beantwoord

Alleenreizende 11-jarige met een Kids Vrij abonnement

Mijn 11-jarige dochter reist zelfstandig met de trein naar de middelbare school. Ze heeft een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een Kidsvrij-abonnement.

De volgende problemen doen zich voor:
Ze mag van de NS met Kidsvrij niet zelfstandig reizen. Een meerderjarige moet meereizen. Haar persoonlijke OV-chipkaart met kidsvrij kan ze daarom niet gebruiken.
De e-ticket is geen alternatief. Met een e-ticket moet je je namelijk identificeren bij de conducteur. Ze draagt geen legitimatiebewijs zich (is immers pas 11). Ze heeft al meegemaakt dat de conducteur haar om haar legitimatiebewijs heeft gevraagd! Ze kreeg toen het strenge advies mee om de volgende keer dit wel te doen. Hier is de NS tegenstrijdig. Volgens de NS-voorwaarden is dit namelijk niet nodig, pas boven de 12 jaar in het OV (zie ook elders op dit forum).
Een railrunner is ook geen oplossing. Dit is duurder want het is een kort ritje. Bovendien is het tijdrovend om voor elke reis een railrunner te kopen.

Is er nog een andere oplossing? Graag een oplossing die geen extra geld/tijd kost en zonder legitimatieplicht. Of mag ze gewoon haar kidsvrij gebruiken?
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 27 augustus 2014, 18:34

Kids Vrij mag inderdaad alleen gebruikt worden als een kind meereist met een volwassene.

Als losse Railrunners vanwege de prijs geen optie zijn, kan er wellicht een Traject Vrij-abonnement worden aangeschaft.

Voor zover ik weet geldt er voor alle e-tickets een legitimatieplicht, behalve voor een Railrunner.
Bekijk origineel

4 reacties

Kids Vrij mag inderdaad alleen gebruikt worden als een kind meereist met een volwassene.

Als losse Railrunners vanwege de prijs geen optie zijn, kan er wellicht een Traject Vrij-abonnement worden aangeschaft.

Voor zover ik weet geldt er voor alle e-tickets een legitimatieplicht, behalve voor een Railrunner.
Welkom op het forum LindaS!

Het antwoord van De Luchtmacht is correct. Je dochter mag niet reizen met haar Kids Vrij abonnement zonder begeleiding van een volwassene. Verder is een e-ticket alleen geldig i.c.m. een geldig legitimatiebewijs. Een uitzondering geldt voor kinderen reizend met een Railrunner. Een Traject Vrij abonnement of reizen op saldo met een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart zou een oplossing kunnen zijn. Ik kan me echter niet voorstellen dat een Railrunner duurder is dan een voltarief retour. Een Railrunner is namelijk de hele dag geldig, dus heen- en terugreis. Op welk traject reist je dochter precies?

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 6
Badge +2
Heen en terug op een kort traject kan bij sommige vervoerders inderdaad goedkoper zijn dan een Railrunner (vanaf € 2,08 vol tarief). Er kan een andere OV-chipkaart worden gebruikt. Bij vaak of zelfs dagelijks reizen is een abonnement nog voordeliger. Er moet bekeken worden welk abonnement het voordeligst is.
Reputatie 6
Badge +2
Er moet bekeken worden welk abonnement het voordeligst is.
Namelijk Dal Voordeel of Traject Vrij (Altijd Voordeel komt niet in aanmerking). Bij bijv. het goedkoopste traject, Hardinxveld Blauwe Zoom - Sliedrecht, en heen in de spits reizen en terug in de daluren, is Traject Vrij Jaar voordeliger vanaf 173 keer heen en terug per jaar.

Reageer