beantwoord

Abonnementsprijs niet duurder in 2024, maar toch duurder

  • 30 November 2023
  • 12 reacties
  • 300 Bekeken

Reputatie 1

Op 15 november krijg ik een mail van NS met goed nieuws: De prijs van abonnementen en treinkaartjes niet zal stijgen in 2024.

Op 26 november krijg ik een mail van NS met de mededeling dat mijn daluren abonnement wordt verlengd, maar dat het tarief binnenkort verandert. De tekst luidt:

“Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 87,70 per jaar. Voor het komende abonnementsjaar (van 2 januari 2024 tot en met 1 januari 2024 geldt het volgende tarief en betaalwijze:  € 94,70 per jaar.”

Volgens mij is de prijs toch wel zo'n 7 eurootjes gestegen.  ????

Wat betekende die mail van 15 november dan eigenlijk?.

icon

Beste antwoord door Thom 30 November 2023, 12:51

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De verhoging die u nu krijgt, is de verhoging per 1 januari 2023, maar u betaalt jaarlijks, dus die wordt nu pas doorgerekend. Volgend jaar betaalt u hetzelfde als nu want daar zit de verlaging per 1 januari 2024 wel in. U wordt niet benadeeld. Feitelijk betaalt u de verhoging 11 maanden te laat en reisde u nog voor het tarief van 2022.

 

De mail betekent dat u volgend jaar wel degelijk de normaal geplande verhoging per januari 2024 niet hoeft te betalen, en dat is een fors gebaar van de overheid om de kosten van levensonderhoud te beperken. Er is daarnaast wel inflatie en nog redelijk veel ook, per saldo wordt het in die zin zelfs goedkoper, de euro’s worden minder waard.

Reputatie 7
Badge +3

Anniejoop loopt ruim een jaar achter met de prijsverhogingen. Andere abonnementhouders betalen die prijs al sinds eerder dit jaar. Dus dat is eigenlijk alleen maar voordelig. Wij denken dat dit komt omdat het abonnement een keer aan het eind van het jaar is besteld, met een ingangsdatum in het nieuwe jaar. In zo'n geval wordt de prijs van het moment van bestellen betaald, niet de prijs van het moment van ingaan van het abonnement.

Het is alleen wel weer knullig van NS. Want bij zulke abonnementen die begin 2024 worden verlengd, wordt er dus wel een prijsverhoging doorgevoerd. Ook al is dat de prijsverhoging van 2023, er is gecommuniceerd dat de prijs bij verlenging in 2024 niet zal stijgen. Dat klopt voor deze abonnementhouders dus gewoon niet.

Zie ook 

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is weer eens ongelukkig geformuleerd door de afdeling Communicatie, die de idiote opvatting heeft dat hetgeen geschreven is niet zozeer volledig juist, maar aangenaam en acceptabel moet zijn voor de meeste klanten.

Nouja, het Schaep met de vijf poten zong het jaren geleden al:

Hersenloos is geen bezwaar,

als je maar gezond bent, zeg ik altijd maar.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad niet juist geformuleerd. NS heeft het misschien gewoon simpel willen aangaven maar zorgt daarmee wel voor verwarring voor de abonnementhouders die het betreft. Om dit soort vragen en klachten te voorkomen had NS het toch iets minder simpel kunnen verwoorden en wat meer uitleg kunnen geven. De groep abonnementhouders die het betreft (ooit besteld in december met ingangsdatum in januari) is misschien maar klein tov het totaal aantal, maar die hebben wel recht op juiste informatie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat NS dit zelf ook niet had voorzien. Zou me niks verbazen als ze zelf hun eigen systemen ook niet meer snappen. Want ook al hebben we nou een mogelijke verklaring, het blijft natuurlijk raar dat je niet de prijs betaalt die telt bij het ingaan van het abonnement. En zoals ik het begrijp, is dat nog steeds zo.

 

Hersenloos is geen bezwaar,

als je maar gezond bent, zeg ik altijd maar.

Ik denk dat veel mensen bij de communicatie afdeling helemaal niet bekend zijn met dit soort details. Vergelijk het met journalisten bij de krant, die schrijven ook over allerlei onderwerpen waarvan ze zelf vaak nul inhoudelijke kennis hebben.

Reputatie 7
Badge +1

 

Hersenloos is geen bezwaar,

als je maar gezond bent, zeg ik altijd maar.

Ik denk dat veel mensen bij de communicatie afdeling helemaal niet bekend zijn met dit soort details. Vergelijk het met journalisten bij de krant, die schrijven ook over allerlei onderwerpen waarvan ze zelf vaak nul inhoudelijke kennis hebben.

Ik denk het ook, neemt natuurlijk niet weg dat NS de prijzen in 2024 niet kan verhogen. Ook niet bij diegene die eind december 2022 een abonnement hebben genomen. Bedrijf moet dan voor deze zoveelste blunder dan echt maar op de blaren gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat NS dit zelf ook niet had voorzien. Zou me niks verbazen als ze zelf hun eigen systemen ook niet meer snappen. Want ook al hebben we nou een mogelijke verklaring, het blijft natuurlijk raar dat je niet de prijs betaalt die telt bij het ingaan van het abonnement. En zoals ik het begrijp, is dat nog steeds zo.

We hebben die mogelijke verklaring door zelf vragen te stellen en het daaruit te concluderen, het is niet zo dat NS heeft aangegeven hoe het kan dat iemand bij verlenging begin januari 2024 de verhoging van 2023 gaat betalen. 

En het is misschien raar dat je niet de prijs betaalt die geldt op het moment van ingaan, maar als dat wel zo zou zijn krijg je ook weer mensen die het daar niet mee eens zijn. Die bestellen een abonnement nog in december wanneer de “oude” prijs nog geldig is, maar omdat ze het op een nieuwe kaart bestellen kan het pas na een week ingaan, wanneer het al het nieuwe jaar is, en dan zijn “de dupe” van het feit dat het pas na een week in kan gaan waardoor ze meer zouden moeten betalen. Hoe het nu is, is in het voordeel van de abonnementhouders en dat is in andere situaties toch best wel eens anders bij NS. Maar het geeft wel verwarring in een situatie als nu en NS is daar in de communicatie niet duidelijk over. En dat levert dus vragen en klachten op. 

Reputatie 7
Badge

het komende abonnementsjaar (van 2 januari 2024 tot en met 1 januari 2024

Staat dit er echt? Gaat ook niet helemaal goed dan.

Reputatie 1

Iedereen in ieder geval hartelijk bedankt voor de reacties en ook voor de steun. Ik ga er nu dus van uit dat ik eind november volgend jaar een mail krijg waarin staat dat de prijs van het abonnement niet is verhoogd... (maar.. er zal dan wel weer een goede reden zijn ontstaan om de prijs te verhogen).  Ik wacht het af. 

Reputatie 7
Badge +1

Nog een nabrander op deze kwestie. Zelfs nu zijn er dus nog abonnementen die de prijs van 2022 hadden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag hem ook langskomen en was er verwonderd over. Hoe lang vooruit kon je vroeger dan een abonnement aanschaffen? Ik dacht dat het maximaal 3 maanden was. Met een ingangsdatum van 2 mei is dat iets meer dan 4 maanden. Nu kan dat niet meer, je kunt een abonnement nu maximaal 14 dagen vooruit in laten gaan en dan ook alleen bij een nieuwe kaart. 

Reageer