betalings | NS Community
beantwoord

betalings

  • 5 April 2022
  • 3 reacties
  • 248 Bekeken

Ik heb vandaag een e-mail binnengekregen waardoor ik naar de incassobureau ben doorgestuurd, ik had tot vandaag de tijd om de achterstand betaling te kunnen betalen, dit heb ik vandaag gedaan. 
Mijn vraag hier is, wat kan je doen om dit in order te maken ?

 Als je al een e-mail hebt binnengekregen waar staat dat je naar de incassobureau bent doorgestuurd, krijg je je geld terug of wordt dit later gecorrigeerd en hoef je niets meer te doen ?

Telefoon werd niet opgenomen door medewerkers de hele dag door en ik werd in de wachtrij gezet, door dit heb ik natuurlijk contact niet kunnen opnemen om door te geven dat ik de betaling op tijd heb gedaan! 

Weet iemand wat zijn hier de stappen te volgen als je dit hebt meegemaakt ?

HELP! 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 5 April 2022, 21:49

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6

Hey Abdel97. Welkom bij de NS Community! Ik raad je in dit geval wel aan om contact op te nemen met de Klantenservice. Het is mogelijk dat het elkaar gekruist heeft en dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen doen. Het is op het moment druk, dus het klopt dat je lang wacht als je belt. Je kunt ook via Chat of Twitter contact opnemen bijvoorbeeld, dan krijg je zo snel mogelijk een antwoord terwijl je zelf ook andere dingen kunt blijven doen. Ik wil je nog wel meegeven dat als je tot en niet tot en met vandaag de tijd had voor je betaling, ben je vandaag wel te laat geweest. Mijn collega's bij de Klantenservice kunnen je alsnog wel verder helpen! 

Als we even naar de wet kijken mag het incasso bureau pas gaan handelen als de termijn die u hebt gekregen is verlopen, maar er wordt wel gekeken naar de rekening van in dit geval de NS.

Als het bedrag dus pas morgen op de rekening bij de NS staat dan heeft u de termijn overschreden, maar als u TOT EN MET vandaag de kans had om te betalen is het niet correct als u vandaag een brief kreeg met daarop de melding dat het naar de incasso gaat, die had dan pas NA vandaag verzonden mogen worden net als de opdracht aan het incasso bureau. Maar als het TOT vandaag was, dan bent u vandaag te laat geweest en had de brief vandaag verstuurd mogen worden.

Wat u kunt doen is reageren naar het incasso bureau per mail met daarbij het bewijs dat u vandaag heeft betaald met de vermelding van de diverse nummers die u in de brief van de NS zult vinden. Bij het reageren naar de NS daarbij beland u alleen bij de klantenservice en niet bij de financiele afdeling en ik ben bang dat die weinig voor u kunnen doen behalve in het systeem kijken in uw klantgegevens maar betalingen staan daar niet meteen in.

Wat wel een probleem voor u zal zijn is dat uw kaart geblokkeerd is en dus waardeloos is en u voorlopig niet op rekening kunt reizen als de laatste betaalmogelijkheid volgens de NS te laat was. U zult dan weer op saldo moeten reizen, maar kunt natuurlijk wel over een paar dagen proberen contact te zoeken met de klantenservice om te kijken of er wat te doen is voor u qua toch nog op flex te reizen maar hou er rekening mee dat dat niet kan.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zodra je een e-mail krijgt (van NS of het incassobureau) dat je te laat bent is de vordering overgedragen en gaat NS niets meer voor je betekenen, want dan ben je te laat (volgens de NS).

Met daarbij een kanttekening, want als je enkele dagen daarvoor een mail van NS gekregen hebt met een uiterste betaaldatum (én dat netjes gedaan hebt!) kan het zijn dat de betaling nog niet bij NS is verwerkt en je dus onterecht het incassotraject bent ingestuurd.

Dit kan je in de meeste gevallen aantonen door je betalingsbewijs/bankafschrift (van jou of iemand anders die voor je betaald heeft), want verreweg de meeste bank-bank betalingen in NL zijn tegenwoordig per direct, ook ‘s avonds of in het weekend! En als dat niet zo is staat er meestal wel bij in je bankieren app of website ‘Bij de ontvanger op datum X’.

Dat de NS (bureau nabetalingen, check het rekeningnummer) er vervolgens nog een paar dagen over wenst te doen om dat te verwerken (het moet uiterlijk op datum X bij ons binnen zijn, en dat was het maar hebben we nog niet gezien/verwerkt) doet er dan niet toe. Een mail/brief van een incassobureau (plus incassokosten, dat zal 40 euro zijn) is in dat geval onterecht.

Het goede nieuws is dat je kaart niet geblokkeerd wordt of zo, maar dat je na betaling (van de hoofdsom, niet de incassokosten natuurlijk want daarvan wist je nog niets!) gewoon weer een NS Flex abonnement kunt aanschaffen.

Schone lei in dat geval, met natuurlijk de opmerking om voortaan (je had immers al mininaal 2 herinneringen gehad) voortaan op tijd te betalen… 

Reageer