beantwoord

Beeindigen Dal-Voordeel abonnement

Op 8 juni stuurde ik vanuit de VS een brief naar de Ns Klantenservice met het verzoek mijn Dal Voordeel abonnement te beeindigen. Het zou begin juli verlopen. Krijg ik gisteren een email van de NS dat ze blij zijn dat ik ook komend jaar klant blijf en dat er rond 9 juli 50 euro van mijn bankrekening afgeschreven zal worden. Ik wil dit niet! Kan het teruggedraaid worden? Bellen met de Klantenservice kan ik niet omdat Skype geen keuzetoetsmogelijkheid heeft en aan Twitteren doe ik ook niet.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 3 juli 2015, 07:40

Hoi key2nsforum. Wat Pe_pe schrijft klopt: als je het abonnement beëindigt, dan dien je de opzegging op te halen bij de kaartautomaat. Gelukkig zijn er alternatieven voor klanten die niet de mogelijkheid hebben om deze laatste stap uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld je kaart blokkeren via Klantenservice OV-chipkaart (https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/aanvragenmoc/registreren/registreren/). Ongeveer twee dagen daarna kun je NS weer contacteren om het abonnement op te zeggen.

Als je wil, kan ik even voor je kijken of we jouw brief van 8 juni hebben ontvangen. Kun je me in dat geval even een privébericht sturen met je gegevens? Mocht je brief niet zijn ontvangen, laat ik je dat weten. Dan kun jij online je kaart blokkeren en zeg ik je abonnement alsnog op.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen'.

Bekijk origineel

27 reacties

Hebt u conform de abonnementsvoorwaarden de beëindiging van uw abonnement vóór de opgegeven einddatum geactiveerd bij de kaartautomaat, of gebruik gemaakt van de alternatieve mogelijkheid om uw OV-chipkaart geheel te beëindigen alvorens uw abonnement op te zeggen? - Zo niet, dan loopt uw abonnement door. In dat geval kunt u voor volgende maand een nieuwe poging tot opzeggen doen.
Bovenstaande klopt: als je een abonnement beeindigt (online, per post of telefonisch) moet je alsnog naar het station om die beeindiging ook daadwerkelijk door te voeren op je ov-chipkaart. Het product ophalen heet dat in ns jargon. Heel erg onhandig, en onmogelijk voor mensen in het buitenland. Klantenservice is vanuit het buitenland het best te benaderen via Eva, de chatbot op fe ns site die alleen vragen over restitutie bij vertraging begrijpt. Succes!!
Klantenservice is vanuit het buitenland het best te benaderen via Eva, de chatbot op fe ns site die alleen vragen over restitutie bij vertraging begrijpt. Succes!!

Nee, want dat leidt op zijn best tot het versturen van een mail waarbij de NS zichzelf zes weken geeft om hierop te redeneren, dus dan ben je weer twee maanden abonnementsgeld verder.
Daarnaast zal de NS niet bereid zijn enige (nuttige) hulp te bieden zolang de kaart niet is geblokkeerd en dat moet door hun dochterbedrijf TLS (www.ov-chipkaart.nl) gebeuren. Pas wanneer dat is gebeurd (of eigenlijk pas vijf dagen later), wil de NS het abonnement beëindigen, zonder dat het nodig is deze actie te bevestigen bij een automaat.
Tenzij je weet door te dringen tot iemand als Lieneke Bouma, want dan kan een abonnement ineens wel beëindigd worden met terugwerkende kracht en zonder langs de kaartautomaat te gaan of de hele OV-chipkaart te beëindigen.
Inderdaad kreeg ik via een email het advies om mijn OV-Chipkaart te blokkeren. Ik zag op die site echter niets over blokkeren, alleen over verlies of diefstal van de kaart, wat in mijn geval niet toepasselijk is. Als ik dat toch zou doen, dan blijk ik een nieuwe kaart toegestuurd te krijgen, wat dan nog 11 euro kost ook, en ik heb helemaal geen nieuwe nodig. Ik kan niet langs een kaartautomaat gaan want ik zit in het buitenland.
Hoi key2nsforum. Wat Pe_pe schrijft klopt: als je het abonnement beëindigt, dan dien je de opzegging op te halen bij de kaartautomaat. Gelukkig zijn er alternatieven voor klanten die niet de mogelijkheid hebben om deze laatste stap uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld je kaart blokkeren via Klantenservice OV-chipkaart (https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/aanvragenmoc/registreren/registreren/). Ongeveer twee dagen daarna kun je NS weer contacteren om het abonnement op te zeggen.

Als je wil, kan ik even voor je kijken of we jouw brief van 8 juni hebben ontvangen. Kun je me in dat geval even een privébericht sturen met je gegevens? Mocht je brief niet zijn ontvangen, laat ik je dat weten. Dan kun jij online je kaart blokkeren en zeg ik je abonnement alsnog op.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen'.
@Sivan NS

Uit de berichten van key2nsforum is op te maken dat de opzegging is verwerkt, dus de brief is aangekomen. Key2nsforum geeft wel aan op www.ov-chipkaart niet te kunnen vinden hoe een OV-chipkaart op de door jullie gewenste manier geblokkeerd kan worden. Helaas geef je daar in je reactie geen nadere aanwijzing voor.
Bedankt Pe_pe.
Ik ga dus naar de link die Sivan aangeeft om weer te proberen mijn kaart te blokkeren. Kom ik bij een registratieformulier. Gelukkig heb ik me ooit al eens geregistreerd dus ik kom verder. Ik tik in het vak Zoeken: Blokkeren, maar kom weer terecht bij 'verlies' en 'diefstal' en heb dus nog steeds geen "Uw kaart blokkeren" of iets dergelijks gevonden.
Het is allemaal verdraaid ingewikkeld aan het worden. Ik begin zo langzamerhand de moed te verliezen maar ik heb nog een ijzer in het vuur via de NS-Klantenservice. Ik denk dat een deel van het probleem hem zit in het feit dat er 2 instanties bij dit geval betrokken zijn: de NS en de OV-Chipkaartadministratie.
Goedemorgen Pe_pe. Bedankt voor het meedenken.

Key2nsforum geeft aan dat er door NS een verzoek is verstuurd om de kaart te blokkeren, en dat er een verlengmail is ontvangen. Vandaar dat ik graag even mee wilde kijken wat er precies is gebeurd. Juist om miscommunicatie te voorkomen, is het soms handig even met iemand mee te kijken naar de gegevens.

Inmiddels heb ik Key2nsforum via een privébericht gesproken en is het abonnement alsnog definitief beëindigd.

Wat betreft het blokkeren van de OV-chipkaart: dit kan via 0900-0980, maar online is voor veel mensen prettiger. De link die ik gaf, is inderdaad bedoeld voor mensen die zich nog moeten registreren. Via Kaartbeheer kun je, nadat je bent ingelogd, alsnog naar "Kaart als verloren of gestolen melden", alwaar je je OV-chipkaart alsnog kunt blokkeren. Belangrijk is dan wel aan te vinken dat je geen vervangende kaart wil (in dit soort gevallen althans).
Goedemorgen Pe_pe. Bedankt voor het meedenken.

Key2nsforum geeft aan dat er door NS een verzoek is verstuurd om de kaart te blokkeren, en dat er een verlengmail is ontvangen. Vandaar dat ik graag even mee wilde kijken wat er precies is gebeurd. Juist om miscommunicatie te voorkomen, is het soms handig even met iemand mee te kijken naar de gegevens.

Inmiddels heb ik Key2nsforum via een privébericht gesproken en is het abonnement alsnog definitief beëindigd.

Wat betreft het blokkeren van de OV-chipkaart: dit kan via 0900-0980, maar online is voor veel mensen prettiger. De link die ik gaf, is inderdaad bedoeld voor mensen die zich nog moeten registreren. Via Kaartbeheer kun je, nadat je bent ingelogd, alsnog naar "Kaart als verloren of gestolen melden", alwaar je je OV-chipkaart alsnog kunt blokkeren. Belangrijk is dan wel aan te vinken dat je geen vervangende kaart wil (in dit soort gevallen althans).

Sivan NS,

Can you also give the English site of ov-chipkaart.nl (with English instructions)
that you can use, when you want to block your chipkaart?

De meeste mensen die tegen dit probleem aanlopen bevinden zich in het buitenland (kunnen geen 0900-nummer bellen) en hebben ook geen mijnOV-chipkaart-account (key2nsforum gelukkig wel). Die kunnen dus geen van beide mogelijkheden benutten. Zoals je merkt helpt het ook niet dat jullie het steeds hebben over 'blokkeren' terwijl de kaart kennelijk als verloren of gestolen gemeld moet worden, wat strikt genomen valsheid in geschrifte is en bovendien niet met de zoekterm 'blokkeren' op de website van jullie dochterbedrijf te vinden is.
Pe_Pe, het is opgelost. Nu alleen nog even mijn bankrekening in de gaten houden om te zien of de terug te storten bedragen inderdaad verschijnen.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die niets kon vinden over 'blokkeren' op de site. Zoeken naar die term zou toch zeker iets op moeten leveren.
Veel dank voor je input.
Pe_Pe, het is opgelost.
Het gaat me er nu om dat NS hierover duidelijker gaat communiceren en dat er ook een oplossing komt voor mensen die buiten Nederland verblijven en géén mijn OV-chipkaart account hebben. Als gezegd komt het regelmatig voor, dus dat vraagt om een structurele aanpak.
Hoi Michiel en Pe_pe,

Goed punt, ben ik het ook zeker mee eens. Een deel van onze klanten kan inderdaad geen Nederlands, en omdat zij niet meer in Nederland zijn kan dat problemen opleveren. Onder andere deze groep is de aanleiding geweest voor het besluit een abonnement op te kunnen zeggen met een geblokkeerde kaart (in plaats van alleen te moeten deactiveren).

We zijn bezig om onze website nog verder te verbeteren. Engelse informatie hoort hierbij. Daarnaast is er onlangs een Engelse poule opgezet binnen onze Klantenservice, zodat anderstalige klanten altijd een Engels antwoord krijgen, met daarin alle informatie die zij nodig hebben, inclusief een link naar Klantenservice OV-chipkaart met Engelse informatie.

De link https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/aanvragenmoc/registreren/registreren/?taal=en geeft de mogelijkheid je aan te melden, om zo de kaart te blokkeren. Ze kunnen Klantenservice OV-chipkaart echter ook mailen via https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/contact/contactformulier/.
De link https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/aanvragenmoc/registreren/registreren/?taal=en geeft de mogelijkheid je aan te melden, om zo de kaart te blokkeren.
Ik was in de veronderstelling dat het niet mogelijk was om in dat account een kaart toe te voegen zonder langs een kaartautomaat te hoeven gaan, maar ik blijk er naast te zitten: Je hoeft 'alleen maar' exact dezelfde NAW-gegevens op te geven als waarmee de kaart ooit is aangevraagd.

De mogelijkheid om een kaart via het contactformulier te laten blokkeren vind ik op www.ov-chipkaart.nl niet terug, dus als dat toch mogelijk is, is het misschien handig om daar direct naar te verwijzen.
Hoi Pe_pe,

Zonder de verantwoordelijkheid af te schuiven, is het misschien een idee dat je Klantenservice OV-chipkaart eens benadert met suggesties over de website. NS is hier namelijk niet de beheerder van. Omdat wij echter wel een beleid hanteren waarbij het soms nodig is dat deze website wordt gebruikt, beantwoorden wij wel vragen hieromtrent.

Je suggestie met betrekking tot het kunnen blokkeren van de kaart via een contactformulier, vind je overigens hier. Bedoel je zoiets?
Hoi Pe_pe,

Zonder de verantwoordelijkheid af te schuiven, is het misschien een idee dat je Klantenservice OV-chipkaart eens benadert met suggesties over de website. NS is hier namelijk niet de beheerder van. Omdat wij echter wel een beleid hanteren waarbij het soms nodig is dat deze website wordt gebruikt, beantwoorden wij wel vragen hieromtrent.

Je suggestie met betrekking tot het kunnen blokkeren van de kaart via een contactformulier, vind je overigens hier. Bedoel je zoiets?

Een deel van het probleem is volgens mij dat de vervoerders en TLS naar elkaar verwijzen waardoor het voor de klant volstrekt onduidelijk is wat hij moet doen.

NS stelt dat de reiziger in het buitenland eerst zijn kaart moet beëindigen en daarna de producten kan laten verwijderen.
Op www.ov-chipkaart.nl staat echter het volgende:

Kan ik mijn persoonlijke OV-chipkaart ook weer beëindigen of inleveren?

Antwoord
Ja, dat kan. U doet het volgende:
  • als u reisproducten op uw OV-chipkaart heeft staan, laat u deze eerst verwijderen bij een balie van uw OV-bedrijf;
  • print het formulier 'Beëindiging en teruggave saldo van een persoonlijke OV-chipkaart';
  • vul het formulier in en stuur het op naar het adres op het formulier. Let op: vergeet niet uw OV-chipkaart mee te sturen

Met andere woorden: NS zegt dat de reiziger eerst door TLS de kaart moet laten beëindigen, terwijl TLS zegt dat de reiziger eerst door NS de reisproducten moet laten verwijderen.

Daar komt nog de door jullie gecreëerde verwarring bij waar Pe_pe je eerder op wees maar je volgens mij nog niet op bent ingegaan:
Zoals je merkt helpt het ook niet dat jullie het steeds hebben over 'blokkeren' terwijl de kaart kennelijk als verloren of gestolen gemeld moet worden, wat strikt genomen valsheid in geschrifte is en bovendien niet met de zoekterm 'blokkeren' op de website van jullie dochterbedrijf te vinden is.
Hoi Theofiel,

Op de site van TLS staat hier: "•bij diefstal of verlies kunt u uw kaart laten blokkeren om misbruik tegen te gaan." TLS spreekt echter ook over het beëindigen van de kaart. In de praktijk merken wij vrijwel geen problemen met betrekking tot deze terminologie.

De informatie met betrekking tot het naar elkaar verwijzen door NS en TLS, is gebaseerd op de reguliere werkwijze, namelijk
1. abonnement opzeggen
2. abonnement deactiveren
3. kaart beëindigen (sommige mensen willen dit)
De werkwijze die NS heeft toegevoegd, namelijk het blokkeren/beëindigen van de kaart zodat deactiveren niet nodig is, betreft eerder een workaround. Het staat ook niet vermeld in de voorwaarden. Om die reden is de informatie op de site van TLS hier (nog) niet op aangepast.
Mijns inziens had heel veel ellende kunnen worden voorkomen door gewoon, net als vroeger, te werken met abonnementen met een einddatum die jaarlijks worden verlengd. Mensen die toch al regelmatig op het station komen zouden dan eenmaal per jaar even langs een automaat moeten om hun bestelling op te halen (of beter nog, gewoon weer jaarlijks een nieuwe kaart krijgen) en mensen die dit niet meer willen kunnen dan gewoon hun abonnement opzeggen zonder allerlei extra handelingen te hoeven verrichten, met andere woorden precies zoals de Wet van Dam bedoeld is.
Hoi Pe_pe,

Waarom heeft de klant überhaupt met de producent te maken, terwijl die alleen met de leverancier te maken moet hebben . Bovendien is deze producent ook nog in meerderheid van NS.

Als jij problemen hebt met je bankpas, ga je dan ook naar de bankpassenproducent ?
Hoi Macca,

Dit is in mijn ogen wat kort door de bocht. De OV-chipkaart is er niet alleen voor NS, maar voor alle openbaar vervoer. Het is dus echt een aparte onderneming. De vergelijking met de bankpassen lijkt me niet in dezelfde context passen.

Dat betekent niet dat we er niet voor moeten zorgen dat communicatie hieromtrent goed moet zijn. Voor nu is Key2nsforum in ieder geval geholpen met zijn probleem, en intern zijn we reeds bezig om te kijken hoe we dit soort informatievoorzieningen kunnen verbeteren.
Sivan NS,

Is hiervan ook een Engelstalig formulier voor beschikbaar?
Ik neem aan van niet, want ook via de Engelstalige pagina van OV Chipkaart.nl kom je weer bij dit Nederlandstalige formulier.
Hoi Michiel,

De link is er in het Engels, het formulier zelf is in het Nederlands. Je kunt natuurlijk een suggestie indienen bij TLS.
Naast dat NS het als meerderheidsaandeelhouder bij TLS volledig voor het zeggen heeft, zouden jullie in ieder geval kunnen antwoorden met een directe link naar waar de kaart geblokkeerd kan worden.

Nee, ik bedoel dat ik nergens op www.ov-chipkaart.nl zie staan dat het contactformulier waar je eerder naar verwees ( https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/contact/contactformulier/ ) gebruikt kan worden voor het blokkeren van een ov-chipkaart.

Reageer