beantwoord

Afsluiten Traject Vrij Jaarabonnement

• 1 mei 2019
  • 3 reacties
  • 131 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Voor mijn werk reis ik 4 tot 5 werkdagen per week in de ochtend- en avondspits tussen Utrecht CS en Rotterdam CS. Gedurende de maand april heb ik van 1 april tot 1 mei als experiment een maand lang met het Traject Vrij abonnement gereisd. Dit is mij goed bevallen en nu wil ik graag een Traject Vrij jaarabonnement afsluiten. Echter, de effectuering van mijn Traject Vrij jaarabonnement verloopt niet naar wens. Dit komt mede omdat er ook nog een Dal Vrij abonnement op mijn OV-chipkaart staat. Helaas is dit het niet gelukt om dit via de telefonische klantenservice op te lossen. Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Na consultatie op de website van de NS (https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html) besloot ik op dinsdagavond 30 april om een Traject Vrij jaarabonnement af te sluiten en toestemming te geven voor een automatische incasso. Ondermeer omdat op de NS-website staat “Uw abonnement is dan al binnen 1 werkdag op te halen bij de kaartautomaat. U reist dan direct voordeliger”. Voor mij als forens in de spits een belangrijke reden om een direct het abonnement af te sluiten.

Tijdens mijn bestelling kreeg ik echter het bericht van NS dat mijn abonnement pas op 9 mei kan ingaan. Dit vanwege het Dal Voordeel abonnement wat nog op mijn OV-chipkaart stond en blijkbaar omgezet dient te worden. Echter, dit abonnement stond ook gewoon op mijn OV-chipkaart tijdens de afgelopen maand dat ik het traject Vrij abonnement gebruik heb gemaakt. Nu word ik geconfronteerd met een extra kostenpost van ongeveer 110 euro omdat ik 6 werkdagen van 1 tot 9 mei de volledige kosten voor het traject dien te betalen.

Dat ik vandaag (woensdag 1 mei) zonder korting moest reizen, onder meer omdat ik het abonnement pas op dinsdagavond 30 april heb afgesloten en het Traject Vrij jaarabonnement daarom nog niet binnen een werkdag geëffectueerd was, begrijp ik. Wel zou ik graag willen dat mijn abonnement op korte termijn ingaat of dat de NS met mij meedenkt hoe dit (technisch) probleem op te lossen. Eens te meer omdat de website van de NS aangeeft dat het binnen een werkdag op te halen is bij de kaartautomaat. Een eventuele verrekening of compensatie met een termijn later zou wat mij betreft ook in orde zijn.

Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen,

Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Momo 1 mei 2019, 23:37

Wat ik hier eerder heb gelezen is dat er geen 2 jaarabonnementen op dezelfde kaart kunnen staan, of in ieder geval niet wanneer 1 van die 2 jaar abonnementen een Traject Vrij is. Bij een Traject Vrij maand abonnement wordt dan tijdelijk voor die maand (in dit geval) het Dal Voordeel abonnement overschreven en deze laatste wordt dan weer actief na het aflopen van het maand abonnement.
U had bv wel het Traject Vrij op een nieuwe (en gratis) kaart kunnen bestellen. Dit had dan wel minstens een week vantevoren moeten gebeuren ivm de levertijd van een nieuwe kaart.
Of u had het Dal voordeel kunnen omzetten / upgraden naar een Traject Vrij jaarabonnement.

Op een bestaande kaart waar geen ander jaarabonnement staat is het normaal gesproken wel mogelijk om binnen 1 dag het abonnement op te halen bij de automaat.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Helaas kunnen wij u er niet mee helpen, wij zijn net als u gewoon reizigers. U zult opnieuw contact op moeten nemen met de klantenservice. Zij kunnen dan ook uw dalvoordeel beëindigen want bij uw traject vrij krijgt u ook in de daluren korting buiten uw traject.
Kies voor twitter of facebook contact met NS, dat gaat meestal wat sneller en makkelijker.
Reputatie 7
Badge +2
Wat ik hier eerder heb gelezen is dat er geen 2 jaarabonnementen op dezelfde kaart kunnen staan, of in ieder geval niet wanneer 1 van die 2 jaar abonnementen een Traject Vrij is. Bij een Traject Vrij maand abonnement wordt dan tijdelijk voor die maand (in dit geval) het Dal Voordeel abonnement overschreven en deze laatste wordt dan weer actief na het aflopen van het maand abonnement.
U had bv wel het Traject Vrij op een nieuwe (en gratis) kaart kunnen bestellen. Dit had dan wel minstens een week vantevoren moeten gebeuren ivm de levertijd van een nieuwe kaart.
Of u had het Dal voordeel kunnen omzetten / upgraden naar een Traject Vrij jaarabonnement.

Op een bestaande kaart waar geen ander jaarabonnement staat is het normaal gesproken wel mogelijk om binnen 1 dag het abonnement op te halen bij de automaat.
Badge +3
Een Utrecht - Rotterdam Traject Vrij voor een JAAR kost je €280 per maand maar dan betaal je voor elke reis buiten je traject (weekendje weg of zo, of tijdens de vakantie) gewoon bij. Per maand kost Ut-Rtd gewoon een whopping € 349 zie ik!

Per maand of langer, en dan per DAG opzegbaar kan je Altijd Vrij nemen in de Flex variant (€ 347,- en da's snel terug verdiend, vooral als je een keer een maandje of langer niet reist) of iets anders wilt, zoals (regelmatig) buiten je traject reizen.

Zie ns.nl/abonnementen (zie onderaan die pagina voor de klassieke abonnementen, want Traject Vrij is er niet i.c.m. Flex, Altijd Vrij wel!) en reken zelf maar uit.

Reageer