Skip to main content

Ik heb een abonnement 40% korting tijdens daluren en heb geprobeerd hiermee een e-ticket te boeken. Tijdens het boeken werd de normale prijs aangegeven, er was alleen een optie korting als samenreiskorting aangegeven. Maar ik reis niet samen, ik heb gewoon de 40% korting op mijn eigen naam. Dit vind ik vreemd. Mag ik gewoon de optie samenreiskorting aanvinken?

Wat u wilt, kan niet. Het is ook nergens voor nodig. U krijgt uw korting als u incheckt met uw ov-chipcard. Zo werkt het hele systeem. U mag de optie samenreiskoring niet aanvinken, en dat heeft ook geen enkel nut.  U kunt niet met zichzelf samenreizen, u krijgt uw korting automatisch als u incheckt in de daluren. Daarvoor heeft u helemaal geen extra kaartje nodig, wat u mogelijk veronderstelt.


Dank je, Thom.

Dus als ik met mijn ov chipkaart incheck wordt voor de reis automatisch de 40% afgetrokken van de totale prijs?


Ja, zonder meer.

Als u Flex heeft, en dat is tegenwoordig bijna altijd zo, dan krijgt u als u incheckt “Reizen op rekening” te zien. U kunt op de maandelijkse afrekening duidelijk aflezen dat de korting is toegepast. U hoeft zich geen zorgen te maken, het werkt perfect, ook al ziet u het niet direct.  Check wel in tijdens de daluren uiteraard.

 

Als u incheckt, heeft u een geldig vervoersbewijs. Uw incheck wordt doorgestuurd naar een computer en die ziet dat u met korting reist. Uitchecken is eigenlijk het juiste bedrag van de reis vaststellen en dat bedrag komt op een rekening te staan, die u aan het eind van de maand automatisch betaalt. U hoeft eigenlijk niets te doen behalve inchecken en aan het eind van de reis uitchecken, dan doet het systeem de rest.

 

Ik reis er drie á vier keer per week al jarenlang probleemloos mee.. Het is nog nooit fout berekend en ik krijg de korting altijd.


Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! Nu ben ik gerust!

Prettig weekend.


Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)


Abonnementhouders kunnen niet reizen met losse kaartjes, maar moeten altijd inchecken met de OV-chipkaart waarop het abonnement staat om van de korting te profiteren. Als u in de daluren incheckt, dan krijgt u met Dal Voordeel automatisch 40 procent korting op de ritprijs.

Als u uw OV-chipkaart niet meer hebt, dan kunt u voor nu een kaartje vol tarief kopen en achteraf een beroep doen op de regeling Geld terug bij vergeten abonnement. Zie verder deze pagina voor informatie over hoe u een vervangende OV-chipkaart regelt na verlies.


Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)

Dit kan dus helemaal niet. U moet gewoon een nieuwe bestellen en dat niet alsmaar uitstellen.


Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 


Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. 

Dat u al jaren weigert de regels te respecteren betekent niet dat u geschokt moet zijn als dat nu geblokkeerd wordt. Inchecken dient mede voor tijdcontrole zodat u niet kunt sjoemelen met de daluren (wat meestal het motief is voor de procedure die u volgt).

Uw bezorgdheid over privacy is zwaar overdreven want waarom gebruikt u dan internet? Iedere letter die u daar intikt wordt regelrecht doorgestuurd naar zowel de Nederlandse als de Amerikaanse inlichtingdiensten. En via uw mobiele telefoon wordt uw locatie 24/7 gevolgd. Privacy in Nederland is een naïeve illusie.


Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 

Ik ben eerlijk gezegd geschokt over het feit dat abonnementhouders oneigenlijk gebruik maken van samenreistickets.

Een abonnement is geldig wanneer er mee in- en uitgecheckt wordt. Dat staat o.a. in de abonnementsvoorwaarden waarmee men bij het afsluiten akkoord gaat. Wil je je niet houden aan doe voorwaarden maak dan geen gebruik van een abonnement.

Het is een flauwekul argument door te zeggen dat vanwege privacy er samenreistickets gekocht worden om reisgegevens niet prijs te willen geven. Op een ticket staan datum, traject en naam en daarnaast zal er via bank betaald worden. Hoezo privacy?

 


Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

 

Zolang NS zich zelf niet aan de Europese verordening houdt vind ik dit gerechtvaardigd.


Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

 

Zolang NS zich zelf niet aan de Europese verordening houdt vind ik dit gerechtvaardigd.

En weer een die zijn eigen regels maakt. Wil je een e-ticket voor de hele reis, dan koop je die tegen vol tarief. Wil je gebruik maken van de korting van jouw abonnement dan check je in.

Wat begrijp je niet van het woord samenreizen?

Met dank aan mensen zoals jij is het gebruiken van samenreiskorting voor de goedwillende reiziger lastiger geworden. Bedankt!


Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

Fraude blijft fraude, ook als u het recht praat.


Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 

Nee, transacties worden 18 maanden bewaard. Na een dag wissen is niet mogelijk want ze zijn ook nodig om facturen op te stellen (tenzij je Dal Voordeel op saldo hebt). Voor de rest zijn ze nodig bij claims voor bijv. vertraging of om (dure) gemiste in/uitchecks te corrigeren.

Zorgen over je privacy zijn onnodig, want mochten OV-chipkaart (die alle transacties kent) of de NS (die bij reizen op saldo alleen je NS transacties kennen) jouw gegevens gebruiken voor grootschalige analyse of andere doeleinden, dan worden ze ganonimiseerd. Dat zijn ze verplicht.

Wel kan men je op basis van je reisgegevens bepaalde aanbiedingen doen, maar dat kan je gewoon uit zetten in Mijn NS.


Ik begrijp niet dat er geen optie is om e tickets beschikbaar te maken voor klanten met voordeelkaarten. Ik reis wel met de chipkaart, maar ik vind het gewoon prettig om vooraf mijn ticket te kopen met korting. Het voordeel van niet in en uitchecken is prettig, omdat ik het soms vergeet.

dat kan nu niet, en dat is niet klantvriendelijk ten opzichte van meereizigers die geen vast abonnement hebben. 


Ik begrijp niet dat er geen optie is om e tickets beschikbaar te maken voor klanten met voordeelkaarten. Ik reis wel met de chipkaart, maar ik vind het gewoon prettig om vooraf mijn ticket te kopen met korting. Het voordeel van niet in en uitchecken is prettig, omdat ik het soms vergeet dat kan nu niet, en dat is niet klantvriendelijk ten opzichte van meereizigers die geen vast abonnement hebben. 

Met etickets kun je niet inchecken en dan is er dus geen tijdcontrole of u uberhaupt wel buiten de spits vertrekt. Met inchecken is die controle er wel.

Uiteraard kunt u vergeten om in- en uit te checken maar u kunt ook vergeten (op tijd) een eticket te kopen. Je ziet hier regelmatig berichten van reizigers die zich pas realiseerden dat ze nog een eticket moesten kopen toen ze conducteur zagen aankomen.

Kortom, ik begrijp het dus prima want er wordt al genoeg gefraudeerd met etickets.


Ik begrijp niet dat er geen optie is om e tickets beschikbaar te maken voor klanten met voordeelkaarten. Ik reis wel met de chipkaart, maar ik vind het gewoon prettig om vooraf mijn ticket te kopen met korting. Het voordeel van niet in en uitchecken is prettig, omdat ik het soms vergeet.

dat kan nu niet, en dat is niet klantvriendelijk ten opzichte van meereizigers die geen vast abonnement hebben. 

Bij het aangaan van abonnement ben jij akkoord gegaan met de voorwaarden. Daaronder valt dat het abonnement geldig is als je er mee in- en uitcheckt.

Van e-tickets wordt nogal misbruik gemaakt. Niet voor niets mag je niet meer reizen op een pdf van e-ticket en moet je codes genereren als je Samenreiskorting wilt geven. Door e-tickets met korting beschikbaar te maken voor abonnementhouders werk je fraude in de hand. Je krijgt dan de ‘het zijn toch dalurentickets’ en ‘ik wist niet dat je een abonnement moest hebben’ smoesjes.


Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)

Ik ben het met je eens. Ik vind het achterhaald dat ik geen korting krijg wanneer ik via de app een kaartje koop. Ik heb mijn OV kaart met korting gekoppeld in de app. NS weet dus dat ik recht heb op korting. Dit niet automatisch doorrekenen mag inmiddels toch wel als een gemis van de app functionaliteit worden gezien. Niet klantvriendelijk. 


Ik begrijp echt niet waarom je een e-ticket zou willen kopen als je een abonnement hebt. Met de OV-chipkaart haal je alleen je kaart langs een poortje of paaltje en je bent klaar, eventueel moet je nog eens saldo laden als je een Dal Voordeel op saldo hebt zonder automatisch opladen. Met een e-ticket moet je het kaartje kopen, de betaling doen, laden in de app en dan daarmee het poortje openen, dat zijn toch meer handelingen? Net als dat je voorheen voor de OV-chipkaart meer handelingen had om bij de automaat een kaartje te kopen? 

Plus, met een e-ticket is er nog de kans dat het wat langer duurt voor je de mail binnen krijgt en je trein intussen al vertrekt, of als je het kaartje al langer van tevoren hebt besteld dat de reis onverhoopt niet doorgaat en je geen geld terug krijgt voor je bestelde kaartje. En met een e-ticket mag je een reis die begonnen is in de daluren niet afmaken tijdens de spits, al zullen er ook reizigers zijn met dit soort kaartje daar misbruik van maken, net als nog net voor de spits beginnen aan een reis. 


Ja, ik snap dat ook niet zo goed. Met een OV-chipkaart heb je toch geen e-ticket nodig?


Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)

Ik ben het met je eens. Ik vind het achterhaald dat ik geen korting krijg wanneer ik via de app een kaartje koop. Ik heb mijn OV kaart met korting gekoppeld in de app. NS weet dus dat ik recht heb op korting. Dit niet automatisch doorrekenen mag inmiddels toch wel als een gemis van de app functionaliteit worden gezien. Niet klantvriendelijk. 

Je kunt in de app in mijnNS zien of en zoja welk abonnement je hebt. Het abonnement is echter gekoppeld aan OV-chipkaartnummer en niet aan de app.

In mijnNS kun je meerdere kaartnummers opslaan, wie zegt dat je het kaartje met jouw kaartnummer hebt gekocht?


 

Ik ben het met je eens. Ik vind het achterhaald dat ik geen korting krijg wanneer ik via de app een kaartje koop. Ik heb mijn OV kaart met korting gekoppeld in de app. NS weet dus dat ik recht heb op korting. Dit niet automatisch doorrekenen mag inmiddels toch wel als een gemis van de app functionaliteit worden gezien. Niet klantvriendelijk. 

Bij een eticket check je niet in en kan dus niet gecontroleerd worden hoe laat je vertrokken bent. Dat biedt de mogelijkheid om te sjoemelen met de daluren.

Een eticket kopen is ook veel omslachtiger zodat je kunt verwachten dat vooral mensen die willen sjoemelen met de daluren dat willen kopen.


Ik vind het ook achterhaald en niet klantvriendelijk dat je in de app geen e-ticket met korting kunt kopen. Het wordt aan de persoon gekoppeld, je moet je legitimeren, ik selecteer de trein en het tijdstip, mijn ov-chipkaart is gekoppeld en mijn abonnement staat in de app... hoe duidelijk en controleerbaar wil je iets hebben?

Overigens is een e-ticket kopen totaal niet omslachtig zoals hier beweerd wordt.

Ik heb gisteren helaas mijn persoonlijke chipkaart thuis vergeten. Dat kan ook eens gebeuren. Het was klantvriendelijk en logisch geweest als ik bij het aanschaffen van het e-ticket voor een optie met korting had kunnen kiezen. Alles is te controleren, en dat wordt het ook, dus de optie moet er gewoon zijn.


Ik vind het ook achterhaald en niet klantvriendelijk dat je in de app geen e-ticket met korting kunt kopen. Het wordt aan de persoon gekoppeld, je moet je legitimeren, ik selecteer de trein en het tijdstip, mijn ov-chipkaart is gekoppeld en mijn abonnement staat in de app... hoe duidelijk en controleerbaar wil je iets hebben?

Overigens is een e-ticket kopen totaal niet omslachtig zoals hier beweerd wordt.

Ik heb gisteren helaas mijn persoonlijke chipkaart thuis vergeten. Dat kan ook eens gebeuren. Het was klantvriendelijk en logisch geweest als ik bij het aanschaffen van het e-ticket voor een optie met korting had kunnen kiezen. Alles is te controleren, en dat wordt het ook, dus de optie moet er gewoon zijn.

Alles is te controleren als er genoeg controle is. Omdat er niet altijd een conducteur langs kwam, vonden reizigers het nodig om te frauderen met jongerenkaartjes en samenreiskaartjes.

En ja het klopt dat een abonnement gekoppeld is aan ov-chipkaart. Bij controle kan een conducteur zien welk abonnement op de kaart staat. Maar niet als jij die kaart niet bij je hebt. Dan moet de conducteur dus eerst uitzoeken of jij een abonnement hebt als hij jouw e-ticket controleert. Dat gaat minder snel dan een ov-chipkaart controleren. De app kan hij niet controleren. Daarbij staat nog steeds in de voorwaarden dat je met de kaart waarop het abonnement staat moet inchecken.

Als je de kaart met een NS abonnement vergeet of kwijt bent dan kun je de korting voor het vol tariefkaartje terugvragen.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Ik vind inchecken nog altijd minder omslachtig dan een kaartje via de app kopen, die ik dan via ideal moet betalen, moet wachten tot ik een email krijg om het kaartje vervolgens te printen of in de app zetten. Meestal is zo’n kaartje snel binnen, maar het kan ook zomaar een uur duren.


Ik zal je suggestie doorzetten om dit mogelijk te maken. Zoals hierboven al is beschreven zijn er goede alternatieven in het geval als je een keer je OV-chipkaart bent vergeten. Ook klopt het dat je met een e-ticket in het nadeel bent aangezien je niet kan inchecken en daardoor het moment van inchecken niet bepalend is. Daardoor denk ik niet dat we extra kosten gaan maken voor dit alternatief.


Reageer