beantwoord

Beste manier om kaartje zonder korting om te wisselen naar kaartje met korting?

• 16 mei 2019
  • 31 reacties
  • 802 Bekeken

Via de ns app kocht ik een kaartje voor morgen, maar was vergeten in te loggen en heb daardoor geen kortingskaart gekocht. Wat is de makkelijkste manier om dit aan te passen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 mei 2019, 13:13

Hallo Ddlp en welkom bij de NS Community.

Zoals iMark al aangeeft kun je helaas je E-ticket niet retourneren en restitutie krijgen tenzij je het ticket nog niet geopend hebt of geladen in de app. Mocht je denken dat je in aanmerking komt voor restitutie kun je het beste contact opnemen met de Klantenservice via Live Chat of Sociale Media.
Bekijk origineel

31 reacties

Badge +3
Bij mijn weten is het helemaal niet mogelijk om een kaartje met korting te kopen. Korting krijg je alleen wanneer je op saldo reist met de OV-chipkaart. Of je nu wel of niet inlogt doet niet terzake.

De enige uitzondering is een kaartje met Samenreiskorting dat (merkwaardigerwijs) dan weer wel als e-ticket wordt verkocht door NS.
Hi iMark, Hartelijk dank voor je reactie! Oh ja, dat klinkt logisch. Ik reis ongeveer 2 keer per jaar met de trein, dus vergat ik toen ik de reis plande en de mogelijkheid zag om een kaartje te kopen. Dus nu rest de vraag: (hoe) kan ik mijn kaartje weer inleveren en het geld teruggestort krijgen?
Badge +3
Als je de code al hebt verzilverd dan is het niet mogelijk om een kaartje in te leveren.

Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1553092893605/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-e-ticket-mobieleticket.pdf

Ik ben bang dat er niets anders opzit dan het ticket te gebruiken.
Hallo Ddlp en welkom bij de NS Community.

Zoals iMark al aangeeft kun je helaas je E-ticket niet retourneren en restitutie krijgen tenzij je het ticket nog niet geopend hebt of geladen in de app. Mocht je denken dat je in aanmerking komt voor restitutie kun je het beste contact opnemen met de Klantenservice via Live Chat of Sociale Media.
Hi iMark, nogmaals dank voor je reactie!

Dit is dan wel een klantONvriendelijke houding van de ns.

Bovendien vraag ik me af hoe een jurist hier naar kijkt. Als consument mag je toch iets inruilen met de bon, mits het niet gebruikt is?
Vraag me af hoe dat bij diensten zit. Bij concerten willen ze kaarten ook niet terug nemen. Enfin, wordt beetje off topic, maar als iemand het uiteen kan zteen is het wel interessant.
Reputatie 7
Als een jurist hier naar kijkt, weet hij al snel het antwoord. Op basis van wetgeving zijn een aantal dingen die u aan kan schaffen niet opgenomen in de 14 dagen regel. Een e-ticket valt onder die uitzonderingsregel. Juridisch is er geen speld tussen te krijgen helaas.

Koop op afstand

Van koop op afstand is sprake als je een product koopt via internet, via een postorderbedrijf, via de telefoon, een bestelbon uit een krant of tijdschrift of per fax. Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.
Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen). Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online taalcursus. Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren.

Uitzonderingen

De regels van koop op afstand gelden niet voor:
  • Sociale dienstverlening en gezondheidszorg
  • Gokactiviteiten
  • Financiële diensten
  • Pakketreizen
  • Passagiersvervoersdiensten
  • Onroerende zaken (huis, grond)
  • Overeenkomsten waarbij een notaris nodig is
Badge +3
Het heeft in het geval van NS en de e-tickets vooral te maken met de manier waarop NS de e-tickets levert. Dat is dermate fraudegevoelig (je zou kunnen annuleren en vervolgens met een uitgeprint ticket toch reizen) dat er geen enkele mogelijkheid is om een e-ticket te annuleren wanneer de link in de mail geopend is en het e-ticket is verzilverd.

Er zijn andere methodes denkbaar voor de verkoop van e-tickets maar die zullen meer kosten dan de huidige methodiek. Ik zou mijn ergste vijand nog niet niet aanraden om met de huidige voorwaarden een e-ticket bij NS te kopen. Er is geen (bijna) enkel financieel voordeel of een gereserveerde plaats. Voor een euro extra koop je een kaartje in de automaat op het station. Belangrijkste voordeel is dat je pas betaalt vlak voor het moment dat je op reis gaat. En mocht je ter plekke nog besluiten om niet op reis te gaan dan kan een kaartje uit de automaat wel worden terugbetaald wanneer er niet is ingecheckt.

Het is me overigens niet duidelijk met welke korting @Ddlp had willen reizen.
Reputatie 7
Badge +2
Bij NS is het alleen mogelijk een eticket te laten vervallen en je geld terug te krijgen wanneer je het eticket nog niet niet gedownload/geopend/geprint hebt.
@iMark De korting waarmee ik had willen reizen is de korting die uit mijn voordeelurenabonnement volgt en die standaard geldt als ik incheck met mijn ov chipkaart.
@iMark tot mijn spijt begrijp ik het argument van fraudegevoeligheid, een goed argument. Ik neem mijn verlies.

Alleen wordt daarmee niet het klantONvriendelijke karakter van de NS weggenomen. Zoals in dit draadje gemeld zouden ze ook voor een veiliger manier van uitgifte kunnen kiezen waardoor het wel mogelijk zou zijn lijkt me.

@Slidestops Dank, de juristen hebben het zakelijk goed geregeld, maar de NS heeft het niet fíjn geregeld.

Voor wie is de NS: de juristen of de klant? Roep ik retorisch als aansporing richting NS.

Dank allen voor de dialoog, ik ga op pad 😊
Reputatie 3
De NS is er voor de klant en volgt daarom de wetgeving.

Een eenmaal gekocht e-ticket kan niet ongeldig worden gemaakt. Om grootschalige fraude en een mogelijk faillissement te voorkomen (wie gaat er betalen als hij gratis kan reizen? is mijn retorische vraag) kan een e-ticket niet worden geruild.

Ruilen is bij een gewone winkel trouwens ook geen recht. In veel winkels kan het dus ook niet.
Badge +3
@Ddlp
Duidelijk!

Sinds 9 juli 2014 is het niet meer mogelijk om een kaartje met 40% korting te kopen. Niet in de automaat en ook niet als e-ticket. De korting wordt alleen nog verkregen door op saldo te reizen met de OV-chipkaart waar het Voordeelurenabonnement op staat. De verkoop van kaartjes via automaat of balie en de e-tickets is alleen bedoeld voor reizigers zonder OV-chipkaart.
https://www.rtlnieuws.nl/node/1851826

NS redeneert dat alle abonnementhouders in het bezit zijn van een OV-chipkaart en dus (met korting) op saldo kunnen reizen. Daar is best iets voor te zeggen. Maar het is vervelend voor bijvoorbeeld reizigers die een kaartje zouden willen hebben voor bijvoorbeeld een reisonderbreking van een paar uur op een station met poortjes. Die raken door deze maatregelen hun langeafstandskorting kwijt. Aan de andere houdt het reizen op saldo de distributiekosten laag.

Daarom ook mijn eerste opmerking dat inloggen op de app niets had uitgemaakt want er was in geen geval korting verleend.

@kukkie
NS had natuurlijk best kunnen kiezen voor een ander distributiemodel van de e-tickets. In Groot-Brittannië heb ik wel eens online tickets gekocht met mijn creditcard. Die kon ik afhalen en uitprinten bij een automaat op het station. Ik had de transactie zelfs nog kunnen annuleren als de kaartjes nog niet afgedrukt waren. Maar alle systemen met automaten en printen zijn relatief duur en het is begrijpelijk dat NS daar vanaf wil.

Helaas is het systeem dat NS heeft uitgekozen onwaarschijnlijk klantonvriendelijk omdat er niets gewijzigd of geannuleerd kan worden. En dat terwijl e-tickets, afgezien van de €1 automaattoeslag, geen cent goedkoper zijn. Wat verder natuurlijk heel slecht is dat NS het mogelijk maakt om al een maand voor de reis een e-ticket te kopen. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Dat zien we in het geval van de stakingsdag op 28 mei. Mensen hebben nu al kaartjes gekocht voor die datum. Dat was allemaal te voorkomen geweest door de boekingshorizon te beperken tot een dag van te voren een e-ticket kunnen bestellen.

Voor een reis met de trein in Nederland is een dag van te voren een kaartje kopen vroeg genoeg: er wordt geen voorverkoopkorting gegeven en je hebt ook geen gereserveerde zitplaats. Dus waarom een maand van te voren een kaartje kopen? Het verstand staat erbij stil.
@kukkie je hebt helemaal gelijk.

Echter...Er is een wet die verplicht is als grens en de andere grens is de ambitie. De ene grens daar kan de NS formeel niks aan doen, de andere alles. Je kan je als NS beroepen op waar je geen invloed op hebt en waar je wel invloed op hebt. Zie hier de klantgerichte ambitie van de NS...way to go zeg ik!

@iMark wederom een goed verhaal iMark! Helaas ben ik een reiziger die zelden met de trein gaat maar toch een voordeelurenabonnement laat doorlopen uit de tijd dat de trein nog praktisch voor me was. De NS is soms onhandig ik ook😬😁.

Dus allemaal onhandigheid van mij - mea culpa- desondanks zou het wel een stuk klantvriendelijker zijn als een onhandige klant idiot proof wordt afgehandeld en zonder verlies voor klant (en winst voor NS) onhandig mag zijn. Dat zou een ambitieus mooi doel kunnen zijn voor de NS.
Badge +3
Ik had nog een wijziging aangebracht in mijn bijdrage. Die is zomaar verdwenen.
Ik had nog een wijziging aangebracht in mijn bijdrage. Die is zomaar verdwenen.

Ik heb hem zojuist hersteld, iMark. Waarom hij verdwenen was is mij een raadsel.
Als een jurist hier naar kijkt, weet hij al snel het antwoord. Op basis van wetgeving zijn een aantal dingen die u aan kan schaffen niet opgenomen in de 14 dagen regel. Een e-ticket valt onder die uitzonderingsregel. Juridisch is er geen speld tussen te krijgen helaas.

Dit lijkt mij ietwat kort door de bocht. Een e-ticket valt inderdaad onder de uitzonderingsregel, maar dit dient duidelijk aan de klant vooraf gemeld te worden. Dit enkel opnemen in de algemene voorwaarden wordt als onvoldoende beschouwd.
Bovendien kun je redelijkerwijs niet van de klant verwachten dat hij 35 pagina's, zoals thans bij de koop van een e-ticket het geval is, gaat doorspitten.
Naast het feit of het juridisch allemaal wel in de haak is kun je je ook afvragen of het wel fatsoenlijk is om essentiële kenmerken van het product in een berg aan kleine lettertjes te verstoppen.
Badge +3
Nog afgezien van de vraag of je als bedrijf wel tot een maand voor de reisdatum producten wilt verkopen die niet zijn te wijzigen of te annuleren. Alle ellende met de e-tickets zou een stuk beter te overzien zijn wanneer de boekingshorizon beperkt zou worden tot een dag voor de reisdatum. Dat zou dan ook moeten gelden voor de tickets in de Spoordeelwinkel.

NS zou gewoon moeten erkennen dat de verkoop van e-tickets onder de huidige voorwaarden ondeugdelijk is en moeten nadenken over oplossingen. Ik zou de huidige methode tot op zekere hoogte nog kunnen billijken wanneer er een behoorlijke korting gegeven zou worden voor het kopen in de voorverkoop. Maar NS rekent gewoon de volle mep voor kaartjes die je niet kunt wijzigen of annuleren.
Badge +3
Er is nog een ander probleem...

Je kunt in de app aangeven dat je een bepaald abonnement hebt. Reisadviezen worden dan getoond met de bijbehorende prijs (die je zou betalen als je die reis met je abonnement zou maken).

Maar als je voor die reis vanuit de app een ticket koopt betaal je natuurlijk gewoon altijd voltarief (je krijgt gewoon een kaartje voor die dag, en niet voor die specifieke reis).

Dat roept vragen op. Natuurlijk zie je het bedrag wel staan voordat je daadwerkelijk betaalt (via iDeal)... 😮

Aleen als je het ticket nog niet gedownload (pdf) of in de app geïmporteerd hebt (via de link in de mail "Haal Mijn Ticket(s) op" en dan ontvangstwijze bepalen) kan het nog geannuleerd worden, via de Klantenservice.

Maar misschien slaat de app die stap (e-mail) wel over en laadt meteen het ticket? Ik heb dat nog nooit geprobeerd en raad het eigenlijk ook niemand aan.
Badge +3
Dat is inderdaad een vreemde kronkel in app. De combinatie korting en e-ticket zou uitgesloten moeten worden wanneer je in de app je abonnement hebt ingesteld. Korting alleen bij reizen op saldo.
Reputatie 3
Maar terug naar de vraag en ddip: als je zo'n VDU hebt dan moet je toch meerdere keren per jaar ermee reizen. Dan snap ik eigenlijk niet goed waarom je niet gewoon op saldo met die kaart reist en zo ook alle moeite bespaart van dat e-ticket oproepen etc. En als je echt een VDU hebt, dan moet je hem al minstens 5-6 jaar hebben en dus bekend zijn met de werkwijze.
Inderdaad was destijds bij de opzet van die chipkaart de gedachte, dat ieder met korting een persoonlijke kaart daarvoor zou dienen te gebruiken.
@bahnrider Ddlp vraagt toch niet voor niets om idiot proof afgehandeld te worden.
Nog afgezien van de vraag of je als bedrijf wel tot een maand voor de reisdatum producten wilt verkopen die niet zijn te wijzigen of te annuleren. Alle ellende met de e-tickets zou een stuk beter te overzien zijn wanneer de boekingshorizon beperkt zou worden tot een dag voor de reisdatum. Dat zou dan ook moeten gelden voor de tickets in de Spoordeelwinkel.

NS zou gewoon moeten erkennen dat de verkoop van e-tickets onder de huidige voorwaarden ondeugdelijk is en moeten nadenken over oplossingen. Ik zou de huidige methode tot op zekere hoogte nog kunnen billijken wanneer er een behoorlijke korting gegeven zou worden voor het kopen in de voorverkoop. Maar NS rekent gewoon de volle mep voor kaartjes die je niet kunt wijzigen of annuleren.

Het is voor mij, na maanden, nog altijd gissen naar de reden waarom NS niet eerlijk en duidelijk wil aangeven dat e-tickets niet geannuleerd kunnen worden.
Als je, je bewust bent van het feit dat e-tickets niet gewijzigd of terugbetaald kunnen worden, zul je het niet zo snel in je hoofd halen om deze lang van te voren aan te schaffen.
Daarentegen geeft NS wel overduidelijk aan dat tickets uit de automaat duurder zijn. Dit omdat men het gebruik van de wel restitueerbare tickets uit de automaat wil terugdringen.

Weiger vooralsnog te geloven dat achter het een en ander een tactiek met kwade bedoelingen zit. Zeker is echter wel dat met name de onervaren reizigers en "idiots" nog altijd de pineut zijn.
Reputatie 7
Het systeem achter de e-tickets is nog niet geschikt om met annuleringen om te gaan. Dit is echter wel in ontwikkeling. Door de uitbreidingen van de mogelijkheden op de kaartlezer, telefoon en achterliggende systemen, wordt er naar een steeds beter product gewerkt. De systemen op onze kaartlezer zijn al aangepast, waardoor annuleringen van enkele internationale tickets nu direct zichtbaar zijn. De rest van de e-tickets zal dan ook wel spoedig volgen. Het is dus niet zo dat ze stil blijven staan en niets doen aan de e-tickets.

Tot de eerstvolgende verandering, is het echter zoals het nu is. Kijk goed in het bevestigingsscherm dat alle gegevens kloppend zijn (die akkordeer je namelijk nogmaals) voor je betaald. En de regel is vooralsnog dat restitutie en wijziging niet mogelijk is.
@Slidestops dank voor de informatie, geeft in ieder geval enig inzicht.

Wat echter volstrekt onduidelijk blijft is waarom men voor de tussentijd pertinent geweigend heeft en weigert klanten op een eerlijke en duidelijke wijze te informeren. Dagelijks zijn met name onervaren klanten hiervan nog altijd de dupe.
Badge +3
Prachtig om te lezen dat NS werkt aan verbeteringen in de e-tickets. Maar dat neemt niet weg dat het huidige e-ticket niet deugt en eigenlijk uit de verkoop genomen zou moeten worden totdat wijzigen en annuleren mogelijk worden.
Nog niet zo lang geleden meen ik ergens op dit forum gelezen te hebben dat NS is gaan werken volgens het adagium "Less is more".
Nu vraag ik mij toch af hoe ik dat moet interpreteren. Is het bedoeld als "Less trains is more profit" of bijvoorbeeld "Less information is more profit".
Als het laatste het geval is en men de klant moedwillig niet correct wil informeren dan sluit ik mij bij @iMark aan.
Als de informatievoorziening mbt het e-ticket niet deugt, zou de verkoop gestaakt dienen te worden.

Reageer