beantwoord

Altijd vrij abonnement, maar duurder uit dan wie dan ook voor wissel naar 1e klasse

• 14 augustus 2015
  • 5 reacties
  • 166 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb een altijd vrij abonnement 2e klasse. Kosten voor het komende jaar €3900,- Wanneer ik een keer wil wisselen van klasse , bv op het traject Den Haag- Rotterdam kost mij dit €25, €15 of (in het weekend) €10. Ik moet meteen een klassewissel voor een dag kopen! In alle gevallen ben je op saldo goedkoper uit!
Ik las hier ook al commentaar over van andere reizigers en ik begrijp van Rover dat er veel klachten over gekomen zijn.
Wat ik nu niet begrijp, beste NS, is waarom ik zo onredelijk veel meer moet betalen als vaste klant, terwijl iemand die een keer de trein neemt gewoon betaald voor het traject dat hij af legt en dus op dit traject nooit €10, €15 of laat staan €25 betaalt! Ik las ook dat NS in het verleden gereageerd heeft met de opmerking 'we nemen de suggestie mee' (2014). Daar is een jaar later niets van te merken. Mijn vraag is dan ook, wat nu nog de reden is om uw vaste klanten niet minstens dezelfde service te bieden als uw andere klanten...
icon

Beste antwoord door Dennis 14 augustus 2015, 08:46

U heeft met uw abonnement het hele NS net afgekocht. Het is derhalve lastig te bepalen of u de eerste klas enkel voor een kort traject gebruikt of gebruikt om een hele dag door Nederland te reizen.
Er zou (inderdaad zoals TS aangeeft) gewoon het prijsverschil in rekening kunnen worden gebracht voor de reizen tussen het moment van klassewissel van 2 naar 1 en dat van klassewissel terug van 1 naar 2.
Bekijk origineel

5 reacties

U heeft met uw abonnement het hele NS net afgekocht. Het is derhalve lastig te bepalen of u de eerste klas enkel voor een kort traject gebruikt of gebruikt om een hele dag door Nederland te reizen. Daarom zijn er voor de abonnementen zoals Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij upgrades te kopen voor een vast bedrag voor een hele dag. Hiermee kunt u dan de hele dag gebruik maken van de eerste klas.

Mogelijk is het gedeelte van uw reis waarvan u van de eerste klas gebruik wilt maken inderdaad "goedkoper" op saldo, dit zou u ook met een losse, eventueel anonieme, OV Chipkaart kunnen doen, let wel dat u dan de volledige reis tegen VOL tarief aflegt, de vraag is dan wat voor u alsnog goedkoper is.
Volgens mij is het oersimpel om dit na te gaan. Ik check immers in en uit en het is dus geen enkel probleem om de afstand te bepalen.
Het is daarnaast m.i. een absurde gang van zaken als ik naast het volledig vrije reizen nog een schaduwkaart zou moeten hebben om een keer 1e klas te reizen. Het verschil tussen klasse 2 en 1 zou toch simpelweg middels mijn chipkaart verrekend moeten kunnen worden?!

U heeft met uw abonnement het hele NS net afgekocht. Het is derhalve lastig te bepalen of u de eerste klas enkel voor een kort traject gebruikt of gebruikt om een hele dag door Nederland te reizen. Daarom zijn er voor de abonnementen zoals Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij upgrades te kopen voor een vast bedrag voor een hele dag. Hiermee kunt u dan de hele dag gebruik maken van de eerste klas.

Mogelijk is het gedeelte van uw reis waarvan u van de eerste klas gebruik wilt maken inderdaad "goedkoper" op saldo, dit zou u ook met een losse, eventueel anonieme, OV Chipkaart kunnen doen, let wel dat u dan de volledige reis tegen VOL tarief aflegt, de vraag is dan wat voor u alsnog goedkoper is.
Reputatie 6
Badge +2
U heeft met uw abonnement het hele NS net afgekocht. Het is derhalve lastig te bepalen of u de eerste klas enkel voor een kort traject gebruikt of gebruikt om een hele dag door Nederland te reizen.
Er zou (inderdaad zoals TS aangeeft) gewoon het prijsverschil in rekening kunnen worden gebracht voor de reizen tussen het moment van klassewissel van 2 naar 1 en dat van klassewissel terug van 1 naar 2.
We kunnen, vrees ik, hier niet een (ge)heel bevredigend antwoord geven. Klanten in de daluren en/of met langere reizen kunnen relatief voordelig upgraden naar de eerste klas. Voor klanten in de spits en/of op korte trajecten geldt dat ze duurder uit zullen zijn.
Reputatie 1
Badge
Het is gewoon technisch te moeilijk-en veel te duur dat in dat enorm gecompliceerde systeem te herstellen/aan te passen voor de paar mensen die dat willen. In feite is dat hele chipkaartgedoe niet zo erg geschikt voor een landelijk spoorbedrijf dat ook ertoe gedwongen werd het enorm complexe tariefsysteem te handhaven-het is toegesneden op metro's met massaal vervoer en zonder 1e klas.

Reageer