abonnementsvorm wijzigen Weekend Vrij(jaar) - Traject Vrij(jaar) en andersom

• 6 december 2014
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

Welke mogelijkheden zijn er als je een NS jaarabonnement wilt wijzigen binnen dat jaar?

Ik wil graag eerst de NS Weekend Vrij van € 29 euro op jaarbasis uitproberen maar vroeg me af, wat nou als ik het na 2 maanden van abonnementsvorm wil wijzigen naar NS Traject Vrij op jaarbasis ? Is dit mogelijk ? Ben bang dat het niet kan omdat je echt aan het jaar vast zit ?

aangezien het hierom een upgrade gaat van Weekend Vrij naar Traject Vrij laat mij twijfelen. Denk eerder dat het moeilijker is om van Traject Vrij naar Weekend Vrij te gaan. Maar heb geen enkel idee. Als deze vraag eerder ergens staat. sorry, maar heb niks gevonden. Wil echt graag een antwoord weten want dan weet ik waar ik aan toe ben als ik één van deze abonnementenvormen gekozen heb.

alvast bedankt voor je hulp 🙂

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Beste maycol,

Gezien de voorwaarden van de NS is het niet mogelijk om het soort abonnement dat u afsluit te wijzigen. U kunt dus niet een weekend vrij abonnement wijzigen in traject vrij of andersom. Daarnaast zit u het eerste jaar vast aan het contract. Wilt u na het eerste jaar uw abonnement wijzigen, dan beëindigt u in feite het eerste abonnement, en sluit u een nieuwe, waarbij u weer een jaar vastzit aan het contract.

Het enige wat mij bekend is dat kan, is het wijzigen van het traject waarover een traject vrij jaarabonnement reisrecht geeft. Dit kan één keer per maand, en er zitten geen voorwaarden aan de lengte van het traject (u kunt bij wijze van spreken Sliedrecht-Hardinxveld ongestraft wijzigen in Vlissingen-Groningen).
Ook kunt u bij ongeveer alle abonnementen upgraden van 2de naar 1ste klas, maar niet downgraden andersom.
In de algemene abonnementsvoorwaarden staat dat elk abonnement kan worden geüpgrade. Er staat niet in uitgelegd wat onder een upgrade wordt verstaan, maar het is aannemelijk dat hieronder een wijziging naar een duurder abonnement wordt verstaan. Als die aanname correct is, kan Weekend Vrij dus worden geüpgrade naar een duurder Traject Vrij en kan Traject vrij vervolgens weer worden gedowngrade naar Weekend Vrij (indien onder een downgrade uitsluitend een goedkoper traject wordt verstaan zou dit middels de tussenstap van een traject goedkoper dan Weekend Vrij kunnen).
Welke mogelijkheden zijn er als je een NS jaarabonnement wilt wijzigen binnen dat jaar?

Ik wil graag eerst de NS Weekend Vrij van € 29 euro op jaarbasis uitproberen maar vroeg me af, wat nou als ik het na 2 maanden van abonnementsvorm wil wijzigen naar NS Traject Vrij op jaarbasis ? Is dit mogelijk ? Ben bang dat het niet kan omdat je echt aan het jaar vast zit ?

aangezien het hierom een upgrade gaat van Weekend Vrij naar Traject Vrij laat mij twijfelen. Denk eerder dat het moeilijker is om van Traject Vrij naar Weekend Vrij te gaan. Maar heb geen enkel idee. Als deze vraag eerder ergens staat. sorry, maar heb niks gevonden. Wil echt graag een antwoord weten want dan weet ik waar ik aan toe ben als ik één van deze abonnementenvormen gekozen heb.

alvast bedankt voor je hulp :)

Beste Maycol,

Dank voor je post en welkom op het forum! Theofiel zegt t al: een downgrade (bijvoorbeeld van Weekendvrij naar een Dalvoordeel abonnement) is in het eerste contractjaar niet mogelijk. Een upgrade (bijvoorbeeld van een Weekendvrij naar een Trajectvrij) is in het eerste contractjaar wel mogelijk.
Reputatie 6
Badge +1

Beste Maycol,

Dank voor je post en welkom op het forum! Theofiel zegt t al: een downgrade (bijvoorbeeld van Weekendvrij naar een Dalvoordeel abonnement) is in het eerste contractjaar niet mogelijk. Een upgrade (bijvoorbeeld van een Weekendvrij naar een Trajectvrij) is in het eerste contractjaar wel mogelijk.

@Robby NS
Welke upgrades zijn er dan mogelijk? Ofwel: welke hiërarchie van abonnementen hanteert de NS om te bepalen wat een upgrade is?

Je geeft zelf als voorbeeld van Weekend Vrij naar Traject Vrij. Er zijn echter trajecten waarbij Traject Vrij minder kost dan Weekend Vrij. En zo zijn er ook genoeg trajecten te vinden waarbij Traject Vrij goedkoper is dan Dal Vrij.
En gaat er dan met een upgrade geen nieuw contractjaar in?

Reageer