beantwoord

Betaling verwerken vs bijgeschreven

• 17 augustus 2019
  • 11 reacties
  • 409 Bekeken

Door een mislukte incasso heb ik het abonnementsgeld voor mijn WeekendVrij zelf moeten overmaken naar NS. Door mijn vakantie ben ik dit helemaal vergeten en heb het bedrag uiteindelijk op de laatste dag dat mogelijk was, 13 augustus, overgemaakt. Ik heb een ABN rekening en het geld is ook overgemaakt naar de ABN rekening van NS; al had ik het geld dus om 5 minuten voor middernacht overgemaakt, het geld is op 13 augustus nog bijgeschreven op de NS rekening. Toch is mij abonnement en mijn hele OV Chipkaart geblokkeerd omdat de betaling door de NS pas op de 14e is verwerkt, een dag te laat. 2 dagen later kreeg ik van het incassobureau een mail dat mijn zaak was gesloten en ik hen door een kruisbetaling geen incassokosten verschuldigd was. De email met de laatste betalingsherinnering is duidelijk: "Uw betaling dient uiterlijk op 13 augustus 2019 op onze bankrekening te zijn bijgeschreven". In de praktijk wordt echter rekening gehouden met de verwerkingsdatum en niet met de bijschrijvingsdatum.

Hoe kan het dat er een verschil zit tussen de tekst in de laatste betalingsherinnering en dat wat door de NS wordt uitgevoerd?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 augustus 2019, 11:23

Goedemorgen Treinreiziger1990 en welkom bij de NS Community!

Zoals je zelf al hebt gekopieerd staat er in de mail aangegeven dat "Uw betaling uiterlijk op 13 augustus 2019 op onze bankrekening dient te zijn bijgeschreven". Dit houdt in dat de betaling ook werkelijk op 13 augustus op onze bankrekening moet staan. In de meeste gevallen zal een betaling niet direct zijn overgemaakt en verwerkt, dus is het ook onverstandig, zoals Tamzin al aangaf, om de betaling op de 13e pas over te maken. De kans is dan namelijk significant dat het alsnog te laat is.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als u het geld 5 minuten voor middernacht overmaakt is het in de meeste gevallen niet meteen op de rekening van de ontvanger bijgeschreven. Het is daarom onverstandig tot het allerlaatste moment te wachten.
Als u het geld 5 minuten voor middernacht overmaakt is het in de meeste gevallen niet meteen op de rekening van de ontvanger bijgeschreven. Het is daarom onverstandig tot het allerlaatste moment te wachten.
Ik heb het geld begin van de avond overgemaakt. In de bankapp wordt ook bevestigd dat het nog dezelfde minuut bij de ontvanger is. Wanneer je geld overmaakt tussen rekeningen van dezelfde bank wordt het geld direct bijgeschreven bij de ontvanger. Tegenwoordig gebeurt dat zelfs tussen rekeningen van verschillende Nederlandse banken.
Badge +3
Dat klopt in veel gevallen, per direct bij o.a. ING en ABN (en als optie ook steeds bij steeds meer andere banken, Triodos komt er binnenkort ook mee).

De mail zal wel een geautomatiseerde reactie zijn vanuit het systeem van de NS, die het pas zelf de volgende dag verwerken.

Normaal worden overboekingen gedaan voor 11:00 dezelfde (werk)dag verwerkt, en alles tot 23:00 de volgende (werk)dag. Hoe lang de ontvangende bank er vervolgens over doet wisselt nogal.

PIN betalingen zelfde. Als ik op vrijdag of zaterdag bij de AH ga shoppen zie ik het vaak maandag pas terug op mijn overzicht banktransacties (verwerkingsdatum), maar dat ligt dan weer aan AH volgens mij, want als ik vlak daarna bij de ALDI iets afreken staat het er gelijk (weliswaar als reservering) op mijn Af/Bij overzicht, en is het al van mijn saldo af... 🤔

Je mag in je handjes klappen dat die incassokosten zijn vervallen, want normaal gesproken is het al snel einde verhaal zodra de NS iets uit handen gegeven hebben aan Syncasso of Intrum Justis en zo.

Voor wat betreft de blokkering van je kaart (voor reizen met NS of trein?) geen idee maar die kunnen ze volgens mij administratief weer verwijderen. Hoef je zelf niet voor naar een loket/balie toe dus.
Reputatie 7
Badge +2
Waarom wachten tot de laatste dag dat het bijgeschreven moet zijn?
Reputatie 7
Badge +3
In de bankapp wordt ook bevestigd dat het nog dezelfde minuut bij de ontvanger is.
In de meeste bankapps kun je alleen maar zien wanneer het afgeschreven is.

Zoals je zelf al hebt gekopieerd staat er in de mail aangegeven dat "Uw betaling uiterlijk op 13 augustus 2019 op onze bankrekening dient te zijn bijgeschreven". Dit houdt in dat de betaling ook werkelijk op 13 augustus op onze bankrekening moet staan. In de meeste gevallen zal een betaling niet direct zijn overgemaakt en verwerkt, dus is het ook onverstandig, zoals Tamzin al aangaf, om de betaling op de 13e pas over te maken. De kans is dan namelijk significant dat het alsnog te laat is.

reiziger1900 geeft echter letterlijk aan:
het geld is op 13 augustus nog bijgeschreven op de NS rekening

Als dat correct is en er dus gehandeld is volgens de door NS gestelde voorwaarden, dan zou NS het abonnement en de ov-chipkaart toch niet mogen blokkeren?

Zoals ik als aangaf is het geld van een ABN rekening naar een andere ABN rekening overgeschreven. Afschrijven en bijschrijven gebeurt dat op het zelfde moment. De bank geeft ook aan wanneer het bij de ontvanger is bijgeschreven.
Reputatie 5
Betalingen binnen ABN Amro zijn inderdaad flitsbetalingen: per direct. Als je betaalt op 13 augustus, dan is dat binnen op 13 augustus.

Het als officiële antwoord gemerkte antwoord van moderator Stijn NS is dus fout.

Ter zake: je hebt geen extra incassokosten aan je broek. Is de blokkering ook opgeheven ?
Heb je extra kosten moeten maken vanwege die blokkering ?
Betalingen binnen ABN Amro zijn inderdaad flitsbetalingen: per direct. Als je betaalt op 13 augustus, dan is dat binnen op 13 augustus.

Het als officiële antwoord gemerkte antwoord van moderator Stijn NS is dus fout.

Ter zake: je hebt geen extra incassokosten aan je broek. Is de blokkering ook opgeheven ?
Heb je extra kosten moeten maken vanwege die blokkering ?

Heb net nog weer de klantenservice gebeld en zij geven nu min of meer toe dat de betaling op tijd is bijgeschreven. Maar omdat de betaling pas de volgende dag door NS is verwerkt ben ik toch te laat. De betalingsherinnering is volgens hun onduidelijk en wordt aangepast. Volgens mij is de betalingsherinnering juist heel erg duidelijk, maar voert de NS gewoon iets anders uit. Bijschrijven en verwerken zijn 2 verschillende dingen; bijschrijven doet de bank, verwerken doet de NS. De NS kan volgens mij niet zomaar de voorwaarden voor de betaling veranderen omdat ze iets anders bedoelen dan ze opschrijven.

De incassokosten zijn gelukkig wel vervallen. Het probleem is echter dat een eenmaal door NS geblokkeerde OV kaart niet meer gedeblokkeerd kan worden. Ik heb een nieuw abonnement moeten afsluiten waarvan ik hopelijk eind deze week de chipkaart ontvang. Maar ondertussen heb ik afgelopen dagen voor €50 (extra) aan treinkaartjes moeten kopen.
Reputatie 5
Juist ja.

Staat er toevallig in dat e-mailtje van het incassobureau ook nog genoemd wanneer NS die 'kruisbetaling' ontvangen zou hebben ? Of waarom exact de incassoprocedure ineens door NS zou zijn gestopt ?
Dat zou mooi zijn.

De kosten voor jou lopen hoog op.

Ik zou in zo'n situatie een schriftelijke klacht indienen volgens de instructies alhier.
Schriftelijk, dat is dus met een postzegel. Je kan een elektronische kopie van dezelfde tekst deponeren in hun klachtenformulier (vermeld dat in de brief én maak een screenshot van dat klachtenformulier).

Mocht de reactie weer van hetzelfde zijn, dan kan je door naar de geschillencommissie (staat ook uitgelegd op die link).

Hoe dan ook: dit is een klant-helpt-klant-forum (met af en toe een reactie van een NS-moderator). Dit forum, noch de telefonische klanten'service' gaat je niet verder kunnen helpen.

Reageer