beantwoord

Afrondingsfout in prijsberekening?

  • 27 februari 2019
  • 31 reacties
  • 1276 Bekeken

Reputatie 6
Enkele dagen geleden heb ik met NS van Leiden Centraal naar Almere Poort gereisd. Ik heb een traject vrij abonnement voor het traject Amsterdam Sloterdijk. Hier rekening mee houdend, kom ik er op uit dat ik voor 44 TE zou moeten betalen voor deze reis (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1545639319651/content/assets/ns-nl/tarieven/tariefeenhedenkaart-van-nederland-2019.pdf). Ik heb voor deze reis iets na 18:00 ingecheckt, dus in de spits. Kijkend naar de tarieven voor consumenten voor 2019 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1548677014087/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf), zou ik verwachten hier 8,90e voor te moeten betalen.

Echter, bij mijn transacties in de reisplanner app, zie ik een bedrag van 8,91e staan voor deze reis. Een bedrag dat in de hele tarievenlijst niet eens voor lijkt te komen.

Uiteraard is dit geen spectaculair groot verschil, maar de prijs zou natuurlijk moeten kloppen met de tariefinformatie. Zie ik iets over het hoofd? Gaat er misschien ergens iets mis met afronding? Of staat er misschien een onjuist bedrag op de tarievenlijst of in de bron voor het transactieoverzicht uit de app?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 16 september 2019, 14:11

Hierbij het antwoord. Er ging een kleine tijd wat fout bij het afronden van de bedragen. Gelukkig zijn wel de juiste bedragen in rekening gebracht en ging het dus alleen om het tonen van de prijzen bij de transacties. Bedankt voor jullie geduld en hopelijk komt dit niet nogmaals voor.
Bekijk origineel

31 reacties

Hierbij het antwoord. Er ging een kleine tijd wat fout bij het afronden van de bedragen. Gelukkig zijn wel de juiste bedragen in rekening gebracht en ging het dus alleen om het tonen van de prijzen bij de transacties. Bedankt voor jullie geduld en hopelijk komt dit niet nogmaals voor.
Bedankt daarvoor.
Bedankt Olav93. Ik zal dit doorgeven aan Erryt!
Reputatie 6
Even heel amateuristisch snel wat overbodige persoonsgegevens weggewerkt, maar hierbij het gevraagde screenshot.

Ik ben nog bezig met dit topic. Ik heb Olaf via een privébericht gevraagd om een printscreen van zijn app om meer informatie te verzamelen.
Ik heb gelukkig weer een reactie ontvangen. Helaas nog niet met concrete informatie, maar er zit weer schot in de zaak.
Reputatie 4
Erryt, stuur je nou echt de hele tijd e-mails waar je helemaal geen reactie op krijgt?
Klopt het e-mailadres wel? Werken degenen waar je e-mails heen stuurt überhaupt nog bij de NS?
En ken je de uitdrukking "een beller is sneller"??
Spijtig genoeg heb ik wederom geen reactie. Ik heb nogmaals een reminder verstuurd. Ik zal dit niet loslaten tot ik iets kan terugkoppelen.
Helaas moet ik ook hier aangeven dat ik nog geen antwoord heb. Dit blijft een lastige case die helaas wat meer tijd vraagt.
Dat klopt inderdaad. Dit blijft een lastige case om uit te zoeken en vergt helaas wat tijd.
Dat kan ik me voorstellen, mrfreeze. We doen echt ons best voor jullie, geloof me 🙂.
Reputatie 7
Badge +3
Tja Erryt, niemand zal het jou kwalijk nemen. Maar dit is niet het enige topic waar tig reacties van dezelfde moderator achter elkaar staan met allemaal dezelfde strekking: "Sorry, nog geen antwoord". Het komt niet heel professioneel over ...
Spijtig dat je dat zegt. Ik kan helaas niet meer dan erachteraan blijven gaan. Dat blijf ik ook doen want ik heb weer niets vernomen.
Reputatie 3
Heerlijk zo'n stroperige organisatie..
Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat ik hier een antwoord kan geven. Ik laat het nog niet los.
Het verloopt heel stroef. Ik heb wederom weer niets over dit onderwerp.
Mijn contactpersoon heeft nog geen antwoord voor mij. Ik zal dit elders proberen neer te leggen en blijf jullie op de hoogte houden.
Ik hoop deze week iets terug te kunnen koppelen. Helaas lukt mij dat momenteel nog niet.
Het is mij helaas niet gelukt om dit uit te zoeken. Ik heb een reminder verstuurd en hoop volgende week een update te kunnen geven.
Reputatie 6
Badge +2

Het probleem ligt hier verkeerd om om een logisch gevolg van deze wijziging te zien. Het correcte bedrag is 8,90 en de reishistorie in mijnNS toont 8,91. Er valt hier dus niet af te ronden op tientallen centen en een onterecht toegepast afronding zou het resultaat niet hebben beïnvloed.


201903 24 7:25
Het slaat inderdaad nergens op om € 8,91 te vermelden.
Reputatie 6
Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).

Het probleem ligt hier verkeerd om om een logisch gevolg van deze wijziging te zien. Het correcte bedrag is 8,90 en de reishistorie in mijnNS toont 8,91. Er valt hier dus niet af te ronden op tientallen centen en een onterecht toegepast afronding zou het resultaat niet hebben beïnvloed.
Reputatie 6

Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).201903 22 21:55
Weet je het zeker? Als het NS 2e klas is zou het een veelvoud van € 0,06 moeten zijn.


Zoals in mijn eerste bericht vermeld, reis ik met een traject vrij abonnement. Dit bestaat nog niet voor flex, dus nee, ik reis niet met flex.
Reputatie 6

Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).De tarievenlijst van 2019 van NS geeft echter aan dat deze reis van 44 TE 8,90 euro moet kosten en niet 8,91.
Het is prima als ze een bedrag op centen nauwkeurig maken, maar dan moet de opbouw/berekening wel bekend worden, want nu zit er een verschil tussen de tarievenlijst en de daadwerkelijk afgeschreven kosten.


Correctie, zoals ik mijn laatste bericht meldde is het uiteindelijk afgeschreven bedrag conform de tarievenlijst: 8,90. Het bedrag dat in mijn reishistorie in mijnNS wordt getoond is dat alleen niet, daar staat 8,91.
Reputatie 5
Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).

De tarievenlijst van 2019 van NS geeft echter aan dat deze reis van 44 TE 8,90 euro moet kosten en niet 8,91.
Het is prima als ze een bedrag op centen nauwkeurig maken, maar dan moet de opbouw/berekening wel bekend worden, want nu zit er een verschil tussen de tarievenlijst en de daadwerkelijk afgeschreven kosten.
Reputatie 6
Badge +2
Sinds 1/1 worden tarieven met korting-net als bij de bus sinds het begin, ook op centen afgerond met aftrek van 20/40%-voorheen werd op 10 ct afgerond. Zo kost een reisje dat ik vaak maak nu 2,44 ipv 2,40 (met 40% VDU korting).
201903 22 21:55
Weet je het zeker? Als het NS 2e klas is zou het een veelvoud van € 0,06 moeten zijn.

Reageer