beantwoord

Ander eind- of start station in Amsterdam

• 9 januari 2019
  • 21 reacties
  • 423 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Beste allemaal,

Ik woon en Almere en werk in Amsterdam. In Amsterdam moet ik op meerdere locaties en zal daarom de ene keer op Amsterdam Centraal moeten zijn en een andere keer in Amsterdam Bijlmer Arena. Ik heb een abonnement Almere - A'dam Centraal.

Nu vraag ik me af of ik extra kosten moet maken als ik op Amsterdam Bijlmer Arena in-/uitstap? Ik weet dat een abonnement Almere - Adam Centraal duurder is dan Almere - Amsterdam Bijlmer Arena.

Bij voorbaat dank & met vriendelijke groet,
Marcel
icon

Beste antwoord door Jouke NS 6 maart 2019, 10:28

Inmiddels heb ik een inhoudelijke reactie gekregen, McVic, excuses dat het zo lang heeft geduurd.

In geval van een afgekocht traject mag je zonder extra kosten tot maximaal 10 tariefeenheden worden afgeweken van je traject. Dat is een coulanceregeling. Uitchecken op bijvoorbeeld Duivendrecht is voor jou zonder extra kosten omdat deze reis maar 3 tariefeenheden langer is dan de kortste route via Diemen. De omweg via Amsterdam Bijlmer Arena is maar 7 tariefeenheden langer maar je mag op een omweg niet worden teruggestoken. Oftewel, hetzelfde stukje traject mag je niet heen en terug reizen bij een omweg.

Het stukje Duivendrecht-Amsterdam Bijlmer Arena is dus 2 tariefeenheden buiten het traject en kost je € 2,40 per keer, € 4,80 per dag.

Het is een optie voor jou om je traject af te kopen tot Schiphol Airport. Die route is wel 10 Tariefeenheden langer dan naar Amsterdam Centraal en dus ook duurder, maar je mag dan zowel in Amsterdam Centraal als Bijlmer Arena zonder extra kosten uitchecken. In dit geval steek je namelijk niet terug van Bijlmer naar Duivendrecht, maar gaat de omweg van Duivendrecht naar Bijlmer Arena naar RAI. Misschien qua kosten niet echt interessant voor je, maar je mag dan ook extra naar Schiphol, Sloterdijk, Lelylaan, A’dam Zuid en RAI. Dus wellicht is het dan toch aantrekkelijk om het abonnement uit te breiden.
Bekijk origineel

21 reacties

Hallo McVic en welkom bij de NS Community.

Wanneer je binnen Amsterdam op een ander station uitstapt en je hebt een Traject Vrij abonnement wordt alleen het extra deel in rekening gebracht bij je. Voor zover ik kan achterhalen zou je per rit maximaal € 2,20 extra betalen. Je hoeft namelijk alleen de ritprijs te betalen.

Edit: verderop in dit topic geven andere gebruikers aan dat ik er waarschijnlijk naast zit. Ik ga dit verder uitzoeken maar vooralsnog deze informatie graag als niet verzonden beschouwen.
Dank je wel!
Reputatie 4
@Jouke NS de minimale ritprijs voor een reis t/m 8 TE's (tariefeenheden) is 2,40, dus hoe kan het dan maximaal 2,20 per rit kosten?
Verder is nog niet duidelijk of TS alleen op Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer Arena moet zijn, of toevallig soms ook op Amsterdam Lelylaan (dat ligt 15 TE's van het traject Almere Centrum - Amsterdam Bijlmer Arena, dus kost meer dan de minimum ritprijs).
@McVic De vraag is dus naar welke eindstations u reist, en met welke frequentie.
Volgens mijn informatie is die € 2,40 inclusief het opstaptarief, Sycorax, welke McVic niet hoeft te betalen omdat hij die al bij zijn abonnement heeft betaald. Het verschil in ritprijs tussen Almere-Amsterdam Centraal en Almere-Amsterdam Lelylaan is € 1,20. Volgens mij kan het daarom nooit boven de € 2,20 uitkomen.
Reputatie 4
Interessant. Het is mij nog niet duidelijk hoe de prijs nu berekend wordt. Is die 2,20 euro dan de minimum prijs die men voor een rit buiten het afgekochte traject betaalt, als het verschil in ritprijs hieronder valt?

Ik was altijd in de veronderstelling dat er in zo'n geval werd gekeken naar de kortste route die afwijkt van het afgekochte traject. Vervolgens wordt voor dat deel de volle prijs gerekend.
Dit komt overeen met mijn eigen situatie: trajectvrij abonnement Laan v NOI - Amsterdam Zuid.
Rit Laan v NOI - Amsterdam Lelylaan: 12 TE's omreizen (vanaf Schiphol), kostte anno 2018 3,00 euro. In mijn geval 2,83 euro vanwege korting via werk (kennelijk 5,67%).
Rit Laan v NOI - Amsterdam Sloterdijk: 15 TE's om, kostte 3,50 en in mijn geval 3,30 (weer 5,67% korting)
Ofwel: beduidend meer dan de 2,20 euro die je noemt als bovengrens.
Heb je misschien een uitgebreide toelichting op het berekenen van de ritprijs buiten het afgekochte traject, of een link naar een relevant topic?
Reputatie 5
@Sycorax Ik denk ook dat je gelijk hebt en Jouke NS ongelijk, het minimaal af te rekenen bedrag is 2,40 euro en niet 2,20 euro. Het instaptarief wordt opnieuw in rekening gebracht, ik vraag me af hoe Jouke aan de veronderstelling komt dat dit niet betaald hoeft te worden?

Wat voor de tariefberekening in dit geval wel interessant is, is dat NS de voordeligste manier van tariefeenheden uitgaat, zelfs als je daar niet eens overheen reist. En dat is in dit geval precies aan de orde.

Normaal zou je misschien denken Weesp (laatste station op de lijn vanuit Lelystad) - Bijlmer Arena = 11 TE = 3,00 euro bijbetalen.

Maar dat hoeft gelukkig niet, omdat NS bij de tariefberekening de volgende omweg neemt: Lelystad - Amsterdam Muiderpoort (tot hier traject vrij) - Bijlmer Arena = 6 TE = 2,40 euro (terwijl je natuurlijk niet zo reist).

Van deze prijzen gaat nog wel 40% af buiten de spits.

Het zou Jouke trouwens sieren z'n foutje even te rectificeren, zodat medereizigers niet van deze foute info uitgaan 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In mijn ervaring is het zo dat bij een reis buiten je traject dat het gedeelte buiten je traject berekend wordt als was het een losse reis, dus een reis t/m 8 TE kost dan inderdaad €2.40.
Zo werd mij vorig jaar of het daarvoor €2.30 berekend voor het stukje De Vink - Leiden Centraal (met een traject-vrij De Vink - Delft).
Het is zelfs zo dat wanneer je in beide richtingen 1 station buiten je traject reist, dat je dan ook 2 keer zo'n losse reis berekend krijgt, inclusief 2 keer het opstaptarief.
Reputatie 4
Bedankt, dan zijn we het daar over eens. Des te belangrijker dus dat @McVic aangeeft waar hij in Amsterdam allemaal moet zijn en hoe vaak, want dat bepaalt welk traject het gunstigste is voor het Traject Vrij abonnement.
Ik vraag Jouke hier even op terug te komen.
Bedankt, s1mon9, Momo en Sycorax voor jullie toevoegingen. Ik ga dit verder uitzoeken. Mijn eerdere uitspraken deed ik op basis van ervaringen maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 5
Hier nog even de bewuste situatie qua TE's rond Amsterdam:

Beste allemaal, dank voor al jullie antwoorden zover. Om aan te geven waar ik het meest moet zijn in Amsterdam is een lastige; dat is verschilt per week en is nauwelijks voorspelbaar. Ik stuur op 60% naar Adam Centraal. Nogmaals dank en hartelijke groet, Marcel
Ook hiervoor wacht ik helaas nog op een reactie. Wel begrijp ik dat mijn originele antwoord niet goed kan zijn (bedankt @Stijn NS ). Ik kom erop terug zodra ik meer informatie heb.
Reputatie 4
@McVic ervan uitgegaan dat Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer Arena uw enige 2 bestemmingen in Amsterdam zijn, is het voordeliger om een trajectabonnement naar Amsterdam Centraal te nemen als u daar minimaal 13% van de reizen naartoe maakt. U geeft aan 60%, dus die keuze is snel gemaakt.

Het rekensommetje per maand: 152 (traject Almere - Bijlmer Arena op jaarbasis) + 22 (werkdagen) * 2 (ritten) * 2.4 (ritprijs) * X (% reizen naar Centraal) < 166 (traject Almere - Centraal op jaarbasis).

Mocht u nog andere bestemmingen hebben, dan wordt het wellicht een ander verhaal.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie van de verantwoordelijke afdeling. Ik ga erachteraan.
Tot op heden nog geen reactie. De verantwoordelijke collega is ermee bezig.
Helaas blijf ik vooralsnog afwachten. Zodra ik weer iets weet horen jullie het.
Het wordt een beetje eentoning maar helaas nog geen inhoudelijke reactie.
Omdat een antwoord nog altijd uitblijft heb ik het op een andere manier uitgevraagd. Ik verwacht hier deze of volgende week een reactie op.
Inmiddels heb ik een inhoudelijke reactie gekregen, McVic, excuses dat het zo lang heeft geduurd.

In geval van een afgekocht traject mag je zonder extra kosten tot maximaal 10 tariefeenheden worden afgeweken van je traject. Dat is een coulanceregeling. Uitchecken op bijvoorbeeld Duivendrecht is voor jou zonder extra kosten omdat deze reis maar 3 tariefeenheden langer is dan de kortste route via Diemen. De omweg via Amsterdam Bijlmer Arena is maar 7 tariefeenheden langer maar je mag op een omweg niet worden teruggestoken. Oftewel, hetzelfde stukje traject mag je niet heen en terug reizen bij een omweg.

Het stukje Duivendrecht-Amsterdam Bijlmer Arena is dus 2 tariefeenheden buiten het traject en kost je € 2,40 per keer, € 4,80 per dag.

Het is een optie voor jou om je traject af te kopen tot Schiphol Airport. Die route is wel 10 Tariefeenheden langer dan naar Amsterdam Centraal en dus ook duurder, maar je mag dan zowel in Amsterdam Centraal als Bijlmer Arena zonder extra kosten uitchecken. In dit geval steek je namelijk niet terug van Bijlmer naar Duivendrecht, maar gaat de omweg van Duivendrecht naar Bijlmer Arena naar RAI. Misschien qua kosten niet echt interessant voor je, maar je mag dan ook extra naar Schiphol, Sloterdijk, Lelylaan, A’dam Zuid en RAI. Dus wellicht is het dan toch aantrekkelijk om het abonnement uit te breiden.
Reputatie 4
@Jouke NS Wat betreft je laatste punt: dan is een trajectabonnement Almere Centrum - Amsterdam Lelylaan nog altijd goedkoper, waarbij zowel een reis via Amsterdam Centraal als via Amsterdam Zuid, Schiphol volgens de reisplanner is toegestaan.
Geeft inderdaad een hoop meer flexibiliteit, scheelt 15 euro en is daarmee maar 10 euro duurder dan een trajectabonnement Almere Centrum - Amsterdam Centraal, met de geschatte 40% reizen naar Amsterdam Bijlmer Arena.

Reageer