beantwoord

Amsterdam-almere centrum Trajectvrij abonnement met verschillende terugroutes

Geachte heer/mevrouw,

Voor mijn werk (uitsluitend werkdagen) reis is iedere ochtend van Amsterdam Centraal naar Almere Centrum (6 euro enkel). 2 dagen in de week reis is ook terug naar amsterdam Centraal (6 euro), maar 3 dagen reis ik terug naar Amsterdam Zuid (5,80 euro) ivm sporten.

Ikzelf zat te kijken naar abonnementen die hierbij aansluiten en kwam uit op 'Traject Vrij'. Echter vroeg ik mij af of het traject van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid ook valt binnen binnen dit abonnement?

Alvast bedankt!

Mvg,

Joya van den Boog
icon

Beste antwoord door Chiel NS 22 mei 2017, 19:29

Lastige vraag inderdaad. Het probleem is dat Almere -> Amsterdam Centraal echt een ander traject is dan Almere -> Amsterdam Zuid, daarom sluit een Traject Vrij abonnement niet helemaal aan. Als ik het zo goed inschat, betaal je per reis van Almere naar Amsterdam zuid €3.10. Dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat je in de spits reist, anders krijg je nog 40% korting op deze reis.

Ik heb even naar de andere suggesties gekeken, vooral Sloterdijk en Lelylaan. Ook hier krijg je niet beide stations op een traject. Zonder te weten of de reizen buiten of binnen de spits gemaakt worden, is het voor mij heel moeilijk om een juiste inschatting te maken.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Amsterdam Zuid ligt niet op je traject, dus betaal je (met 40% korting) het deel Weesp - Amsterdam Zuid. De kosten hiervoor worden aan het eind van de maand in rekening gebracht. Je hoeft dus geen saldo op de kaart te hebben als je nooit INcheckt in Amsterdam Zuid.

Wat je kunt overwegen (goedkoper en geen kosten achteraf) is om een abonnement voor Amsterdam Lelylaan of Sloterdijk - Almere aan te schaffen. Dan mag je naar keuze reizen via Centraal én Zuid. Moet je alleen misschien wel je werkgever lief aankijken want het kost € 214,- i.p.v. € 193,- (als je per maand betaalt, per jaar is iets goedkoper) :$

Zie ook https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/klantenservice/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf
Amsterdam Zuid ligt niet op je traject, dus betaal je (met 40% korting) het deel Weesp - Amsterdam Zuid. De kosten hiervoor worden aan het eind van de maand in rekening gebracht. Je hoeft dus geen saldo op de kaart te hebben als je nooit INcheckt in Amsterdam Zuid.

Met Traject Vrij reis je nooit op saldo, dus kun je in elk station in Nederland inchecken zonder dat er saldo op je kaart staat (of zelfs met een negatief saldo).

Wat je kunt overwegen (goedkoper en geen kosten achteraf) is om een abonnement voor Amsterdam Lelylaan of Sloterdijk - Almere aan te schaffen. Dan mag je naar keuze reizen via Centraal én Zuid. Moet je alleen misschien wel je werkgever lief aankijken want het kost € 214,- i.p.v. € 193,- (als je per maand betaalt, per jaar is iets goedkoper) :$

Zie ook https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/klantenservice/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf

Als ik goed heb gekeken, is de route via Amsterdam Zuid meer dan 10 tariefeenheden langer dan die via Centraal. Het is derhalve zeer aannemelijk dat ook bij een abonnement Lelylaan/Sloterdijk - Almere kosten in rekening worden gebracht indien op Amsterdam Zuid wordt uitgecheckt.
Badge +3

Als ik goed heb gekeken, is de route via Amsterdam Zuid meer dan 10 tariefeenheden langer dan die via Centraal. Het is derhalve zeer aannemelijk dat ook bij een abonnement Lelylaan/Sloterdijk - Almere kosten in rekening worden gebracht indien op Amsterdam Zuid wordt uitgecheckt.

Je hebt gelijk dat voor inchecken buiten traject geen saldo nodig is (maar goed, dat was sowieso niet aan de orde) dus mijn opmerking daarover was overbodig.
Voor Lelylaan - Almere geeft de reisplanner gewoon beide routes aan (via Sloterdijk - Centraal of via Zuid) als je de optie aanvinkt dat je afgekocht reist, dus dat kan en mag. Misschien dat de tariefeenheden voor stations in Amsterdam iets afwijken?
Reputatie 4
Badge
Wat is de optie 'afgekocht reist' in de reisplanner? Ik zie alleen de opties 'Geen treinen met verplichte reservering' en 'Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement'.

Zoals ach_ja al vermeld lijkt het me sterk dat je met traject vrij Almere-Amsterdam Sloterdijk of Lelylaan zonder extra kosten naar Amsterdam Zuid kunt reizen.
Je hebt gelijk dat voor inchecken buiten traject geen saldo nodig is (maar goed, dat was sowieso niet aan de orde) dus mijn opmerking daarover was overbodig.
Voor Lelylaan - Almere geeft de reisplanner gewoon beide routes aan (via Sloterdijk - Centraal of via Zuid) als je de optie aanvinkt dat je afgekocht reist, dus dat kan en mag. Misschien dat de tariefeenheden voor stations in Amsterdam iets afwijken?

Het enige dat de reisplanner aangeeft is dat de reisroute via Zuid is toegestaan wanneer je doorreist naar Almere. De reisplanner doet (helaas nog altijd) geen enkele uitspraak over de eventuele kosten van tussentijds uitstappen bij reizen met een (deels) afgekocht reisrecht.
Hierdoor blijft het onduidelijk welke deeltrajecten nu wel en niet zijn inbegrepen, wat in dit topic weer eens wordt geïllustreerd. Het is mijns inziens buitengewoon onprofessioneel van NS dat ze niet gewoon (bijvoorbeeld op de bestelpagina en in de productinformatie op MijnNS) een lijstje publiceert van de stations waar zonder kosten kan worden in- en uitgecheckt met een bepaald afgekocht traject, zodat de reiziger hier niet pas achteraf door schade en schande achter hoeft te komen. Volgens mij wordt ook al sinds de introductie van Traject Vrij om deze informatie gevraagd, helaas nog altijd zonder enig succes.
Reputatie 4
Badge
Schiphol is waarschijnlijk wel een mogelijkheid om zowel Amsterdam Centraal als Zuid zonder extra kosten te hebben, omdat het verschil minder dan 10 TE is.
Weesp-A'dam Centraal-Schiphol is 14+4+15 = 33
Weesp-A'dam Zuid-Schiphol is 9+15 = 24

Verder geldt dat de omrit via Duivendrecht ook minder dan 10 TE om is. Dat betekent dus dat voor een traject vrij Almere Centrum - Amsterdam Centraal er waarschijnlijk de afstand Duivendrecht - Amsterdam Zuid extra in rekening wordt gebracht als je van Almere naar Amsterdam Zuid reist.
Weesp-A'dam Muiderpoort 7+2+1 = 10
Weesp-Duivendrecht-A'dam Muiderpoort 7+2+2+2 = 13

Als het terugreizen via Zuid altijd met een incheck in de dal uren gebeurt (na 18:25), zal denk ik toch een Traject vrij Amsterdam Centraal - Almere met 3x met korting in de daluren terugreizen (3x1,40) de voordeligste optie zijn. Maar dit zal je goed moeten narekenen. Bovendien geeft de NS geen garantie op de '10TE omreis regel', dus het blijft vooraf onduidelijk wat de beste optie is.
Hallo Jthetraveler, welkom op ons Serviceforum.
De forumleden hebben je al van goede tips voorzien. Laat je even weten wat je uiteindelijke keuze wordt?
En mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat graag 🙂
Badge +3
Wat is de optie 'afgekocht reist' in de reisplanner? Ik zie alleen de opties 'Geen treinen met verplichte reservering' en 'Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement'.

Zoals ach_ja al vermeld lijkt het me sterk dat je met traject vrij Almere-Amsterdam Sloterdijk of Lelylaan zonder extra kosten naar Amsterdam Zuid kunt reizen.

Je moet inderdaad de optie 'Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement' aanvinken bij het plannen van een reis. Deze houdt dan rekening met de (redelijk complexe) regels in het PDF document waar ik de link eerder van gaf. Je zult dan zien dat je vanaf Lelylaan of Sloterdijk de reis naar keuze via Zuid of Centraal kunt maken.

Ik maak het voorbehoud dat 'altijd vrij' of 'trein vrij' misschien niet gelijk is aan traject vrij.. dus wellicht heeft @ach-ja alsnog gelijk, ook al scheelt het weinig. Van tariefeenheden heb ik geen verstand 😛
Hallo Jthetraveler, welkom op ons Serviceforum.
De forumleden hebben je al van goede tips voorzien.

Zoals je hebt kunnen lezen was ik (en volgens mij gold voor kamcon hetzelfde) nogal terughoudend in mijn formuleringen, omdat NS nog steeds bijzonder weinig informatie verstrekt over of en zo ja welke kosten in rekening zullen worden gebracht bij het afleggen van bepaalde trajecten in combinatie met een ander afgekocht traject. Kun jij hier meer duidelijkheid over verschaffen, zodat Jthetraveler de juiste keuze kan maken?
Lastige vraag inderdaad. Het probleem is dat Almere -> Amsterdam Centraal echt een ander traject is dan Almere -> Amsterdam Zuid, daarom sluit een Traject Vrij abonnement niet helemaal aan. Als ik het zo goed inschat, betaal je per reis van Almere naar Amsterdam zuid €3.10. Dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat je in de spits reist, anders krijg je nog 40% korting op deze reis.

Ik heb even naar de andere suggesties gekeken, vooral Sloterdijk en Lelylaan. Ook hier krijg je niet beide stations op een traject. Zonder te weten of de reizen buiten of binnen de spits gemaakt worden, is het voor mij heel moeilijk om een juiste inschatting te maken.

Reageer