Best pricing en price capping

De OV-chipkaart bestaat nu 10 jaar en is nog altijd een drama. Ik heb jaren gratis kunnen reizen en kan dat nog altijd. Hoewel ik nu heb besloten om niet meer te frauderen ben ik wel klaar voor een eerlijker systeem.

Het onderwerp is best pricing. Gewoon alle abonnementen afschaffen en iedereen altijd de beste prijs geven voor de ritten die daadwerkelijk zijn gemaakt.

39 reacties

Goedemiddag AvanDijl en welkom bij de NS Community.

Ik twijfel een beetje of je van NS een reactie verwacht of gewoon wilt weten hoe onze community hierover denkt. Ik denk namelijk dat je sowieso weet dat het zwartrijden wat je hebt gedaan, zoals je dat zelf al aangeeft, überhaupt al niet goed te praten is. Je geeft nu aan dat je altijd de beste prijs wilt voor de reis die men maakt. Dat is voor sommige reizigers interessant, voor anderen helemaal niet. Hoe zie je dit precies voor je, wetende wat voor abonnementen NS allemaal aanbiedt?
Jouke, met het abonnement van de baas, het is natuurlijk voor iedereen interessant om altijd de beste prijs te betalen. Maar ik begrijp dat jullie de eigen portemonnee op de eerste plek zetten. Ik heb overigens niet zwart gereisd, want met zwart reizen heb je geen geldig vervoersbewijs. Die had ik bij controle wel!
En om antwoord te geven op de andere vraag, ik vraag mij inderdaad af hoe de community denkt over het enorme aantal abonnementen en keuzes, terwijl het systeem de keuze ook kan maken en het dus voor iedereen (veel) makkelijker maakt.

Oh, behalve de eigen portemonnee. Dus vanuit NS begrijp ik dat het niet gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik moet er niet aan denken dat uw voorstel wordt overgenomen. Er zijn veel verschilende typen reizgers en voor veel mensen is uw idee erg ongunstig. Het zal er nooit van komen en ik raad u aan eens naar de abonnementen te kijken. Daar zitten gunstiger opties tussen dan de uwe,en als dat niet zo is, reist u mogelijk niet veel.

Ik vind het ov-chipkaartsysteem zelf erg prettig, het biedt goede differentiatiemogelijkheden voor mensen die buiten de spits kunnen reizen.
En om antwoord te geven op de andere vraag, ik vraag mij inderdaad af hoe de community denkt over het enorme aantal abonnementen en keuzes, terwijl het systeem de keuze ook kan maken en het dus voor iedereen (veel) makkelijker maakt.

Oh, behalve de eigen portemonnee. Dus vanuit NS begrijp ik dat het niet gaat gebeuren.

Ik wil een part time abonnement.. ik moet nu voor 3 keer per week een altijd vrij aanschaffen.
Reputatie 7
Badge +3
Het onderwerp is best pricing. Gewoon alle abonnementen afschaffen en iedereen altijd de beste prijs geven voor de ritten die daadwerkelijk zijn gemaakt.
Geen abonnementen, dat wisten ze in Azië al 15 jaar geleden.

Het huidige systeem bij NS is erg onoverzichtelijk, Flex is helemaal niets meer van te snappen.
Reputatie 7
Badge +4
Wat is het toch heerlijk om hier de domste te zijn met mijn Dalvrij.😇

Ik moet er niet aan denken dat uw voorstel wordt overgenomen. Er zijn veel verschilende typen reizgers en voor veel mensen is uw idee erg ongunstig.

Dan heb je het voorstel volgens mij of niet goed gelezen of niet goed begrepen.
Wat AvanDijl volgens mij voorstelt is dat de reiziger niet langer vooraf een abonnement/kaartsoort kiest op basis van diens verwachtingen maar dat achteraf op basis van de daadwerkelijk gemaakte reizen de voor de reiziger gunstigste variant in rekening wordt gebracht.
Als dat in zijn meest ultieme vorm wordt toegepast is het voor elke reiziger of gunstiger dan de huidige situatie of maakt het geen verschil. Win/win-situatie dus, waarbij de reiziger zowaar een keer op 1, 2 en 3 zou staan.
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet uitvoerbaar en dan heb je niks aan een leuk idee. Translink is nog niet eens in staat het dagkaarttarief in rekening te brengen als het de som van het aantal reizen duurder is dan de prijs van een dagkaart. Je kunt beter het doen zoals nu, dan voor alle reizigers het achteraf moeten berekenen. dat dat voor TS gunstiger zou zijn, snappen we allemaal wel, maar het belast het systeem veel te veel. Het kan Flex al niet eens real-time verwerken.

Dat kreeg ik in de begintijd al te horen toen ik bovenstaande mogelijkheid opperde. Ik zat toen bij de mensen die door NS benaderd werden om als consument kritisch mee te denken. Het voorstel van TS is veel ingewikkelder. Drie dagen reizen is een ongunstige situatie, waarbij je inderdaad wat tussen wal en schip raakt.

Verder kun als je iets leest, juist als je dat goed doet, het gewoon een slecht of in de praktijk onuitvoerbaar voorstel vinden. Zo veel staat er nu ook weer niet in. Het is typisch iets in het systeem moeten veranderen om een sterk individuele wens te kunnen realiseren. NS werkt nu eenmaal met grote getallen als het om mogelijkheden gaat.
Als we beginnen met het toepassen ervan bij reizen op rekening, dan maakt het niet uit dat Translink het niet kan.
Probleem zal eerder zijn dat NS het niet zal willen, die willen nu immers zelfs al niet automatisch de verkeerde tarieven corrigeren die in rekening zijn gebracht als gevolg van foutief geplaatste poortjes zoals op Sloterdijk.
Reputatie 7
Badge +4
Nu haal je er iets heel anders bij wat wel waar is, maar los staat van het idee in deze discussie. In mijn tijd was dat een doodzonde. 😉
Het is een vereiste voor deze discussie.
Als het bepalen van de juiste prijs al te veel moeite is, gaat het bepalen van de beste prijs hem al helemaal niet worden.
Reputatie 6
Frauderen in welke vorm dan ook, is natuurlijk nooit goed te praten.

Maar invoering van een systeem dat iedereen altijd de beste prijs betaald voor gemaakte ritten, zonder afhankelijk te zijn van een inflexibele en een onoverzichtelijk abonnementenbrij, voordeelregelingen, gedumpte dagkaarten of retours, uitgedeelde upgrades en wat al niet meer, daar kan niemand op tegen zijn.

Goed plan, let's go for it, en tegelijkertijd en single check in/check out!
Reputatie 7
Badge +4
Als het bepalen van de juiste prijs al te veel moeite is, gaat het bepalen van de beste prijs hem al helemaal niet worden.

Vanwege dat laatste, dat ben ik wel met je eens, maar ook om andere redenen is het niet erg realistisch.

Het is hooguit een aardige gedachtenoefening. Ik vraag me ook af wat de reden er achter is bij iemand die jarenlang niet voor zijn diensten heeft betaald. Ik vind dat dat niet kan, werkgevers horen werknemers voor hun diensten te betalen en reizigers horen dat te doen voor de diensten van de vervoerder.

TS brengt het jarenlange zwartrijden zelf in dus kan vast wel verklaren wat de relatie is tot zijn gedachte. Als iemand die zwart rijdt met een idee over betalen begint, geeft dat wel te denken. Jarenlang rijden op de kosten van de medereiziger vond hij kennelijk ook een goed en aanvaardbaar idee.

Ik vind het buiten de uitvoerbare realiteit. maar wel een glimlach waard. De dagelijkse forens zou dan 2 x per dag het volle tarief moeten betalen en dat later verrekenen. Of alles eerst op rekening. De forens die daar blij mee is, mag opstaan. Die zal dat op overdrachtelijke wijze zeker doen.

Het is zonde van de tijd, maar wie dat wil kan zijn gang gaan natuurlijk. We leven in een vrij land waar je ook met twee benen op de grond mag staan.Persoonlijk waardeer ik de vrijheid om tegen een vooraf betaald bedrag onbeperkt te kunnen reizen in de daluren zonder me druk te maken over een dergelijke wijze van doen. NS is natuurlijk ook niet helemaal gek en kan ook calculeren. Ze zoeken naar mogelijkheden om met de abonnementen/vervoersbewijzen goed te begroten, zodanig dat ze boven de streep uitkomen. Dit is financieel veel te onzeker in vergelijking met het huidige systeem.
Klinkt interessant en een eerlijker en liefst ook overzichtelijker systeem spreekt zeker tot de verbeelding. Kan echter niet op grond van een paar kreten een standpunt bepalen. Zou dus graag een concrete uitwerking willen bekijken, al is het maar in een basisvorm.

Ik vind het buiten de uitvoerbare realiteit. maar wel een glimlach waard. De dagelijkse forens zou dan 2 x per dag het volle tarief moeten betalen en dat later verrekenen. Of alles eerst op rekening. De forens die daar blij mee is, mag opstaan. Die zal dat op overdrachtelijke wijze zeker doen.

Laat ik nu net een forens zijn, die met dank aan de onwil van de NS om in het belang van de reiziger te denken zijn abonnementskosten mag voorschieten omdat NS bij de introductie van Traject Vrij vond dat degene die het abonnementsgeld voldoet ook mag betalen voor de reizen buiten het traject.
Ook vertikt NS het nog altijd om transparant te communiceren over de kosten die mij achteraf in rekening worden gebracht, waardoor ik maar moet hopen dat de berekening klopt of de discussie aan moet gaan met klantenservicemedewerkers die ook geen enkel benul hebben van hoe de prijzen worden berekend.
De situatie die jij als horrorsituatie schetst is dus jaren aan de orde en zoals je al aangeeft is de forens daar verre van blij mee.
Natuurlijk zou de forens "op overdrachtelijke wijze kunnen opstaan" maar zoals jij, ik en vooral NS zelf heel goed weten hebben ze een monopolie en zijn er dus weinig alternatieven. Iets dat NS goed weet uitbuiten door jaarlijks de prijzen te verhogen en regelmatig de voorwaarden te verslechteren.

Ik snap dat jij dolgelukkig bent met de situatie waarin je voor een habbekrats kunt reizen (maar waarschijnlijk bedoel je inchecken en loopt de reis vrolijk door in de spits) in de daluren, omdat NS met dank aan gekke Henkies als ondergetekende en andere forenzen die de hoofdprijs betalen voor hun abonnement andere doelgroepen kan lokken met abonnementen tegen stuntprijzen.

Juist de dagelijkse forens zou dolblij zijn met een plan zoals hier is voorgesteld, gezien het hoge aantal spitsreizen dat nodig is om Traject Vrij tot de beste optie te maken. Wanneer in maanden met meer reizen in daluren of vrije dagen het systeem, zoals TS hier voorstelt, zou concluderen dat een ander abonnement (bijvoorbeeld Altijd Voordeel) aantrekkelijker is en derhalve die kosten in rekening brengt dan zal de forens dat alleen maar toejuichen.

Zoals al eerder aangegeven zou het voorstel voor de reizigers dus pure winst betekenen.
Badge +3
Dat 'hoge' aantal spitsreizen om een Traject Vrij er uit te halen ligt net iets boven drie keer per week retour, en bij meer dan 75 km enkele reis kom je al gauw uit bij Altijd Vrij. Dat valt dus nog wel mee.

Voor kortere trajecten nog even een Flex variant en je bent klaar. Vakanties korter dan een maand zijn op zich geen probleem, want de NS vinden het prima als je twee kaarten hebt met Reizen op Rekening.

En oh ja, er wordt gesproken over 'een 10 jaar oud' systeem. Maak daar maar 15 jaar van, en besef dat het een grotendeels offline systeem is. Er is (helaas) weinig real-time aan dus, en voor reizen op saldo vergelijkbaar met de voormalige ChipKnip functie op je bankpas.

Die vermaledijde €16 saldo dus om (anoniem) een station binnen te mogen met een ov-chipkaart die uiteindelijk in de la blijft liggen en zo, omdat een poortje niet kan ruiken waar je heen wilt...

En over reizen buiten een (door de werkgever) betaald traject, daar zijn ook wel oplossingen voor, toch? Desnoods door die reizen op saldo af te rekenen, maar dat kan dan weer niet vanwege de 'domme' (offline) poortjes en zo.

Ik denk dat het verstandig is om Flex wat flexibeler te maken, want met een Altijd Vrij 1e klas schiet je nu zomaar tot € 584,- voor aan de NS, ook al reis je die hele maand niet! Kunnen stoppen per datum X (voordat de factuur komt) is dus zeer welkom!
Reputatie 7
Badge +3
Zonder abonnementen zou er geen "beste prijs" meer zijn, maar alleen de standaardprijs. Zoals ik het begrijp zouden de abonnementsvormen dus wel moeten blijven bestaan, maar wordt elke maand achteraf bekeken welk abonnement je die maand het beste gebruikt zou kunnen hebben en worden die kosten ook daadwerkelijk berekend.
Op zich een vriendelijk idee, maar zeg dan niet "alle abonnementen afschaffen". Over de uitvoerbaarheid maak ik me wel zorgen, gezien de ervaringen tot nu toe met op rekening reizen 🙂

Ik snap dat jij dolgelukkig bent met de situatie waarin je voor een habbekrats kunt reizen (maar waarschijnlijk bedoel je inchecken en loopt de reis vrolijk door in de spits) in de daluren, omdat NS met dank aan gekke Henkies als ondergetekende en andere forenzen die de hoofdprijs betalen voor hun abonnement andere doelgroepen kan lokken met abonnementen tegen stuntprijzen.
Juist de dagelijkse forens zou dolblij zijn met een plan zoals hier is voorgesteld, gezien het hoge aantal spitsreizen dat nodig is om Traject Vrij tot de beste optie te maken. Wanneer in maanden met meer reizen in daluren of vrije dagen het systeem, zoals TS hier voorstelt, zou concluderen dat een ander abonnement (bijvoorbeeld Altijd Voordeel) aantrekkelijker is en derhalve die kosten in rekening brengt dan zal de forens dat alleen maar toejuichen.

Zoals al eerder aangegeven zou het voorstel voor de reizigers dus pure winst betekenen.

Oh, maar het gaat hier dus eigenlijk om een herverdeling van kosten, waarbij de parasitaire abonnementsvormen bestreden worden en de houders van deze abonnementen het zullen moeten ontgelden.
Win/loose dus.
Reputatie 7
Badge +3
Het enige voorbeeld dat ik ken waar price capping werkt is Londen. Het is inderdaad erg handig dat je van te voren niet hoeft na te denken of je een dagkaart moet kopen of niet. Na een bepaald aantal ritten heb je het maximumbedrag voor de dag bereikt en zijn alle volgende ritten gratis.

Er zitten wel enorme consequenties aan het invoeren van price capping zoals dat in Londen is ingevoerd. Zo is er een zonetarief voor de Underground en voor ritten met de bus betaal je voor iedere rit hetzelfde, ongeacht de afstand. Al het vervoer gebeurt onder streng toezicht van Transport for London. Zij regelen ook de opbrengstinning. Het busvervoer wordt weliswaar aanbesteed dat gaat alleen om de voertuigen en de chauffeurs. Al het overige regelt TfL zelf.

Een model als Londen zou in Nederland best kunnen werken. Maar dan moet het hele systeem van aanbestedingen op de schop en is er nog slechts 1 landelijke vervoersautoriteit die alles coördineert en aanbesteedt.
Het kan niet anders of deze handigheid voor de individuele reiziger, maatschappelijk gezien, een zware last vormt of gaat vormen.
Zeker in een dichtbevolkt land waarbij de infrastructuur niet of nauwelijks nog verder uitgebreid kan worden, zou elke km vervoer bij de reiziger in rekening gebracht dienen te worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het is maar net wat je als samenleving wilt bereiken met het aanbieden van openbaar vervoer. Iedere kilometer vervoer in rekening brengen bij reizigers maakt stad- en streekvervoer duur voor de reizigers. En dat terwijl overheden ook graag automobilisten, relatief grote vervuilers met een enorm ruimtebeslag, willen verleiden met het OV te reizen.

Het Londense voorbeeld laat zien dat je best mensen uit de auto krijgt door zowel hoge heffingen voor autogebruik in te voeren als relatief redelijk geprijsd openbaar vervoer aan te bieden.

Price capping invoeren bij alleen NS is een kansloze exercitie.
De vraag is hoe je als samenleving tegen vervoer aankijkt. Het openbaar vervoer slechts als reactie op het autogebruik inrichten gaat natuurlijk nooit iets goeds opleveren.

Zou niet weten waarom niet elke km beprijsd zou kunnen worden, dat heeft toch niets met een redelijke prijs te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Een van de grote voordelen van beprijzing per kilometer zonder abonnementen en zonder etickets is dat je geen problemen meer hebt met een OV dat zoals de laatste jaren gebruikelijk om de haverklap loopt te staken.

De meter gaat dan pas lopen op het moment dat je daadwerkelijk gaat reizen. Nu zit je iedere keer met een eindeloze administratieve rompslomp en met eindeloze discussies over vergoedingsregelingen als er weer gestaakt wordt. Daarnaast ben je dan ook verlost van studenten die onbeperkt kilometers vreten zonder daar een redelijk bedrag voor te betalen.
Badge +3
Daarnaast ben je dan ook verlost van studenten die onbeperkt kilometers vreten zonder daar een redelijk bedrag voor te betalen.
Een student 'betaalt' een kleine € 100,- per maand in de vorm van een (vrijwel renteloze) lening. Alleen bij succesvol afstuderen/behalen van diploma wordt dat tegenwoordig omgezet in een gift.

En ja, in de jaren '90 was het altijd een gift, en geen onderscheid week/weekend. Wat hebben we toen gedemonstreerd tegen Deetman met zijn plannen voor een leenstelstel!

En natuurlijk enorm veel kilometers 'gevreten' toen. Avondjes/weekenden Groningen of Amsterdam of Delft vanuit Eindhoven en zo. Vriendinnetje in Utrecht (en later Arnhem) ook nog erbij.

Of bij mooi weer niet naar college maar naar Scheveningen, Hoek van Holland of Zandvoort/Bloemendaal/Wassenaar... Those were the days!

Reageer