Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Badge +3

Dank @Momo ik las dat er een mail gestuurd was..

Voor 1 oktober 2020, opzegtermijn is 3 maanden, krijgen de abonnementhouders bericht

Dat zou een jaar moeten zijn maar die vooraankondiging hadden ze al.

Je kunt dus tussen oktober en 2021 opzeggen. 3 maanden de tijd.

KPN en Ziggo verhogen ook weer de prijzen… Niet mee eens? Zeg maar op, per direct mogelijk ook als u nog een lopend (jaar)contract hebt!

Ja maar, wat zijn mijn alternatieven dan KPN/Ziggo? Dat is niet ons probleem beste klant…

Snap het op zich wel dat als NS dat doet er wrevel is, want klant op 1,2,3 hebben ze nooit gehaald, we zijn ‘reizigers’ geworden.. zonder aanzien des persoons.

Reputatie 7
Badge +3

 

NS gaat alle Voordeelurenabonnementen (VDU) opzeggen. Voor 1 oktober 2020, opzegtermijn is 3 maanden, krijgen de abonnementhouders bericht

Als men nu (juni 2020) zegt dat men per 1 oktober stopt met het VDU dan is dat geheel volgens de 3 maanden regel, met daarbij ook nog de vooraankondiging van rond oktober vorig jaar. Het zal ergens eindigen.. ooit.

JimiHx bedoelt (denk ik) dat de abonnementhouders voor 1 oktober bericht moeten krijgen als de wijzigingen per 1 januari ingaan. Nou ja, dat is vrij simpel, iedereen heeft al lang bericht gehad. Meer dan een jaar van tevoren.

Badge +3

Dat dus, plus laatste zin in mijn vorige reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen heeft inderdaad vorig jaar al bericht gehad als aankondiging, maar krijgt blijkbaar 3 maanden voor de wijziging ingaat nog een keer bericht.

En opzeggen kan altijd aangezien het abonnement al langer dan één jaar loopt. 

Reputatie 2

Opzegdatum Voordeelurenabonnement en Keuzedagen

Hoi,

NS gaat alle Voordeelurenabonnementen (VDU) opzeggen. Voor 1 oktober 2020, opzegtermijn is 3 maanden, krijgen de abonnementhouders bericht, zie  https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/voordeelurenabonnement.html:

"Drie maanden voordat de wijzigingen ingaan, informeren we jou als abonnementhouder persoonlijk via e-mail of brief."

Vraag: wordt de opzegdatum 1-1-2021? 

Zo ja, op grond waarvan behoudt de ex-VDU-houder dan zijn Keuzedagen? Keuzedagen in VDU is geen bijabonnement, maar een overeengekomen prestatie in het VDU zelf en dus opgezegd.


Lezen is een vak. Ik lees in de link die jij gegeven hebt nergens dat VDU opgezegd wordt!

Een goede verstaander heeft meestal aan een half woord genoeg.

De NS moet het VDU wel opzeggen. De voorgestelde wijzigingen kunnen niet binnen de produktvoorwaarden van het VDU worden opgelost (artikel 7.3). 

NS scenario is:
1) opzeggen VDU door NS (artikel 5.5)
2) ex-VDU-houder kan een nieuw Dalvoordeelabonnement sluiten.

Probleempje is de Keuzedagen. Als het VDU wordt opzegt ben je ze kwijt, omdat Keuzedagen geen bijabonnement in het VDU is, maar een overeengekomen prestatie in het VDU zelf (artikel 9) en die is opgezegd. In 2021 kan je ook geen Keuzedagen als bijabonnement bij een nieuw Dalvoordeelabonnement meer krijgen. Maar de ex-VDU-houder krijgt ze wel. Grappig, de nieuwe produktvoorwaarden zal voor bijabonnementen toch het VDU moeten vermelden. Houden wij, ex-VDU-houders, toch een klein aandenken aan betere tijden. Op naar Flex in 2022!


 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, het VDU wordt NIET opgezegd door NS. Iedereen die niet zelf opzegt behoudt zijn VDU en de daarbij behorende Keuzedagen, alleen wijzigen de voorwaarden van het VDU en wordt het qua tijden waarop je met korting kan reizen gelijk aan het Dal Voordeel abonnement, Zie ook bij de veelgestelde vragen.

 

Veelgestelde vragen

  • Het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

    Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Als je het al hebt, houd je het dus. Het Voordeelurenabonnement is niet meer te bestellen en vanaf eind 2020 kun je ook geen Keuzedagen meer bestellen. 

 

 

Andere klassieke jaarabonnementen, zoals Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij, worden wel opgezegd door NS omdat die straks als alleen Flex abonnement beschikbaar zullen zijn. Het Voordeelurenabonnement en Dal Voordeel abonnement blijven bestaan als klassiek abonnement en worden niet opgezegd, alleen worden de voorwaarden van het VDU aangepast.

Reputatie 2

 

 Het Voordeelurenabonnement en Dal Voordeel abonnement blijven bestaan als klassiek abonnement en worden niet opgezegd, alleen worden de voorwaarden van het VDU aangepast.

Hoi Momo,

Dat is marketing. Hoe breng ik een slecht weer bericht zo prettig mogelijk. Als je de klanten zachtjes richting Dalvoordeelabonnement masseert ("klassiek") gaan ze in 2021 rustig over naar een Dalvoordeelabonnement. Er zijn ook geen verschillen. Juridisch moet het VDU worden opgezegd

Is er voor mij inmiddels al een update? Want ik weet nu helemaal niet meer waar ik aan toe ben. :S
 

Ik zal Rueben eens vragen of hij een update kan geven.

Hierbij ook even de publiekelijke update: Ik heb helaas nog niks vernomen van de afdelingen die ik hierover heb benaderd. Ik verwacht wel binnen twee weken een reactie. Diegene die hier over gaan hebben het op het moment heel druk. En dat is helaas iets waar ik geen invloed op kan uitoefenen.

Update: Nog steeds geen nieuws vanuit de betreffende afdelingen. Ik hoop binnenkort wel.

Weer even een update voor de geïnteresseerden. De afdeling waar ik het heb neergelegd heeft tot op heden ook niks kunnen vinden wat VIRM in de weg zou staan om zijn abonnement zelf te kunnen aanpassen via zijn Mijn NS-account. Het is dus weer even doorzoeken.

Het aanpassen van mijn NS Flex kan dus wel telefonisch, maar niet via de site (kan niet eens mijn chipkaart terugkoppelen aan mijn account). VIRM is dus ontevreden.
 

Update: VIRM's ontevredenheid is helaas nog steeds niet opgelost. Ik heb wat extra informatie uitgevraagd en hoop dat ik hiermee weer wat verder kom.

Update: Ik heb van VIRM screenshots ontvangen en die weer doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdelingen om te kijken of ze hier wat mee kunnen.

Reputatie 2

890 reacties doorlezen gaat met te ver en met zoeken vond ik alleen verouderde antwoorden.

Via een ns-chat en op allerlei sites behalve ns.nl is me verzekerd dat voor 65+ nog steeds weekend vrij te krijgen is voor €24 ipv. €34. Vier maanden terug moest je nog constant de volle prijs negeren om uiteindelijk de 65 plus korting te vinden maar dat lukt nu ook al niet meer. Nu moet je volgens de chat alles op goed geluk invullen en ettelijke schermen later zou je na allerlei bevestigingen bij het betalen aangekomen je leeftijd op kunnen geven - en dan zou de prijs zakken. Of niet. En dan heb je alles voor niks gedaan. En zit je er misschien nog aan vast ook...

Ook oudjes hebben het recht te weten waar ze aan toe zijn na een leven hard werken. Zet die kortingsprijs van €24 eerlijk op het eerste scherm naast de volle prijs van €34 dan kan je meteen beslissen of het de moeite waard is. Of willen jullie die oudje kwijt?

Reputatie 7
Badge +4

Het kan nog steeds. Zie mijn antwoord op uw vraag.

 

Ik denk niet dat ze me kwijt willen.

Reputatie 2

Het kan nog steeds. Zie mijn. antwoord op uw vraag.

Ik constateer dat je pas kunt weten of je als 65 plusser korting krijgt als je hebt besloten om je tegen een tarief van €34 aan te melden en het formulier al invult. Wat dacht u van de oudjes die €34 te duur vinden en er niet eens aan beginnen? Wat heeft korting voor zin als je niet weet dat je die krijgt, laat staan hoeveel?

NS wil van de goedkope oudjes af en bezweert later dat er voor de korting variant “te weinig belangstelling” was zodat die is afgeschaft. Dank je de koekoek.

Reputatie 7
Badge +4

U mag het net zo slecht veronderstellen als u zelf wilt, maar u kunt het nog steeds tegen goedkoop tarief bestellen. Eerder was het ook al zo dat het goedkope tarief pas zichtbaar was bij de finale afrekening als de leeftijd op de ov-chikaart de 65 plusleeftijd aangaf.

Dalvrij en Weekendvrij voor senioren zijn nu nog abonnementen die met reizen op saldo werken en zijn er nog niet in Flex. Waarschijnlijk zijn ze dat wel voor het einde van dit jaar. Op de site is dit niet duideijk vermeld en dat zou wel moeten. Zelfs de laatste informatie daarover is weggehaald en dat had pas mogen gebeuren op het moment dat 65 plus abonnementen daadwerkelijk verkrijgbaar zouden zijn.

 

De prijzen voor ouderen van deze abonnementen zijn nog steeds prachtig en er is geen aanleiding te denken dat dit verandert als er Flexabonnementen voor deze categorie komen. Ik reis al een tijdje voor 71 euro per maand met een Dalvrijabonnement, al heb ik het als kwetstbare oudere opgeschort tijdens de Lockdown.

 

U kunt het vanavond nog bestellen, maar alleen als abonnement op saldo. Zodra Flex er is voor deze categorie, is het om te zetten. Dit goedkope oudje schaft het meteen weer aan als de papieren keuzedagen op zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Stond er voorheen niet een korte tekst bij dat klanten ouder dan 65 korting kregen die zichtbaar werd bij het doorlopen bij het bestelproces?

 

Edit, dit dus:

 

https://web.archive.org/web/20190503221107/https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

 

Reputatie 7
Badge +4

Het zou pas weggehaald moeten zijn op het moment dat Flex daadwerkelijk beschikbaar zou zijn. In die zin heeft Gerink wel een punt. Ik heb wat een moeizame relatie met de afdeling communicatie. 

Reputatie 2

U mag het net zo slecht veronderstellen als u zelf wilt, maar u kunt het nog steeds tegen goedkoop tarief bestellen. ...

Het is alleen te bestellen als je al weet dat het bestaat en je moet er maar op vertrouwen dat die korting na het invullen ooit opdaagt. Ik vind het een grof schandaal. Heel wat senioren zullen weekend vrij hebben overwogen, maar af zijn geknapt bij de prijs van €35, bijna 50% meer(!) dan de prijs van €24 die ze misschien van vrienden hadden gehoord. Daar moet je per jaar heel wat meer voor reizen en met een klein pensioen is het al gauw onbetaalbaar. Vrienden zoals ik die dat abonnement wel hebben maar die de seniorenoptie vroeger zonder problemen meteen aan konden vinken. En het niet meer durven aanraden, bang iemand in de problemen te brengen.

 

Ik heb zelf geprobeerd de invuloefening te doen, maar op het moment dat ik leek te moeten beslissen was de korting nog steeds niet op komen dagen - dan durf je niet. Heb je alles voor niks gedaan.

 

Gaat de NS nu adverteren onder 65 plussers om ze alsnog attent te maken op die aantrekkelijke korting en zo ja (?) gaan ze die dan ook genereus op de eerste keuzepagina voor weekend vrij in duidelijke letters melden?

Graag krijg ik antwoord van iemand van NS, iemand die ervoor verantwoordelijk is en er ook daadwerkelijk wat aan kan doen.

.

 

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van €24 wordt in ieder geval zichtbaar bij het overzicht.

Vandaag heet ik even Thomas de Trein 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar dat is dus te laat. De beslissing om het abonnement al dan niet te bestellen neem je veel eerder en op basis van de op dat moment getoonde prijs.

Reputatie 2

De prijs van €24 wordt in ieder geval zichtbaar bij het overzicht.

 

Alle reacties zijn volslagen buiten het punt dat ik wil maken! 

Ik ontken helemaal niet dat die korting niet “ergens” af wordt getrokken. Het punt is dat een 65-plusser die op ns.nl wil kijken wat er voor abonnementen zijn, NIET te zien krijgt dat er voor hem belangrijke kortingen te krijgen zijn die maken dat hij gezien zijn kleine pensioentje wel of niet tot aanschaf overgaat. En het op de ns-site ook niet te weten KAN komen, zelfs niet als hij er al over had gehoord.  OOK niet dat de korting na het invullen wordt verleend. Laat staan dat hij - terwijl €35 voor hem te duur is - toch alles in gaat vullen en hoopt op het ingrijpen van een hogere macht die hem verderop een nooit beloofde korting zal gaan geven van wie weet welk percentage. 

 

Zelfs niet als hij gaat zoeken en in het zoekveld 65 plussers invult.

Weliswaar staat daar als eerste hit:

“iedereen van 65 of ouder krijgt tot wel 30% korting op de prijs van Weekend Vrij. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in “

Maar als hij daar dan op klikt is er op de volgende pagina NIETS over terug te vinden. Terecht concludeert zo iemand dat hij een verouderde zoeklink trof.

Blijkens de bijdragen van vier maanden terug is de NS al minstens zo lange tijd in ernstige gebreke. Maar goed, ik wacht de reactie van NS af.

 

Reageer