beantwoord

Afgegeven verloren pas onvindbaar

• 9 november 2019
  • 25 reacties
  • 252 Bekeken

Ik ben mijn toegangspas voor mijn werk vrijdagavond 8 november rond 18.00 verloren. Deze werd gevonden en gebracht naar NS service en tickets IJ hal Amsterdam CS, liet de eerlijke vinder per SMS weten.

NS gevonden voorwerpen gebeld, geen vindmelding gemaakt.

Naar de NS service en tickets gegaan,: "Alle passen worden afgeleverd bij Bagage, binnen 1 uur". 

Bij Bagage: " Niets gebracht"

Terug naar NS service en tickets: "Echt niets gevonden".

Eerlijke vinder geappt: " Echt afgegeven 8 november 18.00 uur"

NS Klantenservice gebeld: " Er zijn nieuwe regels: passen worden direct vernietigd of door gestuurd naar marechaussee, zoals rijbewijs".

Ok, dat kan, maar dit wisten medewerkers niet van NS service en tickets, die zeggen maar wat. Bagage heeft mijn pas niet, pas is niet vernietigd door NS service en tickets. Het is niet eens 24 uur geleden. Waar is mijn pas??

icon

Beste antwoord door Loes 9 november 2019, 19:14

https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/verloren-of-gevonden.html

Sinds 4 november is het beleid aangepast op dit gebied. Dus kort geleden, maar een toegangspas van een bedrijf valt hier mijn inziens inderdaad niet onder nee. Ik hoop dat ie nog boven water komt.

Edit: ik lees nu in onze werkinstructie dat er geen vindmeldnummers meer worden aangemaakt voor losse passen, denk aan bankpassen, zorgpassen, ID bewijzen etc. Losse passen worden door een HC of andere medewerker aan een balie of loket afgegeven en dat gaat het met andere losse passen naar Centraal Bureau Gevonden Goed. ID bewijzen gaan naar de betreffende instantie.

Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Laatst ook al iemand met (een portemonnee met daarin o.a.) een rijbewijs. Zou gevonden zijn, maar Service & Tickets, Marechaussee (we vernietigen alleen identiteitsbewijzen) en RDW (waar het eigenlijk uiteindelijk heen zou moeten volgens de regels) wisten van niets.

Echt heel apart Robert, er klopt hier iets niet inderdaad....dank voor het melden.

Badge +3

Zie hier (en opvolgende reacties). Waar staan die nieuwe regels dan eigenlijk, en mag dat zomaar (rijbewijs of toegangspassen vernietigen)?

En wat als het een (anonieme, al dan niet in een portemonnee) ov-chipkaart is, of een bankpasje?

Bij een ov-chipkaart met saldo er op ben je dan eigenlijk geld aan het ontwaarden, en dat mag helemaal niet, toch?

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval gaat het om een toegangspas voor werk. Dat is toch heel wat anders dan iets officieels als een rijbewijs, identiteitsbewijs of bankpas.

Als een rijbewijs wordt teug gestuurd naar de RDW en een identiteitsbewijs naar de marechaussee dan zou volgens diezelfde regels een toegangspas voor werk naar de werkgever gestuurd moeten worden. Ik weet wel dat op mijn toegangspas het postadres van mijn werkgever stond (ik meen een antwoordnummer zodat het gewoon gratis kon voor de vinder).

Badge +3

Als ‘passen’ direct vernietigd worden… Waarom weten wij dat dan niet en sinds wanneer is dat dan? 

NS Klantenservice gebeld: "Er zijn nieuwe regels: passen worden direct vernietigd” 

Ben je mooi klaar mee als het een persoonlijke ov-chipkaart is met een doorlopend abonnement (zoals een VDU) er op!

Beëindigen lukt dan namelijk niet zomaar… want dat vereist een handeling bij een automaat, met die kaart (of een duplicaat, maar dan ben je al €11 en een week verder) :disappointed_relieved:

https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/verloren-of-gevonden.html

Sinds 4 november is het beleid aangepast op dit gebied. Dus kort geleden, maar een toegangspas van een bedrijf valt hier mijn inziens inderdaad niet onder nee. Ik hoop dat ie nog boven water komt.

Edit: ik lees nu in onze werkinstructie dat er geen vindmeldnummers meer worden aangemaakt voor losse passen, denk aan bankpassen, zorgpassen, ID bewijzen etc. Losse passen worden door een HC of andere medewerker aan een balie of loket afgegeven en dat gaat het met andere losse passen naar Centraal Bureau Gevonden Goed. ID bewijzen gaan naar de betreffende instantie.

Reputatie 7
Badge

Maar zonder vindmeldnummer komt een pas dus nooit meer bij de eigenaar @Loes ?

Dan heeft een gevonden pas afgeven bij NS dus schijnbaar geen enkel nut meer ?

Losse passen als bankpassen en OV chipkaarten worden vaak al direct geblokkeerd, dan heeft het als gevonden goed weinig zin te registreren. Wat het Centraal Bureau Gevonden Goed doet met alle losse passen, geen idee. ID bewijzen worden naar de betreffende instantie gestuurd wie het heeft uitgegeven. 

Passen in een portomonnee blijven erin zitten en daar blijven we vindnummers voor aanvragen.

Reputatie 7
Badge

Bedankt voor je aanvulling @Loes 

Het gaat dus specifiek om losse passen, niet in mapje met andere of in portemonnee.

Reputatie 7
Badge +3

Losse passen als bankpassen en OV chipkaarten worden vaak al direct geblokkeerd, dan heeft het als gevonden goed weinig zin te registreren. Wat het Centraal Bureau Gevonden Goed doet met alle losse passen, geen idee. ID bewijzen worden naar de betreffende instantie gestuurd wie het heeft uitgegeven. 

Passen in een portomonnee blijven erin zitten en daar blijven we vindnummers voor aanvragen.

Blijven ook bv bankpassen of ID bewjizen in de portemonnee? Of alleen anders soortige passen? 

In mijn portemonnee zit bv ook een bankpas. Zou bv mijn AH bonuskaart of klantenkaart van de ICI Paris (die ik toch nooit gebruik) worden vernietigd dan vind ik dat heel wat minder erg bv een bankpas of rijbewijs (als ik die zou hebben). Zeker als ik al voordat ik kans gezien heb mijn bankpas te blokkeren de portemonnee al kan ophalen bij een loket.

Mijn werk toegangspasje had ik nooit in mijn portemonnee maar in een aparte badgehouder met klip om aan kleding vast te maken of aan lanyard.

Badge +3

Ik vind het een raar verhaal, want elke pas (misschien een ID uitgezonderd?) blijft dus 5 dagen bij het inleverpunt, en gaat daarna pas richting het depot.

En als ze daar vinden dat een pas vernietigd of ongeldig verklaard moet worden, dan is dat een taak voor de Marechaussee (identiteitsbewijs), dus misschien op afstand “knip maar doormidden en wij registreren dat”.

Een rijbewijs moet gewoon naar de RDW, en die bepalen dan wel of het ongeldig moet worden of terug naar de eigenaar kan.

Een toegangspasje mag elk bedrijf ook zelf regelen.

Voor zover ik het begrijp, blijft de procedure hetzelfde, behalve voor losse passen, daar wordt nl nog geen 5% van opgehaald en kost daardoor onnodig veel tijd voor iets wat dus in 95% van de gevallen al opnieuw is aangevraggd. Het gaat dus specifiek om losse passen, waar de procedure voor is gewijzigd.

Het mooie is Loes, op de achterkant van mijn toegangspas stond mijn 06 nummer, vandaar dat de eerlijke vinder mij kon sms'en dat hij deze heeft afgeleverd bij NS service en tickets.

De medewerkers hebben mij met kluitje in het riet gestuurd, en het pasje gisteravond al in het ronde archief gegooid.

En bij drie rondvragen bij verschillende medewerkers beweren dat deze bij Bagagedepot is afgeleverd.

Brrr, wat een leugens, NS

Kleine moeite om even mijn 06 nummer te bellen....

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf eens een losse ING pas gevonden op straat. Via Twitter contact opgenomen met ING met de vraag of ik die ergens op een kantoor kon inleveren, die vroeg de gegevens van de pas, pas werd gelijk geblokkeerd en daarna moest ik hem zelf doorknippen en weggooien. 

Al veel langer geleden heb ik dicht bij mijn huis een keer een portemonnee gevonden met o.a. wat pasjes en kleingeld, maar ook informatie waaruit ik kon opmaken van wie die was, telefoonnummer gevonden en persoon gebeld. Die kwam de portemonnee gelijk bij mij thuis ophalen, woonde ook maar paar minuten rijden bij mij vandaan. Geen idee meer of het telefoonnummer in de portemonnee aanwezig was of dat ik die aan de hand van naam en adres zelf opgezocht heb. Zonder telefoonnummer zou ik denk ik naar het adres zijn gefietst om de portemonnee af te geven. Eigenaar had hem nog niet eens gemist, dus ook de bankpas niet kunnen blokkeren. Hij was net thuis van boodschappen doen en had waarschijnlijk de portemonnee op het dak van de auto laten liggen waarna die er onderweg afgevallen was (vindplaats was inderdaad niet ver van het winkelcentrum). 

Meestal kun je opnieuw een duplicaat aanvragen van je pasje. Neem dan contact op met van wie je dat pasje vandaan hebt. Dat heb ik een keer met mijn OV chipkaart gehad die ik toen was verloren.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kun je een duplicaat aanvragen, in het geval van een toegangspas van je werk zoals in dit geval gewoon bij je werkgever. Alleen vinden niet alle werkgevers het even fijn wanneer je pas kwijt raakt. En soms gaat er enige tijd overheen voor je je nieuwe pas hebt. In zo'n geval kreeg je bij een tijdelijke of bezoekers pas die niet altijd alle toegang had van je eigen pas. Best lastig als je bv niet de garage of fietsenstalling in kan. Bij ons was het bovendien een tijdje zo dat je bij verlies één keer gratis een nieuwe pas kreeg en daarna mocht je betalen, al was het geen groot bedrag. 

Als iemand je toegangspas inlevert bij NS en je denkt die gewoon even makkelijk op te kunnen halen ben je van allerlei rompslomp af. 

En voor een vervangende OV-chipkaart moet je betalen, bij banken vaak ook. Plus daar moet je ook weer op wachten waardoor je die in de tussentijd niet kan gebruiken.

Waar het hier om gaat is dat TS van het kastje naar de muur werd gestuurd en mooi haar pasje niet terug heeft. 

@Momo 

De situatie van TS is idd niet ok, maar dat was denk ik al duidelijk van mij uit. Waarom er zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is verre van goed te vinden.

Reputatie 7
Badge

Voor het gemak gaan we er nu allemaal van uit dat de fout bij NS ligt. Maar heeft de eerlijke vinder de pas echt wel ingeleverd ?

Reputatie 4

Voor het gemak gaan we er nu allemaal van uit dat de fout bij NS ligt. Maar heeft de eerlijke vinder de pas echt wel ingeleverd ?

Wat moet we nu met zo’n opmerking.  Is totaal niet controleerbaar dus volstrekt nutteloos. Wat zou de oneerlijke vinder met de toegangpas van haar werk moeten??

Deze persoon heeft mij in het Engels alle details gegeven en mij veelvuldig geappt.

De persoon baalde net zo hard mee omdat hij dacht goed te doen, en NS vertrouwde.

Geen twijfel daaraan!

Deze persoon heeft alle  moeite gedaan dus en er veel  energie in gestoken. 

Maar verder laat ik het los, ik krijg mijn toegangspas toch niet terug.

Dank allemaal voor meedenken!

Reputatie 7
Badge +3

Wat een wantrouwen weer. 

Ja, deze vinder heeft de pas ingeleverd. Zie mijn eerdere reactie.

Staat buiten kijf dat de NS mij zichzelf tegensprekende reacties heeft gegeven.

Reputatie 7
Badge

Wat een wantrouwen weer. 

Geen wantrouwen, gewoon kijken hoe de bewijslast ligt. Het is heel makkelijk om medewerkers van NS de schuld te geven, maar er is geen enkel bewijs.

Misschien heeft de vinder de pas wel bij een andere servicebalie afgegeven, er zijn er genoeg op Amsterdam C.

Zomaar iemand of een bedrijf beschuldigen vind ik in elk geval niet kunnen.

Oja, @ Momo, ik vergeet nog te vermelden dat ik gelukkig wel uitgegaan ben van de goedheid van de mens.…

Niet verkeerd om zo in het leven te staan, niet?

Einde topic.

Reputatie 7
Badge

De medewerkers hebben mij met kluitje in het riet gestuurd, en het pasje gisteravond al in het ronde archief gegooid.

En bij drie rondvragen bij verschillende medewerkers beweren dat deze bij Bagagedepot is afgeleverd.

Brrr, wat een leugens, NS

@Brigitte R. Het zijn nogal een beschuldigingen. Ik zou ze nooit zomaar openbaar plaatsen.

Ik adviseer je een officiële klacht in te dienen bij NS als je zeker weet dat medewerkers van NS je pas hebben laten verdwijnen en dat ze misleidende informatie hebben gegeven. Laat je even weten hoe dit wordt opgepakt en afloopt.

Reageer