Goedemiddag, Ik heb vorige week mijn weekendvrij abonnement omgezet van 2e klas naar 1e klas. Ik had op internet gezocht hoe dit moest. Nu zag ik in mijn app dat ik geld moest betalen voor mijn reis vorige week van 't Harde naar Amsterdam Rai. Dus ik heb dit aan de conducteur gevraagd. Hij zei dat het klopte dat ik 1e klas mag reizen en hij mij verder niet kon helpen en ik het dus aan jullie moest vragen. Ik ben naar OV service & Tickets gegaan op station Utrecht. Zij zeiden dat ik het verkeerd heb gedaan en ik niet mijn abonnement heb gewijzigd alleen het 1e klas reizen hen aangezet. En ik dus de kosten erbij krijg per reis. Dat was dus niet de bedoeling. Ik wilde het 1e klas reizen aanzetten, zodat ik voor €9 meer 1e klas kon reizen. Op internet ben ik dus verkeerd ingelicht. Kan dit nog omgezet worden, dat ik per 18/2 1e klas kan reizen voor €9 per maand extra? Ipv de kosten die er nu naast staan. Omdat ik vandaag weer ging reizen per trein en de 1e klas aanstond, krijg ik nog meer kosten. En dat terwijl ik 2e klas heb gezeten, omdat de conducteur iemand in de 1e klas had neergezet sie niet tegen prikkels kon.
Ik denk dus dat ik straks weer een bedrag er naast heb staan bij mijn treinreizen terwijl ik 2e klas zat.
Ik zet het zo weer terug naar 2e klas, want dit gaat flink oplopen zo. En dat terwijl ik ervan uit was gegaan dat mijn abonnement gewoon omgezet was naar weekendvrij 1e klas.
Kunnen jullie dit misschien terugdraaien? En dat ik vanaf 18/2 een anders abonnement heb. Voor 1e klas ipv 2e klas. En dat daarmee mijn kosten van 18/2 en de heenreis vandaag komen te vervallen.
Ik hoor graag van u.
Bladzijde 1 / 1
De informatie over het aanpassen van Flex abonnementen is ook erg onduidelijk. Zelfs de tv-reclame liet zien dat je makkelijk 1e/2e klas kon schuiven op je telefoon, maar dat heeft dus niet het effect wat je zou verwachten..
Binnen MijnNS kan je je huidige abonnement selecteren en daarna op “wijzigen” klikken. En vervolgens moet je alle producten selecteren die je vanaf nu wil hebben. Dus het woord “wijzigen” vind ik hier al niet passend, het is eigenlijk een nieuwe bestelling die de oude vervangt - stel je had ook dalvoordeel, dan moet je die er ook bij selecteren anders heb je die vanaf nu niet meer.
Het is niet mogelijk om dit met terugwerkende kracht te doen. Je zou wel de klantenservice kunnen bellen (of via chat) en vragen of ze iets aan je gemaakte kosten kunnen doen, maar ik zou er vanuit gaan dat het antwoord “nee” is...
De info in de app is inderdaad nogal vaag
Als je de voorwaarden leest staat het er.
Het eerste en derde is van toepassing bij Weekend Vrij, Het tweede is wat je eigenlijk wilde.
Terug wisselen naar 2e klas kan altijd, de opties Vandaag en tot (en met) een bepaalde datum zijn bedoeld zodat je het niet kunt vergeten.
Als de reis vandaag was en je nu het abonnement aanpast zou de Klantenservice wellicht iets voor je kunnen betekenen want omgekeerd (1e naar 2e klas) werkt het ook, je betaalt dan voor die dag geen 1e klas aan abonnementskosten.
Je hebt via internet opgezocht hoe je jouw 2e klas weekend vrij kon wijzigen naar 1e klas weekend vrij en daarbij gekozen voor een upgrade naar de 1e klas ipv wijziging van abonnement naar 1e klas. Die kosten van de upgrade zul je moeten betalen en als je die upgrade niet voor een dag hebt aangezet dan betekent dat voor alle reizen vanaf 18-2 1e klas gerekend wordt totdat je die upgrade uitzet. Als de upgrade nog aanstaat dan wordt ook als je zelf 2e klas bent gaan zitten 1e klas tarief.
Een abonnement kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Wanneer je nu jouw abonnement omzet naar weekend vrij 1e klas op de manier zoals @basvdbas omschrijft gaat deze direct in.
Een abonnement kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Wanneer je nu jouw abonnement omzet naar weekend vrij 1e klas op de manier zoals @basvdbas omschrijft gaat deze direct in.
Dat klopt, en dan betaal je ook de kosten voor het 1e klas abonnement voor die dag.
Voor een eerder op die dag gemaakte reis zou men dus eventueel (kuch) coulant kunnen zijn, maar reken daar maar niet op
Mijn vrouw heeft vanmorgen een bij elkaar een uur aan de telefoon gehangen omdat wij hetzelfde hebben meegemaakt. Ook wij hebben ons tweedeklas weekendvrij-abonnement opgewaardeerd naar 1e klas voor 9 euro extra p.p. Dit hebben wij ook in het verleden gedaan en dat ging altijd goed. Echter nu werden we allebei geconfronteerd met hele hoge facturen en de heren van NS-service die mijn vrouw vanmorgen had gesproken konden niet duidelijk maken waar het aan lag. Nadat ik vanmiddag met jullie dames Eva (ze ging even wat voor mij uitzoeken en het bleef vervolgens ruim een kwartier stil (zie bijlage)) en na opgehangen te hebben later Sanne gesproken te hebben, bleek dus dat er een klassewissel bevestigt is geworden op 18 augustus en dat betekent dus dat we per reis het verschil van tweede met eerste klas gefactureerd krijgen.
Op mijn vraag om uit coulance e.e.a. terug te draaien omdat het toch duidelijk mag zijn dat we niet éénmalig voor een klassewissel zouden kiezen aangezien we in het verleden altijd via een upgrade (vroeger was dat zelfs 6 euro p.p.) van 2e naar 1e klas hebben gereisd, kreeg ik te horen dat ik mijn bevestigingen-email (zie bijlage) maar beter had moeten lezen en dat het mijn eigen schuld is. Dan had ik maar beter op moeten letten. Daarin staat dat we dus voor een hoger tarief 1e klas reizen, maar wij dachten dat, dat hoger tarief, die 9 euro extra per maand zou zijn.
Wij zijn het een beetje zat met de eigen schuld dikke bult mentaliteit en het verschuilen achter computersystemen mentaliteit van de servicemedewerkers van de NS (zie ook mijn vorige topic over het tijdelijk stopzetten van mijn abonnement, waar ik geen bevestigingsmail van heb gekregen, maar toch evident was dat ik geen gebruik had gemaakt van het abonnement). Een beetje meedenken met trouwe klanten zit er niet bij. Daarenboven zijn de treinen vaak vies en overvol (waardoor we zelfs soms niet in de eerste klas konden zitten) en zijn er veel lawaaimakers in de stilte coupés en is er veel oponthoud in het weekend.
Wij overwegen dan ook voortaan alleen maar met de auto te gaan, ook al zijn we dan wat duurder uit.
@MarceldeMare bij klassewissel (het schuifje van 2 naar 1) kun je kiezen uit of je deze voor 1 dag, voor een bepaalde periode of permanent wilt doen. Ging er toen geen lampje branden?
Upgraden van abonnement naar 1e klas doe je door in MijnNS het 2e klas abonnement te wijzingen in hetzelfde abonnement en te kiezen voor het supplement 1e klas voor €9 bij weekend vrij.
In de mail staat nergens dat het abonnement is omgezet naar weekend vrij 1e klas, maar dat er tot eind van het jaar 1e klas met NS flex gereisd wordt.
Ik ben benieuwd op welke manier er opgewaardeerd is.
Bij abonnementen op Saldo kan je voor €6 een dag 1e klas reizen (in het weekend), via de kaartautomaat.
Bij Flex werkt het inderdaad anders, daar betaal je per reis 42% van wat een reis 2e klas voltarief zou kosten, en dat stel je in in Mijn NS website of app, per dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd (tot eind van de eeuw) waarbij je altijd weer kunt wisselen naar 2e klas (ook na één reis of zelfs een deel daarvan bij een overstap).
Heb je 1e klas vrij reizen, dan bepaalt het schuifje in Mijn NS de klasse voor buiten je vrij reizen periode (bij Weekend Vrij dus doordeweeks). In dat geval doet het schuifje in het weekend niets want je abonnement is 1e klas en afgekocht (vooruit betaald).
@MarceldeMare bij klassewissel (het schuifje van 2 naar 1) kun je kiezen uit of je deze voor 1 dag, voor een bepaalde periode of permanent wilt doen. Ging er toen geen lampje branden?
Upgraden van abonnement naar 1e klas doe je door in MijnNS het 2e klas abonnement te wijzingen in hetzelfde abonnement en te kiezen voor het supplement 1e klas voor €9 bij weekend vrij.
In de mail staat nergens dat het abonnement is omgezet naar weekend vrij 1e klas, maar dat er tot eind van het jaar 1e klas met NS flex gereisd wordt.sIk ben benieuwd op welke manier er opgewaardeerd is.
Om eerlijk te zijn, ik dacht dat ik zelf het vinkje had aangekruist van de 9 euro surplus op het 2e klas weekendvrij abonnement, zoals ik in het verleden ook vaak genoeg had gedaan.
Mijn vrouw kon zich gisteren herinneren dat zij de klassen wissel voor ons beider accounts had gedaan en dat dat niet lukte met het aankruisen van het vinkje. Zij kreeg toen een melding dat abonnementswijzeging niet mogelijk was. Ze heeft toen, op google uitgezocht hoe je toch naar eerste klas kon opwaarderen en heeft klassenwissel aangeklikt en dacht daarmee het goede gedaan te hebben. Een maand later werden we geconfronteerd worden met 2 keer een factuur van rond de honderd euro terwijl wij een factuur verwachtte van ca 44 euro pp.
Ik vind het nogal zuur van jullie servicemedewerkers dat zij zeggen dat het onze eigen schuld is en we maar beter op hadden moeten letten en nou weer gezamenlijk ca 110 euro extra kwijt zijn, boven op de vorige factuur van ca 44 euro omdat het niet goed doorgekomen was dat ik mijn vorige abonnement in april had opgezegd (waarschijnlijk niet goed door geklikt) omdat ik toen in het buitenland verbleef (Ook toen kreeg ik te horen dat ik dan beter hat moeten opletten). Ondanks dat uit onze reishistorie en lidmaatschap vanaf begin 2000 valt op te maken dat we altijd ter goede trouw handelen, kregen we keer op keer te horen: U heeft een fout gemaakt dus het is u eigen schuld, we kunnen niets voor u doen.
Wij zijn dan ook zwaar teleurgesteld in de "service” afdeling van de NS, temeer omdat we niet altijd 1e klas konden reizen omdat er vaak te kleine treinen op toch drukke trajecten werden ingezet, we vaak te maken kregen met luidruchtige mensen in de stilte coupés, veel te maken hebben gehad met vertragingen en omleidingen, de treinen en toiletten vaak smerig zijn en de reiskosten exponentieel stijgen (zeker veel harder dan onze inkomsten).
Geef mij maar de tijd weer dat we aan het loket een kaartje konden kopen of een abonnement konden afsluiten, zonder elektronische toegangspoortjes en weer met een vriendelijke service balie waar je als trouwe klant met empathie geholpen wordt en zeker niet te horen krijgt het is je eigen schuld dat je een fout maakt en we kunnen niets voor je doen.
Op het moment dat het niet lukte om de upgrade van €9 bij weekend vrij toe te voegen had er contact opgenomen kunnen worden met NS klantenservice. Er is echter gekozen om ipv te bellen zelf klassenwissel toe te passen. Dat dit achteraf extra geld kostte is NS niet te verwijten.
Overigens heb ik sinds 1981 een abonnement bij NS, maar ik verwacht niet dat NS mij financieel tegemoet gaat komen als ik zelf niet goed heb opgelet.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.