beantwoord

Altijd Voordeel

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een vraagje over het Altijd Voordeel abonnement. Om eerlijk te zijn lijkt mij dat het Altijd Voordeel abonnement niet altijd veel nut in kan hebben en ook niet voordeliger is ten opzichte van een Dal Voordeel abonnement. Als ik bijvoorbeeld gemiddeld 3x per week op zo'n afstand van Weesp naar Almere Centrum zou gaan reizen en ik reis uiteraard in de dal en spits dan zijn de kosten niet echt hiep hoi voordelig. Mijn vraag is wat heeft het dan eigenlijk voor nut wil je met het Altijd Voordeel kunnen gaan reizen? Ook pakt het vaak ongelukkiger uit als je per vervoerder steeds moet gaan in en uitchecken denk bijvoorbeeld van Weesp naar Winterswijk. En helemaal in de dal en spits periode. Qua totale reiskosten is boven de maat. Of bijna gelijk als met het Dal Voordeel. Ik zit mij echt me af te vragen of er voorbeelden zijn om het echt eruit te kunnen halen wil je met het Altijd Voordeel gaan reizen? Ook qua abonnementsprijs kan het hierdoor extra tegen gaan vallen met € 22,00 per maand, in 2017 was het € 20,00 per maand. Ik heb ook namelijk het idee dat de totale reiskosten die de reizigers kunnen maken wel in een verkeerde prijscategorie uit kunnen komen dan de inflatie die zowel Prorail als de NS hanteert.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 januari 2018, 11:51

In het kort, dat klopt. Het Altijd Voordeel is niet altijd voordeliger dan een Dal Voordeel 🙂

Het Altijd Voordeel abonnement is voornamelijk interessant voor reizigers die bijna alleen in de spits reizen, maar niet genoeg reizen per week maken om een Traject Vrij abonnement te nemen. Het feit dat je niet gebonden bent aan een vast traject kan in die keuze helpen. Als je niet alleen in de spits reist, maar ook vaak in de Daluren, dan is het iets wat je inderdaad zal moeten uitrekenen, gezien het in dat geval afhankelijk is van de prijzen van de specifieke ritten.

Even Weesp - Almere Centrum als voorbeeld (het is rustig op het forum :P):

Een retour kost €7.40 vol tarief, €6 met 20% korting en €4.40 met 40% korting. Stel je reist drie dagen in de week, alle drie volledig in de spits. Vol tarief kom je dan uit op €22.20, met een Altijd Voordeel op €18 . Dat is een wekelijkse besparing van €4.20 en maandelijks ongeveer €18.60. Dit traject is dus te kort om een Altijd Voordeel abonnement te nemen, zou je drie keer per week in de spits reizen.

Het wordt vervolgens interessanter als je twee van de drie in de spits maakt, en eentje in de Daluren. Dan krijg je een wekelijkse besparing van €5.80 en maandelijks ongeveer €25.60, waarbij een Altijd Voordeel abonnement eruit gehaald wordt.
Nu moeten we in dit geval ook de besparing van een Dal Voordeel abonnement mee nemen, gezien je een reis in de daluren maakt. Die enkele reis geeft een besparing van €3 wekelijks en zo'n €12.80 maandelijks. Waarmee het Dal Voordeel abonnement er ook uitgehaald wordt. Sterker nog, het Dal Voordeel abonnement is dan zelfs voordeliger, gezien je daarbij uit komt op een maandelijkse winst van €8.60, ten opzichte van de €3.60 wat je bij een Altijd Voordeel abonnement zou besparen.

Nu zal de mate van voordeel verschuiven naar een Altijd Voordeel abonnement naarmate het traject langer wordt, bij twee dagen in de spits en een in de daluren. Als ik bijvoorbeeld Almere - Utrecht pak, kom je uit op een maandelijkse winst van ongeveer €44.20 bij een Altijd Voordeel abonnement en €27.50 bij een Dal Voordeel abonnement. In dat geval is het Altijd Voordeel abonnement dus echt voordeliger.

Oftewel, concluderend: Er zijn zeker situaties waarin het Altijd Voordeel abonnement het voordeligste abonnement is. Bij kortere trajecten zul je echter zelf moeten uitrekenen of dat voor jouw het geval is, met jouw specifieke reisgedrag.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is een keuze en zal je zelf moeten uitrekenen.

Hou vooral rekening met je (dagelijkse) spits voordeel/besparing.

Voor meer dan 3 keer per week Weesp naar Almere Centrum neem een Traject Vrij dan ben je klaar en heb je ook nog meestal 40% korting voor andere reizen.
In het kort, dat klopt. Het Altijd Voordeel is niet altijd voordeliger dan een Dal Voordeel 🙂

Het Altijd Voordeel abonnement is voornamelijk interessant voor reizigers die bijna alleen in de spits reizen, maar niet genoeg reizen per week maken om een Traject Vrij abonnement te nemen. Het feit dat je niet gebonden bent aan een vast traject kan in die keuze helpen. Als je niet alleen in de spits reist, maar ook vaak in de Daluren, dan is het iets wat je inderdaad zal moeten uitrekenen, gezien het in dat geval afhankelijk is van de prijzen van de specifieke ritten.

Even Weesp - Almere Centrum als voorbeeld (het is rustig op het forum :P):

Een retour kost €7.40 vol tarief, €6 met 20% korting en €4.40 met 40% korting. Stel je reist drie dagen in de week, alle drie volledig in de spits. Vol tarief kom je dan uit op €22.20, met een Altijd Voordeel op €18 . Dat is een wekelijkse besparing van €4.20 en maandelijks ongeveer €18.60. Dit traject is dus te kort om een Altijd Voordeel abonnement te nemen, zou je drie keer per week in de spits reizen.

Het wordt vervolgens interessanter als je twee van de drie in de spits maakt, en eentje in de Daluren. Dan krijg je een wekelijkse besparing van €5.80 en maandelijks ongeveer €25.60, waarbij een Altijd Voordeel abonnement eruit gehaald wordt.
Nu moeten we in dit geval ook de besparing van een Dal Voordeel abonnement mee nemen, gezien je een reis in de daluren maakt. Die enkele reis geeft een besparing van €3 wekelijks en zo'n €12.80 maandelijks. Waarmee het Dal Voordeel abonnement er ook uitgehaald wordt. Sterker nog, het Dal Voordeel abonnement is dan zelfs voordeliger, gezien je daarbij uit komt op een maandelijkse winst van €8.60, ten opzichte van de €3.60 wat je bij een Altijd Voordeel abonnement zou besparen.

Nu zal de mate van voordeel verschuiven naar een Altijd Voordeel abonnement naarmate het traject langer wordt, bij twee dagen in de spits en een in de daluren. Als ik bijvoorbeeld Almere - Utrecht pak, kom je uit op een maandelijkse winst van ongeveer €44.20 bij een Altijd Voordeel abonnement en €27.50 bij een Dal Voordeel abonnement. In dat geval is het Altijd Voordeel abonnement dus echt voordeliger.

Oftewel, concluderend: Er zijn zeker situaties waarin het Altijd Voordeel abonnement het voordeligste abonnement is. Bij kortere trajecten zul je echter zelf moeten uitrekenen of dat voor jouw het geval is, met jouw specifieke reisgedrag.
@Stijn NS: Bedankt voor uw antwoord het is mij dan iets duidelijker. Je haalt het zeker eruit als je 3 dagen per week zou gaan reizen dus met namen 2 in de spitsuren en 1 in de daluren zeker op lange afstanden. Zoals bijvoorbeeld Almere-Utrecht met 49 tariefeenheden. Ik denk idd dat zo'n Altijd Voordeel helemaal geen nut zou gaan hebben als je dus op korte afstanden zou gaan reizen. Niet dat ik perse naar Almere moet maar ik gebruikte dit als voorbeeld. Ik twijfelde idd eerst een beetje of ik mijn huidige abonnement weer moest gaan upgraden omdat ik net alweer verhuisd ben.
Als ik dit zo lees vind ik de naam "Altijd Voordeel" kennelijk helemaal niet echt toepasselijk, omdat dit abonnement niet Altijd in z'n voordeel werkt. Misschien kan de naam van dit abonnement dan worden gewijzigd in "Dal / Spits Voordeel"? Dan zou dit duidelijker kunnen zijn. Ik wist dit ook niet. Ik zit mij af te vragen of er ook een nieuw soort abonnement op de markt kan komen tussen die beide abonnementen zodat je ook voor korte afstanden mee kunt profiteren als je in de Dal en Spits zou gaan reizen? Momenteel is er geen nieuw soort abonnement te vinden die namelijk tussen in is. Ook evt. in kombinatie met de bus, tram en metro.
Reputatie 7
Badge +3
De naam altijd voordeel (=korting) komt voort uit het feit dat je altijd 20%, 40% of zelfs 60% korting krijgt, dus ook in de spits.

Of je door die besparing(en) de kosten van het abonnement eruit haalt (dus of het voordeliger is) verschilt dus. Zie de rekenvoorbeelden van Stijn NS.

Bij maar af en toe in de spits reizen kan Dal Voordeel (of Dal Vrij) gunstiger zijn. Bij meer dan 3 keer per week (heen en terug) in de spits op hetzelfde traject is een Traject Vrij vaak goedkoper.
Ik reis zelf 3x per week heen en terug naar Amsterdam misschien is een Traject Vrij dan goedkoper?

Reageer