beantwoord

Betaling abonnement

• 9 december 2014
  • 12 reacties
  • 1197 Bekeken

Ik heb een jaar abonnement, dat abonnement wordt in 10 maanden afgeschreven, dat betekent dat de ns behoorlijk wat rente ontvangt; bovendien wordt dit geld afgeschreven al een maand voor het abonnement ingaat ( 10 december afgeschreven voor de maand januari= eerste maand van het nieuwe abonnement) Dat betekent nog een keer rente- inkomsten, maar het betekent ook dat het lijkt door het betalen van 10 maandelijkse termijnen je 2 maanden niets betaald ( en dat zou ook terecht zijn). Door deze manier van afschrijven betall je uiteindelijk toch 11 maanden: dit lijkt me een buitengewoon klantonvriendelijke behandeling, in het nadeel van de klant: is de ns ook van plan hier eindelijk iets aan te gaan doen?
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 9 december 2014, 23:55

Zou je kunnen vertellen om wat voor abonnement het exact gaat, want ik heb de indruk dat je het niet helemaal begrepen hebt.

Volgens mij (ik kan mij vergissen) is het Jaartrajectabonnement niet meer verkrijgbaar. Daarbij betaalde je inderdaad 10 maanden en vervolgens kreeg je twee maanden gratis (ten opzichte van een maandtrajectkaart).

De eerste termijn van een jaarabonnement betaal je tegenwoordig vooraf per iDeal. De volgende termijnen worden steeds per automatische incasso geïnd in de week nadat een nieuwe maandtermijn is ingegaan. Dus niet een maand eerder al. Als er op 10 december een bedrag is afgeschreven, is dat niet voor een termijn die ingaat in januari, maar eerder voor een termijn die inging op 3 december.

Bij het nieuwe Traject Vrij Jaar betaal je gewoon twaalf termijnen die voordeliger zijn dan Traject Vrij Maand.

Als je vraagt of NS hier eindelijk eens iets aan gaat doen, dan is het antwoord dus dat NS er al wat aan heeft gedaan.

Ik weet niet of je de rentetarieven de afgelopen jaren hebt gevolgd, maar bij bedragen waar het bij abonnementen om gaat, zal NS wellicht enkele centen aan rente-inkomsten binnenharken. Dat 'behoorlijk wat' noemen, vind ik nogal belachelijk.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge
Hoe komt u op elf afschrijvingen? Het oude jaartraject abonnement zou 10 afschrijvingen moeten hebben als je twee maanden cadeau krijgt en de nieuwe abonnementen hebben gewoon 12 afschrijvingen (minus 1e ideal betaling) en een maandelijkse korting bij afsluiten van een jaarabonnement.
Zou je kunnen vertellen om wat voor abonnement het exact gaat, want ik heb de indruk dat je het niet helemaal begrepen hebt.

Volgens mij (ik kan mij vergissen) is het Jaartrajectabonnement niet meer verkrijgbaar. Daarbij betaalde je inderdaad 10 maanden en vervolgens kreeg je twee maanden gratis (ten opzichte van een maandtrajectkaart).

De eerste termijn van een jaarabonnement betaal je tegenwoordig vooraf per iDeal. De volgende termijnen worden steeds per automatische incasso geïnd in de week nadat een nieuwe maandtermijn is ingegaan. Dus niet een maand eerder al. Als er op 10 december een bedrag is afgeschreven, is dat niet voor een termijn die ingaat in januari, maar eerder voor een termijn die inging op 3 december.

Bij het nieuwe Traject Vrij Jaar betaal je gewoon twaalf termijnen die voordeliger zijn dan Traject Vrij Maand.

Als je vraagt of NS hier eindelijk eens iets aan gaat doen, dan is het antwoord dus dat NS er al wat aan heeft gedaan.

Ik weet niet of je de rentetarieven de afgelopen jaren hebt gevolgd, maar bij bedragen waar het bij abonnementen om gaat, zal NS wellicht enkele centen aan rente-inkomsten binnenharken. Dat 'behoorlijk wat' noemen, vind ik nogal belachelijk.
Badge
Wilmag, welkom op het forum. Bij het oude jaartrajectkaart betaalde je 10 maanden voor het abonnement en voor de overige 2 maanden . Maar het Jaartrajectkaart is niet meer te verkrijgen.

Bij het Traject Vrij betaal je 12 maanden. Je betaalt voorafgaand voor het ingangsdatum van het abonnement. Wat de Luchtmacht ook aangeeft, de eerste termijn van een jaarabonnement betaal je vooraf per iDeal. De volgende termijnen wordt het bedrag automatisch van je rekening afgeschreven. Zie voorbeeld van De Luchtmacht. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'. Groet, Leny
Hoe komt u op elf afschrijvingen? Het oude jaartraject abonnement zou 10 afschrijvingen moeten hebben als je twee maanden cadeau krijgt en de nieuwe abonnementen hebben gewoon 12 afschrijvingen (minus 1e ideal betaling) en een maandelijkse korting bij afsluiten van een jaarabonnement.

Ik heb een ov jaarabonnement, geen trajectkaart! Ik heb het papier voor mijn neus liggen, met daarin de datum: rond 10 december wordt januari 2015 afgeschreven. Eind januari wordt februari afgeschreven etc.
In een andere reactie staat: ken je de rente wel en die paar centen die het ns oplevert etc, maar als ik bij alle jaarabonnementen eind oktober van al mijn ov jaarkaarthouders het jaarbedrag al binnen heb dan levet dat aardig wat op. Het idee dat je in 10 maanden je hele jaar abonnement betaalt en dan dus 2 maanden geen afschrijvingen hebt klopt dus voor mij niet als in december al voor het nieuwe abonnement betaald moet worden; ook hier geldt weer: als je dat voor alle ovjaarabonnementen doet, scheelt dat de ns behoorlijk!

Volgens mij begrijp je het zelf niet helemaal goed: ik heb geen trajectkaart maar een ov jaarkaart, als je bij alle klanten eind oktober het hele jaarbedrag geind hebt kom je toch echt op een behoorlijk bedrag hoor. Ns krijgt dan ook nog eens de eerste maand van het nieuwe jaarabonnement al in december, de brief daarover ligt voor me, dus ik betaal niet 2 maanden niks, maar 11 maanden ( zij het dat die afschrijvingen aan het einde van de maand plaatsvinden, maar toch: van 11 salarissen wordt afgeboekt i.p.v 10 maanden zoals gesuggereerd wordt)
Kk vind dat niet netjes en in mijn nadeel, ik kan er niet meer van maken.
Ook bij een OV-Jaarabonnement reis je 12 maanden en betaal je voor 10 maanden. Je kunt er voor kiezen om het bedrag in tien maandelijkse termijnen per jaar van je rekening af te laten schrijven. Als je er voor kiest om in 1 keer het volledige bedrag te betalen per incasso of d.m.v. een acceptgiro, krijg je ook nog eens 4% extra korting ten opzichte van het betalen in termijnen. Ik begrijp verder niet hoe je op 11 maanden betalen uitkomt..
Ik zei niet dat ik 11 termijnen betaal , ik zei: ik zou, als ik in 10 maanden mijn hele jaarabonnement betaal twee maanden geen afschrijving horen te krijgen, en dat klopt niet als je in december januari afschrijft en eind januari februari; alleen in november wordt er dan helemaal niets afgeschreven.
Ik ken jouw spaarrekening niet, maar ik kan dit bedrag niet in een keer betalen.
Badge +3
Er wordt dus afgeschreven
1. in december
2. in januari
3. in februari
4. in maart
5. in april
6. in mei
7. in juni
8. in juli
9. in augustus
10. in september

Dan in oktober en november dus niet, want dan zijn er al tien maanden geweest. In het volgende jaar weer afschrijvingen in bovengenoemde tien maanden, en in oktober en november dus niet. Enzovoorts. Tien maanden wel en twee niet, lijkt me prima te kloppen.
Er wordt dus afgeschreven
1. in december
2. in januari
3. in februari
4. in maart
Maar dat is dus niet zo: in oktober wordt wel afgeschreven; alleen in november wordt er niets afgeschreven.
5. in april
6. in mei
7. in juni
8. in juli
9. in augustus
10. in september

Dan in oktober en november dus niet, want dan zijn er al tien maanden geweest. In het volgende jaar weer afschrijvingen in bovengenoemde tien maanden, en in oktober en november dus niet. Enzovoorts. Tien maanden wel en twee niet, lijkt me prima te kloppen.
Nee, klopt niet, want in oktober wordt wel afgeschreven, het is echt een raar systeem: in december betaal je voor januari; in januari betaal je niet zegt de ns want 28 januari is einde maand, dus eigenlijk februari.
Ik geloof dat ik 5 keer heb uitgelegd dat het toch echt af gaat van mijn januarisalaris: de boodschap komt niet over!
Wilmag, hoe zou je dit graag zien dan?
Goeie vraag! Er lijken me 2 opties voor de hand te liggen: of je schrijft in 12 maanden een lager bedrag af of je schrijft 2 maanden niet af, dus november/ december niet.Begin januari kun je dan de eerste termijn van het nieuwe abonnement afschrijven

Reageer