 16:05 aangeven.

Nu hoop ik toch dat er ook nog iemand wél namens de NS reageert!!!

Zo heb ik het namelijk echt nog nooit begrepen! En, o, wat gun ik je je gelijk van ganser harte!

‘fietstrein’ heeft dus helemaal gelijk: het is echt niet duidelijk welke tijden waarvoor gelden.

Hetgeen @Robert B aangeeft, klopt helemaal. Ik ben dan geen moderator, ik hoop dat u het wil aannemen van een Hoofdconducteur dat de info correct is @ErnaKoelman 

Reputatie 7

Het is eigenlijk heel eenvoudig je hebt voorwaarden en voorwaarden.

De beste zijn doorgaans hier te vinden, het raadplegen van de Community loont.

Reputatie 7
Badge

En voor @Olav93 nog een klein detail, 16:00 mag tot 16:04:59 zijn en 6:30 mag tot 6:34:59 zijn.

De tijd rechtsboven in het schermpje bij een poortje/paaltje telt. Die mag dus nog geen 6:35 of 16:05 aangeven.

Echt waar? Is er die kant op ook speling? Dus mag je later dan het einde van de beoogde daluren nog inchecken met dal voorwaarden? Waar is dat goed voor? Zodat je de laatste trein in de daluren nog met die voorwaarden kunt halen als je je in -5 minuten van het poortje/paaltje naar de trein weet te verplaatsen?

Hetgeen @Robert B aangeeft, klopt helemaal. Ik ben dan geen moderator, ik hoop dat u het wil aannemen van een Hoofdconducteur dat de info correct is @ErnaKoelman 

Ik wil dit met liefde aannemen! Maar wat is dit ingewikkeld!
Maar ik zal voortaan wel zorgen dat ik een printje hiervan op zak heb!

Waarom staat er niet een heel duidelijk verhaal over op de pagina met info over de abonnementen??

Of staat het zo verstopt dat wij het toch met z'n allen niet kunnen vinden?
In dat geval zie ik graag hier de link van de plek waar het (eenduidig) te lezen is.

Reputatie 7
Badge +3

Op bv https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html  en https://www.ns.nl/abonnementen/overig/voordeelurenabonnement.html staat wel vermeld:

  • Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist. Check je tijdens de daluren in dan reis je met korting. Check je tijdens de spits in dan reis je zonder korting.

De marge van 5 minuten staat daar inderdaad niet vermeld.

Badge +3

Echt waar? Is er die kant op ook speling? Dus mag je later dan het einde van de beoogde daluren nog inchecken met dal voorwaarden? Waar is dat goed voor? Zodat je de laatste trein in de daluren nog met die voorwaarden kunt halen als je je in -5 minuten van het poortje/paaltje naar de trein weet te verplaatsen?

Nee, die 5-minutenmarge (die terecht nergens actief gecommuniceerd wordt) is om discussies te voorkomen met mensen die bijv. om 16:01 inchecken en zeggen dat ze er toch echt wel om 16:00 waren (of dat er een klok verkeerd liep of zo), en gemiste korting of vrij reizen willen claimen.

Dat wordt door die marge dus tenietgedaan. Als iemand pas na 16:05 incheckt dan is er (uitzonderingen daargelaten) geen enkele klok die nog een tijdstip van 16:00 aan zal geven, en je telefoon of horloge ook niet. Einde verhaal, je was (veel) te laat.

Zouden ze die marge wél actief communiceren dan verleg je het probleem, en krijg je mensen die om 16:06 inchecken en zeggen dat het nog 16:04 was op hun eigen of een ander klokkie… Vandaar.

In 2011 heeft u ons beloofd dat het abonnement zou blijven bestaan.

Ook toen wist de NS dat de avondspits steeds drukker zou worden. Dat geldt trouwens niet op alle trajecten, want na een wandeling vanuit het groene hart of vanuit het noorden de stad Amsterdam in, heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik moest staan in de trein, . Afgelopen vrijdag reed ik van Heiloo naar Amsterdam om 17.30 uur in heel rustige trein, maar dit terzi

Er viel zelfs te lezen dat maar één op de veertien reizigers in de spits met dit VDU-abonnement reist. Het is niet nieuw dat de avondspits erg druk is en het valt te betwijfelen of het wat drukte betreft met deze maatregel veel zoden aan de dijk zal zetten. Dat de nieuwe regels ook in de zomermaanden en tussen kerst en oud en nieuw gaan gelden is een zodanige verslechtering van het abonnement dat die 7 euro korting niet opweegt tegen de verslechtering. Als trouwe klant van de NS verwacht je iets beters.

 

Het lijkt erop dat er ergens geld vandaan gehaald moest worden en dan is dit zo’n maatregel waar met name ouderen de dupe van worden, en dan vooral voor de vrouwen   boven de 65 die het vaak financieel niet zo breed hebben. Een gevolg hiervan kan zijn dat ouderen thuis blijven en de eenzaamheid onder deze groep groter wordt.

In 2005 of 2006 moest ook plotseling voor de ‘vrije’ reisdagen betaald worden en voor de ‘nieuwe’ 60+ers zijn er helemaal  geen vrije reisdagen meer beschikbaar.

 

Wij hopen dat u de wijziging van de reistijd intrekt.

Immers, langzamerhand zal het aantal reizigers dat tijdens de middagspits kan reizen afnemen vanwege lichamelijke beperkingen en overlijden.

Uw wijzingen roepen veel verontwaardiging en weerstand op omdat het een financieel zwakke groep reizigers treft. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

  • In 2011 heeft u ons beloofd dat het abonnement zou blijven bestaan.
  • Er viel zelfs te lezen dat maar één op de veertien reizigers in de spits met dit VDU-abonnement reist. 
  • Het lijkt erop dat er ergens geld vandaan gehaald moest worden.

3 duidelijke zinnen!

Nu las ik ook nog in de uitleg van de aanpassing dat het abonnement al 9 jaar niet meer af te sluiten is… Misschien moet je de klanten die dus al minimaal 9 jaar een abonnement hebben koesteren ipv straffen… bij veel bedrijven wordt je beloond als je lang een abonnement hebt! die 7 euro lager abonnementskosten staan niet in verhouding tot de extra kosten. 2 korte reisjes of 1 langere en je bent dadelijk al duurder uit…

Inderdaad: trek de wijziging in! Waardeer je langlopende abonnementhouders!

 

 

Badge +3

In 2011 is toegezegd (niet beloofd) dat het abonnement voor bestaande klanten zou blijven, maar niets over hoe lang. En dat terwijl de NS volledig het recht had om het per 2012 al op te heffen.

Dat uitstel is dus (me dunkt!) 10 jaar geworden zelfs, geen 9. Als ik helemaal wild zou zijn van AirMiles sparen o.i.d. heb ik tegenwoordig ook pech, en de koopzegeltjes van de supermarkt zullen op termijn ook wel verdwijnen want daarvoor moet ik nu ook al met mijn zelfscan bonnetje naar een balie.

Koesteren is leuk, maar dan wil ik ook mijn stamkaart terug en heel de dag 40% korting met een bijbehorend kaartje uit een automaat, en de Nationale Strippenkaart voor de bus (omdat die geen contant geld meer accepteren)!

En oh ja, de ChipKnip functie op mijn bankpas terug, voor een visje of wat olijven op de markt, als ikzelf geen contant geld bij me wil dragen...

Je vergelijkt toch een beetje appels met peren nu... koesteren niet in de zin van nostalgie maar waarderen van je klanten die je al lang hebt.

Daarnaast gaat het om een betaald abonnement en niet om gratis zegeltjes of iets dergelijks natuurlijk... Moderniseren geen probleem., ik zou graag mijn voordeelurenabonnemrnt op mijn telefoon hebben ipv op een plastic kaartje.

Het gaat om de kosten. De voorwaarden vh abonnement wordt uitgekleed. Meer als je hebt een seizoenskaart voor het voetbal en mag nu nog maar naar de helft vd wedstrijden met die kaart.

Als ik heen- en terug de volle mep moet betalen naar mijn werk pak ik wel weer de auto.

 

Het gaat om de kosten. De voorwaarden vh abonnement wordt uitgekleed. Meer als je hebt een seizoenskaart voor het voetbal en mag nu nog maar naar de helft vd wedstrijden met die kaart.

Ook seizoenkaarten gelden steeds maar één seizoen. Na dat seizoen kan de club de prijs en de voorwaarden aanpassen voor een volgend seizoen, ook voor mensen die al 15 jaar supporter zijn.

Reputatie 7
Badge +3
  • Er viel zelfs te lezen dat maar één op de veertien reizigers in de spits met dit VDU-abonnement reist

Dat er straks met het VDU niet meer met korting in de spits kan worden ingecheckt is maar één van de aanpassingen. Ook met keuzedagen kun je dan niet meer inchecken in de spits en het ziet er naar uit dat ook met acties van de Spoordeelwinkel niet meer in de middagspits mag worden gereisd. 

Eej tijdje terug de email gehad dat mijn abonnement vanaf 2021 niet meer te gebruiken is in de huidige staat. Ik ben hier ronduit kwaad over. De werktijden die ik moet hanteren vallen precies in de 'spits' uren waardoor ik dus vanaf dat jaar gewoon lekker de volle pond mag betalen. Mijn salaris is daar niet naar, werk vinden in me eigen stad lukt niet en buiten die tijden om werken (wat een privilege is) kan ik ook niet. Ik ga per maand nu bijna 50 euro meer betalen (trajectkaart of geen abbo) om naar mijn werk te gaan om me zuur verdiende centen bij elkaar te sprokkelen. Dat betekend 600 euro minder te besteden per jaar door de ns alleen al! 

Het is begrijpelijk dat je mensen anders wilt laten reizen, maar sommige kunnen dat niet en zijn hier nu gigantisch de dupe van! Ik hoop dat deze maatregel nog een keer besproken kan worden en hopelijk dat dit van tafel af gaat. Ik zou zeggen houd die 7 euro aub (of gooi nog een 10 bovenop het abbonemnt) en laat me gewoon met me oude abonnement reizen, wat ik ook al jaren doe

Mvg een gedupeerde reiziger

Reageer