beantwoord

Automatische verlenging NS abonnement

  • 25 april 2017
  • 7 reacties
  • 735 Bekeken

Beste klantenservice,

Ongeveer een jaar geleden heb ik samen met een vriend van mij een Daluren abonnement afgesloten. Hiervan was ik de contractnemer. Uit het niets, zonder een bericht van de NS naar mij, heeft de NS via een automatische incasso 50 euro van mijn rekening afgeschreven. Daarna is er contact opgenomen met mijn vriend (en dus niet met mij!), omdat de 50 euro voor de verlenging van het abonnement door mij is gestorneerd. Ik heb zelf geen enkele informatie gekregen over de reden waarom er 50 euro werd afgeschreven en dat dit niet was gelukt.

Toen ik vorig jaar juli naar Aruba ben verhuisd en mijn OV chipkaart heb stopgezet, ging ik er van uit dat het abonnement ook zou stoppen. Graag zou ik mijn abonnement alsnog per direct willen stoppen en de kosten voor het abonnement, die ik zojuist alsnog heb overgemaakt, retour krijgen.

Groeten,
Wojtek
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 25 april 2017, 11:34

Welkom op het NS Serviceforum Wojtek92. Het antwoord van Tamzin is juist. Storneren is nooit een goed idee; er waren andere oplossingen geweest. Ik adviseer je om de 50 euro alsnog zo spoedig mogelijk te betalen. We kunnen daarna namelijk zeker regelen dat er restitutie plaatsvindt. De betalingsverplichting blijft echter. Ik los het graag samen met je op. Wanneer je op mijn naam klikt krijg je de mogelijkheid in beeld een privébericht te sturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer(s).

EDIT: Ik heb contact gehad met Wojtek, maar geen reacties meer ontvangen. Hopelijk is het opgelost, anders lees ik dit alsnog graag.
Ik heb geen abonnementen kunnen vinden en geen kenmerken ontvangen, dus kan weinig meer uitrichten. Wanneer zoiets je overkomt, houd dan alle gegevens van de afschrijving even bij de hand zodat we alles kunnen achterhalen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U heeft bij NS een abonnement voor onbepaalde tijd afgesloten waarvoor de kosten eens per jaar automatisch worden afgeschreven (net als bij de krant of bij een tijdschift). Na het eerste jaar kunt U het abonnement per maand stopzetten, Het lijkt er op dat U de voorwaarden die bij het abonnement horen niet hebt gelezen door maar aan te nemen dat het na een jaar automatisch eindigt.

Het verstandigste is om zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen met de Klantenservice. Door uw abonnement niet op te zeggen maar wel de betaling te storneren heeft U namelijk niet aan uw contractuele betalingsverplichting voldaan en is de kans groot dat U in een incasso-traject terecht komt met alle kosten vandien.
Welkom op het NS Serviceforum Wojtek92. Het antwoord van Tamzin is juist. Storneren is nooit een goed idee; er waren andere oplossingen geweest. Ik adviseer je om de 50 euro alsnog zo spoedig mogelijk te betalen. We kunnen daarna namelijk zeker regelen dat er restitutie plaatsvindt. De betalingsverplichting blijft echter. Ik los het graag samen met je op. Wanneer je op mijn naam klikt krijg je de mogelijkheid in beeld een privébericht te sturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer(s).

EDIT: Ik heb contact gehad met Wojtek, maar geen reacties meer ontvangen. Hopelijk is het opgelost, anders lees ik dit alsnog graag.
Ik heb geen abonnementen kunnen vinden en geen kenmerken ontvangen, dus kan weinig meer uitrichten. Wanneer zoiets je overkomt, houd dan alle gegevens van de afschrijving even bij de hand zodat we alles kunnen achterhalen.
U heeft bij NS een abonnement voor onbepaalde tijd afgesloten waarvoor de kosten eens per jaar automatisch worden afgeschreven (net als bij de krant of bij een tijdschift). Na het eerste jaar kunt U het abonnement per maand stopzetten, Het lijkt er op dat U de voorwaarden die bij het abonnement horen niet hebt gelezen door maar aan te nemen dat het na een jaar automatisch eindigt. Nu kreeg ik uit het niets een automatische incasso.

Het verstandigste is om zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen met de Klantenservice. Door uw abonnement niet op te zeggen maar wel de betaling te storneren heeft U namelijk niet aan uw contractuele betalingsverplichting voldaan en is de kans groot dat U in een incasso-traject terecht komt met alle kosten vandien.


Beste Tamzin,

Bedankt voor je reactie. Ik heb voorwaarden wel degelijk gelezen, maar ik ging er ten onrechte van uit dat ik zou worden gewaarschuwd alvorens het abonnement automatisch werd verlengd. Het lijkt er op dat U mijn bericht niet heeft gelezen, want bellen naar de klantenservice wordt door het tijdsverschil en de kosten voor het telefoneren onmogelijk.
Reputatie 4
Ik heb voorwaarden wel degelijk gelezen, maar ik ging er ten onrechte van uit dat ik zou worden gewaarschuwd alvorens het abonnement automatisch werd verlengd.

De NS waarschuwt je wel degelijk over een automatische verlenging van een abonnement. Zo'n zeven weken voor de verlenging krijg je een e-mail met de titel "Informatie over uw doorlopende NS-abonnement" met daarin alle informatie over de kosten die met de verlenging gepaard gaan. Op de dag van verlenging zelf krijg je opnieuw een e-mail met dezelfde titel, waarin normaal gesproken gesteld wordt dat het bedrag in de daarop volgende week zal worden geïncasseerd. Hoe het zit als u geen e-mailadres heeft opgegeven weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat de NS dan brieven via gewone post verstuurt.

Kan het zo zijn dat, aangezien er contact opgenomen is met uw vriend, hij deze beide e-mails heeft ontvangen? Het lijkt er namelijk op dat uw vriend de kaarthouder en u de contractant (dat mag uiteraard). In dat geval is het een beetje slordig van uw vriend dat hij of zij u niet over die e-mails heeft geïnformeerd.

U schrijft dat u uw OV-chipkaart heeft stopgezet. Hoe heeft u dit gedaan? De enige mogelijkheid die ik ken om een persoonlijke OV-chipkaart stop te zetten is om hem door TLS te laten blokkeren. Indien u hem geblokkeerd heeft lijkt het me stug dat NS dan wel het abonnement verlengt. Weet u zeker dat u uw OV-chipkaart heeft stopgezet?
Reputatie 7
Badge +3
@Wojtek92
De klantenservice is 24/7 bereikbaar dus tijdverschil is geen argument. Dat U met bellen extra kosten heeft klopt maar moet wel bedenken dat de fout ook aan uw kant ligt.
Reputatie 7
Badge +4
U heeft bij NS een abonnement voor onbepaalde tijd afgesloten waarvoor de kosten eens per jaar automatisch worden afgeschreven (net als bij de krant of bij een tijdschift). Na het eerste jaar kunt U het abonnement per maand stopzetten, Het lijkt er op dat U de voorwaarden die bij het abonnement horen niet hebt gelezen door maar aan te nemen dat het na een jaar automatisch eindigt. Nu kreeg ik uit het niets een automatische incasso.

Het verstandigste is om zo snel mogelijk telefonisch contact op te nemen met de Klantenservice. Door uw abonnement niet op te zeggen maar wel de betaling te storneren heeft U namelijk niet aan uw contractuele betalingsverplichting voldaan en is de kans groot dat U in een incasso-traject terecht komt met alle kosten vandien.


Beste Tamzin,

Bedankt voor je reactie. Ik heb voorwaarden wel degelijk gelezen, maar ik ging er ten onrechte van uit dat ik zou worden gewaarschuwd alvorens het abonnement automatisch werd verlengd. Het lijkt er op dat U mijn bericht niet heeft gelezen, want bellen naar de klantenservice wordt door het tijdsverschil en de kosten voor het telefoneren onmogelijk.


Het opnemen met Klantenservice kan ook anders



Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Let op een eventueel tijdsverschil

Het is verstandig het advies van KlaasJanNS op te volgen. Storneren lijkt stoer maar is niet bepaald slim of handig. Het is ook nergens voor nodig, het is met wat correct gedrag zo opgelost.
Ik heb voorwaarden wel degelijk gelezen, maar ik ging er ten onrechte van uit dat ik zou worden gewaarschuwd alvorens het abonnement automatisch werd verlengd.

De NS waarschuwt je wel degelijk over een automatische verlenging van een abonnement. Zo'n zeven weken voor de verlenging krijg je een e-mail met de titel "Informatie over uw doorlopende NS-abonnement" met daarin alle informatie over de kosten die met de verlenging gepaard gaan. Op de dag van verlenging zelf krijg je opnieuw een e-mail met dezelfde titel, waarin normaal gesproken gesteld wordt dat het bedrag in de daarop volgende week zal worden geïncasseerd. Hoe het zit als u geen e-mailadres heeft opgegeven weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat de NS dan brieven via gewone post verstuurt.

Kan het zo zijn dat, aangezien er contact opgenomen is met uw vriend, hij deze beide e-mails heeft ontvangen? Het lijkt er namelijk op dat uw vriend de kaarthouder en u de contractant (dat mag uiteraard). In dat geval is het een beetje slordig van uw vriend dat hij of zij u niet over die e-mails heeft geïnformeerd.

U schrijft dat u uw OV-chipkaart heeft stopgezet. Hoe heeft u dit gedaan? De enige mogelijkheid die ik ken om een persoonlijke OV-chipkaart stop te zetten is om hem door TLS te laten blokkeren. Indien u hem geblokkeerd heeft lijkt het me stug dat NS dan wel het abonnement verlengt. Weet u zeker dat u uw OV-chipkaart heeft stopgezet?


Beste Maarten,

NS heeft een keer een actie gehad waardoor wij het abonnement konden delen. Ik ben de contractnemer en wij zijn beide kaarthouder. Hoe het kan dat ik niks heb gehoord weet ik niet, want voor zover ik weet heb ik mijn e-mail adres gewoon opgegeven. Ik heb alles nog goed doorzocht, maar geen mail gezien.

Omdat het bijna een jaar geleden is, weet ik niet meer exact hoe ik het heb stopgezet. Ik meen mij te herinneren dat ik dit online heb gedaan, omdat ik mijn kaart was verloren (hiervan heb ik een bevestiging in mijn mail). Een nieuwe kaart heb ik nooit ontvangen. Wellicht dat mijn OV kaart wel is stopgezet en die van mijn vriend niet en dat er daarom geld van mijn rekening is afgeschreven?

Reageer