beantwoord

altijd vrij jaarabonnement opzeggen binnen het eerste jaar vanwege ander werk

• 25 juli 2016
  • 4 reacties
  • 2017 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Voor mijn nieuwe werk moet ik reizen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal.

Ik wil graag weten of ik een altijd vrij jaarabonnement, met IC direct vrij jaarabonnement binnen het eerste jaar kan op zeggen als misschien van werk verander, bijvoorbeeld in Amsterdam ga werken. De maandelijkse kosten voor een altijd vrij jaarabonnement met IC direct vrij jaar abonnement zijn meer dan 380 euro. Als ik geen werk heb, dan kan ik dat onmogelijk betalen. Een maand abonnement aanschaffen ipv is ook geen optie omdat ik de kosten niet kan opbrengen.

Graag jullie reactie voordat ik de abonnement ga aanschaffen.
icon

Beste antwoord door Ik Spoor 25 juli 2016, 15:05

Nee, met een jaarabonnement kunt U niet in het eerste jaar opzeggen, het heet niet voor niets een jaarabonnement. Alleen in extreme situaties zoals ernstige ziekte wil men wel eens met de hand over het hart strijken.

In uw geval lijkt het me het beste Altjd Vrij Maand te kiezen (wat duurder maar geen risico), zeker als U de kaart ook wilt gebruiken voor andere reizen bijv. in het weekend.

Een goed alternatief is echter ook Traject Vrij Jaar. Dat is voor Amsterdam-Rotterdam net zo duur als Altijd Vrij Jaar maar heeft de mogelijkheid het traject maandelijks te veranderen. Stel U wordt werkloos dan kunt uw traject tussentijds wijzigen in Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en worden de maandelijke kosten gereduceerd tot €28 per maand. En mocht U daarna bijv. werk vinden in Alkmaar dan verandert U het traject weer in Amsterdam-Alkmaar. U zit er dan dus wel een jaar aan vast maar U kunt het traject (en daarmee de kosten) wel flexibel aanpassen aan uw situatie. De toeslag voor de IC-direct kunt U in dit geval beter steeds los per maand kopen voor zolang dat nodig is.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Nee, met een jaarabonnement kunt U niet in het eerste jaar opzeggen, het heet niet voor niets een jaarabonnement. Alleen in extreme situaties zoals ernstige ziekte wil men wel eens met de hand over het hart strijken.

In uw geval lijkt het me het beste Altjd Vrij Maand te kiezen (wat duurder maar geen risico), zeker als U de kaart ook wilt gebruiken voor andere reizen bijv. in het weekend.

Een goed alternatief is echter ook Traject Vrij Jaar. Dat is voor Amsterdam-Rotterdam net zo duur als Altijd Vrij Jaar maar heeft de mogelijkheid het traject maandelijks te veranderen. Stel U wordt werkloos dan kunt uw traject tussentijds wijzigen in Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en worden de maandelijke kosten gereduceerd tot €28 per maand. En mocht U daarna bijv. werk vinden in Alkmaar dan verandert U het traject weer in Amsterdam-Alkmaar. U zit er dan dus wel een jaar aan vast maar U kunt het traject (en daarmee de kosten) wel flexibel aanpassen aan uw situatie. De toeslag voor de IC-direct kunt U in dit geval beter steeds los per maand kopen voor zolang dat nodig is.
Het antwoord van Ik Spoor klopt. Verandering of verlies van werk kan echter wel reden zijn om het abonnement toch op te zeggen binnen het eerste contractjaar. We doen dit niet zo snel, maar zadelen je natuurlijk niet op met hoge kosten wanneer je geen baan meer hebt. Het is een beetje per situatie anders en we bekijken ieder verzoek persoonlijk.
Reputatie 4
Het antwoord van Ik Spoor klopt. Verandering of verlies van werk kan echter wel reden zijn om het abonnement toch op te zeggen binnen het eerste contractjaar. We doen dit niet zo snel, maar zadelen je natuurlijk niet op met hoge kosten wanneer je geen baan meer hebt. Het is een beetje per situatie anders en we bekijken ieder verzoek persoonlijk.
Een kennis wiens jaarcontract niet werd verlengd werd het geweigerd. NS eistte dat hij kon aantonen dat hij in vaste dienst was en dus redelijkerwijs niet kon vermoeden dat hij in de loop van het jaar door een reorganisatie zou moeten vertrekken. Met een jaarcontract of als zzp'er weet je van te voren dat je dat risico wel loopt en daarom werd het niet geaccepteerd als reden voor vroegtijdige beeindiging. Hij kreeg als alternatief de Blauwe Zoom oplossing.

Ik ben overigens benieuwd wat NS gaat doen met MBO'ers die 1 september gaan beginnen, een jaarabonnement aanschaffen en dat dan in december willen opzeggen omdat ze een OV-studentenkaart krijgen. Immers dat was al jaren van te voren bekend. De voorlichtting daarover laat mijns inziens aardig te wensen over.
Iedere case wordt afzonderlijk beoordeeld.
Wat betreft reizigers die een studentenreisrecht ontvangen en daarom hun NS-abonnement opzeggen; deze groep kan altijd rekenen op coulance.

Reageer