beantwoord

Altijd vrij even duur als traject vrij??

• 10 juli 2019
  • 14 reacties
  • 640 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement voor €346 sinds 3 maanden en kom er nu via een collega achter dat altijd vrij even duur is.. Ik vind het een beetje raar dat NS dit niet aangeeft en voel me eerlijk gezegd ook wel een beetje opgelicht dat ik voor alle reizen buiten mijn traject de volle mep heb betaald..
icon

Beste antwoord door Laura NS 10 juli 2019, 10:27

Hoi Irisvm en welkom bij onze NS Community!

Wat jammer dat je de juiste keuze niet hebt kunnen maken uit ons uitgebreide menu. Het is natuurlijk wel aan jezelf om even op onderzoek uit te gaan welk abonnement het beste bij je past. MoDe heeft helemaal gelijk, maar het is nog mooier. Je mag zelfs wijzigen naar een Altijd Vrij regulier abonnement, als je dat zou willen. Daarvoor kun je contact opnemen met onze klantenservice of het abonnement zelf wijzigen in je Mijn NS account.

P.S. Wanneer ik een lang traject invoer bij het Traject Vrij abonnement, dan krijg ik netjes deze melding: "Let op, voor dit traject is het voordeliger om een Trein Vrij abonnement te kiezen (€ 317,00). Dan kunt u op elk binnenlands traject vrij reizen." Dit is echter wel alleen bij de business variant, dus wellicht is het inderdaad een idee om deze ook bij de consumenten abonnement in te voeren. Ik zal je suggestie eens doorzetten!
Bekijk origineel

14 reacties

Hi Irisvm,

Ik ben het in deze volledig met je eens. Ik vind dit echt niet kunnen. Indien dit echt het geval is dan zou het NS sieren als ze je alle reizen buiten jouw traject zouden vergoeden.

Indien een willekeurig persoon een trajectkaart besteld die evenveel kost als een altijd Vrij kaart dient NS gewoon dit aan te geven en een altijd Vrij Kaart te leveren.

Treurig dat dit in de huidige tijd blijkbaar nog zo gaat. Er is hier overigens al een topic over bij het OV-loket. Daarom bevreemdt het mij zeer dat de werkwijze binnen NS nog niet is aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt jouw traject vrij om laten zetten naar Flex altijd vrij. Je hoeft daarmee niet te wachten tot jouw jaar om is.

Wat jammer dat je de juiste keuze niet hebt kunnen maken uit ons uitgebreide menu. Het is natuurlijk wel aan jezelf om even op onderzoek uit te gaan welk abonnement het beste bij je past. MoDe heeft helemaal gelijk, maar het is nog mooier. Je mag zelfs wijzigen naar een Altijd Vrij regulier abonnement, als je dat zou willen. Daarvoor kun je contact opnemen met onze klantenservice of het abonnement zelf wijzigen in je Mijn NS account.

P.S. Wanneer ik een lang traject invoer bij het Traject Vrij abonnement, dan krijg ik netjes deze melding: "Let op, voor dit traject is het voordeliger om een Trein Vrij abonnement te kiezen (€ 317,00). Dan kunt u op elk binnenlands traject vrij reizen." Dit is echter wel alleen bij de business variant, dus wellicht is het inderdaad een idee om deze ook bij de consumenten abonnement in te voeren. Ik zal je suggestie eens doorzetten!
Reputatie 6
Badge
Omzetten naar NS Flex of een reguliere AltijdVrij is dan inderdaad een goede optie.

Ik weet niet hoe lang je op jouw traject moet reizen, maar bij TrajectVrij staat wel een waarschuwing dat vanaf 45 minuten AltijdVrij voordeliger kan zijn.

https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html

Wanneer is Traject Vrij voordelig?

Reist u langer dan 45 minuten op 1 traject? Dan is Altijd Vrij misschien voordeliger.
Badge +3
Vreemd, want begin dit jaar kregen ook consumenten bij het bestellen van duurdere trajectabonnementen die melding dat Altijd Vrij wellicht gunstiger zou zijn (met een verkeerde prijs erbij, ik meen dat er toen nog €333 stond terwijl dat €346 zou moeten zijn). Dat hebben ze dus weggehaald.

Met name bij maandabonnementen is dat vervelend, want Flex Altijd Vrij is dan met €347 een stuk goedkoper dan de (maximaal) €424 voor een trajectabonnement, en al helemaal als je het bijv. 6 weken nodig hebt, want dan betaal je gewoon €828 i.p.v. €520 (Flex).

Dank voor uw antwoord. Wat is dan precies het voordeel tussen een trein altijd voordeel en een flex altijd vrij abonnement? Behalve dat die laatste €1 duurder is, maar je nergens aan vast zit.. zit daar ook automatisch de IC direct toeslag in verwerkt? (Ik zie namelijk wel staan IC Berlijn/IC Brussel). Ik heb namelijk ook een IC direct altijd vrij abonnement, dus betaal €397/maand aan de trein).

Daarnaast vind ik inderdaad redelijk als de NS mijn gemaakte kosten buiten mijn abonnement om nog zou vergoeden, aangezien bij particuliere abonnementen nergens staat aangeven dat altijd vrij goedkoper is dan trajectvrij (behalve als je precies naar altijd vrij kijkt, maar ik ging er niet vanuit dat dat goedkoper zou zijn..).
Reputatie 6
Badge

Dank voor uw antwoord. Wat is dan precies het voordeel tussen een trein altijd voordeel en een flex altijd vrij abonnement? Behalve dat die laatste €1 duurder is, maar je nergens aan vast zit.. zit daar ook automatisch de IC direct toeslag in verwerkt? (Ik zie namelijk wel staan IC Berlijn/IC Brussel). Ik heb namelijk ook een IC direct altijd vrij abonnement, dus betaal €397/maand aan de trein).

Het verschil in reiskosten tussen AltijdVrij en AltijdVoordeel kan gigantisch zijn, afhankelijk van je reisgedrag. Bedoel je misschien het verschil tussen Flex en niet-Flex? Dan betaal je bij Flex volgens mij 1 euro per maand extra, maar krijg je daarvoor meer flexibiliteit.

Het zou wel netjes zijn als je bij de aanvraag van TrajectVrij gewezen wordt op de voordeligere AltijdVrij. In Zwitserland haalde ik mijn maandtrajectkaart gewoon uit de automaat, maar bij een traject dat duurder is dan een GA (AltijdVrij) kun je niet verder en word je door de automaat doorverwezen naar het loket voor een GA. Ik lees dat bij een business card je die waarschuwing gewoon krijgt, dus technisch moet dat gewoon mogelijk zijn.
Badge +3
Let op: Bij Flex is het (nog) niet mogelijk om een supplement voor IC direct Toeslag op dezelfde kaart te hebben!

Gelukkig is bij Flex (i.c.m. een abonnement van meer dan €3 per maand) een nieuwe kaart gratis, maar dan moet je via de Klantenservice nog wel je huidige Traject Voordeel moeten laten beëindigen. Als je nog in het eerste jaar zit kan dat alleen bij wijze van uitzondering.
Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast vind ik inderdaad redelijk als de NS mijn gemaakte kosten buiten mijn abonnement om nog zou vergoeden, aangezien bij particuliere abonnementen nergens staat aangeven dat altijd vrij goedkoper is dan trajectvrij (behalve als je precies naar altijd vrij kijkt, maar ik ging er niet vanuit dat dat goedkoper zou zijn..).

Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je zonder tussenkomst van een NS medewerker het abonnement hebt gekocht. Je kunt achteraf NS niet om geld terug vragen omdat je er achter bent gekomen dat een ander abonnement misschien wel goedkoper was. Wanneer een NS medewerker jou verkeerd heeft geadviseerd dan is dat een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +3
De NS heeft ook een eigen verantwoordelijk om klanten erop te wijzen als ze een "domme" keuze maken. Dat is in dit geval ontzettend simpel te doen door er tijdens het bestellen op te wijzen, zoals het blijkbaar ook bij de business-variant gaat en - zoals Robert B aangaf - eerder ook bij consumenten het geval was. (eigenlijk vind ik dat je zo'n abonnement niet eens zou moeten kúnnen bestellen, maar goed)

Er is geen enkele reden om een Traject Vrij abonnement te hebben dat duurder is dan Altijd Vrij. Dat is anders dan als iemand er later achter komt dat Dal Vrij wellicht goedkoper was geweest dan Dal Voordeel. Dat vind ik wel een belangrijk verschil.
De NS heeft ook een eigen verantwoordelijk om klanten erop te wijzen als ze een "domme" keuze maken. Dat is in dit geval ontzettend simpel te doen door er tijdens het bestellen op te wijzen, zoals het blijkbaar ook bij de business-variant gaat en - zoals Robert B aangaf - eerder ook bij consumenten het geval was. (eigenlijk vind ik dat je zo'n abonnement niet eens zou moeten kúnnen bestellen, maar goed)

Er is geen enkele reden om een Traject Vrij abonnement te hebben dat duurder is dan Altijd Vrij. Dat is anders dan als iemand er later achter komt dat Dal Vrij wellicht goedkoper was geweest dan Dal Voordeel. Dat vind ik wel een belangrijk verschil.

Bijna geheel eens, maar ik vind dat je dit abonnement inderdaad gewoon niet moet kunnen bestellen.

Het zou gewoon zo moeten zijn. Extreem voorbeeld: U Wilt een traject kaart Den Helder-Maastricht kopen => Dat kost meer dan een Altijd Vrij kaart => U krijgt derhalve altijd vrij.

Persoonlijk krijg ik bij dit topic gelijk weer een naar gevoel over de NS. Dat is dan ook de reden geweest om 2 jaar geleden met dit forum te stoppen. De eerste hernieuwde kennismaking doet mij vrezen dat er niet veel verbeterd is.

En dan deze opmerking van Laura NS:

Dat uitgebreide menu met veel te veel uitzonderingen en tarieven is m.i. juist de reden dat TS niet tot deze keuze is kunnen komen.
Reputatie 7
Badge +3
Onlangs kwam ik bij het invullen van een Spoordeelkaartje er achter dat ik niet Aken als eindstation kon invullen, terwijl ik daar met een goedkoper Kruidvat kaartje wel zonder extra kosten kon komen. Helaas heeft niemand van de Spoordeelwinkel dit laten weten. De extra kosten bedroegen ca 15 euro. Dit zou ik dan terug horen te krijgen als ik dat goed begrijp uit een aantal van bovenstaande reacties? Want op de site stond nergens de vermelding met Let op, voor een reis naar Aken kunt u beter een goedkoop dagkaart je kopen.😉
Reputatie 7
Badge +3
Beetje vreemd voorbeeld, want als je Aken niet kan kiezen, kan er met dat kaartje dus niet naar Aken gereisd worden en is het dus duidelijk een ander product.
Altijd Vrij = Traject Vrij + meer. Dát is in dit geval echt anders dan bij de andere voorbeelden.

Maar ik vind inderdaad eigenlijk dat ze het bij elk ticket zouden moeten vermelden, als er een goedkopere optie is. Systeemtechnisch is dat echt wel in elkaar te programmeren.
Dat is pas echt de reiziger op 1, 2 en 3 zetten 😉
Reputatie 7
Badge +3
@mrfreeze het gaat om disclaimers in mijn Aken voorbeeld. TS vindt dat er een melding had moet komen dat zij beter voor Traject vrij kon kiezen. Alle er disclaimersbij elk abonnement moeten zijn, dan moeten die er ook op alle kaartjes zijn.

Reageer