beantwoord

Andere reisroute met abonnement

Stel, ik neem een trajectkaart van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel. Dat is 33 tariefeenheden.
Welk tarief rekent NS als ik:
  • Niet naar Amstel reis, maar naar Amsterdam Zuid (evenveel tariefeenheden)
  • Doorreis naar Amsterdam Centraal en daar uitcheck (dus zonder in- en uit te checken op Amstel)
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 januari 2019, 12:28

Bij reizen naar Amsterdam Zuid zal worden gekeken wat de kortste afstand is van Amsterdam Zuid tot een station op het traject Utrecht Centraal-Amsterdam Amstel. Vervolgens wordt een reis voor dat aantal tariefeenheden afgerekend. In dit specifieke geval verwacht ik dat u een reis Duivendrecht-Amsterdam Zuid in rekening gebracht zal worden.

Als u verder reist dan het bestemmingsstation van uw Traject Vrij-abonnement, dan wordt een enkele reis van dat station tot uw eindbestemming in rekening gebracht. U betaalt bij doorreizen naar Amsterdam Centraal dus voor een reis Amsterdam Amstel-Amsterdam Centraal. Merk op dat u daarvoor niet hoeft uit en in te checken op Amsterdam Amstel. Bij de prijsbepaling achteraf zal worden vastgesteld dat u het traject Utrecht Centraal-Amsterdam Amstel al hebt afgekocht en zal alleen Amstel-Centraal nog in rekening gebracht worden.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Bij reizen naar Amsterdam Zuid zal worden gekeken wat de kortste afstand is van Amsterdam Zuid tot een station op het traject Utrecht Centraal-Amsterdam Amstel. Vervolgens wordt een reis voor dat aantal tariefeenheden afgerekend. In dit specifieke geval verwacht ik dat u een reis Duivendrecht-Amsterdam Zuid in rekening gebracht zal worden.

Als u verder reist dan het bestemmingsstation van uw Traject Vrij-abonnement, dan wordt een enkele reis van dat station tot uw eindbestemming in rekening gebracht. U betaalt bij doorreizen naar Amsterdam Centraal dus voor een reis Amsterdam Amstel-Amsterdam Centraal. Merk op dat u daarvoor niet hoeft uit en in te checken op Amsterdam Amstel. Bij de prijsbepaling achteraf zal worden vastgesteld dat u het traject Utrecht Centraal-Amsterdam Amstel al hebt afgekocht en zal alleen Amstel-Centraal nog in rekening gebracht worden.
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt dan per keer een enkeltje Duivendtecht-Amsterdam Zuid respectievelijk een enkeltje Amsterdam Amstel-Amsterdam Centraal in rekening gebracht. In beide gevallen zal dat het minimum enkele reis tarief voor ritten t/m 8 km zijn hoewel het werkelijke aantal kilometers lager is waardoor het dus relatief duur uitpakt.
Dank voor jullie reacties. NS (livechat) is er zelf helemaal niet duidelijk over en geeft eigenlijk aan dat als je een andere reis maakt dan de vooraf ingekochte reis je gewoon de volle mep betaalt (evt met korting als je na de spits reist). Met andere woorden: als ik van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal reis met een abonnement tot Amstel, dan moet ik de hele reis betalen ook al kom ik langs Amstel. Enige remedie is dan dat je op Amstel uitcheckt en weer incheckt (dat kan op zich wel op het perron) en dan hopen dat je dezelfde trein nog haalt. Dan betaal je alleen de zuivere reis van Amstel naar Centraal.
Je kunt dus niet naar Zuid reizen op je abonnement. Dat kon vroeger wel; de conducteur heeft me regelmatig gecontroleerd en vond het geen probleem.
Reputatie 7
Badge +3
@HL1958
Het systeem is intelligenter dan u denkt. Het afgekochte traject wordt steeds afgetrokken ook als je niet halverwege uit- en weer incheckt, alleen de extra kilometers worden dus in rekening gebracht. Qua software is dat behoorlijk gecompliceerd vandaar dat dat via een backoffice gebeurt en niet direct door een chippaaltje ter plekke berekend kan worden.

Overigens zou het goedkoper kunnen zijn om de extra reisjes vanaf Bijlmer resp. Amstel met de metro te maken omdat de metro geen minimale tariefafstand van 8 kilometer kent. Als het doorreizen naar Zuid of Centraal dagelijks of heel vaak voorkomt (en U dus maar zelden van/naar Amstel reist) zou u zelfs kunnen besluiten uw treinabonnement te beperken tot Utrecht-Bijlmer. De essentiële vraag is dus hoe vaak gaat u naar Amstel, hoe vaak naar Zuid en hoe vaak naar Centraal.

Dat de conducteur er vroeger niets van zei is toch wat vreemd omdat u naar Zuid duidelijk buiten het afgekochte traject reisde.
Is het systeem dan ook zo intelligent dat hij op het traject Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid pas vanaf Bijlmer begint te rekenen?
Qua geld is dat vast waar, maar niet qua tijd: je moet op Bijlmer van trein naar Metro best een stuk afleggen (twee roltrappen) met ook nog de kans dat de metro niet aansluit. En tijd is geld, zoals u weet.
Daarom waardeer ik het des te meer dat u hier zoveel tijd in steekt 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Van Utrecht naar Zuid wordt Duivendrecht-Zuid (dat is namelijk korter dan Bijlmer-Zuid) extra in rekening gebracht ook als u een rechtstreekse trein Utrecht-Schiphol neemt die niet in Duivendrecht komt. Door het minimum aantal van 8 tariefkilometers maakt het naar Zuid overigens niet uit of NS vanaf Bijlmer (6 km) of vanaf Duivendrecht (4 km) rekent.

Reageer