beantwoord

Bij overstap andere vervoerder bij NS 2 x teveel betaald !!!

• 25 november 2017
  • 22 reacties
  • 474 Bekeken

20-11-2017 reisde ik van Emmen naar Amersfoort met mijn Dal-voordeel OV-chipkaart. Om 15:03 checkte ik in Emmen in bij Arriva. Om 16:09 in Zwolle aangekomen moest ik overstappen op de NS trein naar Amersfoort.
Tot mijn grote verbazing bleek dat ik, ondanks het in Emmen in de dal-uren was ingestapt, toch over het traject Zwolle-Amersfoort geen korting kreeg!!!.

Wat mij echter nog meer verbaasde was het feit dat ik over het hele traject ook nog eens 2-maal het starttarief moest betalen.
Als ik buiten de daluren van Emmen naar Amersfoort reis is het tarief €13,66 voor Arriva plus €7,60 voor NS dat samen €21,26. Voor mijn reis op 20-11-2017 rekende de NS echter €12,10 voor het traject Zwolle Amersfoort.

De NS heeft van mij dus 2-maal teveel geld afgepakt !!!!
Hoe krijg ik dat terug? Waar en bij wie kan ik mijn klacht indienen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 november 2017, 12:14

Goedemiddag CJBoth. Ik snap dat je hiervan baalt, maar voor zover ik uit je verhaal begrijp is er niets verkeerd gegaan. Tamzin en Slidestops geven het al aan, maar het 'van-rit-naar-reis' principe geldt enkel zolang je met dezelfde vervoerder blijft reizen. Op het moment dat je overstapt op een andere vervoerder, zal er een nieuwe reis gestart worden waarbij het tarief gehanteerd wordt van het moment van incheck bij die vervoerder.

In jouw geval is de reis bij de NS na 16:00 begonnen, tijdens de spits, dus zul je voor die reis ook het spitstarief betalen. De reis bij Arriva hieraan voorafgaand maakt geen verschil.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS gaat helenaal niet over het traject Zwolle-Emmen. U heeft gewoon twee losse reizen gemaakt: van Emmen naar Zwolle met Arriva in de daluren en van Zwolle naar Amersfoort met NS in de spitsuren.

In dit geval vervalt ook de korting op het opstaptarief bij overstappen omdat U bij Arriva niet het opstaptarief voor de spits hebt betaald.
Het klopt gewoon niet !!!! Zelfs als ik bij Arriva het opstap tarief met korting heb betaald (dat is dus 60%) waarom moet ik dan in Zwolle nog een keer het volle opstaptarief betalen (100%).
Ik voel mij echt 2 x genaaid !!! Wie heeft deze regeling bedacht ???
Reputatie 7
U maakt gebruik van 2 verschillende vervoerders die allebei hun eigen tarieven hanteren en die niet van elkaar overnemen. Marktwerking en concessies binnen het openbare vervoer was een idee van de overheid. Het is voor de reiziger niet altijd beter..
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Zo lang met het NS-personeel niet te praten valt over een goedkopere personeelnzet bij het exploiteren van treindiensten op regionale lijnen is aanbesteden bittere noodzaak. De jaren van onbeperkte subsidies zijn voorbij.

Zeggen dat dat voor de reiziger niet beter is is nogal hypocriet als het alternatief opheffing van deze lijnen is.
Dit is een drukbezette route, waarom zou die niet rendabel zijn?
Reputatie 7
Badge +3
NS was door hoge personeelskosten in het verleden niet in staat deze lijn rendabel te maken, vandaar dat de lijn door NS is aangemeld voor aanbesteding.

Het is buiten de drukke studentenspitsen een redelijk stille lijn. Je moet niet alleen naar de drukte in de spits kijken, maar ook naar de maandagavond en de zondagmorgen.
De keren dat ik daar reis zijn altijd buiten de spits, midden op de dag.
Goedemiddag CJBoth. Ik snap dat je hiervan baalt, maar voor zover ik uit je verhaal begrijp is er niets verkeerd gegaan. Tamzin en Slidestops geven het al aan, maar het 'van-rit-naar-reis' principe geldt enkel zolang je met dezelfde vervoerder blijft reizen. Op het moment dat je overstapt op een andere vervoerder, zal er een nieuwe reis gestart worden waarbij het tarief gehanteerd wordt van het moment van incheck bij die vervoerder.

In jouw geval is de reis bij de NS na 16:00 begonnen, tijdens de spits, dus zul je voor die reis ook het spitstarief betalen. De reis bij Arriva hieraan voorafgaand maakt geen verschil.
Het kan wel zijn dat de NS allemaal speciale regeltjes heeft verzonnen, maar hier klopt echt iets helemaal NIET. En dat ga ik helemaal uitzoeken !!!!!
Beetje zinloos en zonde van je tijd.
Het klopt wel en het heeft dus geen enkele zin om er een drama van te gaan maken.
Reputatie 5
Ter toelichting op de conclusie van Stijn: tussen alle (rail)vervoerders is afgesproken dat het van-rit-naar-reis-principe niet geldt bij overstap tussen de vervoerders. Bovendien is afgesproken dat de langeafstandskorting bij overstap tussen vervoerders vervalt bij een wisseling van tariefperiode dal-spits (en omgekeerd). De tariefberekening die TS zich moest laten welgevallen, was dus correct. Het betreft niet een "speciale NS-regel"; bij een reis Amersfoort-Emmen zou hetzelfde gelden bij Arriva.

Overigens kun je je wel afvragen waarom in dit verband de langeafstandskorting moet vervallen. Volgens mij zou de prijs voor het vervolgtraject gewoon uit de juiste tarieftabel - in dit geval zonder korting - kunnen worden gehaald.
Reputatie 6
Badge
Ik snap de gedachte van TS wel. Ik zou het melden bij het OV Loket. Het >moeten< wisselen van vervoerder dupeert de reiziger.
Bedankt, dat ga ik ook doen.
Reputatie 6
Badge
Jouw probleem zou je kunnen plaatsen onder het kopje 'versnippering' in onderstaand artikel:

https://www.ovpro.nl/management/2017/11/13/ov-loket-vraagt-om-ruimere-regeling-geld-terug-bij-vertraging/
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
Het was duidelijker geweest als dezelfde regeling als bij NS ook was toegepast bij overstappen naar andere vervoerders. Omdat dat nadelen zou hebben voor hun reizigers rond 9.00 uur 's morgens wilde Arriva dat liever niet.
20-11-2017 reisde ik van Emmen naar Amersfoort met mijn Dal-voordeel OV-chipkaart. Om 15:03 checkte ik in Emmen in bij Arriva. Om 16:09 in Zwolle aangekomen moest ik overstappen op de NS trein naar Amersfoort.
Tot mijn grote verbazing bleek dat ik, ondanks het in Emmen in de dal-uren was ingestapt, toch over het traject Zwolle-Amersfoort geen korting kreeg!!!.

Wat mij echter nog meer verbaasde was het feit dat ik over het hele traject ook nog eens 2-maal het starttarief moest betalen.
Als ik buiten de daluren van Emmen naar Amersfoort reis is het tarief €13,66 voor Arriva plus €7,60 voor NS dat samen €21,26. Voor mijn reis op 20-11-2017 rekende de NS echter €12,10 voor het traject Zwolle Amersfoort.

De NS heeft van mij dus 2-maal teveel geld afgepakt !!!!
Hoe krijg ik dat terug? Waar en bij wie kan ik mijn klacht indienen?

weet niet of u over een printer beschikt maar anders even kijken op de site van de spoordeelwinkel kijken www.spoordeelwinkel.nl retour naar bestemming naar keuze voor 19 euro heeft nog2pluspunten ook
1 geen middagspits beperking
2 niet om hoeven checken bij veranderen van vervoerder.
Ik reis ook op deze lijn en blijf het belachelijk vinden dat ik inderdaad ook twee keer een start tarief moet betalen puur sang omdat ik een overstap maak in de spits.

Dit kan en moet echt rechtgetrokken worden. Je wordt tevens met een dal voordeel abonnement aardig genaaid omdat je dus een overstap moet maken naar een andere vervoerder terwijl je nog steeds gewoon met de trein reist.

Dit kan technisch gezien toch volledig geautomatiseerd worden? Inchecken bij NS, uitchecken bij arriva zonder tussentijds in of uit te checken. Waarom gebeurd dit niet? Zo moeilijk is dit niet.

Of levert het de vervoerders teveel "voordeel" op? 😉.
Badge +3
Wellicht is een overstap naar NS Flex Dal Voordeel voor u een optie? Het abonnement zelf kost iets meer, maar bij NS Flex blijft het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder gelden, ook als in een andere tariefperiode wordt overgestapt op een andere vervoerder. Het blijft overigens wel nodig om uit en weer in te checken bij een overstap op een andere vervoerder.
Ik reis ook op deze lijn en blijf het belachelijk vinden dat ik inderdaad ook twee keer een start tarief moet betalen puur sang omdat ik een overstap maak in de spits.

Dit kan en moet echt rechtgetrokken worden. Je wordt tevens met een dal voordeel abonnement aardig genaaid omdat je dus een overstap moet maken naar een andere vervoerder terwijl je nog steeds gewoon met de trein reist.

Dit kan technisch gezien toch volledig geautomatiseerd worden? Inchecken bij NS, uitchecken bij arriva zonder tussentijds in of uit te checken. Waarom gebeurd dit niet? Zo moeilijk is dit niet.

Of levert het de vervoerders teveel "voordeel" op? 😉.

Dat laatste dus.
Wellicht is een overstap naar NS Flex Dal Voordeel voor u een optie? Het abonnement zelf kost iets meer, maar bij NS Flex blijft het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder gelden, ook als in een andere tariefperiode wordt overgestapt op een andere vervoerder. Het blijft overigens wel nodig om uit en weer in te checken bij een overstap op een andere vervoerder.

NS flex dal voordeel is inderdaad duurder (60 euro). zal het overwegen. Blijf het merkwaardig vinden. Uiteindelijk heeft de privatisering alleen maar een veel duurdere trein opgelevert.
Reputatie 7
Badge +3
NS flex dal voordeel is inderdaad duurder (60 euro). zal het overwegen. Blijf het merkwaardig vinden. Uiteindelijk heeft de privatisering alleen maar een veel duurdere trein opgelevert.
De privatisering heeft het treinverkeer wel degelijk een stuk goedkoper gemaakt. Het uitgespaarde geld is echter niet gebruikt om de kaartjes goedkoper te maken maar om de overheidssubsidie af te bouwen. De financiële winnaar is dus niet de reiziger maar de belastingbetaler.

De reiziger is er overigens ook beter van geworden omdat de regionale vervoerders veel meer treinen laten rijden dan NS vroeger deed.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan technisch niet omdat er in veel gevallen verschillende routes mogelijk zijn waarbij dan niet duidelijk is via welke route en met welke vervoerder is gereisd. Verder verbiedt de NMa deze oplossing.

Reageer