beantwoord

Advies abonnement naast studentenov

• 29 juli 2019
  • 5 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 3
Hoi,

Ik ga vanaf donderdag beginnen bij NS met railcatering en omdat ik daar naar toe moet reizen vanaf Groningen zit ik te kijken wat ik wil gaan doen qua abonnement.

Het is namelijk zo dat ik op dit moment nog een studentenOV weekend heb. Ik wil mijn treinreizen in het weekend niet verliezen, wat zou betekenen dat ik als ik mijn studentenOV weekend omzet naar week ik een Weekend Vrij abonnement zou nemen. Wat ik ook kan doen is mijn studentenOV laten staan, en doordeweeks gebruik gaan maken van een Dal vrij abonnement. Uiteraard wil ik het abonnement wat ik ga nemen gaan gebruiken als Flex abonnement.

Het enige nadeel van weekend vrij is dat ik dan in het weekend ook al het regionaal vervoer moet betalen (met korting als enkele reis is of dagkaart wanneer ik regio wil verkennen). Dat regio verkennen doe ik nogal vaak, bijvoorbeeld het metronet van Rotterdam en Amsterdam, maar ook busregio's in Zuid-Limburg bijvoorbeeld. De kosten variëren dus enorm wat regionaal vervoer betreft.

Daar komt bij dat ik in het weekend ook regelmatig van huis naar het hoofdstation in Groningen reis. Dit doe ik omdat ik mijn fiets in het weekend op het station heb staan, voor het geval de laatste aansluiting op de bus niet gehaald kan worden, of ik gewoonweg langer ergens wil blijven. Deze busritjes kosten me met 34% korting door studentenOV week €1,60 per keer, en zonder korting rond de €2,30.

Verder reis ik in het weekend ook regelmatig naar mijn vriendin. Om daar te komen ben ik afhankelijk van 2 vervoerders, namelijk EBS en RET. Een enkele reis daarnaartoe kost me met 34% korting van studentenOV €3,42 en zonder korting €5,19. Het komt vaak voor dat ik hier op vrijdag heen ga en op zondag terug naar Groningen, maar dat verschuift steeds meer naar willekeurige dagen in de week.

Als ik in het weekend bijvoorbeeld een dagje wil reizen in het OV en ik begin in de ochtend in Rotterdam, en in de middag ben ik in Amsterdam, dan ben ik voor zowel de RET als bij GVB de kosten van een dagkaart kwijt zonder studentenOV weekend, wat rond de €15 euro is. Het is immers zonde om op saldo te reizen als een dagkaart gegarandeerd goedkoper is.

Doordeweeks maak ik bijna nooit gebruik van het regionale OV, omdat ik dan aan het werk ben of mijn studie volg. Aangezien dal vrij en weekend vrij mij de beste lijken, heb ik een korte uitwerking gemaakt, gebaseerd op NS flex, omdat ik maandelijks wil aanpassen.

Optie 1:
  • NS Flex weekend vrij 1e klas (€38,00)
  • Studenten OV week
  • Alle regionale reizen betalen (variabel bedrag)
Optie 2:
  • NS Flex Dal vrij 1e klas (€134,00)
  • Studenten OV weekend
  • Gratis reizen in het weekend
Ik vind het zelf een hele moeilijke keuze om te maken. Welke keuze zou jullie voorkeur hebben en waarom?
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 juli 2019, 15:44

Wiskundig gezien is optie 1 de beste optie, mits je voor maximaal 96 euro aan reiskosten maakt bij reizen met bus, tram en metro in het weekend. Anders is optie 2 beter. Aangenomen dat het niet uitmaakt of je op werkdagen of in het weekend eerste klas reist. Waarom is tweede klas reizen eigenlijk geen optie? Dat scheelt bij Dal Vrij zo 28 euro per maand en dat is voor veel studenten toch snel verdiend geld.

Maar ik heb het gevoel dat er informatie mist. Je hebt nu een weekendabonnement, dus kennelijk reis je zelden op werkdagen. Ga je vanaf september, als je naar ik aanneem weer voltijd gaat studeren, wel zoveel op werkdagen reizen dat Dal Vrij een zinnige keuze is? Waarom noem je de logische derde optie (reisproduct weekend en reizen met korting/tegen vol tarief op werkdagen) niet?

Sowieso kun je je studentenreisproduct maximaal 2 keer per jaar van abonnement wisselen, maar niet 2 keer binnen twee maanden. En je kunt ook niet wisselen in de periode van 1 mei tot en met 24 augustus, dus voor de eerste maand moet je even kijken of je naar verwachting genoeg gaat reizen om Dal Vrij eruit te halen, en anders even kijken welke optie dan het beste is.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Wiskundig gezien is optie 1 de beste optie, mits je voor maximaal 96 euro aan reiskosten maakt bij reizen met bus, tram en metro in het weekend. Anders is optie 2 beter. Aangenomen dat het niet uitmaakt of je op werkdagen of in het weekend eerste klas reist. Waarom is tweede klas reizen eigenlijk geen optie? Dat scheelt bij Dal Vrij zo 28 euro per maand en dat is voor veel studenten toch snel verdiend geld.

Maar ik heb het gevoel dat er informatie mist. Je hebt nu een weekendabonnement, dus kennelijk reis je zelden op werkdagen. Ga je vanaf september, als je naar ik aanneem weer voltijd gaat studeren, wel zoveel op werkdagen reizen dat Dal Vrij een zinnige keuze is? Waarom noem je de logische derde optie (reisproduct weekend en reizen met korting/tegen vol tarief op werkdagen) niet?

Sowieso kun je je studentenreisproduct maximaal 2 keer per jaar van abonnement wisselen, maar niet 2 keer binnen twee maanden. En je kunt ook niet wisselen in de periode van 1 mei tot en met 24 augustus, dus voor de eerste maand moet je even kijken of je naar verwachting genoeg gaat reizen om Dal Vrij eruit te halen, en anders even kijken welke optie dan het beste is.
Badge +3
Naast dat het niet kan heeft het wisselen van je SRP naar week geen zin omdat je tot 16 augustus dan niet vrij kunt reizen, maar heel de week 40% korting zou krijgen. Dan ben je het vrij reizen in het weekend kwijt zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

Succes bij de Railcatering trouwens Sander, ik zie de tweets wel verschijnen!
Reputatie 3
Het wijzigen van SRP kan pas 25 augustus geloof ik. En inderdaad ik zie dat ik iets niet heb toegevoegd. Ik heb het komende jaar een soort Tussenjaar. Ik wil namelijk de switch maken naar machinisten opleiding maar dat kan pas vanaf schooljaar 2020-2021. Om te voorkomen dat ik stufi verlies blijf ik ingeschreven op school en betaal ik gewoon collegegeld zonder dat ik werkelijk veel daar ben. De grootste tijd wil ik doordeweeks gaan werken en daarvoor moet ik van Groningen naar Zwolle reizen (wat rond de 12 euro enkele reis kost). Als ik dus retour moet kost dat zo'n 24 euro per dag (of 20 met dagretour maar kan alleen als ik na 09.00 pas hoef te reizen) en dan is een dal vrij abonnement voordeliger.

Vandaar de overweging naar dalvrij @Tochjo
Reputatie 4
Je hebt toch Railcatering-kleding? Neem een dienblad mee met wat koeken en snoeprepen erop en doe alsof je aan het werk bent 😇
Reputatie 3
Je hebt toch Railcatering-kleding? Neem een dienblad mee met wat koeken en snoeprepen erop en doe alsof je aan het werk bent 😇

Haha dat is creatief bedacht maar nee

Reageer