beantwoord

Bezwaar aantekenen na weigering terugbetalen

Hallo,

ik ben begin dit jaar, in maart als ik het goed heb, mijn ov-studentenkaart vergeten mee te nemen naar het station. Omdat ik optijd op school moest zijn vanwege een verplichte les en ik niet dichtbij het station woon, heb ik een kaartje gekocht vanaf Heerhugowaard naar Amsterdam Sloterdijk.
Via internet las ik dat ik geld van dit kaartje terug kon vragen. Omdat ik ook kosten had gemaakt voor de metro en de tram, heb ik eerst geprobeerd via ov-chipkaart.nl mijn geld terug te vragen. Helaas werd dit de 1e keer geweigerd. Ik diende hier bezwaar tegen in en ook de 2e keer werd dit geweigerd. Bij de 2e keer kreeg ik als antwoord dat ik naar de reisorganisatie zelf toe moest gaan.
Dit heb ik gedaan, ik heb mijn treinkaartje opgestuurd naar NS.
Van de NS kreeg ik 2 weken later een brief thuisgestuurd dat mijn bedrag niet vergoed werd omdat ik het kaartje niet binnen een maand heb ingeleverd.
Ik heb gebeld en werd door 3 bedrijven (OV chipkaart, DUO en NS) van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk heeft DUO mij weten te vertellen dat ik bezwaar in moet dienen bij de NS omdat ik wél recht heb op mijn vergoeding omdat ik een doordeweekse studenten ov heb..
Is er iemand die mij misschien kan helpen hiermee??
icon

Beste antwoord door Inge NS 19 juli 2014, 16:20

Welkom op het forum Skokkelkoren!

Als je in het bezit bent van een Studentenreisproduct kan je 1 keer per jaar gebruikmaken van de 'Geld terug bij vergeten abonnement' regeling. Je dient het verzoek binnen één maand na de reisdatum in te dienen. Als die termijn verstreken is - wat hier het geval is - kom je niet meer in aanmerking voor een vergoeding.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar past je vraag het beste.
Bekijk origineel

4 reacties

Welkom op het forum Skokkelkoren!

Als je in het bezit bent van een Studentenreisproduct kan je 1 keer per jaar gebruikmaken van de 'Geld terug bij vergeten abonnement' regeling. Je dient het verzoek binnen één maand na de reisdatum in te dienen. Als die termijn verstreken is - wat hier het geval is - kom je niet meer in aanmerking voor een vergoeding.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar past je vraag het beste.
Hallo Inge,

Bedankt voor je antwoord.
Dit had de NS mij inderdaad aan de telefoon ook verteld.
Helaas is het niet mijn schuld dat het te laat is ingeleverd! Kan daar niet een uitzondering of iets dergelijks op gemaakt worden?

Groetjes,
Sharon
Beste Sharon,

Helaas kan er niet van die voorwaarden worden afgeweken.
Mocht dit nog een keer voorkomen dan kun je je restitutieverzoek indienen bij de openbare vervoerder waarmee jij hebt gereisd. Bij NS dient dit dus binnen een maand na de reisdatum te gebeuren.

Vriendelijke groet,
Herman
Als je verzoek om restitutie bij TLS (ov-chipkaart.nl) ruim op tijd was ingediend, zou je nog kunnen proberen om opnieuw bij hen aan te kloppen. Zij hadden immers meteen moeten aangeven dat je met de claim niet bij hen moest zijn maar bij de NS.
Het blijft voor de reiziger sowieso verwarrend dat er enerzijds steeds wordt gewezen op de uniformiteit van de ov-chipkaart terwijl men bij problemen nog steeds bij de afzonderlijke bedrijven terecht moet die onderling niet of nauwelijks lijken samen te werken. Dat het aantal partijen waarmee de reiziger te maken krijgt door de introductie van de ov-chipkaart juist is toegenomen in plaats van afgenomen (TLS is er immers bijgekomen) maakt het er ook niet eenvoudiger op.

Reageer