beantwoord

Amsterdam-almere centrum Trajectvrij abonnement met verschillende terugroutes part2

• 23 mei 2017
  • 5 reacties
  • 250 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Gezien ik mijn vorige topic per ongeluk heb gesloten, heb ik een nieuwe topic aangemaakt om antwoord te krijgen op mijn vraag. Voor mijn werk reis ik op doordeweekse dagen iedere ochtend midden spits met de trein van Amsterdam Centraal naar Almere Centrum. Op maandag om 18:30, woensdag om 18:45 en vrijdag 18:00 reis ik vanuit Almere Centrum naar Amsterdam Zuid om te sporten en de overige dagen (dinsdag en donderdag) reis ik terug naar Amsterdam Centraal.

Als ik het zo uitreken betaal ik ma, wo en vrij 11,80 per dag en dinsdag en donderdag 12 euro per dag. Dat komt uit op 59,40 euro per week en grofweg 59,40*4,5 = 267,30 euro per maand.

Vraag: Is er een mogelijkheid om dit met behulp van een abonnement goedkoper te krijgen? Bijvoorbeeld 'Traject-Vrij'?

Graag hoor ik of het mogelijk is!

Bij voorbaat dank.

Groet,

Jthetraveler
icon

Beste antwoord door kamcon 24 mei 2017, 02:03

Zoals ik al in het eerste topic van TS al uitlegde, is het mogelijk dat de extra kosten niet voor Weesp-Zuid, maar voor Duivendrecht - Zuid zijn. Er is namelijk een route via Duivendrecht die minder dan 10 TE langer is dan de kortste route via Diemen tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal. De extra kosten voor Amsterdam Zuid zijn dan 2,30/1,40 (Duivendrecht) ipv 3,10/1,90 (Weesp).

Het beste kun je trouwens de kosten voor een heel jaar berekenen, want b.v. de vakanties feestdagen vallen natuurlijk weg, dat is zo 10% van de kosten als je alleen op voltarief zou reizen. Het lijkt erop dat je aan de late kant van je werk komt. Als je (bijna) elke dag na 18:25 incheckt, kan het misschien wel voordeliger zijn om altijd op saldo met een dalvoordeel te reizen, zeker als je ook af en toe een dag thuis kunt werken.

B.v. als je nu 220 dagen per jaar Amsterdam C - Almere C heen in de spits reist, 132 dagen per jaar terug na 18:25 naar Zuid en 88 dagen per jaar terug na 18:25 naar Centraal dan ben je kwijt:
220*6,00 + 132*3,50 + 88*3,60 + 50,00 (dal voordeel) = 2148,80 per jaar.

Als je nu hetzelfde met een traject vrij jaar Amsterdam C - Almere C reist ben je kwijt:
12*155,00 + 132*1,40 = 2044,80 per jaar.

Dat is op zich niet een heel groot verschil. Veel hangt af van wanneer je in of buiten de spits kan inchecken en hoeveel dagen per jaar je werkelijk naar je werk zal gaan. Als je 5x in de ochtendspits heen, 2x in de middag spits terug naar Centraal, 1x in de middag spits naar Zuid en nog 2x naar Zuid na de middag spits, zal traject vrij waarschijnlijk wel de beste oplossing zijn. Als je meer buiten de spits kunt reizen, wordt het een andere berekening.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hallo Jthetraveler en welkom op het NS Serviceforum.

Het TrajectVrij abonnement lijkt mij voor jou ideaal om een TrajectVrij abonnement aan te schaffen. Voor een jaarabonnement betaal je 155 euro per maand, maar ben je wel gebonden aan een ononderbroken contractjaar. Een maandabonnement loopt per maand apart en dient zelf vernieuwd te worden, deze kost 193 euro.

Belangrijk punt is wel dat het stuk naar Amsterdam Zuid niet gedekt wordt door dit TrajectVrij abonnement, omdat het uit de route ligt. Je zou hier dus van Weesp tot Amsterdam Zuid betalen (in de daluren wel met korting). Dan zou jouw reis er zo uit moeten zien (om het zo voordelig mogelijk te houden):
Heen: Amsterdam Centraal --> Almere Centrum.
Terug: Almere Centrum --> Amsterdam Zuid (intercity richting Den Haag) Je betaalt dan tussen Weesp en Amsterdam Zuid met saldo (40% korting).
Amsterdam Zuid --> Schiphol Airport --> Amsterdam Centraal. Hierbij wordt ook een gedeelte op saldo berekend.
Vrij lastig, omdat Amsterdam Zuid nou eenmaal buiten het traject valt wat je zou afkopen, maar ik denk dat je alsnog voordeliger uit bent als je dit abonnement neemt. Jouw dinsdag en donderdag zijn in dit geval volledig gedekt door jouw abonnement, de andere dagen heb je alleen op de terugweg wat kosten die je moet maken.
Reputatie 7
Je zou eventueel ook Altijd Voordeel kunnen nemen, misschien dat dat net goedkoper uit kan vallen door de verschillende trajecten. Dit abonnement kost €25,- per maand en geeft recht op 20% korting in de spits en 40% korting buiten de spits. Misschien dat dit abonnement voor je voordelig kan zijn (zeker met het inchecken na 18.30).
Reputatie 7
Ook een hele goede optie Slidestops!
Reputatie 6
Badge +1
Het enige abonnement waarmee je misschien beide reisopties dekt is Almere Centrum-Schiphol. Mogelijk mag je daarmee zowel naar Centraal als naar Zuid reizen zonder extra te betalen. Lelylaan is in elk geval geen optie, dan ligt Amsterdam Zuid nog steeds niet op de kortste route (of kortste route + 10 TE).

Een Traject Vrij Jaar naar Schiphol kost 199 euro per maand. Dat is 44 euro duurder dan naar Amsterdam Centraal. Als je 3x in de week iets extra's betaalt (Weesp-Zuid) vraag ik me af of een Traject Vrij naar Schiphol wel echt voordeliger is. Ik denk dat je toch het beste uit bent met Traject Vrij Centraal-Almere Centrum en dan maar een klein beetje meer betalen als je gaat sporten.

Als je vijf dagen in de week werkt kan Altijd Voordeel zeker niet uit, ook niet in dit geval.
Reputatie 4
Badge
Zoals ik al in het eerste topic van TS al uitlegde, is het mogelijk dat de extra kosten niet voor Weesp-Zuid, maar voor Duivendrecht - Zuid zijn. Er is namelijk een route via Duivendrecht die minder dan 10 TE langer is dan de kortste route via Diemen tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal. De extra kosten voor Amsterdam Zuid zijn dan 2,30/1,40 (Duivendrecht) ipv 3,10/1,90 (Weesp).

Het beste kun je trouwens de kosten voor een heel jaar berekenen, want b.v. de vakanties feestdagen vallen natuurlijk weg, dat is zo 10% van de kosten als je alleen op voltarief zou reizen. Het lijkt erop dat je aan de late kant van je werk komt. Als je (bijna) elke dag na 18:25 incheckt, kan het misschien wel voordeliger zijn om altijd op saldo met een dalvoordeel te reizen, zeker als je ook af en toe een dag thuis kunt werken.

B.v. als je nu 220 dagen per jaar Amsterdam C - Almere C heen in de spits reist, 132 dagen per jaar terug na 18:25 naar Zuid en 88 dagen per jaar terug na 18:25 naar Centraal dan ben je kwijt:
220*6,00 + 132*3,50 + 88*3,60 + 50,00 (dal voordeel) = 2148,80 per jaar.

Als je nu hetzelfde met een traject vrij jaar Amsterdam C - Almere C reist ben je kwijt:
12*155,00 + 132*1,40 = 2044,80 per jaar.

Dat is op zich niet een heel groot verschil. Veel hangt af van wanneer je in of buiten de spits kan inchecken en hoeveel dagen per jaar je werkelijk naar je werk zal gaan. Als je 5x in de ochtendspits heen, 2x in de middag spits terug naar Centraal, 1x in de middag spits naar Zuid en nog 2x naar Zuid na de middag spits, zal traject vrij waarschijnlijk wel de beste oplossing zijn. Als je meer buiten de spits kunt reizen, wordt het een andere berekening.

Reageer