beantwoord

bijlage ontbreekt

  • 2 May 2023
  • 12 reacties
  • 125 Bekeken

Beste mensen,
Iedere maand krijg ik een factuur van de NS, waarom moet ik dan steeds inloggen om mijn factuur te downloaden en wordt niet gewoon de factuur als bijlage meegestuurd. Dat zou vanuit oogpunt van klantvriendelijkheid toch veel fijner zijn. Andere bedrijven doen dat wel, waarom doet de NS dit niet. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 May 2023, 12:37

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

NS zegt NS Flex-facturen niet als bijlagen te kunnen mailen omdat ze reisgegevens bevatten en daarmee privacygevoelige informatie.

Beste mensen, 
Een makkelijk excuus natuurlijk, de AVG. Maar dat zou gelden voor iedere aankoop die ik doe. Het kopen van producten bij Albert Heijn is niet anders dan welke treinreis die ik maak, alles is privacy gevoelig. Als ik van Eindhoven naar Tilburg reis, zegt dat niks! Daarbij is het informatie tussen NS als leverancier en mij als klant en niemand anders. Er wordt niets openbaar gemaakt. 
Teleurstellend is mijn reactie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het ook een vreemd argument. Als iemand toegang zou hebben tot je mailbox, heeft-ie ook toegang tot je Mijn NS-omgeving en kan zo dus alsnog bij de factuur. Tenzij er gebruik gemaakt wordt van tweefactorauthenticatie, maar dat kent NS (nog) niet 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS begrijpen ze nog steeds weinig van letter en geest van de AVG. 

Wel begrijpen ze bij NS heel goed dat de AVG als excuus kan worden ingezet om de betalende klanten niet te helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het ook een vreemd argument. Als iemand toegang zou hebben tot je mailbox, heeft-ie ook toegang tot je Mijn NS-omgeving en kan zo dus alsnog bij de factuur. Tenzij er gebruik gemaakt wordt van tweefactorauthenticatie, maar dat kent NS (nog) niet 🙂

Vanwege veiligheid is het slim om overal verschillende wachtwoorden voor te hebben. Mijn partner heeft wel mijn wachtwoord voor PC maar niet voor mijnNS of ander zaken.

Bedrijven willen vaak geen privacygevoelige info over de mail. Uit een factuur zou iemand ook kunnen halen wanneer iemand regelmatig niet thuis is.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als iemand in je mailbox kan, kan hij gewoon een nieuw wachtwoord voor Mijn NS aanvragen ...

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe 

Er zijn tegenwoordig opties om beveiligd te e-mailen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Er zijn tegenwoordig opties om beveiligd te e-mailen.

Dat weet ik.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Er zijn tegenwoordig opties om beveiligd te e-mailen.

Dat weet ik.

Jij wel. NS blijkbaar niet.

Reputatie 7
Badge +3

En dan is de situatie zoals die nu is al een verbetering, want voorheen met mijn klassieke Traject Vrij werd er nog niet eens een mail verstuurd dat er een factuur klaar stond, je moest zelf maar kijken. Bij OV-fiets ook lange tijd zo geweest, was toedertijd nog een lang topic over waarin o.a. dit door een moderator werd gezegd:

Nu met Flex wordt er tenminste nog een mail gestuurd dat er een factuur klaar staat. Maar de factuur als bijlage mee sturen zou wenselijker zijn, bij zakelijke klanten wordt dat mijn weten wel gedaan. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Er zijn tegenwoordig opties om beveiligd te e-mailen.

Dat weet ik.

Jij wel. NS blijkbaar niet.

Ik weet ook dat het extra geld kan kosten ommail beveiligd te versturen. Daarbij is de handeling nodig om te lezen niet korter dan inloggen bij mijnNS.

Badge +3

Nu met Flex wordt er tenminste nog een mail gestuurd dat er een factuur klaar staat. Maar de factuur als bijlage mee sturen zou wenselijker zijn, bij zakelijke klanten wordt dat mijn weten wel gedaan. 

Er is niets mee om een factuur als bijlage mee te sturen, maar steeds meer bedrijven en instanties sturen je naar een portaal/beveiligde omgeving of gebruiken 2-staps authentiatie.

Zakelijke klanten van NS krijgen inderdaad het voorblad van de factuur als bijlage, dus zonder specificatie van reizen.

Reageer