Afsluitdijkvrij | NS Community
beantwoord

Afsluitdijkvrij

  • 29 October 2022
  • 14 reacties
  • 204 Bekeken

Waarom kan de ns je kortingsabbonnement ivm gebrek aan spoorlijn de buslijn leeuwarden alkmaar over de afsluitdijk niet toepassen?

 

icon

Beste antwoord door MoDe 29 October 2022, 17:38

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS abonnementen geven alleen korting op treinen. Je zou bij de busvervoerder een kortingsabonnement kunnen nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar net hoe je het regelt. De bus over de Afsluitdijk heeft jaren als Interliner gereden waarbij het NS-tarief ook geldig was op de bus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Interliner

De Interliner was een goed idee als aanvulling op het spoornet. De tarifering was ook handig en voordelig voor treinreizigers omdat de langeafstandskorting werd doorberekend.

Heb ik ook maar zou zoveel makkelijker zijn als dat niet nodig is en heel veel tijd geld, telefoontjes, kastjes naar muren en irritaties schelen denk ik

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af waarom dit is afgeschaft.

Kwestie van lijn 350 meenemen in flex/ns/arriva en op elkaar afstemmen

 

Ik vraag me af waarom dit is afgeschaft.

Grote financiële verliezen, het hele Interliner concept was een commerciële mislukking.

Kwestie van lijn 350 meenemen in flex/ns/arriva en op elkaar afstemmen

Dan zal toch iemand de gederfde inkomsten moeten gaan betalen. Als het o.a. voor jou goedkoper wordt komt er namelijk minder geld binnen.

Reputatie 7

Ik vraag me af waarom dit is afgeschaft.

Grote financiële verliezen, het hele Interliner concept was een commerciële mislukking.

Waarom eigenlijk? Het ging toch om snelle comfortabele (vaak wat luxer uitgevoerde) bussen voor middellange afstand op belangrijke assen waar geen directe spoorverbinding is? Lijkt dan logisch dat dit gewilde busverbindingen zouden zijn. Was het te duur of de dienstregeling niet goed?

Kan me herinneren dat ik er weleens gebruik van heb gemaakt. Vond het prettige bussen. Helaas wel erg matig bezet. Er was een interlinertarief dus met strippenkaart reizen ging niet. 

Ik reisde wel eens van Arnhem naar Enschede met de interliner. Er waren maar weinigen die het hele traject reisden. Dat zag je wel op meer trajecten. De meesten gingen dan toch per trein. Of met de auto. Busvervoer is kennelijk niet populair.

 

Badge +3

Ik lees in het Wiki artikel dat een voorwaarde voor die Interliner was dat er ook een lijndienst zou moeten zijn.

Toen die over de Afsluitdijk afgeschaft werd mocht een Interliner dus niet meer?

Reputatie 7
Badge +4

Het is eigenlijk alleen een alternatief voor wie vanuit Leeuwarden echt naar het noorden van Noord Holland moet. Ook Tessel. Het is geen echt alternatief voor Leeuwarden-Amsterdam en dat is wel een grotere vervoersstroom. 

Pake reisde nog via Stavoren en met de boot naar Enkhuizen naar Amsterdam, ;-) Het kan in de zomermaanden nog steeds overigens.

Ik vraag me af waarom dit is afgeschaft.

Grote financiële verliezen, het hele Interliner concept was een commerciële mislukking.

Waarom eigenlijk? Het ging toch om snelle comfortabele (vaak wat luxer uitgevoerde) bussen voor middellange afstand op belangrijke assen waar geen directe spoorverbinding is? Lijkt dan logisch dat dit gewilde busverbindingen zouden zijn. Was het te duur of de dienstregeling niet goed?

De Interliner hanteerde het treintarief. Maar op dezelfde trajecten reden meestal parallel ook (langzamere) streekbussen tegen het toendertijd veel lagere strippenkaart tarief. De meeste reizigers kozen vanwege de prijs voor de streekbus en namen de extra rijtijd voor lief. Abonnementen (streekbus/Interliner) waren daarnaast onderling niet geldig wat ook niet hielp.

Veel Interliners zijn uiteindelijk vervangen door gewone sneldiensten, andere zijn zonder alternatief verdwenen. De Qliner en Brabantliner zijn er bijv. uit voortgekomen.

Reputatie 7
Badge +3

De Q-liner via de Afsluitdijk is juist erg duur als je saldo reist. Het tarief kent geen langeafstandskorting. 

De Interliner had best bestaansrecht en is daarom in verschillende vormen nog steeds te vinden. Alleen (helaas) niet meer met tariefintegratie met NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn zeker 20-30 grotere plaatsen in NL (met tenminste zo´n 25k inwoners) die geen station en dus geen trein hebben en die dus evenzeer wel een dgl aansluiting zouden kunnen hebben. EN: dat waren ook juist de plaatsen die met at oude InterLiner netwerk bediend werden. Dek aan Waalwijk, Oosterhout, Emmeloord, Drachten, Terneuzen, Hellevoetsluis, Vianen.

Als je krap denkt en alles met perse dat trein ABO wilt: ga dan ook lekker zeuren en meuren over de tot sneltram omgebouwde links naar Vlaardingen en het woonoord van de schrijver Maarten ´t Hart verderop.

In BElgie is ook alles zeer strikt gescheiden tussen de treintjes van staat/NMBS en de buskes van de regio¨s de LIJN in Vlaanderen. Dito veelel nog in FRance, ook met de nieuwe regioś. Daarentgene kennen de duitspratende landen allen in principe goed georgansieerde Verkehrsverbünde, die tariefintegratie hebben-maar die dan weer meestal niet voor dit soort langere trajekten over hun grensjes heen gelden.

De Q-liner via de Afsluitdijk is juist erg duur als je saldo reist. Het tarief kent geen langeafstandskorting. 

Een los kaartje voor de trein is ook peperduur.

Reageer