beantwoord

Bepaalt de klasse van je kortingabo de klasse van het NL-deel van een internationale reis?

Reputatie 6
Badge +2
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen stelt:

Een NS-abonnement of OV Studentenreisproduct geeft veelal korting op het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Deze korting wordt, wanneer u bij boeking aangeeft dat u een NS-abonnement heeft, verrekend in de prijs van uw internationale ticket. (..) de klasse van uw kortingskaart bepaalt de klasse van uw reis binnen Nederland.

Dit is heel logisch bij 100% korting, maar erg vreemd bij 40% korting, want ook de prijs van het Nederlandse traject hangt dan af van de bij aankoop opgegeven klasse. Je zou dan in Nederland in een hogere klasse mogen, of in een lagere klasse moeten reizen dan waarvoor je betaalt.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 24 november 2014, 17:08

Ik kan me voorstellen dat deze verwoording op de site voor wat onduidelijkheden zorgt. Ik zal je opmerking doorgeven aan NS international.

Als je nog vragen hebt over hoe het precies zit wil ik je adviseren contact op te nemen met NS international.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Mijn weekendvrij is eerste klas maar als ik op het kaartautomaat er tweede klas van maak voor een dag, bij reizen op saldo bijvoorbeeld, dan mag ik rustig met een e-ticket waarop ik tweede klas heb aangegeven naar het buitenland. De klasse van de kortingskaart is niet meer dan een voorinstelling. De formulering wordt ook wat lastiger te lezen als je rekening houdt met dit gegeven. De klasse die op dat moment is aangegeven op de kortingskaart bepaalt de klasse van de reis binnen Nederland. Maar het is wel grappig gevonden al heb ik me nooit aan de formulering gestoord 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ja, op die dag heb je een kortingkaart 2e klas en een e-ticket 2e klas, dan betaal en reis je de hele reis 2e klas en is er geen complicatie.

Maar als je een kortingkaart 1e klas en een e-ticket 2e klas hebt, dan betaal je de hele reis 2e klas, maar zou je volgens de genoemde regel in Nederland 1e klas mogen reizen.

En omgekeerd:

Als je een kortingkaart 2e klas en een e-ticket 1e klas hebt, dan betaal je de hele reis 1e klas, maar zou je volgens de genoemde regel in Nederland 2e klas moeten reizen. (Dit is overigens niet zo'n probleem, dan doe je gewoon een klassewissel.)
Reputatie 7
Badge +4
Naar de tweede alinea kijkend kun je dat er puur redekundig gezien uithalen maar dat kan nooit de intentie zijn en het is ook voor de hand liggend dat dat niet zo is.

de klasse van uw kortingskaart bepaalt de klasse van uw reis binnen Nederland.....

...... zou dan moeten zijn de ingestelde klasse van uw kortingskaart moet overeenkomen met de klasse van het vervoersbewijs van uw reis binnen Nederland, of iets van die strekking.

Maar feitelijk is dat onzin, het e-ticket bepaalt de geldigheid voor welke klasse, de kortingskaart het recht op korting, ongeacht of het de eerste of de tweede klas betreft.

De zin slaat dus op het reizen zonder e-ticket. Dan is de voorinstelling bepalend.

Je kunt je hier volgens mij ook niet op beroepen. Inchecken met een geldige kortingskaart levert een geldig vervoersbewijs op en een tweedeklas e-ticket ook, mits je zonodig het recht op korting kunt aantonen. In dit geval lijkt me de tweedeklas e-ticket bepalend en niet de eerste klas voorinstelling op je kortingskaart. Je mag met een kortingskaart, ingesteld op eerste klas, wel een tweedeklaskaartje gebruiken waar je als bewijs van je recht op korting je op de eerste klas ingestelde kortingskaart gebruikt. Een Dalvoordeelurenabonnement geeft gewoon recht op 40 procent korting en de voorinstelling heeft als nut dat iemand die eerste of tweede klas wil reizen dat van te voren regelt en bij inchecken zich er niet druk om hoeft te maken.

Wat er bedoeld wordt en voor welke situatie is natuurlijk wel helder. Grappig.
Reputatie 6
Badge +2
Thom schreef:

het e-ticket bepaalt de geldigheid voor welke klasse, de kortingskaart het recht op korting, ongeacht of het de eerste of de tweede klas betreft

Dat zou bij 40% korting inderdaad logisch zijn. Bij 100% korting is de bestaande formulering wel handig en logisch. Dan kan je met Dal Vrij 1e klas (of Weekend Vrij 1e klas in het weekend) en een internationaal ticket 2e klas tot het laatste Nederlandse station in de 1e klas zitten en ga je vervolgens naar de 2e klas.

Je hebt dus verschillende regels nodig voor 40% en 100% korting, tenzij je de onnodig restrictieve regel hanteert "de (ingestelde) klasse van uw kortingskaart moet overeenkomen met de klasse van uw ticket".
Reputatie 7
Badge +4
Dat mag ook. Je kunt een tweedeklas internationaal kaartje kopen voor de hele reis en dan met 100 procent korting. Dan reis je met je Dalvrij in jouw geval eerste klas tot de grens en stapt dan naar de tweede klas. Nadeel is dan wel dat je formeel moet inchecken, wat bij een internationale reis wat lastig is. Je reist echter tegen het nultarief dus niet-uitchecken heeft geen gevolgen. Ik reis op deze manier wel een enkele keer naar Duitsland. Ik doe het wel eens als het eerste klas kaartje op een drukke tijd erg duur is.

Veel conducteurs stellen dat ze dan het niet-inchecken je niet aan zouden rekenen. Er is laatst een topic van iemand voorbijgekomen die met een studentenkaart gratis naar de grens kon en daarna verder ging met Interrail. NS gaf toen aan dat ze daar niet moeilijk over deden. Dit is vergelijkbaar want je hebt een geldig kaartje voor het Duitse deel en een bewijs van vrij reizen voor het Nederlandse. Het is wel beleid voor deze situatie maar mogelijk formeel niet juist.
Reputatie 6
Badge +1
Thom schreef:

De klasse van de kortingskaart is niet meer dan een voorinstelling.

Behalve bij een Traject Vrij blijkbaar, want in dat geval kun je alleen een toeslag op je kaart laden...
Reputatie 6
Badge +2
Thom schreef:

de klasse van uw kortingskaart bepaalt de klasse van uw reis binnen Nederland.....

De zin slaat dus op het reizen zonder e-ticket. Dan is de voorinstelling bepalend.

Het gaat hier over internationale reizen, dus niet over op saldo reizen. Logischerwijs geldt onderling dezelfde regel voor een e-ticket, een ticket uit de automaat en een ticket gekocht aan de balie (steeds met 40% korting in Nederland) en een andere, onderling dezelfde regel voor een e-ticket, een ticket uit de automaat en een ticket gekocht aan de balie (steeds met 100% korting in Nederland).
Reputatie 7
Badge +4
Daar heb ik het ook niet over. Ik denk zelfs dat het voor geen van de kaartsoorten opgaat, en ik heb beargumenteerd waarom. Ik ben wel benieuwd of en in hoeverre mijn veronderstelling afwijkt van het standpunt van NS.
Reputatie 6
Badge +2
Je hebt verschillende dingen besproken, het is hier en daar niet duidelijk wat je met zulke aanduidingen als "het" en "mijn veronderstelling" bedoelt.
Reputatie 6
Badge +2
Thom schreef:

Dat mag ook. Je kunt een tweedeklas internationaal kaartje kopen voor de hele reis en dan met 100 procent korting. Dan reis je met je Dalvrij in jouw geval eerste klas tot de grens en stapt dan naar de tweede klas. Nadeel is dan wel dat je formeel moet inchecken, wat bij een internationale reis wat lastig is. Je reist echter tegen het nultarief dus niet-uitchecken heeft geen gevolgen.

Het is wel een paardemiddel, voor de zekerheid toch maar inchecken omdat de regels vaag zijn. Voor terug werkt dat trouwens niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het blijkt in de praktijk niet te hoeven volgens een antwoord hier op de site bij een buitenlandse reis. Conducteurs in de internationale treinen kennen die situatie en laten je lopen maar conducteurs in de voorafgaande treinen reageren vaak anders. Formeel hebben ze gelijk. Ik heb ook geen zin in discussies, ik wil zonder problemen reizen. Meestal met een e-ticket voor eerste klasse naar het buitenland, dan heb je geen gedoe en hoef je je kaart alleen voor controle van het recht op korting bij je te hebben. Maar gezien de wisselende prijzen in de ICE kan het soms wel een stuk voordeliger zijn in Duitsland tweede klas te reizen. Dan heb je dit gedoe wel.
Reputatie 6
Badge +2
Conducteurs die iets niet accepteren dat volgens de site wel mag hebben volgens jou formeel gelijk?
Ik kan me voorstellen dat deze verwoording op de site voor wat onduidelijkheden zorgt. Ik zal je opmerking doorgeven aan NS international.

Als je nog vragen hebt over hoe het precies zit wil ik je adviseren contact op te nemen met NS international.
Reputatie 6
Badge +2
De regels hebben ook betrekking op aansluitende binnenlandse treinen, dus dan zou NS het toch moeten weten, anders kan de HC niet beoordelen of je een geldig vervoerbewijs hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Als NS Binnenland (zo noem ik het maar even) mij voor de voorwaarden van het reizen met internationale treinen doorverwijst naar NS International, beperk ik me hier even tot vragen over de voorwaarden voor het reizen met binnenlandse treinen met een internationaal ticket.

Stel ik heb Dal Vrij 1e klas en een enkele reis 2e klas van Brussel naar Utrecht op basis van vrij reizen in Nederland, mag ik daarmee dan zonder inchecken van Rotterdam naar Utrecht in de 1e klas reizen?

Dit is van belang omdat een internationaal ticket met Dal Vrij geen middagspitsbeperking heeft.

Het is primair een vraag voor NS Binnenland, niet voor NS International, omdat de HC's op binnenlandse treinen instructies krijgen van NS Binnenland over de geldigheid van vervoerbewijzen in die treinen.
Reputatie 7
Badge +4
Dennis:
Dit is van belang omdat een internationaal ticket met Dal Vrij geen middagspitsbeperking heeft.

Wat is je bron?
Reputatie 6
Badge +2
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#8._afwijkende_voorwaarden_bij_internationaal_reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Toch maar weer over naar Dalvrij Dennis, het is een handige optie. Ik blijf me afvragen of het beleid is dan niet in te hoeven checken of een echte regel. Het is ook realistisch niet in te hoeven checken ook al heb je een tweede klas kaartje voor de reis in het buitenland. Je hebt een tweedeklaskaartje van je woonplaats naar de buitenlandse bestemming en dan stap je bij de grens over van de eerste naar de tweede. Eerste klas reizen tot de grens mag op basis van je Dalvrij. Dat je geen rekening hoeft te houden met de middagspits is een recht en dat is heel handig. Je moet kennelijk formeel nog inchecken maar dat is in dit geval erg dubieus en terecht dat het beleid is dat het in deze situatie bij een buitenlandse reis niet hoeft. Je benadeelt niemand, hooguit jezelf als er vertraging optreedt want de binnenlandse regeling is gunstiger dan die bij een internationaal kaartje. Maar de basis is dus je vervoersbewijs, hetzij als e-ticket, hetzij je incheck met de vooraf ingestelde klasse en dat kan ook de klassewissel zijn. De voorinstelling is het dus niet. Met het noemen van het Dalvrijverhaal in combinatie met een internationaal ticket is de achtergrond van je vraag wel helderder.
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen stelt:

"Een NS-abonnement (..) geeft veelal korting op het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Deze korting wordt, wanneer u bij boeking aangeeft dat u een NS-abonnement heeft, verrekend in de prijs van uw internationale ticket. (..) de klasse van uw kortingskaart bepaalt de klasse van uw reis binnen Nederland."

Dit is heel logisch bij 100% korting, maar erg vreemd bij 40% korting, want ook de prijs van het Nederlandse traject hangt dan af van de bij aankoop opgegeven klasse. Je zou dan in Nederland in een hogere klasse mogen, of in een lagere klasse moeten reizen dan waarvoor je betaalt.

Deze tekst staat er nog steeds. Voor het geval van 40% korting kan die niet kloppen, en is de tekst duidelijk een blunder. Voor het geval van 100% korting is de tekst daarom ook onbetrouwbaar, hoewel die op zich in dat geval zou kunnen kloppen. In een ander topic (dat ik niet terug kan vinden) stelde iemand dat je met een internationaal ticket 2e klas van het buitenland naar Nederland met 100% korting in Nederland en een oningecheckte Dal Vrij 1e klas ook in Nederland slechts 2e klas mag reizen, en laatst zei een conducteur me dat ook.

De volgende onnodig strenge regel zou dan gelden:

"Een NS-abonnement (..) geeft veelal korting op het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Deze korting wordt, wanneer u bij boeking aangeeft dat u een NS-abonnement heeft, verrekend in de prijs van uw internationale ticket. (..)

Voor het Nederlandse traject geldt dan de laagste van twee klassen:
*de klasse van uw kortingskaart
*de klasse van uw internationale ticket"

Dit zou twee nadelen hebben als je in Nederland aangekomen toch 1e klas wil reizen:
*Uit moeten stappen om je Dal Vrij in te checken (geen probleem als je toch moet overstappen, maar bij een Intercity uit België of Duitsland soms lastig).
*Middagspitsbeperking.

Vooral ten aanzien van het eerste nadeel zou de regel onnodig streng zijn. Het tweede nadeel is meer een beperking van een leuk voordeeltje.
Reputatie 6
Badge +2
201806 3 22:47
Er staat nu op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen: ''de klasse van een NS-abonnement VOOR VRIJ REIZEN bepaalt de klasse van de reis binnen Nederland.''

Reageer