Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het heel slecht dat NS niet communiceert dat op een bepaalde datum bepaalde abonnementen niet meer te verkrijgen zijn. Zo hebben velen hun keuzedagen opgezegd in de verwachting dat zij deze eind van het jaar weer kunnen bestellen. Maar wat is eind van het jaar? 31 december of begin november? Anderen hebben hun abonnementen aangehouden omdat men bij NS nogal onduidelijk is tot wanneer abonnementen die er uit gaan besteld kunnen worden. En over het aanbieden van trajectabonnementen in de Flex wordt ook niet helder gecommuniceerd, net als wanneer men denkt dat er 65+ Flex abonnementen komen.

Reputatie 7

Ik heb er inmiddels bewust voor gekozen mijn dalvrij 65 + 1e klas klassiek te behouden totdat het is overgegaan in flex 65 + en de nieuwe regels en prijzen volledig bekend zijn ook wat betreft een eventueel nieuw abonnement en indien nodig en mogelijk dan te pauzeren. Mijn abonnementsgeld voor dit jaar heb ik al afgeschreven wat betreft reizen.

Vanwege de stilte bij NS over voortgang en het verstoppen van voorwaarden is mijn vertrouwen op dit moment niet erg groot om er op te vertrouwen dat een nieuw flex dalvrij 65 + dezelfde prijzen en voorwaarden krijgt als een voortgezet 65 + nieuwe stijl en ook in dit topic is er weinig duidelijk wat de NS betreft.

En speelt ook mee dat deze hele corona crisis ook nog grote consequenties krijgt wat OV betreft op de toekomstige reis patronen.

 

Daarom hou ik liever wat ik al heb.

Gisteravond een update van Ruben gehad. Surprise surprise: hij heeft verder nog niks gehoord.
Na drie maanden van ‘niks kunnen vinden’ tot ‘geen update/niks gehoord’ is mijn vertrouwen niet heel groot.
 

Badge +3

Interessante info in de brief die mensen met een VDU gekregen hebben.

Dus goed nieuws voor wie ergens in de eerste helft van 2021 zestig wordt? Of hoe moeten we dit lezen ‘vanaf’?

Reputatie 1

https://www.ovpro.nl/trein/2020/08/19/geschillencommissie-ns-mag-middagspitskorting-afschaffen/

Reputatie 7
Badge +3

Interessante info in de brief die mensen met een VDU gekregen hebben.

Dus goed nieuws voor wie ergens in de eerste helft van 2021 zestig wordt? Of hoe moeten we dit lezen ‘vanaf’?


Niets ontvangen op adres met 2 personen met VDU en Keuzedagen……..

Ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan.

Eenzijdig beknot worden op je voorwaarden voor een fooi!!

Ik ga het opzeggen, voor wanneer moet dat?

Reputatie 7
Badge +1

Het VDU heeft een opzegtermijn van een maand, waarbij de einddatum dezelfde dag is als de dag waarop het abonnement is aangevraagd/verlengd.

De nieuwe voorwaarden gelden vanaf 1 januari 2021, dus voor die tijd, als u het abonnement wilt opzeggen. 

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

Een poosje geleden keek ik wat ik straks voor mijn kind per maand moest gaan betalen om naar school te gaan via jaarabonnement traject vrij en dat was ca 114,- per maand. Nu kijk ik en kost het 125,90 per maand (jaarabonnement), traject Rilland-Bath-Goes. Hoe kan dat NS?

Verder betalen we voor nog 2 schoolgaande kids traject-vrij Rilland-Bath - Bergen op Zoom nog eens 2x 98,50 per maand (dat was 2 jaar geleden nog 94,-) en daarbij opgeteld 3x 55,- per jaar bewaakte fietsenstallingen want ja je wilt ook niet dat je kind zonder fiets staat op het station…..totaal 336,65 per maand…..om naar school te gaan…. 

Niet echt stimulerend om met de trein te reizen aangezien jullie prijzen alsmaar rijzen!!!

Deze regel geldt vanaf 1 januari 2021, Nettie. Hier kan je alles vinden over de wijzigingen die gaan komen.

 

Spijtig dat de prijzen omhoog zijn gegaan, Liesje22. Dit betreft wel een tijdje geleden dat je hebt gekeken want dit abonnement kost al het hele jaar 125,90 euro per maand bij een jaarabonnement.

Badge +3

Spijtig dat de prijzen omhoog zijn gegaan, Liesje22. Dit betreft wel een tijdje geleden dat je hebt gekeken want dit abonnement kost al het hele jaar 125,90 euro per maand bij een jaarabonnement.

Traject Vrij is ook als Flex variant beschikbaar, zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop dat is op elk moment (elke keer met een maand tussenpoze) te wijzigen en kost hetzelfde als het jaarabonnement. Voor kids onder 18 moet een volwassene bestellen, die krijgt dan ook de facturen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer was dat poosje geleden? Ieder jaar per 1 januari worden de prijzen aangepast en voor het Traject Vrij jaarabonnement Rilland-Bath-Goes (21 tariefeenheden) is de prijs sinds 1 januari 2020 €125,90

Voor 21 TE was dit in 2019 €124, in 2018 €117,00, in 2017 €115,00 en in 2016 €114,00

De grotere stijging in 2019 kwam mede doordat de BTW van 6 naar 9% ging.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 januari 2021. Drie maanden tevoren is dan 1 oktober 2020, dus is dus nog iets meer dan 1 maand te gaan. Ik zie niet wat hier een grof schandaal aan is.

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?

De nieuwe voorwaarden gaan in per 1 januari 2021. Drie maanden tevoren is dan 1 oktober 2020, dus is dus nog iets meer dan 1 maand te gaan. Ik zie niet wat hier een grof schandaal aan is.

Omdat de NS tijdens het spel de spelregels verandert. Ofwel: NS heeft zich verbonden om gedurende  een jaar een bepaalde dienst te leveren en verbreekt deze verbintenis.

Wij hebben al onze abonnementhouders in november vorig jaar hier per post of mail over geïnformeerd. Dit gaan wij in week 37 nogmaals doen met daarin meer informatie dan vorig jaar het geval was.

Reputatie 7
Badge +3

Wij hebben al onze abonnementhouders in november vorig jaar hier per post of mail over geïnformeerd. Dit gaan wij in week 37 nogmaals doen met daarin meer informatie dan vorig jaar het geval was.


Dus in week 37 worden abonnementhouders geïnformeerd, terwijl de info al online staat? Zo ga je niet met trouwe klanten om! Overigens zijn er abonnementhouders die vorige of deze week al nieuwe info hebben ontvangen. (Ik dus niet) 

Op grond van de info online heb ik de volgende vraag: De nieuwe voorwaarden gaan voor iedereen op 1-1-2021 in ongeacht verlengingsdatum. Als compensatie wordt het abonnement €7 goedkoper vanaf 1-1-21. Maar wat als de verlengingsdatum eind van het jaar is? Dan betaal je dit jaar €67 en krijg je dan op 1-1-21 na rato €7 terug of gaat de verlaging pas bij verlenging eind 2021 in? 

Is het nog mogelijk om in 2021 gratis Railplus bij 60+ aan te vragen?

En bij VDU zou je 5x Spoor krijgen staat op de website, in 2020 pas 1 gehad, wanneer komen de andere 4 uit?

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Railplus kan vanaf 01.01.2021 niet meer worden aangeschaft. Railplus is 1 jaar geldig, maar de geldigheid is gekoppeld aan de geldigheid van het NS-abonnement. Als het bijbehorend abonnement eerder afloopt, is ook de Railplus niet meer geldig. Bij een doorlopend abonnement, loopt de Railplus automatisch na 1 jaar af. 

 

In verband met Corona is er geen spoor verstuurd. Het is nog niet duidelijk of dat dit jaar nog zal gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Mijn VDU-abonnement loopt 1 mei 2021 af. Ergens heb ik opgevangen dat de nieuwe voorwaarden voor mij daarna pas ingaan, maar ik kan er geen bevestiging van vinden. Terwijl NS wel aankondigt dat iedereen ‘3 maanden tevoren’ PERSOONLIJK bericht krijgt. Of verandert NS de spelregels tijdens het spel? Grof schandaal. Kan iemand het verlossende woord spreken?


Lange tijd was onduidelijk of wijzigingen bij verlenging of voor iedereen gelijk op 1-1-21 zouden ingaan. Begin dit jaar werd gesuggereerd dat de nieuwe voorwaarden bij verlenging in zouden gaan, dus was niet blij dat mijn ingangsdatum van mijn nieuwe dal voordeel + keuzedagen 31-12-19 ineens gewijzigd werd naar 1-1-20. Uit de info die nu op de website staat, begrijp ik dat zowel de nieuwe voorwaarden van VDU als van Keuzedagen voor iedereen tegelijk op 1-1-21 ingaan. De uitgebreide voorwaarden voor VDU zijn aangepast naar nieuwe situatie 2021, in diezelfde voorwaarden heeft men het nog wel over papieren Keuzedagen en 2 maandelijkse Keuzedagen……. Lekker duidelijk dus.

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Railplus kan vanaf 01.01.2021 niet meer worden aangeschaft. Railplus is 1 jaar geldig, maar de geldigheid is gekoppeld aan de geldigheid van het NS-abonnement. Als het bijbehorend abonnement eerder afloopt, is ook de Railplus niet meer geldig. Bij een doorlopend abonnement, loopt de Railplus automatisch na 1 jaar af. 

 

In verband met Corona is er geen spoor verstuurd. Het is nog niet duidelijk of dat dit jaar nog zal gebeuren.


Bedoelt u dat Railplus helemaal wordt afgeschaft?

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik al aangaf hebben wij iedereen al in november 2019 geïnformeerd. In week 37 zal dat 'nogmaals' gebeuren.

 

Zoals ik aangaf zijn er al mensen vorige week (week 34) en deze week (week 35) over de wijzigingen VDU geïnformeerd. 

Niet voor niets is VDU op dit moment weer een hot item op Social media en de community. 

Blijkbaar staat er 'geheime' info in de mails/brieven die gepland zijn voor week 37 en is het niet mogelijk om antwoord te geven op de vraag of er op 1-1-21 gedeeltelijke restitutie plaats gaat vinden voor mensen die eind 2020 verlengd hebben. 

Vanaf de 1e helft van 2021 kunnen er geen Keuzedagen meer besteld worden. Kan ik dat dan nog wel op 31-12?

 

Railplus is nu gratis voor Voordeeluren abonnementhouders. Dat komt dan te vervallen. 

 

Zover ik weet staan er geen geheime informatie in deze brieven. Je kan de Keuzedagen dit jaar nog bestellen en dus ook op 31.12.

Reputatie 7
Badge +3

Railplus is nu gratis voor Voordeeluren abonnementhouders. Dat komt dan te vervallen. 

 

Zover ik weet staan er geen geheime informatie in deze brieven. Je kan de Keuzedagen dit jaar nog bestellen en dus ook op 31.12.

Waar kan ik lezen dat Railplus komt te vervallen? VDU bestaat in 2021 ook nog steeds. En wat als ik Railplus bij verlenging 2020 aanvraag? Die vervalt 1-1-2021?

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag over restitutie. Krijg ik op 1-1-21 11/12e van €7 terug als ik bij verlenging eind november €67 betaald heb?

Vanaf 01.01.2021 is Railplus niet meer beschikbaar voor Voordeeluren abonnementhouders vanwege de nieuwe voorwaarden. Ik durf niets te zeggen over de restitutie, maar als je je abonnement laat beëindigen of laat wijzigen naar een Dal Voordeel abonnement dan krijg je uiteraard een restitutie.

Badge +3

In verband met Corona is er geen spoor verstuurd. Het is nog niet duidelijk of dat dit jaar nog zal gebeuren.

Uit de e-mail die ik op 14 aug ontving (met o.a. het meereisretour):

En als voorproefje op de allereerste digitale SPOOR die op 4 september verschijnt, twee exclusieve kortingsdeals: het Spoorwegmuseum en Madurodam.

Blijkbaar gaat SPOOR dus digitaal voortaan? Dan eventueel even je voorkeuren voor Notificaties en updates aanpassen in Mijn NS (bij Gegevens).

@MoDe ga er maar vanuit dat je voor een reeds betaald jaarabonnement géén restitutie krijgt als de prijs gedurende dat jaar verandert.

Zelfs bij Flex (maandabonnement?) gebeurde dat niet, toen veel abonnementen per 2020 een euro per maand goedkoper werden. Dal Vrij besteld in juni 2019? Dan betaalde je gewoon €106 per maand tot juni 2020, en daarna pas €105. Zelfs als je ‘wisselde’ naar hetzelfde abonnement (wat gewoon mogelijk is blijkbaar, maar nogal onzinnig/overbodig). @Tochjo weet de details.

Reageer