beantwoord

Abonnementswijziging niet doorgezet

• 30 juni 2020
  • 5 reacties
  • 96 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste NS en Community-leden,

Op 17 2020 januari sloot ik voor een nieuwe baan een traject-vrij abonnement af op het traject Utrecht Centraal – Den Haag, voor 301,50 per maand. Door het verplichte thuiswerken en isolatie, heb ik sinds 12 maart geen gebruik meer gemaakt van het openbaar vervoer. Op 23 maart heb ik na jullie forum geraadpleegd te hebben het abonnement omgezet naar een korter traject. Ik ontving hierna een e-mail met deze bevestiging. Het nieuwe maandbedrag zou 31,50 bedragen.

Bij het doen van mijn administratie zag ik vanavond tot mijn verbazing dat er in april, mei en juni elke maand nog een bedrag van 301,50 was afgeschreven. Dat mij dit niet eerder is opgevallen is erg onhandig, wellicht leek het oude en nieuwe bedrag teveel op elkaar, maar ik was met name erg verbaasd over het niet doorzetten van deze abonnementswijziging.

Een collega aan de telefoon wees mij op de verplichting dit via een automaat te doen, maar deze aanwijzing heeft mij niet bereikt. Bovendien ben ik in al die tijd door het verplichte thuiswerken niet in de buurt van een NS-kaart automaat geweest. Dezelfde medewerker vond het aan de telefoon maar moeilijk te geloven dat ik het verschil niet had opgemerkt, iets waar ik me niet prettig bij voelde.

Zoals in mijn reisgeschiedenis te zien is, maakte ik op 12 maart voor het laatst gebruik van dit abonnement. Dat een wijziging pas vanaf 17 april kon ingaan, kan ik inkomen. Maar ondertussen betaal ik nu al 4 maanden voor een abonnement van 301,50 waar ik geen enkel gebruik van kan maken of heb gemaakt. Dat maakt 1206 euro, een absurd bedrag voor een niet afgenomen dienst. Zelfs met een ingang vanaf 17 april heb ik al 301,50 + 94,50 voor niet afgenomen diensten betaald. Het bijzondere daarvan snap ik, en neem ik voor mijn rekening.

Na de door mij gemaakte abonnementswijziging betaalde ik in de maanden april, mei en juli:

3 x 301,50 = 904,50

Waar dat:

3 x 31,50 = 94,50

Had moeten zijn. Dit betekend dat ik een bedrag van 810,- euro te veel heb betaald in deze maanden. Graag zie ik dat deze abonnementswijziging alsnog per 17 april wordt doorgevoerd, zoals door mij op 23 maart is geregeld, en dat het teveel betaalde bedrag wordt verrekend.

Ik wijs de NS graag op het bijzondere van deze situatie en het feit dat door mijn reisgeschiedenis duidelijk is dat ik op geen enkele manier gebruik heb gemaakt van haar diensten, en door deze uitzonderlijke situatie op geen enkel moment in de buurt van een kaart automaat ben geweest.

Ik hoop snel van u te horen,

Vriendelijke groet,

Niek

icon

Beste antwoord door Denice NS 1 juli 2020, 11:36

Welkom bij de Community, Niek_

Wat een vervelende situatie zeg!

Ik begrijp uit je verhaal dat je in maart contact hebt gehad om het traject van je abonnement aan te passen naar een goedkoper traject. Deze wijziging zou je dan vóór 17 april moeten bevestigen bij de automaat. Wanneer je contact hebt gehad met onze Klantenservice om deze wijziging aan te vragen zal een medewerker je er op wijzen dat je de wijziging bij de automaat dient te bevestigen. Wanneer je een wijziging aanvraagt via Mijn NS is het uiteraard belangrijk dat je de bevestigingsmail goed doorleest. 

Aan onze kant is de wijziging juist verwerkt. Ik begrijp dat het veel kosten zijn echter is het tot je nemen van de informatie uit de e-mail en het tijdig bevestigen van de wijziging aan de automaat jouw eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp uit je bericht dat je al reeds contact hebt gehad met onze Klantenservice met als antwoord dat het product niet met terugwerkende kracht beëindigd zal worden. Via de Community zal aan die uitkomst helaas niks veranderen.

Je kan eventueel overstappen naar NS Flex zonder abonnement. Dit gaat per direct in. Ook dan is het noodzakelijk om binnen een maand het oude abonnement bij de automaat van je kaart te halen. Je krijgt dan een deel van het reeds betaalde abonnementsgeld terug. Uiteraard kan je er ook voor kiezen een nieuwe wijziging aan te vragen via onze Klantenservice of Mijn NS.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. U zult dus met bovenstaande contact op moeten nemen met de klantenservice.

U had na de omzetting een email moeten krijgen met bevestiging en dat u de wijzigingen bij een kaartautomaat (kan bij elke ovchipautomaat) had moeten ophalen. Heeft u deze email gehad? zolang de wijzigingen niet heeft opgehaald, blijft het oude abonnement actief.

U maakt overigens een denkfout. U zegt geen enkele dienst te hebben afgenomen. Maar een actief abonnement is een dienst op zich. Dat u geen gebruik heeft gemaakt van uw abonnement is iets anders. U vraagt toch ook geen geld terug van uw internetaanbieder als u een paar weken op vakantie bent geweest?

De door jou gemaakte drogredenatie leidt af van waar het hier om gaat. Ik zeg nergens niet te te willen betalen voor iets wat ik niet gebruik, het gaat hier alleen om een wijziging die niet is doorgevoerd. Ook met de wijziging zou ik alsnog bijna 400,- euro hebben betaald aan de NS. De 1206 euro,- die ik op dit moment heb betaald zonder van een abonnement gebruik te kunnen maken is wel heel erg buitensporig. 

De mail waarop je wijst heb ik inderdaad gehad, de boodschap dat dit alleen via een automaat kon heeft mij echter niet bereikt en is wat mij betreft veel te summier aanwezig. De titel van de mail luidt: Bevestiging Wijzing, dat is erg misleidend. Door de uitzonderlijke situatie ben ik niet meer in de buurt van een kaartautomaat geweest, waardoor ik dit ook niet eerder heb opgemerkt. Ik begrijp heus dat het erg onhandig is dat ik dit niet heb gezien, maar het feit dat dit me dan nu 810,- moet kosten is wat mij betreft alle perken te buiten. 

Zelfs met een wijziging per 17 april betaal ik alsnog bijna 400 euro aan de NS voor een abonnement waar ik geen gebruik van kon maken.

Reputatie 7
Badge +3

De wijziging kan ook worden opgehaald bij een klein automaatje in bv een supermarkt of gemakswinkel, dat hoeft niet per se op een station.

De titel van de mail is inderdaad Bevestiging Wijziging maar er staat wel duidelijk in dat de wijziging pas definief wordt na het activeren bij een automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Een wijziging staat een maand klaar. U heeft de wijziging niet op tijd opgehaald, dat betekent dat er opnieuw een wijziging doorgevoerd moet worden. Dit kan echter niet met terugwerkende kracht.

Het feit dat u wel een mail heeft ontvangen, maakt het wat lastiger. U had kunnen weten dat u langs een automaat moest om te bevestigen.

Nogmaals, wij kunnen niets voor u doen. Wilt u verdere kosten besparen dan kunt u het traject abonnement per direct omzetten naar Flex basis. Deze wijziging zal ook bij een automaat opgehaald moeten worden.

Of contact opnemen met de klantenservice.

Welkom bij de Community, Niek_

Wat een vervelende situatie zeg!

Ik begrijp uit je verhaal dat je in maart contact hebt gehad om het traject van je abonnement aan te passen naar een goedkoper traject. Deze wijziging zou je dan vóór 17 april moeten bevestigen bij de automaat. Wanneer je contact hebt gehad met onze Klantenservice om deze wijziging aan te vragen zal een medewerker je er op wijzen dat je de wijziging bij de automaat dient te bevestigen. Wanneer je een wijziging aanvraagt via Mijn NS is het uiteraard belangrijk dat je de bevestigingsmail goed doorleest. 

Aan onze kant is de wijziging juist verwerkt. Ik begrijp dat het veel kosten zijn echter is het tot je nemen van de informatie uit de e-mail en het tijdig bevestigen van de wijziging aan de automaat jouw eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp uit je bericht dat je al reeds contact hebt gehad met onze Klantenservice met als antwoord dat het product niet met terugwerkende kracht beëindigd zal worden. Via de Community zal aan die uitkomst helaas niks veranderen.

Je kan eventueel overstappen naar NS Flex zonder abonnement. Dit gaat per direct in. Ook dan is het noodzakelijk om binnen een maand het oude abonnement bij de automaat van je kaart te halen. Je krijgt dan een deel van het reeds betaalde abonnementsgeld terug. Uiteraard kan je er ook voor kiezen een nieuwe wijziging aan te vragen via onze Klantenservice of Mijn NS.

Reageer