vraag

Afrondingsfout in prijsberekening?

Reputatie 5
Enkele dagen geleden heb ik met NS van Leiden Centraal naar Almere Poort gereisd. Ik heb een traject vrij abonnement voor het traject Amsterdam Sloterdijk. Hier rekening mee houdend, kom ik er op uit dat ik voor 44 TE zou moeten betalen voor deze reis (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1545639319651/content/assets/ns-nl/tarieven/tariefeenhedenkaart-van-nederland-2019.pdf). Ik heb voor deze reis iets na 18:00 ingecheckt, dus in de spits. Kijkend naar de tarieven voor consumenten voor 2019 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1548677014087/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf), zou ik verwachten hier 8,90e voor te moeten betalen.

Echter, bij mijn transacties in de reisplanner app, zie ik een bedrag van 8,91e staan voor deze reis. Een bedrag dat in de hele tarievenlijst niet eens voor lijkt te komen.

Uiteraard is dit geen spectaculair groot verschil, maar de prijs zou natuurlijk moeten kloppen met de tariefinformatie. Zie ik iets over het hoofd? Gaat er misschien ergens iets mis met afronding? Of staat er misschien een onjuist bedrag op de tarievenlijst of in de bron voor het transactieoverzicht uit de app?

18 reacties

Heel erg vreemd. Ik kan dit niet verklaren. Als je het wilt kijk ik het voor je na. Je mag mij dan een privébericht sturen.
Reputatie 5
Voor de meelezers: hoewel het me echt niet om die ene cent gaat, help ik graag dit probleem voor mezelf en anderen in de toekomst te vermijden en heb ik Erryt het gevraagde privé bericht gestuurd. Mocht er iets interessants te melden zijn (zoals een oorzaak of zelfs oplossing, als ik gelijk heb dat dit niet klopt) dan zal ik dat hier laten weten.
Ik heb nog geen definitief antwoord, maar heb het vermoeden dat ik dicht bij een antwoord ben. Ik hoop deze week meer terug te kunnen koppelen.
Reputatie 5
Op de factuur met de kosten die ik deze periode buiten mijn abbonnement heb gemaakt, blijkt wel het juiste bedrag van 8,90e te staan. Dit komt echter niet doordat het probleem zou zijn opgelost. In de app zie ik namelijk nog steeds het onjuiste bedrag, 8,91.

@Erryt NS wellicht zijn dit twee totaal verschillende systemen en had men al verwacht dat het in de facturatie wel goed zou gaan, maar zou je dit nog door willen geven aan de collega's aan wie je dit probleem eerder gemeld hebt? Misschien helpt het om wat in te perken waar dit probleem zou kunnen zijn veroorzaakt.
Ik heb het doorgezet. Momenteel is de persoon waarmee ik hierover schakel niet aanwezig. Ik vraag maandag gelijk om een update.
Reputatie 3
Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).
Reputatie 6
Badge +2
bahnrider schreef:

Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).

201903 22 21:55
Weet je het zeker? Als het NS 2e klas is zou het een veelvoud van € 0,06 moeten zijn.
Reputatie 5
bahnrider schreef:

De tarievenlijst van 2019 van NS geeft echter aan dat deze reis van 44 TE 8,90 euro moet kosten en niet 8,91.
Het is prima als ze een bedrag op centen nauwkeurig maken, maar dan moet de opbouw/berekening wel bekend worden, want nu zit er een verschil tussen de tarievenlijst en de daadwerkelijk afgeschreven kosten.
Reputatie 5
s1mon9 schreef:

bahnrider schreef:

De tarievenlijst van 2019 van NS geeft echter aan dat deze reis van 44 TE 8,90 euro moet kosten en niet 8,91.
Het is prima als ze een bedrag op centen nauwkeurig maken, maar dan moet de opbouw/berekening wel bekend worden, want nu zit er een verschil tussen de tarievenlijst en de daadwerkelijk afgeschreven kosten.

Correctie, zoals ik mijn laatste bericht meldde is het uiteindelijk afgeschreven bedrag conform de tarievenlijst: 8,90. Het bedrag dat in mijn reishistorie in mijnNS wordt getoond is dat alleen niet, daar staat 8,91.
Reputatie 5
Dennis schreef:

bahnrider schreef:

201903 22 21:55
Weet je het zeker? Als het NS 2e klas is zou het een veelvoud van € 0,06 moeten zijn.

Zoals in mijn eerste bericht vermeld, reis ik met een traject vrij abonnement. Dit bestaat nog niet voor flex, dus nee, ik reis niet met flex.
Reputatie 5
bahnrider schreef:

Het probleem ligt hier verkeerd om om een logisch gevolg van deze wijziging te zien. Het correcte bedrag is 8,90 en de reishistorie in mijnNS toont 8,91. Er valt hier dus niet af te ronden op tientallen centen en een onterecht toegepast afronding zou het resultaat niet hebben beïnvloed.
Reputatie 6
Badge +2
Olav93 schreef:

Het probleem ligt hier verkeerd om om een logisch gevolg van deze wijziging te zien. Het correcte bedrag is 8,90 en de reishistorie in mijnNS toont 8,91. Er valt hier dus niet af te ronden op tientallen centen en een onterecht toegepast afronding zou het resultaat niet hebben beïnvloed.

201903 24 7:25
Het slaat inderdaad nergens op om € 8,91 te vermelden.
Het is mij helaas niet gelukt om dit uit te zoeken. Ik heb een reminder verstuurd en hoop volgende week een update te kunnen geven.
Ik heb een reminder vestuurd. Als ik iets terug krijg zal ik dat hier gelijk terug koppelen.
Ik hoop deze week iets terug te kunnen koppelen. Helaas lukt mij dat momenteel nog niet.
Mijn contactpersoon zal morgen weer aanwezig zijn. Ik hoop dat iets te kunnen melden.
Mijn contactpersoon heeft nog geen antwoord voor mij. Ik zal dit elders proberen neer te leggen en blijf jullie op de hoogte houden.
Het verloopt heel stroef. Ik heb wederom weer niets over dit onderwerp.

Reageer