Skip to main content
beantwoord

Boeken van e-ticket met 40% korting daluren

  • 1 July 2024
  • 25 reacties
  • 385 Bekeken

Ik heb een Dal Voordeel abonnement en wil graag voor mezelf een e-ticket met korting kopen. De website geeft hier echter niet de mogelijkheid toe. Ik begrijp dat dit meestal ook niet nodig is want de korting wordt immers automatisch al dan niet toegapast bij in- en uitchecken. De reden waarom ik voor deze specifieke reis toch een e-ticket wil kopen is dat de reis vrij lang is en vlak voor het einde van de spits begint. Dus met normaal in- en uitchecken zou ik voor de hele reis het volle tarief betalen, en dat scheelt nogal wat.

De twee opties die ik zie om het grootste deel van de reis met korting te reizen zijn 

  • ofwel op een tussenstation naar de poortjes op en neer te rennen om uit- en weer in te checken, met naast alle ongemakken het risico dat ik niet op tijd terug in de trein zit en een half uur sta te wachten op de volgende trein
  • ofwel ik gewoon twee e-tickets koop: Een zonder korting tot het eerste station na de spits, en 1 met korting voor dat station totaan m’n eindstation. 

Met de tweede optie ben ik welleswaar iets meer kwijt (want 2 keer instaptarief) dan met op en neer rennen maar heb ik ook veel minder gedoe en risico. Die optie heeft dus m’n voorkeur.

Kan ik dit op een of andere manier toch voor elkaar krijgen? Zou ik bijvoorbeeld mezelf een ‘samenreiskortingscode’ kunnen sturen en die gebruiken om een e-ticket met samenreiskorting te kopen? Is dit dan een geldig vervoersbewijs?

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je een kortingsabonnement hebt kun je voor jezelf geen e-ticket met korting kopen, je dient altijd in te checken met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat. En tussendoor snel uit en weer inchecken met dezelfde kaart gaat ook niet werken, pas wanneer er minstens 35 minuten tussen uit en weer inchecken begint een nieuwe reis tegen het dan geldende tarief. Je kunt wel het 1e deel van de reis met een ander vervoerbewijs (e-ticket, 2e OV-chipkaart, bankpas) reizen en bij de overstap inchecken met je abonnement. 

Reputatie 3

Het moment van inchecken bepaalt het recht op korting dus je kunt om 8.55u inchecken en dan theoretisch een trein pakken die enkele minuten voor 9.00u vertrekt. Met een e-ticket mag je echter niet in een trein zitten die eerder dan 9.00u vertrekt, dus het is zinloos om een e-ticket te kopen. Zie: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html

Reputatie 7
Badge +1

Optie 2 is dus niet mogelijk. Voor een goed advies hier zou het handig zijn als je je reisgegevens wil delen. Hoe laat wil je daadwerkelijk vertrekken en vanaf welk station en welke reis wil je gaan maken. Zoals je het nu hebt aangegeven kan alleen maar een algemeen advies gegeven worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het moment van inchecken bepaalt het recht op korting dus je kunt om 8.55u inchecken en dan theoretisch een trein pakken die enkele minuten voor 9.00u vertrekt. Met een e-ticket mag je echter niet in een trein zitten die eerder dan 9.00u vertrekt, dus het is zinloos om een e-ticket te kopen. Zie: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html

Dat lijkt mij niet waar want een e-ticket is gewoon een vol prijs kaartje.

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket mag je echter niet in een trein zitten die eerder dan 9.00u vertrekt,

Dat geldt alleen voor daluren e-tickets, zoals bv Samenreisticket, Groepsticket, Jongerendagkaart, er zijn ook gewoon voltarief e-tickets te koop en die zijn gewoon op ieder uur van de dag geldig. 

Maar met een kortingsabonnement kun je zelf geen e-ticket kopen met korting. 

 

Reputatie 3

Het moment van inchecken bepaalt het recht op korting dus je kunt om 8.55u inchecken en dan theoretisch een trein pakken die enkele minuten voor 9.00u vertrekt. Met een e-ticket mag je echter niet in een trein zitten die eerder dan 9.00u vertrekt, dus het is zinloos om een e-ticket te kopen. Zie: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wanneer-reist-u-met-korting.html

Dat lijkt mij niet waar want een e-ticket is gewoon een vol prijs kaartje.

Ik bedoel uiteraard een e-ticket met korting, u zoekt spijkers op laag water.

Ik heb een Dal Voordeel abonnement en wil graag voor mezelf een e-ticket met korting kopen.

Dat kan niet meer omdat er misbruik van gemaakt werd om op die manier toch met korting in de daluren te vertrekken.

Je moet verplicht inchecken met je chipkaart zodat je vertrektijd gecontroleerd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel uiteraard een e-ticket met korting, u zoekt spijkers op laag water.

Maar TS kan geen e-ticket met korting kopen. Dus melden dat je met een e-ticket (met korting) niet voor 9 uur in de trein mag zitten heeft geen nut in dit geval. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel uiteraard een e-ticket met korting, u zoekt spijkers op laag water.

Maar TS kan geen e-ticket met korting kopen. Dus melden dat je met een e-ticket (met korting) niet na 9 uur in de trein mag zitten heeft geen nut in dit geval. 

Niet voor 9 uur...

Ik heb het in het algemeen beschreven omdat het mij lijkt dat dit op allerlei reizen zo voor kan komen. Maar het gaat mij specifiek om de reis van Amsterdam Zuid naar Groningen, met vertrektijd 18:12.

Deze trein stopt om 18:31 op Almere Centrum (en vertrekt weer om 18:32). In principe zou ik er dus recht op hebben om van Almere Centrum tot Groningen, zo’n 80% van de reis, met korting te reizen. Het wordt alleen praktisch een beetje moeilijk gemaakt om dat uit te voeren, helemaal als er 35 minuten moet zitten tussen uitchecken en weer inchecken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dan, naast het in 1 minuut op en neer rennen naar de poortjes, ook nog eens met 2 chipkaarten moet gaan lopen hannissen? (Wel bedankt voor die tip overigens @Momo!)

Reputatie 7
Badge +1

Misschien kan @dreusel toch nog even zijn reisplan delen zodat we een goed advies kunnen geven. Er zit wel weer genoeg ruis in dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel uiteraard een e-ticket met korting, u zoekt spijkers op laag water.

Maar TS kan geen e-ticket met korting kopen. Dus melden dat je met een e-ticket (met korting) niet na 9 uur in de trein mag zitten heeft geen nut in dit geval. 

Niet voor 9 uur...

Inderdaad voor 9 uur. Ik moet ook niet nog even snel iets toevoegen aan mijn reactie. 😁  Gecorrigeerd nu.  

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het in het algemeen beschreven omdat het mij lijkt dat dit op allerlei reizen zo voor kan komen. Maar het gaat mij specifiek om de reis van Amsterdam Zuid naar Groningen, met vertrektijd 18:12.

Deze trein stopt om 18:31 op Almere Centrum (en vertrekt weer om 18:32). In principe zou ik er dus recht op hebben om van Almere Centrum tot Groningen, zo’n 80% van de reis, met korting te reizen. Het wordt alleen praktisch een beetje moeilijk gemaakt om dat uit te voeren, helemaal als er 35 minuten moet zitten tussen uitchecken en weer inchecken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dan, naast het in 1 minuut op en neer rennen naar de poortjes, ook nog eens met 2 chipkaarten moet gaan lopen hannissen? (Wel bedankt voor die tip overigens @Momo!)

Tsja, de ov-chipkaart is natuurlijk vooral voor de vervoerders handig en niet voor de reiziger zoals in uw geval. Enige mogelijkheid lijkt mij toch een kwartier eerder vertrekken om 17:56 uur en dan een kwartier in  Almere om het één en ander te regelen. Je zou dan inderdaad met een bankpas in Amsterdam Zuid moeten inchecken, in Almere uitchecken met bankpas en vervolgens met de OV-chipkaart weer inchecken. Ik zie geen andere mogelijkheid. Op sommige stations staan incheckpalen waardoor je dus wel snel kan omchecken. Op Almere is dat niet het geval. Vandaar dus mijn vraag naar de specifieke reis. 

Deze trein stopt om 18:31 op Almere Centrum (en vertrekt weer om 18:32). In principe zou ik er dus recht op hebben om van Almere Centrum tot Groningen, zo’n 80% van de reis, met korting te reizen. Het wordt alleen praktisch een beetje moeilijk gemaakt om dat uit te voeren, helemaal als er 35 minuten moet zitten tussen uitchecken en weer inchecken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dan, naast het in 1 minuut op en neer rennen naar de poortjes, ook nog eens met 2 chipkaarten moet gaan lopen hannissen? (Wel bedankt voor die tip overigens @Momo!)

U zult in dit geval in Almere moeten pauzeren.

Dat NS uw plan niet wil faciliteren is niet zo vreemd. De korting is immers primair bedoeld om mensen na de spits te laten vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het in het algemeen beschreven omdat het mij lijkt dat dit op allerlei reizen zo voor kan komen. Maar het gaat mij specifiek om de reis van Amsterdam Zuid naar Groningen, met vertrektijd 18:12.

Deze trein stopt om 18:31 op Almere Centrum (en vertrekt weer om 18:32). In principe zou ik er dus recht op hebben om van Almere Centrum tot Groningen, zo’n 80% van de reis, met korting te reizen. Het wordt alleen praktisch een beetje moeilijk gemaakt om dat uit te voeren, helemaal als er 35 minuten moet zitten tussen uitchecken en weer inchecken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dan, naast het in 1 minuut op en neer rennen naar de poortjes, ook nog eens met 2 chipkaarten moet gaan lopen hannissen? (Wel bedankt voor die tip overigens @Momo!)

Of je het leuk vindt of niet, dit het wel zoals het werkt. En bedenk ook dat je andersom wel de hele reis tegen daltarief reist wanneer je net 5 of 10 minuten voordat het spits wordt incheckt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het in het algemeen beschreven omdat het mij lijkt dat dit op allerlei reizen zo voor kan komen. Maar het gaat mij specifiek om de reis van Amsterdam Zuid naar Groningen, met vertrektijd 18:12.

Deze trein stopt om 18:31 op Almere Centrum (en vertrekt weer om 18:32). In principe zou ik er dus recht op hebben om van Almere Centrum tot Groningen, zo’n 80% van de reis, met korting te reizen. Het wordt alleen praktisch een beetje moeilijk gemaakt om dat uit te voeren, helemaal als er 35 minuten moet zitten tussen uitchecken en weer inchecken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dan, naast het in 1 minuut op en neer rennen naar de poortjes, ook nog eens met 2 chipkaarten moet gaan lopen hannissen? (Wel bedankt voor die tip overigens @Momo!)

In principe heb je geen recht om van Almere naar Groningen met korting te reizen als jij in de spits hebt ingecheckt in Amstetdam zuid. De 1e incheck bepaalt of je met korting reist. Wil je de hele reis met korting maken, dan zul je na 18.25 uur moeten inchecken

Binnen een minuut uit/inchecken is niet mogelijk. De vertrekprocedure duurt ca. een minuut. Dat ga je niet redden met uitcheck bankpas/e-ticket en incheck dalurenkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Binnen een minuut uit/inchecken is niet mogelijk. De vertrekprocedure duurt ca. een minuut. Dat ga je niet redden met uitcheck bankpas/e-ticket en incheck dalurenkaart.

Dat kun je alleen redden bij een station waarbij op het perron paaltjes staan en dan moeten ze ook staan ter hoogte waar de trein stopt. Dat zullen vooral sprinterstations zijn. Als je eerst door de stationshal moet en door poortjes heen dan is de tijd te kort, of de trein moet op dat station langer halteren. Wil je wel je reis opsplitsen en tijd hebben voor dat uit en inchecken, zul je eerder uit Amsterdam Zuid moeten vertrekken of vanaf Almere een latere trein nemen. Of gewoon later vanaf Amsterdam Zuid vertrekken. 

Een eerdere trein naar Almere nemen zodat ik alle tijd heb om ‘om te chippen’ is natuurlijk (nouja, afhankelijk van mijn agenda) een optie.

Een vrij concreet aspect van mijn vraag waar ik geen reactie op zie: Is een met “samenreiskortingscode” gekocht kaartje in combinatie met het eigen Dal Voordeel abonnement een geldig vervoersbewijs?

 

@Tamzin volgens mij is de korting vooral bedoeld om mensen te motiveren zoveel mogelijk buiten de spits te reizen, niet enkel om ze na de spits te laten inchecken. Als ik toch al geen korting krijg (zonder daar extra reistijd voor in te leveren) dan zal ik er misschien voor kiezen om eerder te vertrekken en een groter deel van de reis, of zelfs de hele reis, tijdens de spits te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Een vrij concreet aspect van mijn vraag waar ik geen reactie op zie: Is een met “samenreiskortingscode” gekocht kaartje in combinatie met het eigen Dal Voordeel abonnement een geldig vervoersbewijs?

Nee, dat is niet geldig. Samenreiskorting kan en mag alleen gebruikt worden door iemand die met een abonnementhouder samen reist, je kunt niet samenreizen met jezelf. 

Reputatie 7
Badge +3

@dreusel wat begrijp je niet van de term samenreiskorting? Wat jij wilt kan niet namelijk met een incheck tijdens de spits het gedeelte van reis met 40% te maken zonder de reis onderbreken. De korting is geldig bij incheck tijdens de daluren. andersom kun je ook om 6.30 uur of 16 uur inchecken en de hele reis met korting tijdens de spits maken. Het is misschien eens goed om de voorwaarden van Dal voordeel en van samenreiskorting door te lezen.

 

 

@dreusel wat begrijp je niet van de term samenreiskorting? Wat jij wilt kan niet namelijk met een incheck tijdens de spits het gedeelte van reis met 40% te maken zonder de reis onderbreken. De korting is geldig bij incheck tijdens de daluren. andersom kun je ook om 6.30 uur of 16 uur inchecken en de hele reis met korting tijdens de spits maken. Het is misschien eens goed om de voorwaarden van Dal voordeel en van samenreiskorting door te lezen.

 

 

Ik begrijp prima wat samenreiskorting betekent. Dat geeft echter niet direct een antwoord op m’n vraag. Want, wat koop je nou uiteindelijk met die samenreiskorting? Een samenreiskortingskaartje, of gewoon een kortingskaartje? Vroeger kocht je “gewoon een kortingskaartje” en was je er zelf voor verantwoordelijk dat je daadwerkelijk voldeed aan een van de voorwaarden voor het mogen gebruiken ervan (en er waren meer opties dan alleen samenreizen). Ik weet niet hoe de situatie nu precies is, en dat is dus deel van m’n vraag. Als de situatie in essentie nog hetzelfde is en het systeem je alleen wat meer probeert te ‘helpen’ door mogelijkheden die meestal onjuist zijn niet aan te bieden dan zou het volgens mij prima zo kunnen zijn dat een met samenreiskorting gekocht kortingskaartje strikt gezien een geldig vervoersbewijs is voor iemand met een kortingsabonnement. Maar als het echt een ‘samenreiskortingskaartje’ is geworden dan is dat natuurlijk anders. Beide antwoorden zijn prima, ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe het dan echt zit.

Reputatie 7
Badge +3

@dreusel wat begrijp je niet van de term samenreiskorting? Wat jij wilt kan niet namelijk met een incheck tijdens de spits het gedeelte van reis met 40% te maken zonder de reis onderbreken. De korting is geldig bij incheck tijdens de daluren. andersom kun je ook om 6.30 uur of 16 uur inchecken en de hele reis met korting tijdens de spits maken. Het is misschien eens goed om de voorwaarden van Dal voordeel en van samenreiskorting door te lezen.

 

 

Ik begrijp prima wat samenreiskorting betekent. Dat geeft echter niet direct een antwoord op m’n vraag. Want, wat koop je nou uiteindelijk met die samenreiskorting? Een samenreiskortingskaartje, of gewoon een kortingskaartje? Vroeger kocht je “gewoon een kortingskaartje” en was je er zelf voor verantwoordelijk dat je daadwerkelijk voldeed aan een van de voorwaarden voor het mogen gebruiken ervan (en er waren meer opties dan alleen samenreizen). Ik weet niet hoe de situatie nu precies is, en dat is dus deel van m’n vraag. Als de situatie in essentie nog hetzelfde is en het systeem je alleen wat meer probeert te ‘helpen’ door mogelijkheden die meestal onjuist zijn niet aan te bieden dan zou het volgens mij prima zo kunnen zijn dat een met samenreiskorting gekocht kortingskaartje strikt gezien een geldig vervoersbewijs is voor iemand met een kortingsabonnement. Maar als het echt een ‘samenreiskortingskaartje’ is geworden dan is dat natuurlijk anders. Beide antwoorden zijn prima, ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe het dan echt zit.

Je begrijpt dus duidelijk niet wat samenreiskorting inhoudt.

Al heel wat jaren mag je alleen van een samenreiskortingskaartje gebruik maken als je daadwerkelijk de hele reis met iemand samenreist die op grond van een abonnement iemand mag meenemen met samenreiskorting.

De kortingskaartjes voor abonnementhouders die je in de automaat kon kopen zijn al heel lang geleden afgeschaft.

Als je de voorwaarden van jouw dal voordeel had gelezen dan had je ook kunnen weten dat je de korting van jouw abonnement alleen krijgt als je incheckt met de ov-chipkaart waarop het abonnement staat.

Om een duidelijk antwoord te geven op jouw vraag: samenreiskortingkaartjes zijn geen geldig vervoersbewijs voor een abonnementhouder die alleen reist.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp prima wat samenreiskorting betekent. Dat geeft echter niet direct een antwoord op m’n vraag. Want, wat koop je nou uiteindelijk met die samenreiskorting? Een samenreiskortingskaartje, of gewoon een kortingskaartje? Vroeger kocht je “gewoon een kortingskaartje” en was je er zelf voor verantwoordelijk dat je daadwerkelijk voldeed aan een van de voorwaarden voor het mogen gebruiken ervan (en er waren meer opties dan alleen samenreizen). Ik weet niet hoe de situatie nu precies is, en dat is dus deel van m’n vraag. Als de situatie in essentie nog hetzelfde is en het systeem je alleen wat meer probeert te ‘helpen’ door mogelijkheden die meestal onjuist zijn niet aan te bieden dan zou het volgens mij prima zo kunnen zijn dat een met samenreiskorting gekocht kortingskaartje strikt gezien een geldig vervoersbewijs is voor iemand met een kortingsabonnement. Maar als het echt een ‘samenreiskortingskaartje’ is geworden dan is dat natuurlijk anders. Beide antwoorden zijn prima, ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe het dan echt zit.

Een Samenreiskaartje is echt een Samenreiskaartje en geen gewoon kortingskaartje, deze mag alleen gebruikt worden door iemand die met een abonnementhouder meereist. De abonnementhouder schaft een vervoerbewijs aan door in en uit te checken met het abonnement. Lees anders ook even de voorwaarden van Samenreiskorting, daar staat o.a.:

Samenreiskorting kan worden ontvangen door iedere bekende van een Abonnementhouder (hierna gezamenlijk aangeduid als “Medereiziger(s)”). Een Medereiziger is altijd een ander persoon dan de Abonnementhouder zelf.

 

Wil je zelf een e-ticket met korting kopen, zul je moeten kijken naar iets anders. Er zijn bv ook PrijsTijd Deals, waarbij je korting kan krijgen als je een ticket langer van tevoren koop en de korting kan hierbij zelfs meer zijn dan 40%, al hangt dat ook af van een traject en dag van de week.. Nadeel van dit is wel dat als de reis onverhoopt niet doorgaat, je dit ticket niet kan laten vervallen en je geen geld terug kan krjigen. Deze PrijsTijd Deals staan geheel los van een eventueel abonnement, iedereen kan deze aanschaffen. Dit doe je vanuit de reisplanner, plan bv je reis vanaf Almere op vrijdag 19 juli dan krijg je zelfs 60% korting. 

 

@dreusel

Ik begrijp prima wat samenreiskorting betekent. Dat geeft echter niet direct een antwoord op m’n vraag. Want, wat koop je nou uiteindelijk met die samenreiskorting? Een samenreiskortingskaartje, of gewoon een kortingskaartje? 

Het antwoord is nu al een paar keer gegeven, het oneigenlijke gebruik van samenreistickets is niet toegestaan. U dient in te checken zodat uw vertrektijd door een poortje of paaltje gecontroleerd wordt.

Korting is uiteindelijk bedoeld voor wie zijn reis buiten de spitsuren start. U wilt uw reis in de spits starten en dan via een truc toch gedeeltelijk korting hebben en dat wordt dus niet gefaciliteerd.

Reputatie 4

Wat ik hier niet voorbij heb zien komen is het abonnement NS altijd voordeel.

 

Nadeel blijft, tijdstip van inchecken bepaald de korting. U reist met 20% korting van Amsterdam naar Groningen.

Reageer