beantwoord

"Altijd vrij jaar" omzetten in "Traject vrij jaar"?

• 24 juli 2016
  • 4 reacties
  • 389 Bekeken

Hoi Allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met het reizen per trein van en naar mijn werk (bevalt goed). Omdat ik dit 5 dagen per week doe is het natuurlijk een stuk goedkoper om een abonnement af te sluiten.

Ik zag dat de prijs voor een traject vrij-jaar in mijn geval gelijk is aan een altijd vrij-jaar. Makkelijke keuze zou je zeggen.. Echter we hebben plannen om in de aankomende maanden te verhuizen waarna de kosten voor een traject vrij omlaag zouden gaan en ik dus beter een traject vrij zou kunnen nemen.

Ik heb begrepen dat je een traject vrij gewoon kan wijzigen, dus dat zou geen probleem zijn. Maar kan ik ook de altijd vrij omzetten in een traject vrij in het geval dit goedkoper is na onze verhuizing?

Alvast bedankt voor het advies!

Leon
icon

Beste antwoord door Tochjo 24 juli 2016, 20:56

In principe is het bij doorlopende abonnementen niet mogelijk om in het eerste jaar het abonnement te downgraden naar een goedkoper abonnement. Traject Vrij is daarbij een wat vreemde eend in de bijt: hoewel u ook dat abonnement niet kunt downgraden naar een goedkoper ander abonnement, kunt u wel in het eerste jaar het traject wijzigen in een goedkoper traject, waardoor de abonnementskosten per maand toch kunnen dalen.

Zou u dus een Traject Vrij-abonnement aanschaffen, dan kunt u inderdaad in het eerste jaar na een verhuizing het traject wijzigen in een ander traject dat korter is. Maar als u een Altijd Vrij-abonnement aanschaft, dan kunt u dat niet in het eerste jaar wijzigen in een goedkoper Traject Vrij-abonnement.

De klantenservice kan wel uit coulance besluiten om in het eerste jaar een abonnement toch te downgraden of zelfs te beëindigen, maar dat is geen recht. Hiertoe wordt bijvoorbeeld overgegaan bij onvoorzien ontslag of langdurige ziekte. In theorie zou u na de verhuizing uw situatie dus aan de klantenservice kunnen voorleggen en hen verzoeken uw abonnement al in het eerste jaar te wijzigen in een goedkoper Traject Vrij-abonnement, maar er valt niet op voorhand te zeggen of de klantenservice aan uw verzoek zal voldoen. Een Traject Vrij-abonnement aanschaffen en dat later downgraden naar een goedkoper traject lijkt de veiligste optie, want dat is zeker toegestaan.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
In principe is het bij doorlopende abonnementen niet mogelijk om in het eerste jaar het abonnement te downgraden naar een goedkoper abonnement. Traject Vrij is daarbij een wat vreemde eend in de bijt: hoewel u ook dat abonnement niet kunt downgraden naar een goedkoper ander abonnement, kunt u wel in het eerste jaar het traject wijzigen in een goedkoper traject, waardoor de abonnementskosten per maand toch kunnen dalen.

Zou u dus een Traject Vrij-abonnement aanschaffen, dan kunt u inderdaad in het eerste jaar na een verhuizing het traject wijzigen in een ander traject dat korter is. Maar als u een Altijd Vrij-abonnement aanschaft, dan kunt u dat niet in het eerste jaar wijzigen in een goedkoper Traject Vrij-abonnement.

De klantenservice kan wel uit coulance besluiten om in het eerste jaar een abonnement toch te downgraden of zelfs te beëindigen, maar dat is geen recht. Hiertoe wordt bijvoorbeeld overgegaan bij onvoorzien ontslag of langdurige ziekte. In theorie zou u na de verhuizing uw situatie dus aan de klantenservice kunnen voorleggen en hen verzoeken uw abonnement al in het eerste jaar te wijzigen in een goedkoper Traject Vrij-abonnement, maar er valt niet op voorhand te zeggen of de klantenservice aan uw verzoek zal voldoen. Een Traject Vrij-abonnement aanschaffen en dat later downgraden naar een goedkoper traject lijkt de veiligste optie, want dat is zeker toegestaan.
Bedankt Tochjo, voor de snelle reactie! Ik denk dat ik dat maar ga doen.

Nog een aanvullende vraag... Kan ik een traject vrij wel "upgraden" naar een altijd vrij als blijkt dat ik toch vaker buiten m'n traject reis dan ik dacht?

(upgraden tussen aanhalingstekens aangezien het dezelfde prijs is...)
Hallo Leon1987, welkom op het Serviceforum.
Fijn dat Tochjo zo snel het één en ander duidelijk heeft kunnen maken. Bedankt hiervoor.
Wat betreft je laatste vraag, een upgrade is zeker mogelijk. Ook in dit geval is dit zeker een optie.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt Tochjo, voor de snelle reactie! Ik denk dat ik dat maar ga doen.

Nog een aanvullende vraag... Kan ik een traject vrij wel "upgraden" naar een altijd vrij als blijkt dat ik toch vaker buiten m'n traject reis dan ik dacht?

(upgraden tussen aanhalingstekens aangezien het dezelfde prijs is...)

Ja, een upgrade Traject Vrij --> Altijd Vrij is altijd mogelijk. Let erop dat je ook dan niet binnen het eerste jaar van je contract (ingangsdatum van Traject Vrij) terug mag naar Traject Vrij.

Reageer