beantwoord

automatische incasso

  • 6 November 2023
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

Er zou 6 november het bedrag van 67.20 worden afgeschreven maar is niet gedaan.  Hoe kan dit??? Kan ik het zelf overmaken en naar welk rekeningnummer. 

 

Mvg Nancy verhagen 

Moderator edit: Verwijdering kaartnummer

icon

Beste antwoord door Momo 6 November 2023, 20:28

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De datum dat het wordt het wordt afgeschreven is altijd omstreeks de vermelde datum in de factuur. Het kan ook 1 of enkele dagen later worden afgeschreven. Geen paniek dus en dat ook zeker niet gelijk zelf het bedrag over maken. Kijk eens naar je geplande incasso's in je internetbankieren. Vaak staat zo'n geplande incasso er al 1 of 2 dagen in.

En ik zou even je persoonlijke gegevens (ook je OV-chipkaart nummer) verwijderen, die zijn nu voor iedereen zichtbaar. Klik op de puntjes renchts onder je bericht en kies bewerken.

Reputatie 5

Kijk eens naar je geplande incasso's in je internetbankieren.

Hangt heel erg af van je bank.

ASN stuurt je bijvoorbeeld netjes een bericht, maar ik heb ook KNAB gebruikt en daar waren geplande incasso's helemaal niet zichtbaar. Daar kreeg ik bijvoorbeeld pas een bericht als de incasso mislukt was en als de incasso gelukt was kreeg ik geen bericht, maar was een gelukte incasso natuurlijk wel zichtbaar.

Ik kan probleemloos nog meer (buitenlandse) banken noemen waarbij dit vergelijkbaar werkt zoals bijvoorbeeld een gratis rekening van Revolut. Maar voordat we weten via welke bank 52Nancy bankiert blijft het op zijn best speculeren of geplande incasso's bekijken zin heeft. Niet iedereen gebruikt namelijk Nederlandse (staats)banken die vaak hoge kosten kennen en een lage rente zoals ASN, SNS of ABN. Veel mensen moeten namelijk op de kleintjes letten. 🤞

Badge +3

Incasso’s van NS lijken voornamelijk op een maandag (en hey, 6 november is zo’n dag 😅) plaats te vinden, maar staan daarvoor niet als gepland. Hooguit als ‘voorspeld’ door je bank als het om iets maandelijks gaat.

Geen zorgen over maken, die incasso (voor een jaar Dal Voordeel op saldo) volgt morgen of later deze week echt wel.

Off-topic: over de kosten en rente van bankrekeningen…
Triodos € 5,00 per maand voor een betaalrekening (dus dikke doei namens mij).
ASN € 2,20 per maand (maar dat gaan ze flink verhogen volgens de media, tot wel 23% en dat zou dan € 2.70 worden of zo).
De rente t/m € 25.000,00 op een (inbegrepen of gratis) ASN spaarrekening is 1,65%
Revolut is gratis (en je wordt binnenkort gemigreerd naar een echt NL IBAN met een jaar of zo waar je ook je LT IBAN kunt gebruiken voor binnenkomende betalingen, vegelijkbaar met de overstapservice van alle banken waar de NS maling aan heeft).

Rente op een Revolut (basis, vrij op te nemen) spaarpotje is 3,07% en wisselt dagelijks.
n mocht je een creditcard nodig hebben (een virtuele eenmalige of eentje voor 3 jaar) dan is die gratis.

Alles op eigen risico natuurlijk.

Reputatie 5

Incasso’s van NS lijken voornamelijk op een maandag (en hey, 6 november is zo’n dag 😅) plaats te vinden

Is eigenlijk ook logisch.

Als de incasso op een 'random' dag plaatsvindt dan zullen relatief veel afschrijvingen op een maandag plaatsvinden, want alle afschrijvingen die te laat zijn voor een vrijdag(middag) worden doorgeschoven naar de maandag. Op een maandag(ochtend) zul je dus een relatief hoog volume van afschrijvingen en ook bijschrijvingen zien. 

Instant overboekingen tussen particulieren vallen hier helemaal buiten, die worden (tegenwoordig) direct verwerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Incasso’s van NS lijken voornamelijk op een maandag (en hey, 6 november is zo’n dag 😅) 

Valt wel mee. Even gecheckt, in de 5 jaar dat ik Traject Vrij + de paar keer dat ik een Flex factuur had, had ik ongeveer net zo vaak een incasso op een woensdag en donderdag als op een maandag. Het minst vonden ze plaats op een vrijdag. 

 

 

 

Badge +3

Valt wel mee. Even gecheckt, in de 5 jaar dat ik Traject Vrij + de paar keer dat ik een Flex factuur had, had ik ongeveer net zo vaak een incasso op een woensdag en donderdag als op een maandag. Het minst vonden ze plaats op een vrijdag. 

Leuk overzicht, zou ik voor mijzelf moeten uitzoeken (sommige bankrekeningen die ik had bestaan niet meer), maar voor mijn gevoel is/was het toch meestal maandag (zonder aankondiging/reservering vooraf dus).

Maakt verder ook niet uit voor @52Nancy, want die incasso volgt vanzelf binnenkort.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk overzicht, zou ik voor mijzelf moeten uitzoeken (sommige bankrekeningen die ik had bestaan niet meer), maar voor mijn gevoel is/was het meestal maandag (zonder aankondiging/reservering vooraf dus).

Maakt verder ook niet uit voor @52Nancy, want die incasso volgt vanzelf.

Dat is dus het verschil tussen voor je gevoel en daadwerkelijke cijfers.

Wat ik niet meer kan terug halen is dat de datum die NS aangaf omstreeks wanneer het zou worden afgeschreven, want die facturen zijn niet meer beschikbaar in MijnNS en ik heb er toendertijd maar eentje een keer opgeslagen en daar staat alleen maar “binnenkort” op. Ingangsdatum van mijn Traject Vriij was de 25e van de maand en de incasso's van dit abonnement vonden plaats tussen de 31e en de 8e van de maand. Die van de 8e was wel een uitschieter, zat het  lange weekend met Goede Vrijdag en Pasen tussen. Op die ene factuur die ik nog heb staat als factuurdatum de 28e (juli) en de daadwerkelijke afschrijving was 2 augustus. Daar zit wel een weekend tussen.

De Flex facturen zijn nog wel beschikbaar in mijn betaaloverzicht maar dat zijn er maar een paar. Daar zit de incassodatum vaker dichter op de aangekondigde datum in de factuur, soms 1 of 2 dagen verschil en een enkele keer echt op die datum. 

Badge +3

De Flex facturen zijn nog wel beschikbaar in mijn betaaloverzicht maar dat zijn er maar een paar. Daar zit de incassodatum vaker dichter op de aangekondigde datum in de factuur, soms 1 of 2 dagen verschil en een enkele keer echt op die datum. 

Precies dat dus, voor @52Nancy, bij wie ik aanneem dat die op 7 of 8 november ook nog wel genoeg tegoed heeft op een IBAN als dat volgende jaar Dal Voordeel op saldo toevallig niet op de 6e afgeschreven is 🤣

Het kaartnummer in de openingspost is trouwens niet geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een kwestie van even wachten en zorgen voor genoeg saldo. Mocht het zo zijn dat de incasso niet lukt vanwege te weinig saldo, zal NS vanzelf wel een betalingsherinnering sturen om alsog te betalen. 

Reageer