beantwoord

Altijd vrij jaarabonnement van NS

• 14 augustus 2015
  • 7 reacties
  • 311 Bekeken

Op de route van Veolia heb ik een boete en aanmaningskosten ontvangen van het CIB.
- reden niet ingecheckt
- abonnement is niet geldig op trajecten van Veolia.
Naar mijn weten garandeert NS de geldigheid ook op trajecten van Veolia en met een altijd vrij hoef je ook niet in of uit te checken, alleen bij een gesloten poort.
Via het CIB de aanmaningen ontvangen, dosiernrs 1589069 en 1589691. Er is door Veolia nooit een boete of iets dergelijks naar het huisadres gezonden.
Ns geeft aan Veolia te bellen.
Wat nu.?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 14 augustus 2015, 13:36

Bij Altijd Vrij dient u wél in en uit te checken, dat staat in de voorwaarden van uw abonnement. In een geschil tussen een reiziger en Arriva heeft een rechter onlangs wel in het voordeel van de reiziger beslist (inchecken niet nodig). NS belooft naar aanleiding daarvan coulant te zijn. Maar Veolia krijgt helemaal niets als u wel met hun trein reist maar niet incheckt... logisch dat ze graag willen dat u incheckt...
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Bij Altijd Vrij dient u wél in en uit te checken, dat staat in de voorwaarden van uw abonnement. In een geschil tussen een reiziger en Arriva heeft een rechter onlangs wel in het voordeel van de reiziger beslist (inchecken niet nodig). NS belooft naar aanleiding daarvan coulant te zijn. Maar Veolia krijgt helemaal niets als u wel met hun trein reist maar niet incheckt... logisch dat ze graag willen dat u incheckt...
Badge +3
Ik citeer uit de meest recente kwartaalrapportage van het OV-loket:

Begin april zijn in de Tweede Kamer (door PvdA en VVD) schriftelijke vragen over dit onderwerp gesteld aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Volgens de Kamerleden zouden abonnementhouders niet als zwartrijders moeten worden behandeld. De Kamerleden waren van mening dat mensen die honderden euro’s per jaar voor een abonnement betaald hebben, niet beboet zouden moeten worden. Naar aanleiding van deze vragen verklaarde staatssecretaris Mansveld dat zij gesproken had met de vervoersbedrijven. Uitkomst van dit overleg was dat reizigers met een afgekocht reisrecht voor het openbaar vervoer geen boete zouden krijgen als ze een keer vergeten in te checken.

Voor de volledigheid en de zorgvuldigheid heeft het OV loket bij alle vervoerders nagevraagd hoe zij handelen als een houder van een kaart met afgekocht reisrecht vergeet in te checken, waarom eventueel boetes worden uitgeschreven en of er een coulancemogelijkheid is.

Veolia zegt in een reactie het volgende: “Het boetebeleid bij Veolia is ongewijzigd. Er is aangegeven door de minister dat geen inperking van de incheckplicht zal worden doorgevoerd. Jaarkaarthouders dienen zodoende, om over een geldig vervoersbewijs te beschikken, te allen tijde in te checken. De coulance die betracht wordt door Veolia bestaat uit het terugbetalen van de boete en de ritprijs voor reizigers met een afgekocht reisrecht wanneer zij bezwaar indienen.”
Het wordt me al iets duidelijker, dus ten allentijde inenuit checken. Verder mijn bezwaar afwachten. Dank voor het vlotte antwoord.
[quote=Keuzereiziger]Bij Altijd Vrij dient u wél in en uit te checken, dat staat in de voorwaarden van uw abonnement. In een geschil tussen een reiziger en Arriva heeft een rechter onlangs wel in het voordeel van de reiziger beslist (inchecken niet nodig). NS belooft naar aanleiding daarvan coulant te zijn. Maar Veolia krijgt helemaal niets als u wel met hun trein reist maar niet incheckt... logisch dat ze graag willen dat u incheckt...[/quote
Hartelijk dank voor de uitleg. Gr Bibi
Reputatie 1

Is hier verder informatie over, over deze uitspraak tegen Arriva ?
Ja, maar de uitspraak is niet door een rechter gedaan, maar door de Geschillencommissie openbaar vervoer. Dat is bijvoorbeeld hier te lezen. De uitspraak is alleen van toepassing op het reizen met Arriva. NS en andere vervoerders zijn immers niet in het geschil betrokken. Overigens is de uitspraak van de geschillencommissie in strijd met de geldende wetgeving.
Reputatie 1
Nee dat artikel gaat over het reizen met de chipkaart van een ander. Ik zoek de uitspraak waarbij je niet hoeft in te checken met een altijd vrij abonnement.

Reageer