Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niet het hele land, want wanneer je met een klassiek abonnement tijdens de spits van vervoerder wisselt gelden andere regels. Dan gaat een nieuwe reis in. Wanneer je dan met een Keuzedag reist kun je niet inchecken in de spits bij die andere vervoerder, bij reizen met 40% korting ga je na de incheck bij de andere vervoerder vol tarief betalen. 

Reputatie 3

Veel stads/streekvervoerders bieden veel goedkopere ster/zone/regio abonnementen aan dan die ca. €60 per maand die OV-Vrij kost.

De meesten werken prima met Flex, gewoon proberen en anders een tweede ov-chipkaart gebruiken daarvoor.

Als je echt zo veel met BTM reist (overal in NL dus) is die €60 misschien nog te verdedigen maar als het in één regio is kan dat dus ook goedkoper via de streekvervoerder(s).

Hoe zit dit nou? Kan dit nu inmiddels met 1 OV-Chipkaart? Ik wil graag een (1-ster) abonnement van Q-Buzz bij mijn NS Flex Altijd Vrij abonnement gaan zetten voor mijn woon-werk verkeer (Altijd Vrij gebruik is vaak naast woon-werk ook voor woon-fun verkeer :sunglasses: ).
Of moet ik nog steeds 2 losse kaarten gebruiken wil ik beide abo's ten volste kunnen benutten?
(Inderdaad, dat helemaal niet praktische idee… :clown: *kuch*:cowboy:)

Het liefst zou ik overigens óók een BTM Altijd Vrij Abonnement erbij willen hebben (á €55 p/m), zoals het met de oude abo's was, maar dan uuh, Flex….maar daar zullen de andere OV-bedrijven niet aan willen, lijkt me!?!
Die willen liever hun eigen abonnementjes verkopen, Ik zie dat Q-Buzz/Arriva/Breng/Connexxion/etc. een netabonnement (voor alle bus/tram en metro in NL dus...) voor €303,55 p/m aanbiedt! :thinking::wink: 
Da's allemaal nogal een verschil met het NS BTM-Altijd Vrij abonnement!!

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

Als in dit dus...hoelang gaat dit nog duren? Ik kan me namelijk voorstellen dat veel mensen hierop wachten met overschakelen. Als ik zo om me heen kijk, reizen er maar weinig mensen op rekening, volgens mij!?

Op de site van Qbuzz staat ook dat hun abonnementen niet te combineren zijn met NS Flex. Als je bij een automaat niet van NS saldo laadt, dan wordt het abonnement dat je naast NS Flex hebt wel gepakt bij het inchecken met de bus. Omdat dit niet altijd goed gaat wil ik het op het moment nog wel afraden en is het dan nog inderdaad tijdelijk met twee kaarten als je NS Flex wilt. Ik weet niet precies wanneer dit wel goed zal werken, maar dat moet natuurlijk gewijzigd zijn voordat alles naar Flex gaat.

Reputatie 3

Ja, precies...die work-around dus! Beetje idioot is het natuurlijk wel dat het allemaal zo omslachtig moet. Het voordeel van de OV-chipkaart is wederom nihil… :wink:

Ik ben heel benieuwd wanneer hier meer bekend over gaat worden allemaal.
Ik kan me voorstellen dat een groot deel van de reizigers als aansluitend vervoer een andere OV-maatschappij heeft..

Even een vraag: voor visueel beperkten zijn er diverse abonnementen in het OV (OV Chip Plus, NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden en Sentire). Als dat met een verplicht flexabonnement wordt gecombineerd, zorgt NS dan dat dit ook goed gaat werken?

Ik heb zelf NS OV Chip Plus in combinatie met Weekend Vrij. Gelet op het geblunder met OV Chip Plus de afgelopen jaren, ben ik er niet gerust op dat dit goed komt.

Er is mij verzekerd dat de functionaliteit van OV Chip Plus hetzelfde zal blijven, ook in combinatie met NS Flex.

Reputatie 1

Lijkt mij onduidelijk wat er met het OV Voordeel gaat gebeuren, als je een klassieke Altijd Voordeel hebt. Zou het OV Voordeel ook in NS Flex variant kunnen komen net als ICD Toeslag? Het zou wel een idee kunnen zijn. Ik heb nu een klassieke Altijd Voordeel met OV Voordeel. Ik hoop dat er een oplossing voor komt? :disappointed_relieved:

Het is de bedoeling om binnen NS Flex ook abonnementen aan te gaan bieden met korting voor bus, tram en metro vervoer, zoals nu het geval is met OV Voordeel of OV Vrij. Deze zijn vooralsnog echter niet beschikbaar, deze worden nog steeds ontwikkeld. Ik ga ervan uit dat, wanneer alle abonnementen overgaan, er ook echt NS Flex varianten zijn voor alle huidig beschikbare producten.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is bijzonder goed nieuws! Natuurlijk is het nu nog een aankondiging maar dan weet je dat er aan wordt gewerkt en waar het naar toe gaat.

Reputatie 4

Een vraagje is nog in de toekomst ook bij ns flex btm vrij bus abbonnement ?

Reputatie 7
Badge +4

Kijk hier eens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit staat niet specifiek iets over jongeren onder de 18 die over moeten naar flex, wel dit:

 

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Goeie vraag, geen idee. Ga ik uitvragen! 

Ik weet niet zeker of het al ergens in de 34 pagina's in dit topic aan bod is gekomen, maar hoe gaat het eigenlijk met jongeren onder de 18 die nu een klassiek abonnement hebben? Krijgen die bericht dat hun abonnement wordt stopgezet en dat hun ouders dan maar een Flex-abonnement aan moeten vragen? Of is daar een andere oplossing voor?

Voorlopig antwoord: de contracthouders worden hierover bericht. Ik zeg voorlopig want ook de persoon die ik heb gevraagd weet het niet zeker. 

wordt allemaal wel moeilijk gemaakt, ben in buitenland door de corona kan niet terug, voordeeluren abonnement loopt door en nu alweer de rekening voor het komende jaar.  Zonder enige compensatie voor niet kunnen reizen..

Goedenavond virgo001. Welkom bij de NS Community.

De enige optie die voor jou mogelijk is is een volledige beëindiging zonder dat je dit op hoeft te halen bij de kaartautomaat. Je verliest zo echter wel je Voordeelurenabonnement want niet terug te krijgen is, evenals dat er geen NS abonnementen op de betreffende OV-chipkaart geplaatst kunnen worden na deze beëindiging. Als het abonnement zojuist verlengd is krijg je 11/12e deel van de abonnementskosten van oNS terug.

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Reputatie 7
Badge +1

Goedenavond,

 

Jammer genoeg kondigt u aan het Voordeelurenabonnement af te schaffen. Aan het aantal reacties hier ziet u hoeveel mensen dit jammer vinden. Veel bedrijven doen aan klantenbinding en moeten daar vaak hele ingewikkelde capriolen voor uithalen, bedacht door dure adviseurs. U hebt dit middel gewoon in huis en schaft het eenvoudig af.

 

In de brief van 10 december, waarin het afschaffen van het Voordeelurenabonnement wordt aangekondigd, staan 2 merkwaardige redenen waarom dit gebeurt: 1. “we willen ons abonnementenaanbod minder ingewikkeld maken” en 2. “we willen het flexibeler voor alle reizigers maken”. Daar heb ik een paar vragen bij:

ad1

  • wie heeft ooit geklaagd, dat het bestaan van het Voordeelurenabonnement ingewikkeld is?
  • wat is er precies ingewikkeld aan voor de reiziger?
  • is het misschien ingewikkeld voor de NS en hoe dan precies? 

ad2

  • op welke manier wordt het afschaffen van een abonnement flexibeler voor de reiziger?

Ik zie uit naar uw antwoord.

 

Vraag 1:

Het Voordeelurenabonnement (VDU) is op zichzelf niet zo heel erg ingewikkeld. Het enige verschil met dit abonnement ten opzichte van de huidige abonnementen is dat er ook in de middagspits met korting gereisd mag worden.

Voor de reiziger was het ingewikkelder omdat er een steeds groter aanbod aan abonnementen kwam en er voor de reiziger steeds minder duidelijkheid was welk abonnement de beste keuze is. Met de komst van het Dal Voordeel abonnement is er meer eenheid tussen geldigheid in de spits/daluren en is eigenlijk de vervanger geworden van het VDU. De twee abonnementen hebben bijna dezelfde voorwaarden.

Voor de NS was er ook een belang in de beslissing. Doordat het steeds drukker wordt in de spits probeert de NS om mensen zo veel mogelijk buiten de spits te laten reizen. Door het afschaffen van het VDU reizen er minder reizigers in de middagspits waardoor er meer ruimte ontstaat.

Vraag 2: 

Het abonnement wordt flexibeler omdat alle abonnementen naar verwachting aan het einde van 2020 overgaan op NS Flex (m.u.v. VDU). De reiziger kan dan per maand aanpassen welk abonnement voor hem/haar het beste is zodat ze nog goedkoper uit zijn. Bovendien reist men op rekening waardoor je in principe nooit meer langs de kaartautomaat meer hoeft om bijvoorbeeld saldo op te laden. Het VDU zelf wordt dus niet flexibeler, maar de directe opvolger daarvan is dat al wel.

 

Vooralsnog is de uitkomst van de vraag van mrfreeze niet geheel helder. Hoe het omzetten van abonnementen waarbij er sprake is van een afzonderlijke contracthouder en kaarthouder is op dit moment nog niet helder. De invulling hiervan is op dit moment nog niet bepaald. We verwachten echter dat de contracthouder geïnformeerd wordt. 

Ik heb even een vraagje: ik heb een Weekend Vrij-abonnement gecombineerd met een OV Chip Plus-abonnement. Deze gebruik ik uiteraard sinds half maart niet meer.

- Als ik mijn abonnement wil omzetten naar Flex, is dit combineerbaar met OV Chip Plus?
- Check ik in, of boek ik de reizen via de OV Chip Plus klantenservice/de online boekingsmodule?
- Welk abonnement is dan ‘leidend’ bij het door de poortjes gaan?

- Hoe vaak/op welke momenten kan ik mijn abonnement aanpassen? Ga dit via de app, en is dat gedeelte van de app toegankelijk? Of gaat het via Mijn NS.

Ik weet dat jullie het gierend druk hebben bij de klantenservice en dat deze combinatie van abonnementen niet vaak voorkomt, dus alle begrip als het antwoord even op zich laat wachten.

Goedemiddag VIRM.

Ja, dit kan. OV-Chip Plus is een apart systeem, wat niet veranderd met de overstap naar NS Flex. De regels die gelden met een ‘klassiek’ abonnement, als in de korting die je krijgt bij het boeken van een reis, gelden ook wanneer je OV-Chip Plus zou gebruiken in combinatie met NS Flex. Het blijft dus ook niet nodig om in te checken als je gebruik maakt van OV-Chip Plus. Wanneer je alsnog een poortje moet openen, zal daarvoor het OV-Chip Plus product gebruikt worden.

Je kunt een NS Flex product op elk moment wijzigen, met een ‘afkoelperiode’ van een maand na een wijziging. Op zijn meest kun je het NS Flex product dus elke maand wijzigen. Het wijzigen van een NS Flex product kan enkel via je Mijn NS account, of via onze Klantenservice.

Waarom worden 10 euro administratiekosten in rekening gebracht als ik mijn voordeelurenabonnement omzet naar Flex zonder abonnement?

Bij mijn echtgenoot kost het niets, we zij allebei even oud en hebben als gepensioneerden eenzelfde abonnement wat we voorlopig i.v.m. Corona niet gebruiken. Het in de wacht zetten door tijdelijk terug te gaan naar Flex zou toch gratis zijn?

Reputatie 7
Badge +1

U kunt de administratiekosten negeren als u deze te zien krijgt tijdens het bestelproces, die zijn er namelijk niet bij het wijzigen van een bestaand abonnement naar Flex. Dit is een standaardmelding bij een aanvraag van een nieuw NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex zonder abonnement op een kaart waar nog geen product van NS staat. Als het wel in rekening gebracht is gaat er wat fout en zult u contact op moeten nemen met de klantenservice om dat recht te zetten.

Let er op dat wanneer u een wijziging van het Voordeelurenabonnement naar NS Flex maakt u nooit meer terug kunt naar het Voordeelurenabonnement, omdat het abonnement niet meer aangeboden wordt. Als u de voordelen van het Voordeelurenabonnement wilt behouden (middagspits korting, korting de gehele dag tijdens zomerperiode) t.o.v. het Dal Voordeel abonnement is het misschien beter om niet over te stappen naar NS Flex.

Hoi Jane48, welkom op de NS Community. 

Een overstap vanuit een bestaand abonnement is kosteloos. Je hoeft enkel € 10,00 administratiekosten te betalen wanneer je NS Flex zonder abonnement of NS Flex Weekend Voordeel voor € 2,00 per maand nieuw aanvraagt op een al bestaande lege OV-chipkaart zonder abonnement of een nieuwe OV-chipkaart. Vanuit je Voordeelurenabonnement kun je dus volledig kosteloos overstappen!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom worden 10 euro administratiekosten in rekening gebracht als ik mijn voordeelurenabonnement omzet naar Flex zonder abonnement?

Bij mijn echtgenoot kost het niets, we zij allebei even oud en hebben als gepensioneerden eenzelfde abonnement wat we voorlopig i.v.m. Corona niet gebruiken. Het in de wacht zetten door tijdelijk terug te gaan naar Flex zou toch gratis zijn?


Heeft u een factuur voor €10 gekregen of staat dat bedrag vermeld als u wilt omzetten? Wanneer u een bestaand abonnement wijzigt in Flex basis dan betaalt u geen €10 administratiekosten. Normaal gesproken wordt dit aan het eind van uw bestelling niet in rekening gebracht.

Let op als u uw Voordeelurenabonnement (VDU) wijzigt in Flex basis kunt u niet meer terug naar VDU. Heeft u nu Keuzedagen en wilt u in de toekomst ook weer Keuzedagen, dan moet u voor december uw Flex abonnement omzetten naar een gewoon Dal voordeel abonnement met keuzedagen. Vanaf eind van het jaar is het niet meer mogelijk om bij een nieuw abonnement Keuzedagen aan te vragen.

Vergeet niet nadat u uw abonnement heeft omgezet langs een OV-chipkaart of NS automaat te gaan, om de wijzigingen op te halen.

 

Reageer