beantwoord

Abonnementen voor studenten onder de 18 jaar.

• 29 augustus 2015
  • 18 reacties
  • 1226 Bekeken

Waarom zijn er geen abonnementen voor studenten onder de 18 jaar en wel voor ex-studenten die geen student meer zijn ?
icon

Beste antwoord door Herman NS 29 augustus 2015, 15:39

Beste Fred Witteveen,

Voor jongeren onder de 18 zijn inderdaad geen speciale acties, zoals ons aanbod voor Ex-studenten of langstudeerders. Wel kunnen zij uiteraard gebruik maken van onze abonnementen. We hebben wel met enige regelmaat abonnementen, zoals Dal Voordeel, die in het eerste contractjaar met korting worden aangeboden.

@ Dominique: Met het OV Vrij kan er inderdaad onbeperkt vrij door Nederland worden gereisd met de trein, tram, bus en metro. Let er wel op dat het om een jaarabonnement gaat dat je per maand kunt betalen.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
NS biedt wel abonnementen aan die jongeren kunnen gebruiken, maar zij krijgen daarop geen korting. De reden dat afgestudeerden wel korting krijgen, lijkt me simpel: jongeren gebruiken de trein toch wel, want zij hebben geen andere keuze. Afgestudeerden moeten daarentegen verleid worden de trein te blijven gebruiken, anders stappen zij snel over naar de auto.
als student onder de 18 ben ik op zoek naar het meest gunstige abonnement. Nu lees ik dat er een abonnement is, dat heet OV Vrij voor 379,05 per maand. Een maandabonnement naar Eindhoven gaat mij 399,00 per maand kosten. Begrijp ik nu goed dat ik voor 2 tientjes minder met het hele OV door het hele land kan reizen??? Ik kom er niet goed uit wat het addertje onder het gras is van OV Vrij? Wie wel??
NS geeft aan geen korting te geven voor jongeren onder de 18. Daarmee neemt NS volgens mij een unieke plaats in tussen de OV-vervoerders in Nederland. Veolia heeft aparte scholierenabonnementen voor de trein, speciaal voor jongeren onder de 18. De busvervoerders hebben ook speciale tarieven. Wellicht zou NS aan klantenbinding doen door de jongeren al vroeg (voordat ze studeren of afstuderen) met de gemakken van het OV te laten kennismaken tegen een gunstige prijs. Commercieel wellicht aantrekkelijker, dan die jonge mensen een andere oplossing te laten zoeken, die ze dan ook als ze 18 zijn blijven gebruiken........ (denk daarbij dan aan carpoolen, toch maar op kamers etc..)
Badge +3
OV Vrij is alleen verkrijgbaar als doorlopend abonnement met een minimale contractduur van 12 maanden. U zou het daarom moeten vergelijken met het doorlopende abonnement Altijd Vrij (325 euro per maand) en niet met het maandabonnement Altijd Vrij. De optie Bus Tram Metro Vrij kost 54,05 euro per maand.
Ha! Ik ben er inmiddels achter dat het OV vrij abonnement slechts 40% korting geeft op de reis...... Geen 2 tientjes voordeel dus. Vond de info niet zo heel duidelijk, maar dat zal wel aan mij liggen..
Dan toch maar carpoolen....... Vele malen goedkoper, ongeveer de helft.
Badge +3
Nee, met OV Vrij reist u wel degelijk gratis met trein, bus, tram en metro voor een vast bedrag per maand. Van slechts 40 procent korting is geen sprake.
Beste Fred Witteveen,

Voor jongeren onder de 18 zijn inderdaad geen speciale acties, zoals ons aanbod voor Ex-studenten of langstudeerders. Wel kunnen zij uiteraard gebruik maken van onze abonnementen. We hebben wel met enige regelmaat abonnementen, zoals Dal Voordeel, die in het eerste contractjaar met korting worden aangeboden.

@ Dominique: Met het OV Vrij kan er inderdaad onbeperkt vrij door Nederland worden gereisd met de trein, tram, bus en metro. Let er wel op dat het om een jaarabonnement gaat dat je per maand kunt betalen.
Nee, met OV Vrij reist u wel degelijk gratis met trein, bus, tram en metro voor een vast bedrag per maand. Van slechts 40 procent korting is geen sprake.
Het addertje onder het gras is dus dat je een jaarabonnement moet nemen. Voor maandabonnementen geldt dit dus niet! Ook weer niet logisch, commercieel gezien, bedoel ik dan.
Beste Fred Witteveen,

Als scholier/student heb je niets aan dat DalVoordeel,. Je reist bijna altijd in de spits.

OV Vrij is alleen verkrijgbaar als doorlopend abonnement met een minimale contractduur van 12 maanden. U zou het daarom moeten vergelijken met het doorlopende abonnement Altijd Vrij (325 euro per maand) en niet met het maandabonnement Altijd Vrij. De optie Bus Tram Metro Vrij kost 54,05 euro per maand.
Ik begrijp het verschil niet: waarom kun je hetzelfde traject reizen voor 325,00 per maand, als je een jaarabonnement hebt en moet je 399,00 per maand neertellen als je een maandabonnement zou nemen? De logica ontgaat mij volledig. Je zit in dezelfde trein, maakt de zelfde reis, bent dezelfde persoon. Ik vind dit verschil niet meer passen in de huidige tijd!
Heb dit ook al voorgelegd aan de NS middels een brief. Ben zeer benieuwd of en hoe men gaat reageren! Ik sluit hierbij nu dit onderwerp voor mezelf af. Het is mij helemaal helder en erover doorgaan heeft alleen maar als resultaat dat ik me steeds meer bekocht voel door de NS. Deze tarieven voor 17-jarige studenten slaan gewoon nergens op. Fijne dag verder allemaal.
Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp het verschil niet: waarom kun je hetzelfde traject reizen voor 325,00 per maand, als je een jaarabonnement hebt en moet je 399,00 per maand neertellen als je een maandabonnement zou nemen? De logica ontgaat mij volledig. Je zit in dezelfde trein, maakt de zelfde reis, bent dezelfde persoon. Ik vind dit verschil niet meer passen in de huidige tijd!

Een jaarabonnement op iets is altijd goedkoper dan 12 x een maandabonnement. Dit is niet alleen zo bij de NS maar bv ook bij een krant. Bij een jaarabonnement leg je je langer vast en dat wordt beloont met korting.
Reputatie 7
Badge +3
Wellicht zou NS aan klantenbinding doen door de jongeren al vroeg (voordat ze studeren of afstuderen) met de gemakken van het OV te laten kennismaken tegen een gunstige prijs. Commercieel wellicht aantrekkelijker, dan die jonge mensen een andere oplossing te laten zoeken, die ze dan ook als ze 18 zijn blijven gebruiken........ (denk daarbij dan aan carpoolen, toch maar op kamers etc..)
Je vergelijking met de regionale vervoerders gaat volledig mank. De regionale vervoerders krijgen subsidies en kunnen daarom kortingen geven. NS krijgt geen subsidie en moet de eventuele inkomstenderving dus zelf betalen en daar beginnen ze dus niet aan.
Reputatie 7
Badge +3
Verder kun je je afvragen waarom 17-jarigen korting zouden moeten krijgen op de trein. Bij de supermarkt, de kledinginkel of het restaurant moeten ze ook normaal betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Heb dit ook al voorgelegd aan de NS middels een brief. Ben zeer benieuwd of en hoe men gaat reageren! Ik sluit hierbij nu dit onderwerp voor mezelf af. Het is mij helemaal helder en erover doorgaan heeft alleen maar als resultaat dat ik me steeds meer bekocht voel door de NS. Deze tarieven voor 17-jarige studenten slaan gewoon nergens op. Fijne dag verder allemaal.
Je moet bij politiek Den Haag zijn. Daar hebben ze besloten wel grote subsidies voor het busvervoer te geven maar niet voor het treinvervoer.

Overigens krijgen alle studenten aan MBO/HBO/TU vanaf eind volgend jaar een SOV-kaart, maar daar heb jij natuurlijk niets meer aan.
Reputatie 7
Badge +3
Reputatie 7
Badge +3
Kun je trouwens niet met de bus?

Reageer